2021-03-25, 09:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
"Det är lätt att vara efterklok", skrev någon i ett inlägg som handlade om UKs hantering av pandemin där man först körde "flockimmunitets"-tänket och sedan vände på en femöring och införde lockdown.

Det skall ses i relation till Sveriges beslut att öppna gymnasieskolorna.

Är det därför OK om jag nu myntar uttrycket "efterdum"...?
Citera
2021-03-25, 09:12
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Gymnasieungdomar är nästan vuxna och får helt enkelt bita ihop som resten av oss andra. Priset av detta beslut blir mer sjukdom och avlidna och man borde ha väntat åtminstone tills man sett en (förmodad) tydlig peak i mitten av april.
Antar att även du har gått på gymnasiet, och vet då att detta är en ålder då man utöver skolutbildningen, övar på social interaktion med människor som man inte känner sedan tidigare.

Och att då beröva en generation denna möjlighet kommer att ge återverkningar under mycket lång tid.

Särskilt då gruppen ifråga löper en mycket låg risk att skadas allvarligt av covid-19, så ska denna restriktion lyftas så snart det bara är möjligt.
Citera
2021-03-25, 09:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om vi börjar med intensivvårdade:

Vi tar vecka 11 för vecka 12 är inte komplett än.

Vecka 11 2021 20-49 på IVA: 38 st
Vecka 13 2020 20-49 på IVA: 48 st

Antal avlidna i åldersgruppen 20-49:
V 1 - 8
V 2 - 1
V 3 - 6
V 4 - 6
V 5 - 8
V 6 - 4
V 7 - 2
V 8 - 4
V 9 - 2
V 10 - 1
V 11 - 3

Jag ser faktiskt inte några stigande siffror för denna åldersgrupp bortsett då från ditt påstående om att 5 under 40 avlidit denna vecka men det är ju närmast anekdotiskt än så länge för vi vet inte hur det blir.

Dödligheten i de äldre grupperna har sänkts pga vaccineringen och det betyder ju att andelen av totalt döda under t ex 70 år stigit men det betyder ju inte att fler av denna åldersgrupp dör.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av YYY
Citat:
Ursprungligen postat av XXX
Aa, jättemånga. Hela 9 stycken i hela Sverige:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvxzX/tegnell-bra-om-fler-yngre-ar-smittade-har-an-i-andra-lander
Den är ju från mars förra året! Varför använder du gammal källa? Tror du ingen skulle kolla eller?
Det var nog ett misstag men det är nog lägre nu.

Det var detta jag ville påpeka inte stämde. Det vårdas mer en 9 unga personer på IVA nu. Faktiskt mer en dubbelt så många.

Liksom detta (mitt fetade).
Citat:
När det gäller avlidna så verkar det fortfarande vara äldre:

https://i.imgur.com/SxS1d0R.png

Väldigt få under 70 år som avlider och trenden är sjunkande för denna grupp.

Jag skrev inget om att det kulle vara stigande, jag skrev att jag inte kunde se att dödligheten under 70 var sjunkande. Och som du nu skriver vi bör kunna se en positiv effekt av vaccineringen så det är inte orimligt att förhållandena ändras. Liksom har vi en ny mutation som i alla fall i England gav en större andel yngre avlidna. Ta en titt på euromomo. Överdödligheten var större bland yngre andra vågen jämfört med första vågen men överdödligheten bland hela folket var mindre våg 2.

Låt oss se vad som nu sker utan att förblindas över vad vi tror.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-25 kl. 09:15.
Citera
2021-03-25, 09:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror det är ett allvarligt misstag och kan sluta mycket illa. Men jag är inte förvånad. Det är väl bara att ta fram popcornen och se vad som händer.

Det kommer förstås gå åt helvete, och de vet om det. Säger som Ebba. Man gör detta med berått mod.
Hade väl varit en sak om hela svenska folket hade blivit färdigvaccinerade, men det är minst ett halvår för tidigt.
Skulle gissa att man nu dessutom kommer släppa på vaccineringarna av Astra-vaccinet igen. Det här beslutet med att öppna gymnasiet förebådar det rätt väl. Kul för alla som nu inte vill ta giftet från Astra. Tror det kommer vara rätt många som inte vill ta Astras vaccin, men de får väl "skylla sig själva" om de nu blir sjuka och dör istället. Dör de inte av rävgiftet från Astra så riskerar de sjukdom som de nu enligt lag inte får skydda sig mot. Folk borde protestera.
Citera
2021-03-25, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"Det är lätt att vara efterklok", skrev någon i ett inlägg som handlade om UKs hantering av pandemin där man först körde "flockimmunitets"-tänket och sedan vände på en femöring och införde lockdown.

Det är helt ok.

Personligen börjar jag bli uttråkad av inlägg i kategorin EM i Covid.
Citera
2021-03-25, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Antar att även du har gått på gymnasiet, och vet då att detta är en ålder då man utöver skolutbildningen, övar på social interaktion med människor som man inte känner sedan tidigare.

Och att då beröva en generation denna möjlighet kommer att ge återverkningar under mycket lång tid.

Särskilt då gruppen ifråga löper en mycket låg risk att skadas allvarligt av covid-19, så ska denna restriktion lyftas så snart det bara är möjligt.

Och gymnasieleverna interagerar inte med några andra personer än andra gymnasielever menar du? Eller hur tänker du egentligen? Finns ju ingen möjlighet att möta upp detta beslut med ökad vaccinering, speciellt inte nu när Astras vaccin är bränt oavsett vad FHM beslutar om rörande användningen. Få lär vilja ha den skiten nu efter allt som framkommit.
Citera
2021-03-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det var detta jag ville påpeka inte stämde. Det vårdas mer en 9 unga personer på IVA nu. Faktiskt mer en dubbelt så många.

Hur vet du detta?

Det vi vet är hur många som läggs in vecka för vecka men inte hur många som ligger där just nu.
Citera
2021-03-25, 09:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och gymnasieleverna interagerar inte med några andra personer än andra gymnasielever menar du? Eller hur tänker du egentligen? Finns ju ingen möjlighet att möta upp detta beslut med ökad vaccinering, speciellt inte nu när Astras vaccin är bränt oavsett vad FHM beslutar om rörande användningen. Få lär vilja ha den skiten nu efter allt som framkommit.
Jag har klart och tydligt förklarat hur jag "tänker".
Citera
2021-03-25, 09:19
Medlem
Citat:

Det finns ett enkel lösning.

Personerna som är kräsen gällande vilket vaccin man får i kroppen får glatt låsa in sig tills man kan garantera en dos som inte är från AstraZeneca, sen kan vi som faktiskt är villig att ta vaccinet börja återgå till det ''normala''.

Samhället kan inte fortsätta med att anpassa sig till en specifik skara människor.
Citera
2021-03-25, 09:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det kommer förstås gå åt helvete, och de vet om det. Säger som Ebba. Man gör detta med berått mod.
Hade väl varit en sak om hela svenska folket hade blivit färdigvaccinerade, men det är minst ett halvår för tidigt.
Skulle gissa att man nu dessutom kommer släppa på vaccineringarna av Astra-vaccinet igen. Det här beslutet med att öppna gymnasiet förebådar det rätt väl. Kul för alla som nu inte vill ta giftet från Astra. Tror det kommer vara rätt många som inte vill ta Astras vaccin, men de får väl "skylla sig själva" om de nu blir sjuka och dör istället. Dör de inte av rävgiftet från Astra så riskerar de sjukdom som de nu enligt lag inte får skydda sig mot. Folk borde protestera.

Ja det kan vara ett sätt att tvinga på folk giftet, pest eller kolera bara att välja. Hoppas svenska ungdomar är av bra virke, mutanterna verkar ju ge sig på ungdomar också. Man kan också se det som ett sätt att framtvinga flockimmunitet genom smitta. Tegnells dröm om flockimmunitet lever i allra högsta grad.
Citera
2021-03-25, 09:21
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Dina kommentarer baserar sig på att du endast analyserar data gällande C19 smittade, inlagda mm .. du har inte tagit med politik i din ekvation därför blir din slutsatser därefter.

Restriktionerna handlar inte om endast viruset.. din begränsning gör att du inte kan se skogen då din näsa är för djupt inne i lövverket.

Men det är OK.. dina kunskaper är välbehövliga även om de är mycket snäva.

Hope that helps
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-03-25 kl. 09:26.
Citera
2021-03-25, 09:28
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi ligger i topp nu i Västeuropa så det är ett högt spel att inte göra nåt åt det. Förra året sjönk kurvan först i Maj så har vi en månad ökning kvar?

"Sverige har högst smittotal per capita i Västeuropa
De senaste veckorna har antalet coronasmittade ökat i Sverige och vi har nu flest antal smittade per capita i Västeuropa, skriver SvD."
Därför är det välkommet att gymnasieskolornas distansundervisning upphör den 1 april så att vi stärker vår topposition.

https://www.expressen.se/nyheter/gymnasieelever-far-atervanda-till-skolan/

Såväl Löfven och FHM har på senare tid talat om strategin har varit att minska smittspridningen så mycket som möjligt, sett utifrån det så är denna återgång till fysisk undervisning märklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in