2021-03-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jono123
I Sverige blir du inte oskyldigt dömd så ofta, eftersom principen hellre fria än fälla gäller och du döms inte om det inte är utom alla tvivel. Så jag tror inte oron behöver vara så stor för att drabbas av det problemet. Däremot är det stora antal våldtäkter som sker, och det stora antal kvinnor som skadas för livet både psykiskt och ibland fysiskt, ett större problem.
Ang det fetade:
Vet inte om du kanske redan har fått möta en massa indignerade kommentarer till det påståendet men här kommer i så fall ytterligare en.
"..inte oskyldigt dömd så ofta.." -och detta vet alltså du?

Du är kanske inte medveten om att du har en lite rar, närmast naiv tilltro till det svenska rättssystemet?
Jag kan här och nu räkna upp fyra stycken felaktigt dömda mördare, men kanske räcker det att jag nämner den för åtta mord dömde Stu*re Bergw*all? Som av en tillfällighet, med tanke på trådens huvudperson, så anser GL att han inte alls är oskyldig..

När inte ens mordfall avgörs korrekt, hur tror du då det kan stå till med våldtäktsdömda? Hur många/få anser du sitter felaktigt dömda för våldtäkt i Sverige?
1%?
0.1%?
0.01%?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä man ska inte ta lätt på det. Men han kände till det och ändå skulle han doppa dasen. Ändå ville han kladda, kramas och pussa på ansiktet fastän han märkte att hon då försökte dra sig undan. Men han menar att det inte är sexuellt ofredande, men dock, en påtvingad fysisk närhet han klart märkte att hon inte önskade. Och ändå ville han doppa dasen.

Är det ok för män att random skrynklig tiggartant utanför COOP kramar och pussar på dem när de ska till butiken? Om det inte är sexuellt utan hon tycker de är fina? Skulle knappast tro det.
Nej, det är inte okej. Men att falskanmäla män för våldtäkt är betydligt värre. En av hennes tidigare offer satt 9 månader frihetsberövad. Hon bör få ett långt fängelsestraff för detta. Absolut inte synd om henne. Tvärtom. Toleransnivån för psykopater av hennes kaliber bör vara extremt låg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det anmäls cirka 8000 våldtäkter i Sverige per år. Det är väldigt få som häktas. Det döms numera kanske runt 400 personer. Så enkelt är det inte att få människor häktade och dömda är det inte.

ca hälften dvs 4000 avfärdas tidigt, inte våldtäkt, påhitt, falskanmälan, psykisk sjukdom = "särskilt utsatta offer" (det skulle även detta fall gjort om polisen och åklagaren skött sitt jobb)

Citat:
Dock ska vi alltid diskutera häktning, för det betyder faktiskt inlåsning av möjligen oskyldiga, så vi kan göra det rättssäkrare.

jo, jag ser det som en förväntad konsekvens om man tittar till det stora antalet "avfärdade anmälningar", om det fanns konsekvenser , dvs om polisen anmälde misstänkt brott de ser (dvs följer lagen och sköter sitt jobb) så skulle vi snabbt få ner antalet anmälningar, det är nog inte orimligt att anta att lambertzkvinnan skulle hinna med 3 falskanmälningar på 4 år om redan suttit en volta för falsk tilgivelse.

Det räcker med 1 dålig polis eller en dålig åklagare (ej medräknat kvinliga diton som "oturligt nog" befinner sig före, mitt i , eller efter mensturation, och inte riktigt kan beskyllas för sin temporära otillräknelighet)

Citat:
Vidare ingen av oss vet vad som hände den kvällen. Det är inte säkert att GL och MÄ vet det heller.

Det behöver vi inte, oskuldspresumtion ger oss det moraliskt och etiska korrekta svaret att förhålla oss till, oavsett om "det påstodda våldtäktsoffret" heter cissi wallin, eller MÄ.

Det är ju därför du bara ser moraliskt och etiskt, korrupta och förtappade individer argumentera för motsatsen. eller för den delen jämlikhet enligt den orvellska skolan, fast där några är mer jämlika än andra...
Citera
2021-03-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag kan inte säga något i ett enskilt fall. Men generellt så är det inte lätt. Om du tittar på statistiken.
Du tror att Lambertz fall e ett undantag men det tror inte jag. Hade han varit okänd hade han fått sitta längre.
Citera
2021-03-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det fetade:
Vet inte om du kanske redan har fått möta en massa indignerade kommentarer till det påståendet men här kommer i så fall ytterligare en.
"..inte oskyldigt dömd så ofta.." -och detta vet alltså du?

Du är kanske inte medveten om att du har en lite rar, närmast naiv tilltro till det svenska rättssystemet?
Jag kan här och nu räkna upp fyra stycken felaktigt dömda mördare, men kanske räcker det att jag nämner den för åtta mord dömde Stu*re Bergw*all? Som av en tillfällighet, med tanke på trådens huvudperson, så anser GL att han inte alls är oskyldig..

När inte ens mordfall avgörs korrekt, hur tror du då det kan stå till med våldtäktsdömda? Hur många/få anser du sitter felaktigt dömda för våldtäkt i Sverige?
1%?
0.1%?
0.01%?

Den lägsta (dvs optimistiska) uppskattade % i internationella studier gällande oskyldigt fängslade är 0,5% av fångpopulationen.

Det är inte superdupersvårt att finna studier i ämnet.
Citera
2021-03-25, 09:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av old_enough
Har letat tillbaka ca 150 sidor utan att hitta länk till hela pressträffen. Kan nån hjälpa mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kolla här, kan inte garantera att dom finns kvar.

Det ser ut som om dom finns kvar i ca en månad, till ca 2021-04-20.

Länkar till video från Lambertz pressträff i trädgården, 2021-03-23.

Videon kan spelas med VLC.

https://filetransfer.io/data-package/5M7bVr2U#link

https://easyupload.io/9cyv5f

Citera
2021-03-25, 09:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Nej, det är inte okej. Men att falskanmäla män för våldtäkt är betydligt värre. En av hennes tidigare offer satt 9 månader frihetsberövad. Hon bör få ett långt fängelsestraff för detta. Absolut inte synd om henne. Tvärtom. Toleransnivån för psykopater av hennes kaliber bör vara extremt låg.

Ja, för min del kan hon få fängelsestraff för sina gärningar men Lambertz är inte värd en miljon. Han har ju frivilligt umgåtts med en han på goda grunder borde se som kriminell. Man han kanske tycker att hon absolut är oskyldig beträffande de andra männen? Två fel gör inte ett rätt och som man bäddar får man som bekant ligga.

Nä, testa böta honom för sexköp och kvitta bort en krona i ideellt skadestånd för Gollum Lambertz.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2021-03-25 kl. 09:25.
Citera
2021-03-25, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Du tror att Lambertz fall e ett undantag men det tror inte jag. Hade han varit okänd hade han fått sitta längre.

Ingen aning. Det är möjligt att tro allt möjligt

Lite ytterligheter.

1 MÄ är en galen falsk lögnerska

2 GL ställning och kontakter räddade honom fr¨att bli fälld som våldtäktsman

3 GL och MÄ var berusade och ingen av dem har ett korrekt minne.

Endast två personer kan veta vad som hände i verkligheten. Problemet att de har två skilda uppfattningar. Dock kan ju faktiskt båda ha fel.

Sexbrott är bland de svåraste brotten att undersöka. Det är ett stort problem för samhället. Och det problemet kommer aldrig lösas genom rättsväsendet.
Citera
2021-03-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ca hälften dvs 4000 avfärdas tidigt, inte våldtäkt, påhitt, falskanmälan, psykisk sjukdom = "särskilt utsatta offer" (det skulle även detta fall gjort om polisen och åklagaren skött sitt jobb)

jo, jag ser det som en förväntad konsekvens om man tittar till det stora antalet "avfärdade anmälningar", om det fanns konsekvenser , dvs om polisen anmälde misstänkt brott de ser (dvs följer lagen och sköter sitt jobb) så skulle vi snabbt få ner antalet anmälningar, det är nog inte orimligt att anta att lambertzkvinnan skulle hinna med 3 falskanmälningar på 4 år om redan suttit en volta för falsk tilgivelse.

Det räcker med 1 dålig polis eller en dålig åklagare (ej medräknat kvinliga diton som "oturligt nog" befinner sig före, mitt i , eller efter mensturation, och inte riktigt kan beskyllas för sin temporära otillräknelighet)

Det behöver vi inte, oskuldspresumtion ger oss det moraliskt och etiska korrekta svaret att förhålla oss till, oavsett om "det påstodda våldtäktsoffret" heter cissi wallin, eller MÄ.

Det är ju därför du bara ser moraliskt och etiskt, korrupta och förtappade individer argumentera för motsatsen. eller för den delen jämlikhet enligt den orvellska skolan, fast där några är mer jämlika än andra...

Antag att du har rätt med 4000 så är det fortfarande få personer som blir fällda. Nu tror jag att du har fel i siffrorna.
Citera
2021-03-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tjejen är inte skurken i det här fallet. Hon lider sannolikt av en medfödd borderlinestörning & agerar så som man gör om man har denna störning. Det är så dom fungerar & att bli arg är bara kontraproduktivt.

Skurken är rättssystemet & åklagarna, dom utreder saken i flera månader & har kunnat ta reda på allt om de inblandade, ändå väljer dom att häkta GL, egentligen helt utan rimlig grund. Enbart på grund av den här tråden & det som ganska snabbt grävdes fram här så blev häktningen ohållbar & han släpptes..

Varför får inte psykiskt utmanade personer som begår brott flera gånger i Sverige någon habilitering? Varför omöjlig? Politik problem?
Citera
2021-03-25, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, för min del kan hon få fängelsestraff för sina gärningar men Lambertz är inte värd en miljon. Han har ju frivilligt umgåtts med en han på goda grunder borde se som kriminell. Man han kanske tycker att hon absolut är oskyldig beträffande de andra männen?

Nä, testa böta honom för sexköp och kvitta bort en krona i ideellt skadestånd för Gollum Lambertz.

Hon kommer inte att få fängelsestraff eftersom åklagaren släppte gubbslemmets polisanmäla så snart den hade kommit in.
Citera
2021-03-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latinasisthebest
Den som borde lära sig en läxa är gubben , sup inte unga kvinnor under bordet och sen ha sex med dom
Gissar att detta blir en omöjlig diskussion att föra.
GL har nog redan "lärt sig en läxa", det är det nog ingen som tvivlar på.

Men frågan, den viktigaste frågan vad gäller rättssäkerhet, det är om Det Svenska Rättsväsendet nu kanske lärt sig sin läxa, dvs att inte blint lita på en person vars anamnes borde ha fått varje normal åklagare att rygga? Jag tror tyvärr inte det. Fortfarande hörs i samhällsdebatten den närmast imbecilla frågan: "Varför skulle en kvinna ljuga?" och den lär inte försvinna bara för att vi nu fått veta att EA har 100 000 skäl (SEK) att ljuga. Gissningsvis även fortsättningsvis.

Detta med alkoholen:
En kvinna som enl uppgift nästa månad fyller 30(!) år, borde ha lärt sig hantera alkohol och veta åtminstone lite om vad ett kraftigt drickande kan ställa till med.
EA har inte hävdat att GL tvingade henne dricka alas hon har druckit helt frivilligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in