2021-03-25, 00:47
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, är det korta och enkla svaret på den frågan. 36 § AvtL kan inte tillämpas på det viset.

Det skulle innebära att den som endast gått ut grundskolan aldrig skulle kunna ingå avtal med den som avlagt högskoleexamen, eller att den som har en mycket hög lön aldrig skulle kunna sälja sin begagnade bil till den som för tillfället går på a-kassa.

När det kommer till att tillämpa den paragrafen vad gäller partsställning, handlar det mer om t.ex. näringsidkare kontra konsument och oskäliga avtalsvillkor i relation till partsförhållandena. Ett annat exempel som jag sett vara aktuellt är ett stor börsnoterat bolag som haft "lojalitetsvillkor" mot enskilda näringsidkare, där avtalet helt ensidigt kräver lojalitet från den enskilde mot det börsnoterade företaget.

Det måste alltså föreligga någon form av oskälighet utöver eventuell skillnad i partsställning. Och det är där det haltar för Esbjörn. Det finns inget oskäligt med avtalet. Inte ens om det varit en näringsidkare kontra en konsument i detta fallet, så föreligger inte något oskäligt avtalsvillkor.

Dessutom så skulle inte Esbjörn anses ha någon svagare partsställning i detta gentemot Ebba. Visst han är pensionär men han äger också en fastighet värd ca 4 miljoner och två bostadsrätter. Ebba är en ung ensamstående tvåbarnsmor om än med hög lön men också med ett riskfyllt jobb som hon kan bli av med över en natt när en stark part, som Esbjörn, hänger ut henne i media.

Men som sagt, partsställningen är sekundär, det primära är ett oskäligt avtalsvillkor, och det finns inget sådant här.
En lag mot baggböleri, är vad jag kommer att tänka på.
2021-03-25, 03:02
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja, att jaga ung snygga kvinnor på ålderns höst vill nog alla snuskgubbar.
Ja, Göran Lambertz har ju fått en del kritik för att han raggade upp och utnyttjade den 30-åriga kvinnan. På samma sätt var det ju ganska nedrigt av Esbjörn, 81 att försöka ragga upp den unga 34-åriga kvinnan som bara drömde om att få köpa ett hus. Det förstår man ju vad Esbjörn hade i baktankarna. De talade ju till och med om att fira Jul ihop i huset. Planen var garanterat att supa den unga kvinnan under bordet och sedan nyttja situationen. Men när Esbjörns närmanden inte besvarades av den unga kvinnan blev han sur och bestämde sig för att sätta stopp för husaffären. Han ångrade sig och den stackars unga kvinnan, småbarnsmamma till att råga på allt, blev enär nästintill bostadslös. Den unga kvinnan vädjade, men Esbjörn hade bestämt sig. Den unga kvinnan skulle straffas genom att ställas på bar backe. Kosta vad det kosta vill.

På presskonferensen vid den unga kvinnans nyinköpta hus stod Esbjörn och hävdade att det var den unga kvinnan som fört honom bakom ljuset. Hon hade minsann lurat honom. Han kunde inte minnas att han skrivit under något avtal och hade han gjort det beror det på att hon manipulerat honom, utnyttjat sin skönhet vilket fått Esbjörn att bli förtjust i henne. Tack och lov har den unga kvinnan skinn på näsan och har därför gått till tings för att kasta ut Esbjörn ur huset där han barrikaderat sig. "Don't fuck with me Gammelfarfar" lär Ebba ha utbrustit innan hon skickade stämningsansökan till tingsrätten. Så, ja, Esbjörn har sannerligen skitit i det blå skåpet (vattentoaletten fungerar som sagt inte på släktgården) för nu är den unga fröken sannerligen på krigsstigen.
2021-03-25, 05:13
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Binnige är E*björns ombud tills han lyckats få in en fullmakt till Tingsrätten där E*björn eller generalfullmakten befriar honom från uppdraget.

Vi får se om det kommer något denna vecka, ska maila Tingsrätten på fedag för att få det senaste dagboksbladet.

Mja räcker inte att ombud ensidigt befriar sig själv från uppdrag.

Du befrias från uppdrag först när rätten så finner det lämpligt dvs. domstolen bestämmer över ombudet, om du får vara det, om du ska avvisas, om du ska bytas ut, men också om du får sluta.
Rätten har egentligen till Binningejuristen uttalat sig, översatt till ren svenska:
Gör ditt jobb istället för att gnälla, du har haft ett halvår på dig, du slipper inte undan.
Esbjörn får INTE ställas utan ombud, du är ombud ända tills annat ombud tar över.
Rätten befriar dig inte innan en begäran om detta inlämnas till tingsrätten, innehållande begäran om befrielse, återkallelse av fullmakt samt ny fullmakt för och acceptans från nytt ombud.
(Ja, det är domstol som efter en begäran befriar ombud från uppdraget, är inte bara sluta)

Bevisbördan för svaromålet kvarstår på dig som ombud och Esbjörn.
Bevisen SKA lämnas till tingsrätten och det NU den 30/3.
2021-03-25, 05:53
Medlem
Det som utgör en gemensam nämnare för Binninges anhängare i tråden är en blandning av faktaresistens och lässvårigheter. Det gäller tack och lov inte dem som ska döma i tingsrätten och heller inte majoriteten av landets befolkning. Så detta kommer att lösa sig på ett juridiskt och moraliskt bra sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Känns det inte väldigt dumt att skriva det i alla inlägg.

Vem försöker du övertyga?

Alla som läst rapporten var att inget ev det du säger kom fram.

Du kommer inte att motbevisa mig genom att slänga upp rapporten.

Du kommer att motbevisa mig genom att skrika lögn och förolämpa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Jag bad bara om underlag på när Esbjörns ombud ljugit, trots era stora och grova ord lyckades ni inte få fram ett enda exempel, trots att ni skränat om det i två månader om det i denna tråd.

Trots det fortsätter ni förneka att Ebba ljugit fast ni fått exempel efter exempel, svart på vitt i denna tråd, där hon lovar en sak, för att nästa vecka göra rakt motsatt och att hävda en sak, för att när bevis presenteras ändra sig och erkänna det hon nyss förnekade.

Ändå fortsätter ni lita på hennes ord över fakta.

Sekten hon kommer ifrån heter Livets Ord och jag vet att detta beteende funkar där, men ute i verkligheten förväntar sig folk mer än bara blind lydnad.
2021-03-25, 06:31
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Var Esbjörn ditskickad?Fanns det en plan redan före mötet att sätta Ebba i problem?

Det låter väl lite för osannolikt? Hur styr man Ebba in på såna tankar, att hon ska låta söka upp Esbjörn? Rykte på byn om att det var till salu?
2021-03-25, 06:40
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nä, jag har sagt att det är mycket troligt att han är dement. Allt han säger är ju inte heller per automatik fel heller.
Jag har för mig att Ebba sagt det oxå faktiskt.

Nej, där har du fel. Ingen som ifrågasätter Ebba höjer Esbjörn till skyarna.
Att använda som argument att någon är mycket på tråden är ju bara bajs. I synnerhet inte nu när det är Corona. Men om du mår bra av att tänka att jag är patetiskt arbetslös lågutbildad och ensam, så gör det. Det stämmer inte, men det är helt okey för mig att du tror det.
Det sista känns ju bara som att du härmar något jag sa, det blir mera trovärdigt om du kommer på egen epitete.

Och detta är den slutsatsen du drar av att jag skriver att det kan finnas många sidor av en sanning. Stackars människa vem har skrämt dig att inte reflektera själv utan nöja dig med att få sanningen tillsagd till dig.

Okey. Så när du började höra talas om denna husaffär.

Spännande nu ska jag studera dessa fakta som jag har framför mig och sedan bedöma förutsättningslöst vad jag tycker.

Du hade alltså kunnat tycka att Ebba hade fel. Om saker varit lite annan.

Jag fattar inte att du äger sanningen. Det har du helt rätt i.

Det finns bara en sanning i den här dimensionen vi lever i. Ett händelseförlopp. Varken mer eller mindre.

Sedan är frågan hur omgivningen uppfattar detta förlopp. Sett över tid tenderar det mänskliga minnet att luras, då det påverkas efteråt, så ju fler gånger man berättar sin version av händelsen, desto mer förändras den och man tror på det själv, att man berättar sanningen.

Jag tror att både Esbjörn och Ebba drabbats av detta. Hur många kan berätta detaljrikt och 100% sanningsenligt om erat senaste möte med kassörskan på ICA när ni handlade?
2021-03-25, 06:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Du kan inte se detta objektivt eftersom du är helt besatt och betuttad i Ebba. För x-tusen antal inlägg sedan skrev du HON ÄR MIN då någon kommenterat att hon var vacker. Det säger en hel del om dina intentioner och att du styrs enkom av dina känslor.

Vi andra som har en realistisk och objektiv syn ser hur fult detta är. En stark part som tjatar sig till ett köp av fastighet från en gammal herre, som tämligen omgående talar om att han vill inte sälja sin gamla släktgård. Opinionsiffrorna talar sitt tydliga språk och allt härleds till denna affär.

Tämligen omgående? De har träffats flera gånger under sommaren och det resulterar i ett underskrivet avtal. Han ångrar sin underskrift några veckor senare, via spökskrivet brev, så säg en process på 60 - 75 dagar.

Om man har en realistisk och objektiv syn (vilket är omöjligt, även din syn på detta är subjektiv), så ser man att det handlar om ett sommarhus. Det är inte per någon definition en släktgård. Har aldrig varit. De kallar fastigheten för släktgård, men de kunde lika gärna kallat stället för slottet eller herrgården. Inget blir mer sant för det.

Vad gäller opinionssiffor, så kommer de förhoppningsvis sjunka ordentligt för alla partier utom V och SD, som stod upp för Sverige igår. Men det är politik och det här är en fastighetsaffär. Jag skiljer på dessa två ting.
2021-03-25, 07:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Marry Strunt, *skruvar generat på mig* Tack, men jag har ju inte kommit på något fint smeknamn på dig..
Det är för få av oss ljuger här. Man får försöka se lögnanklagelserna som ett tecken på att de saknar argument.
Att han var den svagare parten tvekar jag inte på. Bara det att han låter Ebba styra upp hela affären tyder ju på det. Men hans ekonomi vet vi väl inget om, och han har jobbat som ingenjör det är inget lågstatus yrke och han är ’Änklig’ eget ett 40 årigt sambo förhållande och hon är skild. Så just de grunderna var kanske inte så bra.
Ka just det alla svar på Barry dokumentet var ju överstrukna det hade jag glömt.

Men så ljuger dom ju som säger att Det finns tre utredningar som säger att Esbjörn inte är dement. Då finns det den som säger att han har kognitiv funktionsnedsättning som är gjord 2010, det finns Ebbas hittepå och det finns Barrys som vi inte vet vad som står i.
Eller gör ni det smutsigare och smutsigare. Testa att ställ dig den frågan på riktigt.

Att man låter någon annan ratta skutan, kan bero på många saker. Säg att man faktiskt har koll på läget, så blir det ett ypperligt tillfälle att kolla köparens moral, etik och allt det där. Bjuder personen inte rätt summa pengar, avstyr man affären bara.

Eller om man är lat som jag, låt någon annan rodda i det. Skulle jag vara 80 och ha en fot i graven, utan släkt som bryr sig om mig i det dagliga, så att få 4 millar utan att anstränga mig mer än att skriva min signatur på ett papper, skulle kännas bra. Fastigheten måhända erbjuder nostalgiska minnen, men att se den förfalla då, kan inte vara kul. 4 millar att göra nåt kul av de år man har kvar.
2021-03-25, 07:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, Göran Lambertz har ju fått en del kritik för att han raggade upp och utnyttjade den 30-åriga kvinnan. På samma sätt var det ju ganska nedrigt av Esbjörn, 81 att försöka ragga upp den unga 34-åriga kvinnan som bara drömde om att få köpa ett hus. Det förstår man ju vad Esbjörn hade i baktankarna. De talade ju till och med om att fira Jul ihop i huset. Planen var garanterat att supa den unga kvinnan under bordet och sedan nyttja situationen. Men när Esbjörns närmanden inte besvarades av den unga kvinnan blev han sur och bestämde sig för att sätta stopp för husaffären. Han ångrade sig och den stackars unga kvinnan, småbarnsmamma till att råga på allt, blev enär nästintill bostadslös. Den unga kvinnan vädjade, men Esbjörn hade bestämt sig. Den unga kvinnan skulle straffas genom att ställas på bar backe. Kosta vad det kosta vill.

På presskonferensen vid den unga kvinnans nyinköpta hus stod Esbjörn och hävdade att det var den unga kvinnan som fört honom bakom ljuset. Hon hade minsann lurat honom. Han kunde inte minnas att han skrivit under något avtal och hade han gjort det beror det på att hon manipulerat honom, utnyttjat sin skönhet vilket fått Esbjörn att bli förtjust i henne. Tack och lov har den unga kvinnan skinn på näsan och har därför gått till tings för att kasta ut Esbjörn ur huset där han barrikaderat sig. "Don't fuck with me Gammelfarfar" lär Ebba ha utbrustit innan hon skickade stämningsansökan till tingsrätten. Så, ja, Esbjörn har sannerligen skitit i det blå skåpet (vattentoaletten fungerar som sagt inte på släktgården) för nu är den unga fröken sannerligen på krigsstigen.

Ju har precis så! Och en annan sak som är sann är att Esbjörn via sitt ombud låtit meddela att han trodde att han och Ebba hade en relation. Detta framkom inledningsvis i denna soppa. Även detta har påtalats flertalet gånger i tråden.
2021-03-25, 07:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det låter väl lite för osannolikt? Hur styr man Ebba in på såna tankar, att hon ska låta söka upp Esbjörn? Rykte på byn om att det var till salu?

Det är enkelt, man vet att hon söker bostad efter skilsmässan så det är bara att berätta för några gemensamma bekanta att Esbjörn söker sälja huset, så kommer det sprida sig till Ebba snabbt.
2021-03-25, 07:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jag har redan motbevisat dig genom att lägga upp rapporten.
Men nu ljuger väl du ändå.
2021-03-25, 07:52
Medlem
Citat:
Nej, är det korta och enkla svaret på den frågan. 36 § AvtL kan inte tillämpas på det viset.

Det skulle innebära att den som endast gått ut grundskolan aldrig skulle kunna ingå avtal med den som avlagt högskoleexamen, eller att den som har en mycket hög lön aldrig skulle kunna sälja sin begagnade bil till den som för tillfället går på a-kassa.

När det kommer till att tillämpa den paragrafen vad gäller partsställning, handlar det mer om t.ex. näringsidkare kontra konsument och oskäliga avtalsvillkor i relation till partsförhållandena. Ett annat exempel som jag sett vara aktuellt är ett stor börsnoterat bolag som haft "lojalitetsvillkor" mot enskilda näringsidkare, där avtalet helt ensidigt kräver lojalitet från den enskilde mot det börsnoterade företaget.

Det måste alltså föreligga någon form av oskälighet utöver eventuell skillnad i partsställning. Och det är där det haltar för Esbjörn. Det finns inget oskäligt med avtalet. Inte ens om det varit en näringsidkare kontra en konsument i detta fallet, så föreligger inte något oskäligt avtalsvillkor.

Dessutom så skulle inte Esbjörn anses ha någon svagare partsställning i detta gentemot Ebba. Visst han är pensionär men han äger också en fastighet värd ca 4 miljoner och två bostadsrätter. Ebba är en ung ensamstående tvåbarnsmor om än med hög lön men också med ett riskfyllt jobb som hon kan bli av med över en natt när en stark part, som Esbjörn, hänger ut henne i media.

Men som sagt, partsställningen är sekundär, det primära är ett oskäligt avtalsvillkor, och det finns inget sådant här.
Som jag tolkat detta så är det hur resp avtalspunkt är skrivet och utfallet. Om det faller ut gynnsamt för en som förstår konsekvensen av texten och där den andre, svagare, inte förstår hur utfallet ska bli så finns förutsättning för hävning.
Ett annat exempel är ensidig beslutsrätt där den starke parten kan besluta om nåt, tex pris el likn, utan att den svagare parten kan sätta emot.
I detta fall med en i princip oförändrad standardmall som används vid 10 000 tals fastighetsförsäljningar om året ser jag det som svårt att hävda att avtalet är anpassat på ett sånt sätt att det gynnar Ebba och missgynnar Esbjörn,
Det som en del tyckt varit en nackdel med ett standardavtal innebär rimligen att 36§ hävning känns orimligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in