2021-03-24, 21:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Dynamiken börjar svänga. Nu är det inte längre äldreboenden som är smitthärden utan ungdomsfester. Och synd att man inte kan se en grafik på åldern på dom som vårdas nu. Kanske skulle man då upptäcka att viruset har förändrats. Och riskgruppen är inte längre 70+.

Gå in på region Uppsala så kan du se exakt ”spreaden” på åldrarna.
Citera
2021-03-24, 21:40
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Dynamiken börjar svänga. Nu är det inte längre äldreboenden som är smitthärden utan ungdomsfester. Och synd att man inte kan se en grafik på åldern på dom som vårdas nu. Kanske skulle man då upptäcka att viruset har förändrats. Och riskgruppen är inte längre 70+.
Det gär alldeles utmärkt att se grafik på det och det är inte några dramatiska förändringar:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/
Den stora förändringen är att de allra äldsta ej följer med i ökningen, troligen pga vaccination.
Citera
2021-03-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ungdomarna är inte dom mest smarta i den här pandemin. Folkhälsomyndigheten har haft ett år på att nå den där gruppen
Senast redigerad av x2016 2021-03-24 kl. 21:44.
Citera
2021-03-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jahapp. Då är det väl bara för oss alla att begå självmord. Hoppet verkar ute..
Iaf om man läser här i tråden..

Enligt ett gäng (foliehattsgänget) så är det meningslöst att vaccinera sig med microchip när pandemins ändå är påhittad av Bill Gates.
Enligt ditt gäng är allt så in i helvete mörkt med nya mutationer, så det är meningslöst att vaccinera sig av den anledningen..

För att vara ärlig så tror jag ändå på vaccinerna på sikt. Från vad jag hört så finns det andra bättre proteinsekvenser eller vad det kallas att rikta in sig på med vaccinerna. Sekvenser som inte kan mutera sig särskilt enkelt. Dessa valdes bort tidigare för att väldigt många försökspersoner fick hög feber och typ influensasymtom. Men nu tillverkas boosters som säkert kommer rikta in sig på detta istället.

Men fram till dessa kommer kan det nog bli jobbigt.
Citera
2021-03-24, 21:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
För att vara ärlig så tror jag ändå på vaccinerna på sikt. Från vad jag hört så finns det andra bättre proteinsekvenser eller vad det kallas att rikta in sig på med vaccinerna. Sekvenser som inte kan mutera sig särskilt enkelt. Dessa valdes bort tidigare för att väldigt många försökspersoner fick hög feber och typ influensasymtom. Men nu tillverkas boosters som säkert kommer rikta in sig på detta istället.

Men fram till dessa kommer kan det nog bli jobbigt.

Där håller jag med.
De personer som tror att detta är över i sommar kommer bli förvånade. När vi tryckt bort den brittiska med vaccin finns det gott om plats för våra brasilianska och sydafrikanska vänner att festa loss..
Nu verkar ju vaccinen ge en viss effekt på dessa ändå, men inte tillräckligt för att kunna blåsa faran över.
Men till nästa vår är allt under kontroll tror jag..
Citera
2021-03-24, 21:52
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, det ser mörkt ut på horisonten. I den högt ansedda tidskriften Cell från 12:e mars rapporteras nu att om man vaccinerats med Pfizer eller Moderna så producerar man tyvärr 5-6 gånger mindre neutraliserande antikroppar mot den brasilianska mutationen. Mot den sydafrikanska varianten, som Uppsalastudenterna gjort sitt bästa för att sprida, föll mängden neutraliserande antikroppar hela 20- till 44-falt. Astra testade de inte ens, förmodligen för att det redan dömts ut fullständigt och Sydafrika ju som bekant skänker bort sina doser.

Det blir nog inte mycket skydd kvar mot den sydafrikanska dödsmutanten låter det som. Och om nu yngre drabbas hårt så kanske det blir annat ljud i skällan framöver även bland våra förnekare här i tråden.

Har du läst och hört att det dör drivor med ungdomar av mutationen i sydafrika då antar jag.
Har du några källor på deras massdöd och svår sjukdom bland unga?
Citera
2021-03-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Källa?
Jag letade själv igår utan att hitta något illustrativt.

Men som sagt, både Finland och vi åker ju på coron-böter nu för att vi sköter vår ekonomi och måste betala till dem som inte gör det.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/har-rostar-riksdagen-ja-till-eus-miljard-stod/

Rätt kul ändå att M röstade för detta.
SD och V röstade mot.

Så Italien kan skjuta upp de ekonomiska reformer man borde gjort på 90-talet ett par år till. Stödpaketet kan verka gigantiskt, men Sydeuropas ekonomiska slukhål är bottenlösa. 2024 är det dags för ett nytt stödpaket, undra vad man ska hitta på för anledning den gången (om Coronan ebbat ut det vill säga)
Citera
2021-03-24, 21:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det gär alldeles utmärkt att se grafik på det och det är inte några dramatiska förändringar:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/
Den stora förändringen är att de allra äldsta ej följer med i ökningen, troligen pga vaccination.
Det där ser ju ganska bra ut om man betänker att antalet smittade i åldern 70+ minskar ordentligt och 80-89 ser lågt ut på sjukhusinskrivningar, DÄR har nog vaccineringen kickat in på allvar. Bra! Fortsätt så!
Citera
2021-03-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Har du läst och hört att det dör drivor med ungdomar av mutationen i sydafrika då antar jag.
Har du några källor på deras massdöd och svår sjukdom bland unga?

Jag hittar inte inlägget just nu men Qwerty-66 citerade nyligen någon läkare från Uppsala som sade att det kom in mycket unga svårt sjuka patienter nu. Nästan som ett nytt virus och att det förmodligen berodde på mutationerna.
Citera
2021-03-24, 22:04
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nivån på statsskulden handlar bara om hur mycket man bryr sig om sina medborgare. I länder med låg statsskuld som Sverige så är det istället hushållen som får bära skulden. Låg statskuld är inget som vanliga människor gynnas av.

+1
Klart som fan att det går bra för Sverige, det är ju mannen i gatan som sitter på skulderna.
Världens mest belånade och man viftar med flaggan.
Helt jävla obegripligt, vänta det borde vara obegripligt.
Citera
2021-03-24, 22:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och varför tror du svenskar är intresserade av att leva som asiater?

Man kan hämta lärdomar från Asien, utan att börja leva hela livet som asiater.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men om du vill påstå att coronahanteringen i Sverige lett till en ekonomisk katastrof, trots rätt blygsamma förändringar i både BNP och statsskuld, vad vill du då kalla det i de länder där BNP rasat mångdubbelt samtidigt som statsskulden skjutit i höjden?

Jag skulle kalla det för ännu större ekonomiska katastrofer.
Citera
2021-03-24, 22:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ingen fara? Öhh.. inläggningarna ökar konstant.

Meningen är väl att vi inte ska komma dit igen och vi är på god väg.

Nä? Det gör de väl ändå inte?
Isf skulle vi ha en exponentiell utveckling av antalet inlagda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in