2021-03-24, 19:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Haha lite humor har du iaf men försök hitta en lagtext du där det explicit står att en sjöman ej får lämna sitt fartyg. Finns naturligtvis inte så gå lägg dig igen vettja.
Ja, du får lämna din båt om du skall bo någon annanstans, men då måste du självisolera. Det står i lagtexten.

Själva anledningen till undantaget är att låta besättningar flyga in till UK och bege sig till sitt fartyg, men det fattar inte du. Det står UTTRYCKLIGEN i lagtexten att du inte behöver självisolera om du ägnar dig att det som var anledningen till att du undantogs immigrationslagarna i första hand. Är anledningen till undantaget att du skall springa på puben och smitta folk med SARS-CoV-2?

Var står det i lagtexten att du får springa på puben? Det bästa vore nog om du höll dig borta härifrån, jag kan garantera att ingen vill ha dig här. Och det passar ju bra med tanke på hur illa du tycker om UK.
Citera
2021-03-24, 19:44
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, du får lämna din båt om du skall bo någon annanstans, men då måste du självisolera. Det står i lagtexten.

Själva anledningen till undantaget är att låta besättningar flyga in till UK och bege sig till sitt fartyg, men det fattar inte du. Det står UTTRYCKLIGEN i lagtexten att du inte behöver självisolera om du ägnar dig att det som var anledningen till att du undantogs immigrationslagarna i första hand. Är anledningen till undantaget att du skall springa på puben och smitta folk med SARS-CoV-2?

Var står det i lagtexten att du får springa på puben? Det bästa vore nog om du höll dig borta härifrån, jag kan garantera att ingen vill ha dig här. Och det passar ju bra med tanke på hur illa du tycker om UK.

Din frågeställning är så jävla IQ-befriad att jag nu inte hyser några som helst tvivel om att du är ett troll. Jag måste dock motvilligt erkänna att du trollar hyfsat framgångsrikt. Nåja, jag söker andra jobb under en nordisk flagg. The Red Flag va en gång i tiden prestige men det är svunna tider minsann..

Men inte behöver vi vara ovänner trots det, jag önskar verkligen dig och hela UK all lycka och välgång!
Citera
2021-03-24, 19:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast nu gällde diskussionen huruvida UK varit sämre än Sverige på att begränsa smittspridningen.
Än sen, poängen är väl att poängen inte enbart är att begränsa smittspridningen. Titta bara på hur det gått i UK!
Citera
2021-03-24, 19:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att Norges ekonomi skulle ha gått bra under pandemin stämmer inte.

Råkade du citera ett annat inlägg än det inlägg du avsåg besvara?

Citat:
Man missar att Norge tog ut 10% av BNP från sin oljefond förra året (349 miljarder NOK). Samtidigt har norska stadsskulden ökat med 5.8% av BNP. Så totalt sett har man underskott på 15.8% av BNP för 2020, motsvarande Storbritannien. Sveriges har ingen oljefond, men vår stadsskuld ökade med 3.2%, en milsvid skillnad.

Sverige, och hela Västvärlden, hade kunnat ordna energiförsörjningen på ett bättre sätt, ifall inte dom falska miljövännerna hade ryckt ut för att rädda kol- och olje-kraften från avveckling.

Det hade varit jättebra för miljön. Och det hade varit jättebra för ekonomin. Vi hade kunnat ha pengar att ta oss igenom epidemin, utan att skuldsätta oss.

Pengar som hade kunnat gå till att upprätthålla krisberedskap, sjukvård och smittskydd, har istället gått till att köpa petroleum; till glädje för Norge, och för Mellanösterns oljeshejker. Dom falska miljövännerna (såsom Miljöpartiet) är oljeshejkernas bästa vänner.

Citat:
https://www.bloombergquint.com/amp/politics/norway-reveals-record-withdrawals-from-its-1-1-trillion-fund
https://cornucopia.cornubot.se/2021/03/sverige-hade-nast-lagsta.html?m=1

Norges ekonomi har alltså under 2020 dopats med fullständigt ofattbart gigantiska summor, som skulle drivit hela Sverige bankrutt om vi hade försökt gå i deras fotspår.

Ja. Det är en stor fördel att kunna pumpa upp pengar ur Nordsjön.

Norges Corona-hantering har varit långtifrån perfekt. Det har du själv konstaterat i följande inlägg:
Citat:
Jämfört med Taiwan så har ju t.o.m. Norge och Finland misslyckats katastrofalt.

Ifall Norge hade som Taiwan, så hade dom inte behövt ta från sina oljefonder. Ifall Sverige hade som Taiwan, så hade vi inte behövt skuldsätta oss.
Citera
2021-03-24, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
((80*10^3*10*10^6)*0.0035)/10^9 = 2.8

2,8 miljarder kronor får jag det till om statslåneräntan är 0,35%
Ok, du kan ha rätt.

Oavsett vilket så är det så att det vi lånar för att använda upp nu kommer våra barn att få betala tillbaka sen.

Vi tar deras framtida pengar och använder nu.
Citera
2021-03-24, 19:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Din frågeställning är så jävla IQ-befriad att jag nu inte hyser några som helst tvivel om att du är ett troll. Jag måste dock motvilligt erkänna att du trollar hyfsat framgångsrikt. Nåja, jag söker andra jobb under en nordisk flagg. The Red Flag va en gång i tiden prestige men det är svunna tider minsann..

Men inte behöver vi vara ovänner trots det, jag önskar verkligen dig och hela UK all lycka och välgång!
Visst. Se du bara till att du PMar nästa gång du tror att du kan springa på puben så ordnar jag så att du får saken förklarad.
Citera
2021-03-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du tror inte att dom nordiska länderna hade kunnat skapa en "bubbla" med inbördes rörlighet?
Jag tror inte det hade spelat någon roll, eftersom jag tror att pandemin hade fortplantat sig väldigt effektivt inom Norden, trots stängda gränser utåt.
Citera
2021-03-24, 19:57
Avslutad
Citat:
Företag som går dåligt.

Extra utgifter för samhället.
Var finns det katastrofala?
Citera
2021-03-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Finland har ådragit sig en större ökning av statsskulden än Sverige trots att de bara är hälften så många som ska betala tillbaka.

Källa?
Jag letade själv igår utan att hitta något illustrativt.

Men som sagt, både Finland och vi åker ju på coron-böter nu för att vi sköter vår ekonomi och måste betala till dem som inte gör det.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/har-rostar-riksdagen-ja-till-eus-miljard-stod/

Citat:
150 miljarder till coronafonden
150 miljarder kronor ska Sverige bidra med till EU:s coronafond, det röstade riksdagen igenom på onsdagen. Stödfonden ska hjälpa unionens länder att komma på fötter efter pandemin. 7500 miljarder stor kommer fonden att totalt bli, och Sverige själva beräknas att få tillbaka betydligt mindre, i rena pengar, än vad man ger.

Rätt kul ändå att M röstade för detta.
SD och V röstade mot.
Citera
2021-03-24, 20:04
Medlem
Citat:
...

Norden hade bra förutsättningar, genom att vi drabbades i ett förhållandevis sent skede. Varningarna fanns redan. Vi kunde se Kina. Vi kunde se Sydkorea. Vi kunde se Iran. Vi kunde se Italien.

Vi hade åtminstone kunnat fördröja virusets ankomst. All fördröjning hade varit värdefull.

Jag anser att denna senfärdighet är bra mycket värre än när Sverige släppte genom nazister under kriget. Neurosedynskanalen är nog det som ligger närmast i moraliskt hänseende. När man vet hur illa det är men inte gör något, med flit.
Citera
2021-03-24, 20:14
Medlem
Surtrutens avatar
Di avslöjar: Forskare misstänker fusk bakom Sputnik V

En publicering i den prestigefulla tidskriften The Lancet, som visade att vaccinet hade 92 procents effektivitet, fick fart på Sputnik V:s segertåg över världen. Nu misstänker en internationell forskargrupp fusk med data, kan Di avslöja.
”Det här går ända upp till Vladimir Putin”, säger KI-professorn Anders Björkman.*
Vem är förvånad om Ryssland har fuskat med studierna av Sputnik V?

En nation som lurar hela världen i OS genom att byta ut dopingprover är givetvis kapabla att fuska även med annat.
Ett trettiotal forskare ifrågasätter rysk vaccinstudie i öppet brev

Mer än 30 forskare från olika delar av världen ifrågasätter resultaten av en studie av det ryska, redan godkända vaccinet mot covid-19. Den aktuella studien publicerades i Lancet förra veckan.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/09/ett-trettiotal-forskare-ifragasatter-rysk-vaccinstudie-i-oppet-brev/
Citera
2021-03-24, 20:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Källa?
Jag letade själv igår utan att hitta något illustrativt.

Men som sagt, både Finland och vi åker ju på coron-böter nu för att vi sköter vår ekonomi och måste betala till dem som inte gör det.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/har-rostar-riksdagen-ja-till-eus-miljard-stod/

Rätt kul ändå att M röstade för detta.
SD och V röstade mot.

Nej, dom la ner sina röster.
Jag gillar det inte, men de har en poäng i sitt resonemang..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in