Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Jag har en Don Pedro och har i princip alltid haft. Den gör inte mindre än två koppar/en mugg, men det blir väldigt bra. Antagligen är den inte så populär längre för att man måste använda den på spisen och att den är helt av glas och lätt går sönder, särskilt överdelen.
Har också en DonPedro.. Eller igentligen 3st då jag köpt på mig ett par extra ifall den skulle gå sönder och dom var VÄLDIGT svåra att få tag på för 10-12år sedan..
Kaffet är utan jämförelse det godaste jag har fått någonsin möjligen kan en bra italiensk expresso mäta sig, men i övrigt slår pedron allt oavsett kaffesort. Gevalia, löfbergs, zoega.. Allt blommar ut i den.
Perkulatorn är väll lite åt rätt håll men i övrigt är Moccamaster, melitta osv. bara olika varianter med marginell skillnad i smak.
Eftersom jag har barn och inte tid att göra gott kaffe använder jag för stunden en billig Krups som p.g.a. hemarbete fått jobba mer det sista året än dom föregående 12 så funderar på att skaffa en ny. Problemet är ju bara att jag vill ha en bryggare där vattnet är varmt när det träffar kaffet men som inte försöker hålla det för varm sedan så att det bränner. Och så klart inget auto off läge, jag dricker en kanna kaffe över 6timmar och med min nuvarande smakar kaffet helt okay dom första 4-5timmarna även om det aldrig är sådär varmt som man egentligen skulle vilja ha det. Det gör ju även att alla kaffebryggare som sålts i EU sedan 2015 inte går att använda då dom har auto-off som troligen gör att offantliga mängder kaffe kasseras varje år. Tveksam ifall det kompenserar för dom 70w en kaffebryggare drar.
Sedan kan vi väll avliva skrönan om att kaffebryggare var en brandrisk. En brandmästare bara skrattade åt det och sade att så länge du inte har svenskt skit från 60-70talet då dåliga produkter som skapade bränder såldes så är det väldigt liten risk för brand.