2020-01-26, 09:47
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
Jag har en gammal hederlig kaffepanna, tycker kokkaffe blir godare.
Kokkaffe kan vara gott men tycker inte riktigt det kan jämföras med vanligt kaffe.
Kokkaffe dricks i en snödriva i kåpa och göars i öppen eld. Gott och trevligt i den situationen men ändock en nödlösning.
Citera
2020-01-27, 22:58
Medlem
saladfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aralia
Eftersom vår Moccamaster gick sönder pga yttre omständigheter i tisdags, så har jag pratat bryggare med arbetskamrater hela veckan, och fler än jag fått ljummet kaffe i just Moccamaster. Efter en stund på plattan har kaffet visserligen blivit varmt, men bryggtemperaturen har varit för låg. Med den snorbilliga "Melitta Easy" vi köpte att ha tills vidare är kaffet varmt på en gång och smakar betydligt mer. Melittan kommer väl inte att hålla i längden, så jag letar vidare, men Moccamastern har hamnat långt ner på listan.
Märkligt, min och min väns levererar såpass varmt att man bränner sig på det om man dricker för snabbt.. vi har väl haft tur med våra maskiner då. 😊
Citera
2021-03-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har en Don Pedro och har i princip alltid haft. Den gör inte mindre än två koppar/en mugg, men det blir väldigt bra. Antagligen är den inte så populär längre för att man måste använda den på spisen och att den är helt av glas och lätt går sönder, särskilt överdelen.

Har också en DonPedro.. Eller igentligen 3st då jag köpt på mig ett par extra ifall den skulle gå sönder och dom var VÄLDIGT svåra att få tag på för 10-12år sedan..

Kaffet är utan jämförelse det godaste jag har fått någonsin möjligen kan en bra italiensk expresso mäta sig, men i övrigt slår pedron allt oavsett kaffesort. Gevalia, löfbergs, zoega.. Allt blommar ut i den.

Perkulatorn är väll lite åt rätt håll men i övrigt är Moccamaster, melitta osv. bara olika varianter med marginell skillnad i smak.

Eftersom jag har barn och inte tid att göra gott kaffe använder jag för stunden en billig Krups som p.g.a. hemarbete fått jobba mer det sista året än dom föregående 12 så funderar på att skaffa en ny. Problemet är ju bara att jag vill ha en bryggare där vattnet är varmt när det träffar kaffet men som inte försöker hålla det för varm sedan så att det bränner. Och så klart inget auto off läge, jag dricker en kanna kaffe över 6timmar och med min nuvarande smakar kaffet helt okay dom första 4-5timmarna även om det aldrig är sådär varmt som man egentligen skulle vilja ha det. Det gör ju även att alla kaffebryggare som sålts i EU sedan 2015 inte går att använda då dom har auto-off som troligen gör att offantliga mängder kaffe kasseras varje år. Tveksam ifall det kompenserar för dom 70w en kaffebryggare drar.

Sedan kan vi väll avliva skrönan om att kaffebryggare var en brandrisk. En brandmästare bara skrattade åt det och sade att så länge du inte har svenskt skit från 60-70talet då dåliga produkter som skapade bränder såldes så är det väldigt liten risk för brand.
Citera
2021-03-10, 08:14
Medlem
Citat:
Eftersom vår Moccamaster gick sönder pga yttre omständigheter i tisdags, så har jag pratat bryggare med arbetskamrater hela veckan, och fler än jag fått ljummet kaffe i just Moccamaster. Efter en stund på plattan har kaffet visserligen blivit varmt, men bryggtemperaturen har varit för låg. Med den snorbilliga "Melitta Easy" vi köpte att ha tills vidare är kaffet varmt på en gång och smakar betydligt mer. Melittan kommer väl inte att hålla i längden, så jag letar vidare, men Moccamastern har hamnat långt ner på listan.

De billiga bryggarna (Melittan) brukar bränna kaffet.. Billiga bryggare brukar antingen ha för kallt eller för varmt vatten men vad de alla nästan har gemensamt är att plattan blir vrålande het.. man hör den skillnaden direkt mellan moccamaster och en billig bryggare om det är vatten på plattan. Den billigare bryggaren blir varm direkt på plattan direkt när bryggaren sätts igång så det fräser som fan. Det är därför sådant kaffe alltid blir dåligt mycket fortare.
Citera
2021-03-10, 09:44
Medlem
Sqeptisks avatar
Vanligt kokvatten rakt ner i en filtertratt (ståendes på kaffekannan) är det mest optimala. Fattar inte vad man skall med överprisade (datoriserade?) kaffebryggare till? Egentligen!
Vill man ha kaffe bryggt under press finns det prisvärda perkulatorer att få tag på för en hundring eller två
Citera
2021-03-15, 04:48
Medlem
Fy fan vad jobbigt. jag köper den billigaste bryggaren dom har på ica + en i reserv. Orka stå och mala bönor och skit. Dock är billigaste bryggkaffet inte det godaste, men man behöver inte heller dundra på och köpa det dyraste. ICAs billigaste smakar röv-dåligt.
Citera
2021-03-15, 12:59
Medlem
ost-e-knarks avatar
Mitt problem med Moccamaster är att jag tycker att den är dåligt konstruerad, tex lock som inte har gångjärn, filterhållare som inte är platt undertill, inte automatiskt droppstopp eller för delen ett droppstopp som fungerar efter ett par år.

Kanske är detta inte ett problem längre men den jag har hemma har dessa egenskaperna.
Citera
2021-03-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
De billiga bryggarna (Melittan) brukar bränna kaffet.. Billiga bryggare brukar antingen ha för kallt eller för varmt vatten men vad de alla nästan har gemensamt är att plattan blir vrålande het.. man hör den skillnaden direkt mellan moccamaster och en billig bryggare om det är vatten på plattan. Den billigare bryggaren blir varm direkt på plattan direkt när bryggaren sätts igång så det fräser som fan. Det är därför sådant kaffe alltid blir dåligt mycket fortare.

Fast kaffet ur Moccamastern blir ju inte heller gott när bryggtemperaturen inte är tillräckligt hög och det dessutom är fisljummet redan när man häller upp det, så det känns ju himla omotiverat att betala mellanskillnaden. Det blev en Braun till ett pris någonstans mitt emellan, den blev jag nöjd med 😀
Citera
2021-03-24, 18:33
Medlem
Citat:
Fast kaffet ur Moccamastern blir ju inte heller gott när bryggtemperaturen inte är tillräckligt hög och det dessutom är fisljummet redan när man häller upp det, så det känns ju himla omotiverat att betala mellanskillnaden. Det blev en Braun till ett pris någonstans mitt emellan, den blev jag nöjd med 😀

Fast.. nä. I så fall har de ändrat något på senare tid.
Citera
2022-04-26, 22:38
Medlem
Elementarts avatar
Jag är sugen på att köpa en ny kaffebryggare. Jag har en arbetskamrat som har en OBH Nordica Legacy Coffee Maker som jag tycker gör väldigt gott kaffe, men den finns inte o köpa i butik längre. Finns det någon motsvarighet vad ni känner till? Det är denna OBH kaffebryggare jag syftar på: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3369566
Citera
2022-04-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag är sugen på att köpa en ny kaffebryggare. Jag har en arbetskamrat som har en OBH Nordica Legacy Coffee Maker som jag tycker gör väldigt gott kaffe, men den finns inte o köpa i butik längre. Finns det någon motsvarighet vad ni känner till? Det är denna OBH kaffebryggare jag syftar på: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3369566
Det godaste kaffet får du om du.
1. Har hittat din favoritböna och
2. Har en vettig kvarn med skivor och
3. Har en kanna med porslinsfilter som du
4. Häller exakt tempererat vatten i exakt mängd och exakt tempo över den exakt vägda mängden av bönor malda till exakt malgrad.
Detta är en konst som måste tränas in.
Om du däremot är ute efter en kopp som smakar hyfsat med minsta möjliga effort så satsa på en Moccamaster och de bönor du hittar som är så lättrostade som möjligt. Regeln är att ju hårdare rost desto sämre kvalitet på bönor. Åker du till Drop Coffee och köper bönor för fyra gånger priset så är det troligen det godaste kaffet du kan hitta i norra Europa. Finns även Åre, med mera som inte går av för hackor, men Svenne Banan förstår inte riktigt det konceptet.

Det i absolut särklass sämsta sättet att brygga kaffe är perkulator, där kaffet går tur och åter genom bönorna så att varje uns av bitterämnena utvinns. Om man nu inte är ett fan av smaken av brända bildäck då.
Citera
2023-04-22, 09:27
Medlem
Bästa kaffebryggare till litet hushåll

Behöver ny bryggare och vanligen är det bara jag som dricker en större kopp på morgonen men när man har gäster så blir det problem - någon som har tips?
Funderade på en Moccamaster Automatic S men den kanske är overkill mht vad jag skrev ovan.. så hur kokar man vanligt bryggkaffe till flera personer om man inte har vanlig kaffebryggare?
Finns bra sätt kan jag kanske köpa denna https://bagarenochkocken.se/kaffe/kaffebryggare/moccamaster-kaffebryggare-cup-one-creme/?shopping_id_click=1067-21618-8260&gclid=EAIaIQobChMI1vTL7_q8_gIV1epRCh0ncQrrEAQ YAyABEgJ41_D_BwE till vardagsbehov.

Man kanske kan bjuda på kokekaffe som jag förövrigt gillar själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in