2020-01-23, 21:31
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimerajigg
+1 (till)

Det är nymalda bönor som gör skillnaden!! Gärna även nyrostade, inte bönor som stått på hyllan i en butik i flera månader.

Och att vattnet inte är kokande. Säg 92 grader och man får en fin créme.
Citera
2020-01-23, 21:34
Medlem
Kör med perkolatorbryggare o tycker kaffet blir helt ok, laddar med kok eller presso kaffe för att få mindre sump
Citera
2020-01-23, 23:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Den gör skapligt kaffe men långtifrån något gudomligt så som den har marknadsförts.
Är vi oense där?

Det är en simpel överprisad kaffebryggare som jag själv och flera bekanta har haft.
Får jag fråga vad du använder för kaffe?

Maskinens fördel är att den håller värmen hela vägen till den rör kaffet, stoppar du skitkaffe i så blir det knappast bättre p g a maskinen...
Citera
2020-01-24, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Du får ruskigt gott kaffe med pressobryggare.
Fattar inte varför det ör så få som fattat detta.

Du gör den mängd kaffe med den styrkan du vill ha och med de bönorna du gillar om du köper en kvarn till.

Det finns presso kaffe färdigt, Zoegas har ett skitgott (med presso är kornen lite grövre).
En pressobryggare kostar ett par hundra.

Har du vattenbryggare går det på två minuter.
Har du kvarn, så väljer du själv bönor.

Godare och snabbare finns det inte.

Jag har en Don Pedro och har i princip alltid haft. Den gör inte mindre än två koppar/en mugg, men det blir väldigt bra. Antagligen är den inte så populär längre för att man måste använda den på spisen och att den är helt av glas och lätt går sönder, särskilt överdelen.
Citera
2020-01-24, 01:37
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Söker med en bra bryggare över 1000watt och som inte stänger av sig hela tiden via autooff, så jädra irriterande

Tror du får svårt att hitta ny bryggare utan autooff, vill minnas de sa i affären sist jag köpte ny.
Att alla efter runt 2015, osäker på årtal måste ha autooff. Vilket är kass, man kan inte brygga en kanna och låta stå med kaffe att hämta när man vill. :

Själv använder jag OBH Nordica café inox, den är på 1100W.
Den uppfyller mina krav på varmt kaffe.
Citera
2020-01-24, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Detta. En kaffekvarn får lätt plats i budgeten och kanske även en vattenkokare med ställbar temperatur. Med dessa grejer piskar man alla bryggare.

Ja, exakt.
En Pressobryggare går att fixa för typ 300 och det behövs inga avancerade vatten kokare, bara vänta en halv minut efter vattnet kokat och kallnat några grader och en enkel kvarn räcker.

Du får tom färska lyxbönor och allt du behöver för att göra det godaste kaffet som finns för under ett papp.

Kolla prisjakt efter Bodums presso bryggare, det finns flera olika.
Har själv två st, en på 1 liter och en på 3 dl eller nått.
Det hade räckt med den större.

Annars räcker det tom bara med pressobryggaren och bra kaffe.
Citera
2020-01-24, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saladfinger
Kör också Moccamaster. Jäkligt snabb bryggare och kaffet är varmt. Måste varit fel på bryggaren som levererade kallt kaffe som person i tidigare inlägg påstod.

Eftersom vår Moccamaster gick sönder pga yttre omständigheter i tisdags, så har jag pratat bryggare med arbetskamrater hela veckan, och fler än jag fått ljummet kaffe i just Moccamaster. Efter en stund på plattan har kaffet visserligen blivit varmt, men bryggtemperaturen har varit för låg. Med den snorbilliga "Melitta Easy" vi köpte att ha tills vidare är kaffet varmt på en gång och smakar betydligt mer. Melittan kommer väl inte att hålla i längden, så jag letar vidare, men Moccamastern har hamnat långt ner på listan.
Citera
2020-01-24, 09:47
Medlem
ooriginelltnamns avatar
Om du endast vill göra en kopp är en Aeropress och Wilfa CGWS-130B en superb kombination. 1300 kr totalt och du får en riktigt bra kopp kaffe!
Citera
2020-01-24, 16:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Får jag fråga vad du använder för kaffe?

Maskinens fördel är att den håller värmen hela vägen till den rör kaffet, stoppar du skitkaffe i så blir det knappast bättre p g a maskinen...
Precis så! Den gamla SISU-regeln (Skit In - Skit Ut) fungerar även i det här fallet. Det är inte maskinen som avgör om det blir gott, det är kaffet. Sen kan det självklart bli något bättre med en bra bryggare, men är det ett halvtaskigt kaffe från början så hjälper det knappast hur dyr kaffebryggare man än har. Felet som många gör är att de lägger på lite extra för att de vill ha starkt kaffe, med resultat att det smakar skit. Tycker man att kaffet är för klent i smaken så byt sort och/eller rostningsgrad

Jag kör själv med aeropress och maler bönorna direkt innan bryggning. För det mesta så är de inte frågan om några exklusiva märken eller specialsorter på kaffe, en nymald böna har bättre arom än vacuumkaffe helt enkelt.
Citera
2020-01-24, 18:35
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Precis så! Den gamla SISU-regeln (Skit In - Skit Ut) fungerar även i det här fallet. Det är inte maskinen som avgör om det blir gott, det är kaffet. Sen kan det självklart bli något bättre med en bra bryggare, men är det ett halvtaskigt kaffe från början så hjälper det knappast hur dyr kaffebryggare man än har. Felet som många gör är att de lägger på lite extra för att de vill ha starkt kaffe, med resultat att det smakar skit. Tycker man att kaffet är för klent i smaken så byt sort och/eller rostningsgrad

Jag kör själv med aeropress och maler bönorna direkt innan bryggning. För det mesta så är de inte frågan om några exklusiva märken eller specialsorter på kaffe, en nymald böna har bättre arom än vacuumkaffe helt enkelt.
Kan bara hålla med, samma med espresso: folk köper något kromat skit för jättemycket pengar och häller i färdigmald musetti, för att sedan klaga...
Citera
2020-01-25, 22:49
Medlem
pyro860s avatar
Oj, kul med så många svar - tack!

Har lutat åt en Moccamaster ett tag. Är det nån speciell modell man ska ha eller är alla på runt 1500-2000 ungefär samma sak?
Citera
2020-01-25, 23:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Låt oss först slå fast att smak är subjektivt. Det finns inget som är objektivt det som alla tycker är godast.

Däremot kan vi slå fast att vattnet bör ha 96C när det träffar kaffet, spridas väl över det malda kaffet så snabbt som möjligt o s v för att så mycket av möjligt av smak och arom i kaffet skall frigöras. Detta gör Moccamaster bäst av de bryggare som finns på marknaden.

Sedan kan man diskutera framlänges och baklänges om hela bönor som nyss malts är ”bättre” än malt bryggkaffe o s v. Det går inte att besvara detta då de ursprungliga bönornas kvalite och hur fint de mals är mer avgörande än när de malts, att hur bönor/malt kaffe förvarats innan bryggning o s v. Generellt kan man ju dock säga att givet att bönorna förvarats likvärdigt så är nymalda bättre och brygg kaffe bättre än espresso o s v givet att fokus är på mängd frigjord smak och arom. Om det sedan är det som du tycker är godast och bäst, är ju som sagt en smaksak.

Exakt så. Min gissning, bortsett från att smaken är subjektiv, är att vattnet har olika hårdhet i landet och att olika kaffesorter kanske passar bättre med en specifik typ av vatten. Köra Löfbergs Lila i Helsingborg, Zoegas i Gävle och Gevalia i Karlstad kanske blir fel. Rätt kaffe i rätt stad s.a.s.

Citat:
Ursprungligen postat av Aralia
Eftersom vår Moccamaster gick sönder pga yttre omständigheter i tisdags, så har jag pratat bryggare med arbetskamrater hela veckan, och fler än jag fått ljummet kaffe i just Moccamaster. Efter en stund på plattan har kaffet visserligen blivit varmt, men bryggtemperaturen har varit för låg. Med den snorbilliga "Melitta Easy" vi köpte att ha tills vidare är kaffet varmt på en gång och smakar betydligt mer. Melittan kommer väl inte att hålla i längden, så jag letar vidare, men Moccamastern har hamnat långt ner på listan.

Reklamera. De har väl livstids garanti?

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Oj, kul med så många svar - tack!

Har lutat åt en Moccamaster ett tag. Är det nån speciell modell man ska ha eller är alla på runt 1500-2000 ungefär samma sak?

Jag tror det är sak samma vilken du väljer. Jag är mycket nöjd med min i alla fall. Haft den sedan 2006.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in