2021-03-24, 14:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Staten Palestina är inte allmänt erkänd. Men det är inte vilka länder Israel och andra länder samarbetar med som är relevant. Israel skryter med att de är mellanösterns enda demokrati för att skapa legitimitet åt sig själva. Sen motarbetar de demokrati i arabiska grannländer endera själva eller via muskelbulvanen USA.

Menar du att Israel motsätter sig demokrati i Libanon och Turkiet också? Och Cypern? Grekland?
Citera
2021-03-24, 14:16
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man gör inte en ekvation för att räkna ut sånt, man gör en aritmetisk serie. 1 USD 1948 är 11 USD idag. Som jag skrev visar inte den där serien hela perioden men om du avrundar så blir det fortfarande många gånger mer än vad i princip alla andra länder fått i världshistorien.

Vad fan babblar du om? Har du ens gått ut grundskolan?

Du kan inte få ihop 5 miljoner kronor per palestiner med de siffror du visade upp ens ifall du går tillbaka 1000 år bak i tiden.

År 1993 fick palestiner 178 miljoner dollar exempelvis, alltså ca 80 dollar per palestiner då det då fans 2,3 miljoner palestiner. Räknar vi med inflation så var 1 dollar år 1993 1.84 dollar idag, så år 1993 fick palestiner ca 150 dollar eller 1200-1300 kr per skalle. Alltså var bidragen dessutom mycket lägre förrut, även ifall man inkluderar inflation och mindre befolkning.

Så som siffrorna ser ut så kommer du nog knappt upp till 100 tusen kr per palestiner som summa de senaste 50 åren, 5 miljoner kr är ren galenskap.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-24 kl. 14:21.
Citera
2021-03-24, 14:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vad fan babblar du om? Har du ens gått ut grundskolan?

Du kan inte få ihop 5 miljoner kronor per palestiner med de siffror du visade upp ens ifall du går tillbaka 1000 år bak i tiden.

Eh. 1000 år? Vad blir 1% inflation per år i 1000 år enligt dig? Tusen procent? Oavsett så blir det inte tusen år, det rör sig om åtminstone 5 miljoner per palestinsk familj. "Oh nej, jag fick dela med mina syskon så nu kan jag inte köpa den senaste iPhonen!"
Citera
2021-03-24, 14:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Alltså var bidragen dessutom mycket lägre förrut, även ifall man inkluderar inflation och mindre befolkning.

Jag fattar inte vad befolkningsökningen kommer in i bilden. Jag menar att du ska göra en aritmetisk serie av ackumulationen av pengar och sen dela den på den totala befolkningsmängden och inte dela ut en summa per år till varje palestinier. Visst är det inte så som pengarna fördelats men det är det enda sättet att få ett hum om hur mycket som faktiskt skickats till Palestina.
Citera
2021-03-24, 14:33
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag fattar inte vad befolkningsökningen kommer in i bilden. Jag menar att du ska göra en aritmetisk serie av ackumulationen av pengar och sen dela den på den totala befolkningsmängden och inte dela ut en summa per år till varje palestinier. Visst är det inte så som pengarna fördelats men det är det enda sättet att få ett hum om hur mycket som faktiskt skickats till Palestina.

Du får inte ihop 25 000 miljarder kronor oavsett hur du räknar, sorry. Återvänd till särkomvux så kanske du kan lära dig kvdreringsregeln åtminstone.
Citera
2021-03-24, 15:51
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Menar du att Israel motsätter sig demokrati i Libanon och Turkiet också? Och Cypern? Grekland?

Gör dig inte dummare än vad du är. Det var Israels arabiska grannländer det handlade om.
Citera
2021-03-24, 16:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Gör dig inte dummare än vad du är. Det var Israels arabiska grannländer det handlade om.

Exakt vilka grannländer i plural är det du menar? För som jag ser det är det bara ett land, Egypten, som också råkar vara det land där det Muslimska Brödraskapet är som absolut starkast.
Citera
2021-03-24, 16:22
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Exakt vilka grannländer i plural är det du menar? För som jag ser det är det bara ett land, Egypten, som också råkar vara det land där det Muslimska Brödraskapet är som absolut starkast.

Så Israel vore bekväma med ett demokratiskt Jordanien?
Citera
2021-03-24, 16:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Så Israel vore bekväma med ett demokratiskt Jordanien?

Antagligen betydligt mer än ett demokratiskt Egypten eftersom det Muslimska Brödraskapet inte finns i någon betydande omfattning i Jordanien. Fast Jordanien kommer antagligen aldrig att bli demokratiskt eftersom det är granne med Saudi. Om islamister tar över Jordanien så kommer Saudi att anfalla Jordanien långt innan det uppstår en konflikt med Israel. Det är såna där grejer som folk inte heller tar hänsyn till i sammanhanget. Palestina har inte Israel som primär fiende för sin överlevnad utan tvärtom är Israel en slags garantor för att Palestina öht kan existera. Om Israel försvinner så kommer Palestina också att försvinna, garanterat. För andra länder som Jordanien, Libanon, Turkiet, Saudi m.fl. vill inte att Syrien och Egypten får en enad front. Om Israel försvinner så försvinner Palestina och sen blir det krig mellan Syrien/ Egypten och de övriga.
Citera
2021-03-24, 16:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Antagligen betydligt mer än ett demokratiskt Egypten eftersom det Muslimska Brödraskapet inte finns i någon betydande omfattning i Jordanien. Fast Jordanien kommer antagligen aldrig att bli demokratiskt eftersom det är granne med Saudi. Om islamister tar över Jordanien så kommer Saudi att anfalla Jordanien långt innan det uppstår en konflikt med Israel. Det är såna där grejer som folk inte heller tar hänsyn till i sammanhanget. Palestina har inte Israel som primär fiende för sin överlevnad utan tvärtom är Israel en slags garantor för att Palestina öht kan existera. Om Israel försvinner så kommer Palestina också att försvinna, garanterat. För andra länder som Jordanien, Libanon, Turkiet, Saudi m.fl. vill inte att Syrien och Egypten får en enad front. Om Israel försvinner så försvinner Palestina och sen blir det krig mellan Syrien/ Egypten och de övriga.

Och sedan krig mellan saudi och gulfstaterna och sedan krig mellan Egypten och Saudi Arabien och sedan krig mellan Turkiet och Saudi Arabien.

Sorry, MÖ må vara kaotisk men inte på det sätt som du föreslår. Saudi Arabien har aldrig invaderad sunni-islamister och skulle riskera en revolution från sin egen befolkning ifall de gjorde något sådant.

Du måste läss på lite om områdets kulturer, geopolitiska realitet och dess historia innan du förutser hur historien kommer utspela sig.
Citera
2021-03-24, 16:47
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:

Egypten var landet vi främst diskuterade, ja. Men om du har exempel på att Israel främjat demokrati i något arabiskt grannland så är jag idel öra.
Citera
2021-03-24, 16:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Egypten var landet vi främst diskuterade, ja. Men om du har exempel på att Israel främjat demokrati i något arabiskt grannland så är jag idel öra.

Sen när var det Israels ansvar att arabländer blir demokratier? För övrigt, varför använder du plural för att beskriva ett land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in