2021-03-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Pandemin är ingen höjdare för något lands ekonomi. Det får dock vägas mot hur många människoliv man vill rädda och i vilket skick folkhälsan är i framgent. Jag tvivlar på att Norge skulle vara pigga på att följa din rekommendation om att alla nordiska länder skulle följt Sveriges "fläckfria" strategi.
Norge har ju en oljefond. De kan göra vad de vill. Det är som Pippi och kappsäcken med pengar.

Folk måste börja förstå att Norge och Sverige inte är två länder med likvärdig ekonomi. Norge är Nordens oljeshejker. Norge skulle kunna casha hela Tysklands stadsskuld och fortfarande vara rikare än vi. De har betalat hela sin coronastrategi genom att bränna oljepengar som att det var toapapper.

I Norge kan man långtidspermittera sina anställda i ett år, på statens (oljans) bekostnad. Det har inte andra länder råd med. Storbritanniens stadsskuld ökade med 16% av BNP förra året, och det hade Norges stadsskuld också gjort om det inte var för att man plockade 10% av BNP ur kappsäcken.
Citera
2021-03-24, 13:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Eftersom jag överlevde delar jag mer än gärna med mig av min skvätt vaccin och det även på ett globalt plan. Det borde fler göra.
Undersökningar visar att i Sverige är det ungefär 10% av befolkningen som tänker som du.
Citera
2021-03-24, 13:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Enligt deras NHS får britterna redan nu (slutet av mars/början av april) större delen av sitt vitamin D från solen. Dvs i normala fall, utan lockdown.

In the UK we get most of our vitamin D from sunlight exposure from around late March/early April to the end of September.

Ska man tro mer på dig eller på NHS (National Health Service)?

Sommarhalvåret har redan börjat, vårdagjämningen var för flera dagar sedan.

https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/how-to-get-vitamin-d-from-sunlight/

Jag postade ju tidigare i tråden att många kontorsråttor endast var utomhus 15 minuter per dygn så att de skulle få tillräckligt med solljus är helt osannolikt. De måste i såfall pricka de få ljustimmar UK har samt lyckas exponera tillräckligt med hud under de 15 minuterna.

Finns ju en anledning att var femte britt har extremt låga d vitaminnivåer.
Citera
2021-03-24, 13:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur många har karaktär nog att ändra sina vanor? Tror det är ett fåtal som har den förmågan att klara av att ställa om sitt liv. Tjockisar går ju typiskt med i viktväktarna o köper gymkort första januari för att sen lägga av en månad senare.
Det beror nog på vilka råd de följer. Viktväktarna är ren skit och inte rätt väg gå eftersom de allra flesta går tillbaka upp i vikt igen. Framförallt är det kosten som behöver ses över snarare än intaget av kalorier skulle jag tro.

Citat:
Dessutom bygger vi samhällen där ingen behöver röra på sig. Finns det inte en busshållplats/parkeringsplats inom 50 meter så gnäller folk. De flesta vill köra bil överallt, åka hiss, bli servade med allt.
samtidigt ska man inte ha en övertro på att man man måste träna så hårt för att gå ner i vikt. Det räcker med promenader.

Citat:
Själv rör jag på mig minst två timmar om dagen o anses vara "udda"
samma här faktiskt och jag håller vikten.
Citera
2021-03-24, 13:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Undersökningar visar att i Sverige är det ungefär 10% av befolkningen som tänker som du.

Jag är inte antivaxx om du tror det. Jag är flexivaxx. Alla behöver inte vaccineras är min starka tro. Vad som däremot behövs är en bättre folkhälsa.
Citera
2021-03-24, 13:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Är det bara jag som noterat att det är färre som bär ansiktsmask nu än för några veckor sen?

Jag kände att masken fick ett uppsving för några veckor sen men nu har folk lagt ner maskeringen. Typ 1 av 10 som använder munskydd i kollektivtrafiken.
Citera
2021-03-24, 13:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Norge har ju en oljefond. De kan göra vad de vill. Det är som Pippi och kappsäcken med pengar.

Folk måste börja förstå att Norge och Sverige inte är två länder med likvärdig ekonomi. Norge är Nordens oljeshejker. Norge skulle kunna casha hela Tysklands stadsskuld och fortfarande vara rikare än vi. De har betalat hela sin coronastrategi genom att bränna oljepengar som att det var toapapper.

I Norge kan man långtidspermittera sina anställda i ett år, på statens (oljans) bekostnad. Det har inte andra länder råd med. Storbritanniens stadsskuld ökade med 16% av BNP förra året, och det hade Norges stadsskuld också gjort om det inte var för att man plockade 10% av BNP ur kappsäcken.

Och norge har inte i närheten av den invandring vi haft. De tjänar de på i dubbel bemärkelse under coronan. Mindre belastning på vården förmodligen och mer tid för covidpatienter.
Citera
2021-03-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Jag har inte påstått att länderna har likvärdig ekonomi. Det jag invände mot i ditt ursprungliga inlägg var ditt påstående att de nordiska länderna skulle följt och använt sig av samma strategi som Sverige.
Citera
2021-03-24, 14:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast nu åsyftas att Forlands strategi har åstadkommit att Norge deltar i samma huggsexa efter vaccin som Sverige.

Norge har samordnat sin upphandling av vaccin med Europeiska Unionen, och får därför vaccin i samma takt som Sverige. Men Norge har inte lika desperat behov av vaccin som Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast du sa att Tegnells strategi har varit en ekonomisk katastrof. Det har den inte, den har varit betydligt ekonomiskt bättre än Europas.

Ja. Anders Tegnells strategi är en ekonomisk katastrof. Ja, det finns andra länder som har lyckats ännu sämre en Sverige. Men att det finns länder som har lyckats ännu sämre, innebär inte att Anders Tegnells strategi är en framgång. Anders Tegnells strategi är ett fiasko.

Taiwans strategi är en framgång. Taiwans strategi har räddat både liv och plånbok.
Citera
2021-03-24, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Norge har samordnat sin upphandling av vaccin med Europeiska Unionen, och får därför vaccin i samma takt som Sverige. Men Norge har inte lika desperat behov av vaccin som Sverige.

Ja. Anders Tegnells strategi är en ekonomisk katastrof. Ja, det finns andra länder som har lyckats ännu sämre en Sverige. Men att det finns länder som har lyckats ännu sämre, innebär inte att Anders Tegnells strategi är en framgång. Anders Tegnells strategi är ett fiasko.

Taiwans strategi är en framgång. Taiwans strategi har räddat både liv och plånbok.
Vari består den ekonomiska katastrofen?

Och varför tror du svenskar är intresserade av att leva som asiater?
Senast redigerad av Ipsi 2021-03-24 kl. 14:11.
Citera
2021-03-24, 14:11
Medlem
Var är han orolig/otrolig som ger oss update varje dag 14:00 på ett bra sätt?!
Citera
2021-03-24, 14:11
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är det bara jag som noterat att det är färre som bär ansiktsmask nu än för några veckor sen?

Jag kände att masken fick ett uppsving för några veckor sen men nu har folk lagt ner maskeringen. Typ 1 av 10 som använder munskydd i kollektivtrafiken.
De flesta har väl insett att social distansering är överlägset. Dessutom är munskydd jobbigt att ha på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in