2021-03-24, 13:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det har väl varit gratis i snart ett år?!

De flesta regioner har inte erbjudit det, och för en tid sedan gick Tegnell ut och sa att ingen borde erbjuda det, för att det var av "tvivelaktigt värde"... I stället har dom som haft råd (i alla fall i början kostade det 7-800 kr) kunnat göra det privat, och få ett intyg underskrivet av en läkare.
Citera
2021-03-24, 13:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
För att förtydliga -14% är nettoeffekten. Bruttoeffekten är ca -50% för vanliga munskydd och -99% för N95!

Då borde ju ingen smitta spridits i sydeuropa i princip. Men icke!
Citera
2021-03-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Då borde ju ingen smitta spridits i sydeuropa i princip. Men icke!
Sorry, du förstår inte ändå. Eller om du inte vill förstå? Gå över till konspirationsforumet nu!
Citera
2021-03-24, 13:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Sorry, du förstår inte ändå. Eller om du inte vill förstå? Gå över till konspirationsforumet nu!

Nej du gärna förklara hur dessa munskydd fungerar så bra. De har ju haft masktvång i sydeuropa ganska länge nu. 99% skydd borde ju fungera toppen och få stopp på smittan. Vad har det med konspiration att göra? Det är väl snarare ni maskförespråkare som har ett och annat att förklara?
Citera
2021-03-24, 13:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag kan inte se så mycket posivit effekt där det varit masktvång ute i europa direkt. Snarare tvärtom. Det enda som verkar fungera mot en pandemi är att ha en någorlunda bra grundhälsa och inte vara överviktig. Munskydd är som plåster på ett benbrott.

Att spanjorer har mask när de går i butiken för att sen umgås med släkten o ha puss/kram kalas på kvällen betyder ju inte att masker inte har skyddseffekt.

Länder med effektiv smittspårning som sydkorea tex har ju visat att masker är effektiva. Tex starbucks studien visade ju hur bra skydd de kan ge.
Citera
2021-03-24, 13:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nej men att man inte bör övervaccinera. Förmodligen räcker det långt med det egna skyddet. Vi har överlevt pandemier i miljontals år utan vaccin så varför skulle vi inte överleva denna?
Tja, DU överlevde, men nu handlar det väl kanske framför allt om de hundratals miljoner människor som avlidit i olika pandemier genom åren (och deras familjer och vänner) som hade varit glada för en skvätt vaccin?
Citera
2021-03-24, 13:38
Medlem
Citat:
Nej du gärna förklara hur dessa munskydd fungerar så bra. De har ju haft masktvång i sydeuropa ganska länge nu. 99% skydd borde ju fungera toppen och få stopp på smittan. Vad har det med konspiration att göra? Det är väl snarare ni maskförespråkare som har ett och annat att förklara?
Jag länkade ju till en vetenskaplig artikel som kom till slutsatsen att munskydd minkar risken för smittspridning med 14%! Och förklarade att man måste med alla åtgärder tillsammans komma upp i minst 75% reduktion, vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
Medlem
Citat:
Det är farligt för äldre människor absolut. Men inte för en random svensk med en hyfsad grundhälsa. Den ena efter den andra blir helt återställd. Nu senaste kronprinsessan och prins Daniel.

Men äldre kan som du säger dö av vad som helst på ålderns höst. Nu blev det covid-19, men kunde annars varit en lunginflammation eller förkylning.

Adam Alsing är död.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tja, DU överlevde, men nu handlar det väl kanske framför allt om de hundratals miljoner människor som avlidit i olika pandemier genom åren (och deras familjer och vänner) som hade varit glada för en skvätt vaccin?

Eftersom jag överlevde delar jag mer än gärna med mig av min skvätt vaccin och det även på ett globalt plan. Det borde fler göra.
Citera
2021-03-24, 13:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Adam Alsing är död.

Adam Alsing hade enligt egen utsago fördiabetes och var kraftigt överviktig även om han lyckades gå ner en del i vikt innan sin död. Han började för sent. Hade han börjat sin resa några år tidigare hade han sannolikt varit i livet idag.
Citera
Medlem
Citat:
Nej men att man inte bör övervaccinera. Förmodligen räcker det långt med det egna skyddet. Vi har överlevt pandemier i miljontals år utan vaccin så varför skulle vi inte överleva denna?

Ja du kan klara dig långt på en dos vaccin om du haft genomgången infektion.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Risken för att belasta vårlden är betydligt större om du är övervikt avsett ålder. Det är viktigt att vi pratar om detta faktum. Och att det faktiskt går att bli av med övervikt genom ändrade vanor.

Hur många har karaktär nog att ändra sina vanor? Tror det är ett fåtal som har den förmågan att klara av att ställa om sitt liv. Tjockisar går ju typiskt med i viktväktarna o köper gymkort första januari för att sen lägga av en månad senare.

Dessutom bygger vi samhällen där ingen behöver röra på sig. Finns det inte en busshållplats/parkeringsplats inom 50 meter så gnäller folk. De flesta vill köra bil överallt, åka hiss, bli servade med allt.

Själv rör jag på mig minst två timmar om dagen o anses vara "udda"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in