2021-03-24, 12:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Munskydd fungerar inget vidare kan jag meddela, så den typen av försiktighet är inte att lita på. Det står tillochmed på förpackningen. Skyddar inte mot luftburna virus. Och det lutar åt att covid är just ett sådant.

Så länge du sköter hälsan någorlunda, inte är allt för gammal, har några allvarliga kroniska sjukdomar och inte är överviktig så är det bara onödigt att gå runt och vara rädd för covid.

Nja, är benägen att inte hålla med. Efter allt grävande så överväger den positiva och jag iallafall är övertygad att de har en positiv effekt. Handtvätt däremot är ju mer tvivelaktigt
Citera
2021-03-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Många äldre har ju mer eller mindre konstant inflammation i kroppen o får lättare cytokinstormar.

Går att reducera med livsstilsförändringar som motion, kost o sömn. Att åldras hälsosamt innebär att hålla nere kronisk inflammation.

Så en 100 åring som skött sig kan ha stora möjligheter att överleva.

"Turbo Turbanen" Fauja Singh tex visade ju att det går att hålla sig i form längre än vad folk tror.

Det går att hålla sig i mycket god form, mycket sent i livet. Men man får ingenting gratis längre när man börjar bli lite till åren. Det kräver ännu mer att man tränar smart och att man är disciplinerad.

Hur som. Det är nog livsstilen som är det stora hotet för människan i väst. Inte något virus enkom. I kombination kan det naturligtvis bli jävligt illa.

Varför är det inte mycket mer om detta i skolan? Med tanke på hur mycket annat trams som alla ska tvingas genomlida där....
Citera
2021-03-24, 12:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Tycker det är klassiska fårbudskap på den mannen och väldigt lite om det verkliga problemet bakom pandemin: Folkhälsan

Det är munskydd och vaccin för hela slanten tills alla är hjärntvättade. Och fungerar inte ett munskydd så tar man två. osv osv.

Känsligt ämne att säga sanningen till alla feta så förstår om officiella personer tar det försiktigt.

Men ja, att få folk att ta ansvar för sin hälsa är en stor utmaning idag.
Citera
2021-03-24, 12:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nja, är benägen att inte hålla med. Efter allt grävande så överväger den positiva och jag iallafall är övertygad att de har en positiv effekt. Handtvätt däremot är ju mer tvivelaktigt

Jag kan inte se så mycket posivit effekt där det varit masktvång ute i europa direkt. Snarare tvärtom. Det enda som verkar fungera mot en pandemi är att ha en någorlunda bra grundhälsa och inte vara överviktig. Munskydd är som plåster på ett benbrott.
Citera
2021-03-24, 12:51
Medlem
Citat:
Munskydd har aldrig någonsin varit rekommenderat för bruk i allmänheten tidigare. Och det är av en anledning. Det fungerar inte och riskerar att förvärra pandemin.
Det reducerar smittspridningen med 14%!
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext
Citera
2021-03-24, 12:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Känsligt ämne att säga sanningen till alla feta så förstår om officiella personer tar det försiktigt.

Men ja, att få folk att ta ansvar för sin hälsa är en stor utmaning idag.

Risken för att belasta vårlden är betydligt större om du är övervikt avsett ålder. Det är viktigt att vi pratar om detta faktum. Och att det faktiskt går att bli av med övervikt genom ändrade vanor.
Citera
2021-03-24, 12:53
Medlem
Citat:
Man behöver inte ha antikroppar för att vara immun. Finns även T-cellsimmunitet osv. Rent historiskt gällande gamla pandemier har genomgången infektion gett absolut bäst skydd och jag förstår inte varför det inte skulle gälla denna gång?

Jo på ett globalt plan kommer jag att gå före många människor som skulle behöva det betydligt mer än mig. Vi behöver vara solidariska i detta läge och framförallt behöver folk börja ta tag i sin hälsa så vi inte blir så jävla sjuka i onödan när nästa pandemi kommer.

Att ta tag i sin hälsa behöver inte utesluta vaccinering. Det solidariska i detta läge torde vara att vaccinera sig, inte att komma med undanflykter bara för att man är vaccinalarmist. Självklart står det dock dig fritt att låta bli att vaccinera dig om du nu är säker på att du har T-cellsimmunitet.
Citera
2021-03-24, 12:53
Medlem
Hoppas FHM sätter igång med att vaccinera med AZ snabbt igen så vi ökar vaccineringen nu när vi samlat på oss lite doser.
Citera
2021-03-24, 12:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Det reducerar smittspridningen med 14%!
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext

Varför går det åt helvete i så många länder som har masktvång? Även i delstater i usa är det stora skillnader. Jämför gärna kalifornien med florida där man tagit bort masktvånget till större del och se var det går bäst.
Citera
2021-03-24, 12:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nuvarande lockdown i UK är ju under den perioden de inte kan få D vitamin från solen. Om du tvingar folk vara inomhus under sommaren är en annan sak.

Enligt deras NHS får britterna redan nu (slutet av mars/början av april) större delen av sitt vitamin D från solen. Dvs i normala fall, utan lockdown.

In the UK we get most of our vitamin D from sunlight exposure from around late March/early April to the end of September.

Ska man tro mer på dig eller på NHS (National Health Service)?

Sommarhalvåret har redan börjat, vårdagjämningen var för flera dagar sedan.

https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/how-to-get-vitamin-d-from-sunlight/
Citera
2021-03-24, 12:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Att ta tag i sin hälsa behöver inte utesluta vaccinering. Det solidariska i detta läge torde vara att vaccinera sig, inte att komma med undanflykter bara för att man är vaccinalarmist. Självklart står det dock dig fritt att låta bli att vaccinera dig om du nu är säker på att du har T-cellsimmunitet.

Nej men man ska få välja själv. Att tvinga på människor vaccin är fel väg att gå precis som att införa vaccinpass. Vaccin är sämre skydd än genomgången infektion generellt sett. Så att dra den där med att ta en för laget förstår jag mig inte på om man redan genomgått infektionen.
Citera
2021-03-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det hade blivit helt värdelöst om Sverige försökte emulera Norge. Norge fick lägga 16% av BNP i stimulanser bara för att överleva de tre sista kvartalen 2020. Det lär bli lika mycket för 2021.

Det funkar kanske om man har en oljefond, men det har inte Sverige. I reda pengar motsvarar 32% av BNP att tömma alla AP-fonder. Skulle du vara beredd att tömma alla svenskars pensionsparande och lägga ner den allmänna pensionen i Sverige för att trycka ner covid till samma nivå som Norge?

Pandemin är ingen höjdare för något lands ekonomi. Det får dock vägas mot hur många människoliv man vill rädda och i vilket skick folkhälsan är i framgent. Jag tvivlar på att Norge skulle vara pigga på att följa din rekommendation om att alla nordiska länder skulle följt Sveriges "fläckfria" strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in