2021-03-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ok, förtydligar - högst troligen hade priset blivit annorlunda. Högre.
Att överhuvudtaget argumentera mot det... objektiva? Not so much.

1) Ebba säger prisläget är baserat på renoveringar.[i][i]
(ja det är vad hon säger, en mäklare skulle angripit ett sådant resonemang)

2) Hus till salu är mycket sällsynta.
3) Ebba har ett sällsynt behov, att barnens pappa bor i närheten.
4) Ebba är rik, har gott om marginaler för att lägga ett högt bud.

Hade Esbjörn sagt 5 miljoner. Varit stenhård med det.
Så är jag 100% säker att Ebba betalat det. Punkt 2&3 ovan... liksom. Hon hade betalat.

Varför skulle hon INTE? Det är inom marginalerna, att hon direkt efter renovering kunna få tillbaka sin investering.

Jag förstår inte de här prisdiskussionerna. ALLA pris kan ju diskuteras i efterhand. Det finns ju per definition inte ett "rätt pris". Möjligen kan man säga att det borde gå att fastställa ett område inom vilket priset är rimligt. Inget annat.
2021-03-24, 12:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Läste på lite, en mäklare ska vara oberoende mellannamn i allt. Ta till vara bådas intressen avseende villkor osv. MEN... tydligen är priset en faktor där de helt plötsligt inte ska vara oberoende. Intressant.

Mäklaren arbetar förstås i sin uppdragsgivares intresse. Däremot kan man ju inte vara "oetisk", dvs luras och ljuga. Därför kan Ebba såklart inte anlita en mäklare i syfte att få betala mer för huset, mäklaren arbetar ju för att huset skall bli så billigt som möjligt..

Givetvis hade det varit utmärkt bra för Esbjörn att anlita en mäklare, särskilt om syftet varit att maximera försäljningspriset. Vi vet dock inte om "vinst" var prioriterat, eller om det passade bättre med en diskret försäljning till en lokal intressent.
2021-03-24, 12:12
Medlem
nova68s avatar
Citat:
vet inte riktigt

Sosse-troll eller KD-troll... då så känns KD-troll som läskigare, att de liksom tror på en skäggig gubbe och magi gör att det måste vara nåt allvarligt fel.

Sen verkar de fast beslutna att Sankta Maria-karriärer finns med, att man kan bli partiledare utan att ljuga....
KD-troll... asså. Usch.

Vilken tur då att jag är kommunist!

Nej, jag skäms inte över att Leninismen är det jag försöker leva efter.
Alla är jämlika bröder och systrar, håller löften, ljuger inte och hjälper om jag kan.
Har jag bröd men inte grannen, får han hälften av det lilla jag har.
Kan jag inte bära en tung väska, bär grannen den åt mig.

Vilken sorts troll är jag då tycker du?
Vilken sorts troll är du själv då?
2021-03-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det vanliga arvodena är kontrakterade med villkor, så även om du råkar sälja fastigheten själv under kontrakteringstiden så ska mäklaren ändå ha ut sitt arvode.
Gäller att sparka dom i tid innan du själv försöker sälja.

Sen har mäklaren vid ert avtal blivit kontrakterad med 3månaders ensamrätt till försäljning, efter dessa 3mån är kontraktet löpande tills det sägs upp av någon av parterna.
Om du då tänker kontakta annan mäklare direkt så gör inte det!
För där i avtals klausulerna finns även något jag kallar ”inkubationstid” på 3v, om mäklaren, du själv eller någon annan säljer fastigheten inom dessa 3v har mäklaren rätt till arvode.

Har du direkt kontrakterad annan mäklare och denne lyckas sälja dit hus inom 2v blir det dyrt för dig, FÖR ENLIGT DET DU AVTALAT SÅ SKA BÅDA HA UT SINA ARVODEN!

En del mäklare vill först ha sina kostnader med annonser osv. förskotterat särskilt vid ett svårsålt objekt, brukligt är då att vid ev. försäljning är det fast sen arvode på 150.000:- utöver det du betalat innan.
Så den mäklaren riskerar inget men du har ingen garanti om försäljning och betalat ca 60.000:-, så 60.000:- + 150.000:- = 210.000:-.

Sen vill många mäklare ta lättsålda objekt och kräver inte kostnaderna för att marknadsföra, visa och sälja fastigheten, mäklaren bekostar detta och riskerar förlusten om fastigheten inte säljs.
Det brukar å andra sidan då avtalas om en % sats på arvodet vid försäljning av fastigheten beräknat på köpeskillingen, vanligast är då 5% som rekommenderas av Mäklarsamfundet.
5% av 3.900.000:- blir 195.000:-.

Har denna bild över arvodena för Huddinge.
https://www.maklarofferter.se/m%C3%A4klararvode-huddinge

Ett fåtal procent handlar det om som får dessa stora arvoden.
Och skulle jag få gissa handlar det INTE om mäklare som arvoderar rakt av 5% utan arvoden där provision blir kraftigt stegrad vid pris över en gräns.

Vilket var precis det jag gissade skulle kunna ske här.

Säg 50 000kr i vanligt arvode plus 20% av allt som överstiger 4.5.
Det skulle vara en saftig motivering för att mäklaren skulle lägga manken till, och det enda jobbet skulle vara att säga
"Nej, Ebba - Esbjörn förväntar sig fem miljoner. Det är en unik fastighet"

Men visst jag är klar i huvudet, skulle inse fastighetens värde och Ebbas utsatta situation. Det är få, otroligt få, hus på den där begränsade marknaden runt Marielund.
Senast redigerad av Garre74 2021-03-24 kl. 12:16.
2021-03-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vilken tur då att jag är kommunist!

Nej, jag skäms inte över att Leninismen är det jag försöker leva efter.
Alla är jämlika bröder och systrar, håller löften, ljuger inte och hjälper om jag kan.
Har jag bröd men inte grannen, får han hälften av det lilla jag har.
Kan jag inte bära en tung väska, bär grannen den åt mig.

Vilken sorts troll är jag då tycker du?
Vilken sorts troll är du själv då?

haha, vet inte riktigt - om nån av oss är troll.
Inte direkt som det haglar oförskämda ord mellan oss, eller att man skrattar högt åt korkade inlägg från dig. Så inget troll.
2021-03-24, 12:22
Medlem
Citat:
Har denna bild över arvodena för Huddinge.
https://www.maklarofferter.se/m%C3%A4klararvode-huddinge

Ett fåtal procent handlar det om som får dessa stora arvoden.
Och skulle jag få gissa handlar det INTE om mäklare som arvoderar rakt av 5% utan arvoden där provision blir kraftigt stegrad vid pris över en gräns.

Vilket var precis det jag gissade skulle kunna ske här.

Säg 50 000kr i vanligt arvode plus 20% av allt som överstiger 4.5.
Det skulle vara en saftig motivering för att mäklaren skulle lägga manken till, och det enda jobbet skulle vara att säga
"Nej, Ebba - Esbjörn förväntar sig fem miljoner. Det är en unik fastighet"

Men visst jag är klar i huvudet, skulle inse fastighetens värde och Ebbas utsatta situation. Det är få, otroligt få, hus på den där begränsade marknaden runt Marielund.
Det vanligaste om man söker i din länk för villor i Uppsala är fast arvode av 3%. Det skulle då ge ca 120 000 kr. Varför skulle en mäklare ta mindre än detta för en så fastighet i så dåligt skick?
2021-03-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Man kanske skulle skrev jag.
Om du tolkade det som att jag menade att en demensläkare var kallad som vittne ber jag om ursäkt.
Jag menade att det kanske vore bra. För många verkar ju ha ruskigt svårt att förstå den sjukdomen.
Två experter på området har läst både utredningar och annans - båda avfärdar demens. Men du - som verkar sakna all form av både bildning och utbildning kan via en expressensrtikel berätta sanningen. Ja jösses alltså.
2021-03-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det vanligaste om man söker i din länk för villor i Uppsala är fast arvode av 3%. Det skulle då ge ca 120 000 kr. Varför skulle en mäklare ta mindre än detta för en så fastighet i så dåligt skick?

Det vanligaste arvodet är 77 046kr. Och detta skulle vara utan visningar, eller annonseringar etc.

Så om Esbjörn skulle gå med på 3% rakt så är han dement, eller har väldigt dålig koll på vad saker kostar. Så... hur ska du ha det?

Det är inte ett svårsålt objekt... när ska ni förstå det?
"dåligt skick" det är guld värt där på marknaden, mellan Uppsala/Stockholm.
2021-03-24, 13:00
Medlem
Citat:
Det vanligaste arvodet är 77 046kr. Och detta skulle vara utan visningar, eller annonseringar etc.

Så om Esbjörn skulle gå med på 3% rakt så är han dement, eller har väldigt dålig koll på vad saker kostar. Så... hur ska du ha det?

Det är inte ett svårsålt objekt... när ska ni förstå det?
"dåligt skick" det är guld värt där på marknaden, mellan Uppsala/Stockholm.
Eftersom det redan finns ett avtal så är detta egentligen ointressant.

Alt 1 är en vanlig försäljning vilket är vad du menar om du anser att det är ett värdefullt objekt. Och eftersom det vanligaste för villor är 3% så hamnar du ungefär där. Att medelpriset hamnar lägre beror då på att de flesta fastigheter säljs för en lägre summa.

Alt 2 är ett skrivuppdrag. Då är det nåt helt annat vi pratar om. Då är det klart vilket pris och villkor det är. Varför ska en köpare prisa mot sig själv för att säljaren och mäklaren kommit överens om ett visst pris? I detta läge är det ointressant om det är guld eller inte.

Du kan inte både ha och äta kakan.
2021-03-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Eftersom det redan finns ett avtal så är detta egentligen ointressant.

Alt 1 är en vanlig försäljning vilket är vad du menar om du anser att det är ett värdefullt objekt. Och eftersom det vanligaste för villor är 3% så hamnar du ungefär där. Att medelpriset hamnar lägre beror då på att de flesta fastigheter säljs för en lägre summa.

Alt 2 är ett skrivuppdrag. Då är det nåt helt annat vi pratar om. Då är det klart vilket pris och villkor det är. Varför ska en köpare prisa mot sig själv för att säljaren och mäklaren kommit överens om ett visst pris? I detta läge är det ointressant om det är guld eller inte.

Du kan inte både ha och äta kakan.

Visst är det inte relevant, direkt, men ändå inte ointressant.
För liksom - det visar ju bara hur ni konstant i ALLT måste vinkla saker till Ebbas fördel. Även när det knappt ens handlar om fördel/nackdel. Om nåt... bara att Esbjörn var korkad, men inte ens det kan ni ta.

Alt 1. Men liksom sluta GISSA hela tiden!
Medelpriset i Uppsala på villa är över de senaste 12 månaderna 4.5 miljoner.
Borde alltså varit i medel 135 000 i arvode om 3%... vilket alltså inte stämmer.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsala/#/villor

Den tidigare länken om Huddinge sa också att fast arvode var vanligast.

Sedan gäller ju självklart avtalsfrihet, om jag anlitar någon för ett uppdrag där det inte ingår vissa uppgifter så förhandlar jag NED priset för uppdraget. Skulle du betala full pris för en mäklare utan visningar, eller annonseringar??
2021-03-24, 13:56
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Två experter på området har läst både utredningar och annans - båda avfärdar demens. Men du - som verkar sakna all form av både bildning och utbildning kan via en expressensrtikel berätta sanningen. Ja jösses alltså.
Fast nu är du ju fel ute igen. Två experter som aldrig har träffat Esbjörn har uttalat sig om att dom inte kan uttala sig om dagsläget på det gamla materialet de har att tillgå. Att du saknar kunskap om demens är ju tydligt. Du har heller inte tillräckligt god retorik för att dölja dina kunskapens luckor.
2021-03-24, 14:07
Medlem
Citat:
Visst är det inte relevant, direkt, men ändå inte ointressant.
För liksom - det visar ju bara hur ni konstant i ALLT måste vinkla saker till Ebbas fördel. Även när det knappt ens handlar om fördel/nackdel. Om nåt... bara att Esbjörn var korkad, men inte ens det kan ni ta.

Alt 1. Men liksom sluta GISSA hela tiden!
Medelpriset i Uppsala på villa är över de senaste 12 månaderna 4.5 miljoner.
Borde alltså varit i medel 135 000 i arvode om 3%... vilket alltså inte stämmer.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsala/#/villor

Den tidigare länken om Huddinge sa också att fast arvode var vanligast.

Sedan gäller ju självklart avtalsfrihet, om jag anlitar någon för ett uppdrag där det inte ingår vissa uppgifter så förhandlar jag NED priset för uppdraget. Skulle du betala full pris för en mäklare utan visningar, eller annonseringar??
Sluta svamla och håll dig till sak!
Jag har redovisat 2 alt för bedömning. I inget fall nämner jag Ebba eller Esbjörn. Det är rena fakta baserade på länken och kända prisuppgifter. Om du tycker det talar för endera så är det din uppfattning, inte min.

I den statistik du själv länkade nämns just 3% som vanligaste för villor i uppsala. Antingen som fast eller fast procentsats.
Antingen menar du ett vanligt mäklaruppdragen eftersom du nämner att det är ett guld läge. Rimligen är då 3% ett bra värde att utgå ifrån eftersom de nämner just 3%. Om du tycker att deras statistik inte stämmer så får du ta det med dem. Du förväxlar inte medel med median nu? Trots allt var det din länk.

Det andra alternativet som är aktuellt är att inte ha visning etc. Då finns det redan en köpare och ett överenskommet pris. Då innebär det ett skrivuppdrag som självklart har en betydligt lägre kostnad gentemot mäklaren. Det motsvarar i princip läget som var här och var vad Theo utförde.

Jag kan inte se att en mäklare skulle göra nåt annat än endera av dessa huvudalternativ. Dvs antingen fullt jobb till fullt pris eller skrivuppdrag till dess lägre kostnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in