Citat:
Som Sabuni själv förklarat kan man förhandla om olika frågor utan att sluta ett formellt budgetavtal med efterföljande presskonferens som JÖK-partierna gjorde. Det är inget konstigt med det. Det som räknas är resultat, inte presskonferenser.
Citat:
Det kommer inte gå att rösta igenom en M/KD regering där SD och L utgör två stödpartier eftersom konfliktlinjen mellan SD och L kommer vara alltför stora för att M/KD ska kunna lappa ihop detta och garanteras en grön knapp vid en statsministeromröstning. SD kommer kräva nettominus (han är ej kompromissvillig där) vilket innebär att vi i stort sett kommer behöva ta emot endast max några hundra eller tusen invandrare om året då det inte kommer gå att utvisa så många som man kan tro. Utvisningar är svåra att få till. Ursprungsländerna går sällan med på att ta emot sina egna medborgare och i många fall är det svårt att hitta dem. I andra fall har merparten redan fått uppehållstillstånd. Så för att uppnå nettominus måste själva tillflödet av invandrare så gott som minimieras till en hundradel av dagens mottagande för att ett nettominus ska vara realistiskt.
Se vad jag skrev ovan om TV-debatten mellan Sabuni och Åkesson:
(FB) Nio av tio liberala kärnväljare stöder Sabuni
Jag tror inte att det är omöjligt att hitta en lösning på migrationsproblemen som alla kan leva med. Att vi inte har ett fungerande system för utvisning av folk som inte ska vara här beror på att ingen regering sedan 2006 (först alliansen och sedan de rödgröna) velat ha det. Vill man så går det.
Citat:
Kommer woke-liberalerna gå med på att stänga gränsen totalt för flyktingar? Hur ska sabuni kunna hantera Jönssonligan i denna fråga? Du är så jävla naiv om du tror att sabuni kan köra över stockholm och alla andra invandringsliberaler i partiet. Det kommer krävas nya partiråd och till och med landsmöten för att sabuni ska få med sig partiet i dessa frågor. Och ett landsmöte i denna frågan (även partiråd) kommer hon förlora stort.
De så kallade woke-liberalerna återfinns framför allt i centerpartiet, och även Johanna Jönsson är centerpartist. Jag har inte föreslagit att centern ska ingå i en borgerlig regering. Det vore orealistiskt. Jag tror inte heller att C själva vill det eller att SD skulle acceptera det.
Sabuni kommer sannolikt att vinna i partirådet, och de som inte accepterar det utan fortsätter att bråka kommer att skickas på porten. Nu tror jag iofs att de flesta liberaler, även JÖK-anhängarna, är lojala mot partiet och kommer att acceptera demokratiskt fattade beslut.
Citat:
Jag försöker inte lura någon. Jag förklarar hur vi kan få en borgerlig regering i stället för den odugliga rödgröna regering som nu styr landet (eller snarare inte gör det). Det är ett mål som alla som är måna om Sveriges framtid borde eftersträva.