2021-03-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ullenhag? Du menar 0,401%
Nej, de liberala väljarna vill ha en vit heterosexuell man med rätt värdegrund. De vill inte ha en kolsvart kvinna från Kongo. Jag tror Ullenhag kan rädda kvar partiet, men det blir naturligtvis på håret.
Citera
2021-03-23, 22:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
OK, men du talar ju endast om interna prestationer. En effektiv partiledare måste ju framför allt vara externt effektiv, och ha den där karisman som är så viktig för en vinnande chef.

Den unge Bengt Westerberg år 1985 var just en sådan ledare, och aldrig har väl L varit så starka som då.

Sant att karisma betyder mycket, men där tycker jag att Sabuni står sig väl i jämförelse med andra svenska partiledare. Tycker du t.ex. att Löfven har mer karisma?
Citera
2021-03-23, 22:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nej, de liberala väljarna vill ha en vit heterosexuell man med rätt värdegrund. De vill inte ha en kolsvart kvinna från Kongo. Jag tror Ullenhag kan rädda kvar partiet, men det blir naturligtvis på håret.

Du har definitivt fel på den punkten. Liberala väljare om några har förstånd nog att se till en ledares kvaliteter och budskap, inte bara hans eller hennes bakgrund.
Citera
2021-03-23, 23:40
Medlem
Reguluss avatar
Här är en länk från twitter med data i stapeldiagram:

https://pbs.twimg.com/media/ExK1vq8WUAgzcMm.jpg
Citera
2021-03-24, 00:17
Medlem
Sabunis problem har inte med hudfärg att göra. Däremot upplever jag henne som verbalt svag och dålig på debatter.

Vinner Sabunis linje, vilket den lär göra, har partiet ändå enorma trovärdighetsproblem. Jag har svårt att se Sabuni lösa dem.
Citera
2021-03-24, 00:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Sabunis problem har inte med hudfärg att göra. Däremot upplever jag henne som verbalt svag och dålig på debatter.

Hon var svag i sitt första tal på Almedalen, men jag tycker att hon blivit bättre sedan dess. TV-debatten mot Åkesson nyligen blev lite konstig eftersom Åkesson och programledaren tävlade om att avbryta henne. Trots det gjorde hon bra ifrån sig.

Citat:
Vinner Sabunis linje, vilket den lär göra, har partiet ändå enorma trovärdighetsproblem. Jag har svårt att se Sabuni lösa dem.

Korrekt att partiet har trovärdighetsproblem som måste tvättas bort. Det är därför som jag har argumenterat för att de borde dumpa Jöken nu, inte om sex månader. Opinionen kommer inte att börja vända förrän de borgerliga väljarna ser att L faktiskt lämnar Jöken och inte bara pratar om att göra det.
Citera
2021-03-24, 01:06
Medlem
L behöver sakpolitik (mer än NATO). Det ska bli intressant att se om de kan fatta ett beslut i den här infekterade frågan och sedan börja diskutera annat än regeringssamarbeten. Antingen går luften ur eller så kan det börja röra på sig i partiet. Ett parti som ingen vet vad det vill kommer inte ha någon trovärdighet. Och som sagt, jag tror Sabuni är duktig på att peka med hela handen inom en organisation, men jag har svårare att se henne i spetsen för ett debatterande och idérikt parti. (Något vi för övrigt får leta länge efter i svensk politik idag.)
Citera
2021-03-24, 02:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
L behöver sakpolitik (mer än NATO). Det ska bli intressant att se om de kan fatta ett beslut i den här infekterade frågan och sedan börja diskutera annat än regeringssamarbeten. Antingen går luften ur eller så kan det börja röra på sig i partiet. Ett parti som ingen vet vad det vill kommer inte ha någon trovärdighet. Och som sagt, jag tror Sabuni är duktig på att peka med hela handen inom en organisation, men jag har svårare att se henne i spetsen för ett debatterande och idérikt parti. (Något vi för övrigt får leta länge efter i svensk politik idag.)

Instämmer. Jag skulle gärna se att de började driva de liberala fri- och rättighetsfrågorna, som är styvmoderligt behandlade i dagens Sverige.

Faktum är att det enda riksdagspartiet som tar dessa frågor på allvar är vänsterpartiet, vilket får mig att plocka fram skämskudden som liberal.

Se vad jag just skrev om detta i liberalismforumet:

(FB) Varför hamnar liberalerna i totalitarism?

NATO får de å andra sidan gärna släppa. Som världen utvecklas nu kommer det att bli en albatross kring deras hals (som EU-federationen redan blivit).
Citera
2021-03-24, 02:23
Bannlyst
Citat:
Sabuni är inte naiv och inte heller hennes kärnväljare. Jag är övertygad att hon kommer att hitta en pragmatisk lösning som de flesta kan leva med om det kommer till regeringsförhandlingar efter valet.

Liberalerna har inte heller bundit upp sig i regeringsfrågan. Det mest sannolika om det blir en blågul majoritet är nog att vi får en M/KD-regering som tolereras av både SD och L, men en L-medverkan är inte utesluten.
Fast berätta då vad den här "pragmatiska lösningen" konkret skulle vara? Det är väldigt lätt att skjuta upp problemen och låsningarna med att säga "äsch det löser sig nog".

Det kommer inte gå att rösta igenom en M/KD regering där SD och L utgör två stödpartier eftersom konfliktlinjen mellan SD och L kommer vara alltför stora för att M/KD ska kunna lappa ihop detta och garanteras en grön knapp vid en statsministeromröstning. SD kommer kräva nettominus (han är ej kompromissvillig där) vilket innebär att vi i stort sett kommer behöva ta emot endast max några hundra eller tusen invandrare om året då det inte kommer gå att utvisa så många som man kan tro. Utvisningar är svåra att få till. Ursprungsländerna går sällan med på att ta emot sina egna medborgare och i många fall är det svårt att hitta dem. I andra fall har merparten redan fått uppehållstillstånd. Så för att uppnå nettominus måste själva tillflödet av invandrare så gott som minimieras till en hundradel av dagens mottagande för att ett nettominus ska vara realistiskt. Kommer woke-liberalerna gå med på att stänga gränsen totalt för flyktingar? Hur ska sabuni kunna hantera Jönssonligan i denna fråga? Du är så jävla naiv om du tror att sabuni kan köra över stockholm och alla andra invandringsliberaler i partiet. Det kommer krävas nya partiråd och till och med landsmöten för att sabuni ska få med sig partiet i dessa frågor. Och ett landsmöte i denna frågan (även partiråd) kommer hon förlora stort.

Sluta vara så jävla naiv människa. Eller försöker du lura moderater att stödrösta på L mot bättre vetande?
Citera
2021-03-24, 03:07
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Det är trams att Sabuni skulle rekryterats på grund av sin bakgrund som invandrare.

Snarare handlade det om att hom hade cred från sin tid som integrationsminister där hon inte var rädd för att ta tag i problemen och visade stort kurage. Så stort att Reinfeldt lyfte bort henne från posten 2010, vilket ger henne ännu större cred i efterhand.

Sabuni är där hon är på grund av sin härkomst. FP tyckte det var smart ha en (på den tiden) ung svart kvinna säga obekväma saker om integration och invandring. Likt Rojas som också var ett invandrar-alibi.

Nu är invandringsdebatten trendig och då lyfter man fram sitt gamla negress-alibi som partiledare. Men eftersom hennes kvalifikationer bara var att hon är ett alibi så visade hon sig föga förvånande vara urusel som partiledare.
Citera
2021-03-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Sabuni är där hon är på grund av sin härkomst. FP tyckte det var smart ha en (på den tiden) ung svart kvinna säga obekväma saker om integration och invandring. Likt Rojas som också var ett invandrar-alibi.

Nu är invandringsdebatten trendig och då lyfter man fram sitt gamla negress-alibi som partiledare. Men eftersom hennes kvalifikationer bara var att hon är ett alibi så visade hon sig föga förvånande vara urusel som partiledare.

En alternativ tolkning är att det är förbaskat ont om duktiga politiker, oavsett parti/hudfärg/skostorlek. Tycker inte att Sabuni för jobbet bra (utåt, verkar rätt jobbigt internt också), men i ärlighetens namn kryllar det inte av retoriskt kompetenta och förtroendeingivande politiker.

Med det sagt tycker jag det är häpnadsväckande när liberaler tror att de ska kunna finna samsyn med SD. Och för de som är anhängare av Kd/M/SD är det enda rimliga att tänka sig en trepartikoalition där L utesluts. (Det skulle rimligtvis föra L ut ur Riksdagen, vilket kanske är precis vad det partiet behöver på lång sikt.)
Citera
2021-03-24, 09:41
Medlem
rösta inte på liberalerna.
du kommer att bli sviken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in