2021-03-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nej ingen kan garantera ett högre pris. Du får gärna tro det men det ändrar inget i sak.

Säg att mäklaren varit insatt i värdering och att det var Ebba som var köpare, och med lite insikt om var Ebba bott och var barnen bor nu.

Mäklare hade mycket väl kunna sagt att han begär provision på allt över 4.5 - 20% på allt överstigande.
En mäklare vet att Ebba INTE lär hitta ett bättre hus, han sitter med en tung Joker. Sjötomt, några hundra meter till barnens pappa. Kan dröja 20 år innan det kommer ut nåt liknande.

Motbud 5 000 000kr.
Det är 100 000kr i provision. Det är en respektabel summa som skulle få rätt många mäklare att safta sig...

Finns ju inte på kartan att Ebba skulle kunna grina "har inte råd" till det...
2021-03-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ok, förtydligar - högst troligen hade priset blivit annorlunda. Högre.
Att överhuvudtaget argumentera mot det... objektiva? Not so much.

1) Ebba säger prisläget är baserat på renoveringar.[i][i]
(ja det är vad hon säger, en mäklare skulle angripit ett sådant resonemang)

2) Hus till salu är mycket sällsynta.
3) Ebba har ett sällsynt behov, att barnens pappa bor i närheten.
4) Ebba är rik, har gott om marginaler för att lägga ett högt bud.

Hade Esbjörn sagt 5 miljoner. Varit stenhård med det.
Så är jag 100% säker att Ebba betalat det. Punkt 2&3 ovan... liksom. Hon hade betalat.

Varför skulle hon INTE? Det är inom marginalerna, att hon direkt efter renovering kunna få tillbaka sin investering.
Visst kan det vara så att hon gått med på ett högre pris. Eller inte. Ingen aning.
Visst är det ofta så att objekt utlagda kan ge högre slutpris. Eller inte. Tillfälligheter avgör ofta där.
Nu kom de överens om ett pris och ingen har hittills visat att priset i sig är orimligt jämfört med avtalat.
Fast riska en renovering för att få tillbaka pengarna när allt talar för att det inte är ett klipp utan lång tids boende det gäller?
2021-03-24, 11:02
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jag tror inte på siffran men det är ointressant. Ingen seriös har visat att han är ens nära dement.
Som anekdotisk bevisning kan jag nämna att bl a min egen far och andra jag känner har gått bort efter lång tid som dement. Det jag sett av Esbjörn i media visar inte nån demens.
Ja hur man tolkar saker är ju väldigt intressant. Jag tvivlar inte på att du inte sett tecken på demens hos honom.

Jag tvivlar inte heller på att jag tycker mig sett tecken på demens hos honom. I blicken, hans sätt att muttra, att han upprepar sig, säger vissa ord två gånger. När han talar om att det var mörk i köket, fast det gick motorsågar utanför.
Kanske köket ligger i norr läge, med lite ljus intag för fönstren skuggas av träd.
Han upplevde det som mörkt och i och med han svårighet att minnas tider så antar han i sitt minne att det var kväll. För att han är skumögd och gammal. Inte för att han ljuger.
2021-03-24, 11:03
Medlem
Citat:
Säg att mäklaren varit insatt i värdering och att det var Ebba som var köpare, och med lite insikt om var Ebba bott och var barnen bor nu.

Mäklare hade mycket väl kunna sagt att han begär provision på allt över 4.5 - 20% på allt överstigande.
En mäklare vet att Ebba INTE lär hitta ett bättre hus, han sitter med en tung Joker. Sjötomt, några hundra meter till barnens pappa. Kan dröja 20 år innan det kommer ut nåt liknande.

Motbud 5 000 000kr.
Det är 100 000kr i provision. Det är en respektabel summa som skulle få rätt många mäklare att safta sig...

Låter som nåt som börjar....det var en gång...
Hon har väl en smärtgräns som alla andra ekonomiskt.
2021-03-24, 11:05
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har hela tiden varit tydlig med att vi inte vet ännu. Men att 99 av 100 med diagnosen kognitiva funktionsnedsättning utvecklar en demens.

Då är Esbjörn 100 på mer än ett sätt.
Samma diagnos 2010, 2012 och 2020.
Int veti han ens hinn å kom i barndöme!
2021-03-24, 11:08
Medlem
Citat:
Visst kan det vara så att hon gått med på ett högre pris. Eller inte. Ingen aning.
Visst är det ofta så att objekt utlagda kan ge högre slutpris. Eller inte. Tillfälligheter avgör ofta där.
Nu kom de överens om ett pris och ingen har hittills visat att priset i sig är orimligt jämfört med avtalat.
Fast riska en renovering för att få tillbaka pengarna när allt talar för att det inte är ett klipp utan lång tids boende det gäller?

Exakt det är säkert ett långtidsboende. Och hon hade nyss ett hus köpt för 7 miljoner, säkert mer värderat nu.
Så 5 + 3 mille i renoveringar (enligt en flerårsplan) är gott och väl inom hennes prisklass.
2021-03-24, 11:08
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Nej det tror jag inte, för kolumnisterna är nästan alltid frilansare. Förr kom de upp på redaktionen med texten på ett papper och lämnade in. Men nu mailar dom den väll som alla andra.

Att just denna kolumnist enligt dig oxå jobbar på tidningen stämmer kanske. Men precis som du säger det kan vara en fotbollsmorsa. En kolumnist skrivet små betraktelser utifrån sig själv men framför allt utifrån sitt eget tycke.

Det står nästan alltid att tidningen inte ansvarar för innehållet i kolumnen. Det där att Aftonbladet står på Ebbas sida var att använda ett halmstrå som lian och misslyckas.

Vi får väl se, bombardemanget med Ebba-kritiska artiklar i AB avtog drastiskt efter Åsas kolumn.
2021-03-24, 11:27
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Motbud 5 000 000kr.

Allt beror väl på hur mycket man har på banken? Att låna upp till 85% av fastighetens värde brukar ju gå bra, men om värdet ligger i själva renoveringen? Får man låna till renovering? Kanske om man är Ebba, men samtidigt sitter hon på ett uppdrag som kan ta slut väldigt snabbt, vilket säkert ses som lite osäker inkomst från bankens sida.
2021-03-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Allt beror väl på hur mycket man har på banken? Att låna upp till 85% av fastighetens värde brukar ju gå bra, men om värdet ligger i själva renoveringen? Får man låna till renovering? Kanske om man är Ebba, men samtidigt sitter hon på ett uppdrag som kan ta slut väldigt snabbt, vilket säkert ses som lite osäker inkomst från bankens sida.

man bör ha fog för att Ebba fått pengar när Niklas köpte ut henne från deras gemensamma bostad tidigare.
De borde delat på värdeökningen.

Men hon borde också haft en del pengar på banken, ja.
2021-03-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ja hur man tolkar saker är ju väldigt intressant. Jag tvivlar inte på att du inte sett tecken på demens hos honom.

Jag tvivlar inte heller på att jag tycker mig sett tecken på demens hos honom. I blicken, hans sätt att muttra, att han upprepar sig, säger vissa ord två gånger. När han talar om att det var mörk i köket, fast det gick motorsågar utanför.
Kanske köket ligger i norr läge, med lite ljus intag för fönstren skuggas av träd.
Han upplevde det som mörkt och i och med han svårighet att minnas tider så antar han i sitt minne att det var kväll. För att han är skumögd och gammal. Inte för att han ljuger.
Du menar på fullt allvar att skumögdhet och uppfattning att det skulle vara mörkt på eftermiddagen är exempel som visar demens? Nog för att demens kan komma från ex slag mot huvudet och ge oväntade resultat men det här var sensationellt!

Nej vill du ha exempel på hur man ser demens så titta på ex demensförbundets hemsida.

Det är nog snarare tecken på normal åldersförändring avs ljusstyrka. Han som varit anställd som ingenjör vet nog att sånt löser man med starkare lampa och eller besök hos optikern.
2021-03-24, 11:53
Medlem
Citat:

Att just denna kolumnist enligt dig oxå jobbar på tidningen stämmer kanske. Men precis som du säger det kan vara en fotbollsmorsa. En kolumnist skrivet små betraktelser utifrån sig själv men framför allt utifrån sitt eget tycke.

Åsa Linderborg är inte en kolumnist bland andra
2021-03-24, 11:57
Medlem
nova68s avatar
Citat:
"annonsering, visning, kontraktsförslag"
Så med ovanstående borta - vad skulle gjort att det skulle kostat som normalt?

Kollade statistik tidigare, och detta objekt skulle kanske kostat 55-75 000kr MED ovanstående.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/maklararvodeprovision-salja-bostad#maklararvoden2020normalt

Så vad - det hade kanske kostat Esbjörn hälften eller mindre, säg 30 000kr. En skitsumma i sammanhanget.
Men Ebba var väl nöjd att slippa, bra att Esbjörn hade en uppfattning om att det var dyrt med mäklare....

Det vanliga arvodena är kontrakterade med villkor, så även om du råkar sälja fastigheten själv under kontrakteringstiden så ska mäklaren ändå ha ut sitt arvode.
Gäller att sparka dom i tid innan du själv försöker sälja.

Sen har mäklaren vid ert avtal blivit kontrakterad med 3månaders ensamrätt till försäljning, efter dessa 3mån är kontraktet löpande tills det sägs upp av någon av parterna.
Om du då tänker kontakta annan mäklare direkt så gör inte det!
För där i avtals klausulerna finns även något jag kallar ”inkubationstid” på 3v, om mäklaren, du själv eller någon annan säljer fastigheten inom dessa 3v har mäklaren rätt till arvode.

Har du direkt kontrakterad annan mäklare och denne lyckas sälja dit hus inom 2v blir det dyrt för dig, FÖR ENLIGT DET DU AVTALAT SÅ SKA BÅDA HA UT SINA ARVODEN!

En del mäklare vill först ha sina kostnader med annonser osv. förskotterat särskilt vid ett svårsålt objekt, brukligt är då att vid ev. försäljning är det fast sen arvode på 150.000:- utöver det du betalat innan.
Så den mäklaren riskerar inget men du har ingen garanti om försäljning och betalat ca 60.000:-, så 60.000:- + 150.000:- = 210.000:-.

Sen vill många mäklare ta lättsålda objekt och kräver inte kostnaderna för att marknadsföra, visa och sälja fastigheten, mäklaren bekostar detta och riskerar förlusten om fastigheten inte säljs.
Det brukar å andra sidan då avtalas om en % sats på arvodet vid försäljning av fastigheten beräknat på köpeskillingen, vanligast är då 5% som rekommenderas av Mäklarsamfundet.
5% av 3.900.000:- blir 195.000:-.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in