2021-03-24, 11:11
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jonä alltså jag vet att det har spårat ur men min poäng missade du lite då jag bara ville belysa hur fel taktik en hård lockdown är. Smittan blir tillfälligt begränsad ja men det utmynnar sedan i en tsunami. Vi har sett det i majoriteten av länder vilket bara än mer framhäver Sveriges framgångsrika långsiktiga strategi.

Vi i Sverige har misslyckats totalt.
Kolla bara våra grannländer som haft lockdown och se deras lyckade siffror jämfört med våra.

Nej, det som behövs är en GLOBAL LOCKDOWN
Citera
2021-03-24, 11:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Personligen tror jag en 20-åring med kraftig fetma har betydligt större chans att överleva än en "frisk" 100-åring - då menar jag inte piggaste 100-åringen i världen utan en normal 100-åring.

Det går att titta på här:

https://www.economist.com/graphic-detail/covid-pandemic-mortality-risk-estimator
Citera
2021-03-24, 11:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Kolla bara våra grannländer som haft lockdown och se deras lyckade siffror jämfört med våra.

Tycker alla som vill kan få ha sin egen lockdown på egen bekostnad. Be my guest. Så kan vi andra gå vidare med våra liv..
Citera
2021-03-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det går att titta på här:

https://www.economist.com/graphic-detail/covid-pandemic-mortality-risk-estimator

Nu går det inte jämföra fetma med ålder då ålder inte är ett medicinskt tillstånd.

Det jag försöker framföra är att en frisk 100-åring inte är frisk. Om vi tar medel-100-åringen så är risken stor att denna person har flera medicinska tillstånd som höjer risken för att avlida i Covid 19.
Citera
2021-03-24, 11:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu går det inte jämföra fetma med ålder då ålder inte är ett medicinskt tillstånd.

Det jag försöker framföra är att en frisk 100-åring inte är frisk. Om vi tar medel-100-åringen så är risken stor att denna person har flera medicinska tillstånd som höjer risken för att avlida i Covid 19.

Vad jag kan se så verkar fetma mer påverka risken för att bli inlagd på sjukhus för yngre personer snarare än risken för att dö. En 100-åring förlorar på sin ålder som är den största riskfaktorn för covid.

Men man ska ändå ta övervikt på allvar eftersom det är just det som gör att sjukvården tvingas gå på knäna. Och i många fall helt i onödan.

Sedan håller jag inte med om att det inte är ett medicinskt tillstånd eftersom fetma visar att man inte är helt metabolt frisk, även om man känner sig frisk.
Citera
2021-03-24, 11:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja de säger att du behöver vistas i solen kortärmat/shorts för att exponera tillräckligt med hud förutom att solen ska stå tillräckligt högt upp. Dessutom är det ofta svårt pga att folk arbetar att ge sig ut o lapa sol mitt på dagen.

Vitamin d brist associerat med luftföroreningar vilket kan delvis förklara hårt covid drabbade områden inom EU. Vi har relativt bra luftkvalitet i Sverige vilket antagligen hjälper oss att klara covid bättre.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2940914/#:~:text=Both%20studies%20revealed%20that%20reside nts,between%2020%20and%2055%20years.
Det finns så många olika bud, på apoteket.se säger de t ex att
Du behöver bara exponera en hudyta i storleken av din underarm eller ansikte i ungefär en kvart om dagen för att kroppen ska uppnå maxproduktion av D-vitamin.
Som rättelse av myten att "2. Om jag använder solskydd kan kroppen inte producera D-vitamin."

https://www.apoteket.se/tema/kvalitetskontrollen/sol/7-myter-om-solskydd/

Ock apoteket måste man väl kunna lita på?

Hur som helst så bör man kunna förvänta sig att en lockdown a la UK minskar den naturliga D-vitaminproduktionen i befolkningen. Om vitamin D är viktigt för motståndskraften mot covid så ökar därmed risken överlag för de smittade.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-03-24 kl. 11:30.
Citera
2021-03-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkAnus
Varför hamnar inte denna under alternativa teorier (eller någon annan del av FB) viruset bevisligen inte är farligare än influensan?????

för mig som är 33 år, så har jag en chans på 99,976% att överleva covid-19 om jag blir smittad.
För att världen kretsar inte kring dig!
Citera
2021-03-24, 11:31
Avslutad
Hur länge kommer restriktioner finnas gällande t.ex att restauranger stänger 20:30?
Spännande virus vi har som börjar smitta vid det klockslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto

Varför tycker du det? Utveckla gärna utförligt.
Citera
2021-03-24, 11:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast nu tänkte jag lite logiskt, ser du, och om man tittar på siffrorna ser man att ungefär 3 veckor efter att man introducerade UKs första lockdown avstannade uppgången av antal döda och sjönk istället drastiskt.

Om din teori stämmer borde man istället ha sett ett ÖKAT eller åtminstone BIBEHÅLLET antal döda.

Njaej, jag tror du får svårt att få med några forskare på din troll-teori om att det var lockdown som gjorde att folk dog. D-vitaminbrist är däremot en fullt plausibel teori som man t.o.m. redan gräver i.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..136&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+dea ths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~GBR
OK, effekten tycks större i ett senare skede när folkhälsan försvagats av lockdown. Då dös det.
Citera
2021-03-24, 11:35
Medlem
Citat:
Tycker alla som vill kan få ha sin egen lockdown på egen bekostnad. Be my guest. Så kan vi andra gå vidare med våra liv..

Håller med. Det står ju var och en fritt att låsa in sig. Däremot förstår jag inte varför man behöll gränserna vidöppna innan man visste vad vi hade att göra med.

Nej, på många håll får jag känslan av att man utgick från att det var digerdöden. Vilket är helt riktigt initialt. När det visade sig att det var långt ifrån så farligt som befarat så har man inte kunnat backa och justera restriktioner och åtgärder. Politik. Sverige har ju dock varit ganska sansat, vilket jag är tacksam för.

Tycker folk i Sverige tar detta på ett ganska bra vis. Ute i verkligheten alltså. Internet-forum är ju något annat som vanligt. Onaturligt sätt att kommunicera på. Möjligtvis att ungdomar varit lite nonchalanta, men det hör väl ungdomen till liksom. Man är ju odödlig.
Citera
2021-03-24, 11:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Om man inte haft covid kan det kanske vara av intresse, men om man genomgått infektion finns det ingen anledning att vaccinera sig.

Säger du att vaccinet är dåligt förresten? Alla som är vaccinerade är väl skyddade? ja du hör ju själv hur det låter..

Jag tycker 95% är bra. Men du förstår kanske skillnaden på 95% och 100%?
Citera
2021-03-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om Norden hade haft fri rörlighet till varandra under pandemin, så hade vi alla haft höga dödstal som UK nu.

Det finns inget scenario i världen då Norge hade kunnat hålla öppet mot Sverige utan att det straffade sig. Norrmännen hade i sin tur återsmittat svenska glesbygden genom gränshandeln. Det är alltid en lose-lose situation att koppla ihop fler människor pandemi. Alla länder i Norden har tjänat på att vi haft olika strategier, eftersom det hållit gränsen stängd.

Världen hade absolut tjänat på att ha gränserna öppen för handel och turism och mer eller mindre ignorerat covid. Vi hade givetvis haft ännu fler covid fall, men so what? Man kan inte stänga ner hela världen för varje litet virus, det är inte rationellt. Det hade varit en win-lose, win för majoriteten, lose för eliten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in