2021-03-24, 10:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ingen frisk 70åring dör i Covid. Knappt någon frisk 100+ dör i Covid btw.

Dödsstatistiken behöver nyanseras helt klart. Folk nojar sig helt i onödan och håller sig hemma istället för att förbättra sin hälsa. Så jävla dumt.
Citera
2021-03-24, 10:31
Medlem
Varför hamnar inte denna under alternativa teorier (eller någon annan del av FB) viruset bevisligen inte är farligare än influensan?????

för mig som är 33 år, så har jag en chans på 99,976% att överleva covid-19 om jag blir smittad.
Citera
2021-03-24, 10:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vaccinationsviljan i Sverige fortsatt stor även efter pausat Astra Zeneca vaccin.

Enligt NOVUS/SR vill 9 av 10 vaccinera sig.

Enligt Sifo/TV4 vill över 8 av tio vaccinera sig.

Japp!

Det finns fortfarande hopp om mänskligheten trots vissa avarter här i tråden
Citera
2021-03-24, 10:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men det är inte så intressant eftersom folk även dör av ålder tro det eller ej och medianåldern för att dö i covid är 85 år.

Varför dra så stora växlar på det? Varför detta obegripliga tunnelseende?
Utan att låta alltför överlägsen (det brukar uppfattas så när man påtalar felaktigheter i folks resonemang) vill jag påpeka att jag tror att det är DU som har tunnelseende. Skillnaden är att jag har inga problem med att begripa varför.

Det handlar helt enkelt om förmåga att tolka information, att vara öppen för att analysera förändringar på multipla plan och att vara beredd att inhämta och acceptera information trots att den bestrider ens tidigare uppfattning. Alla detta brister du monumentalt i för att istället stirra dig blind på hur många som dör och VILKA som dör.

Omfattningen av den här pandemin är ännu inte känd. Ett ganska obehagligt scenario är att barn som smittas får hittills okända skador på sina reproducerande organ och att det om 5-10 år börjar födas barn med hjärnskador, missbildningar och allvarliga sjukdomar. Inget av det här behöver hända, men vi bör hantera risken med stor respekt.

Den typen av tunnelseende du lider av är rent ut sagt farlig, och det är därför personer med ditt ansvarslösa sätt att förhålla sig till problem och risker inte finns representerade bland de grupper som fattar besluten i den här världen. Förutom i Tanzania då, vad jag har hört.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Sverige har ju misslyckas fullständigt då vi mycket sämre än både Norge och Finland

Det är ju just vad postaren försöker få fram gissar jag.

Du kan alltid framstå som värdelös om du väljer vad du vill ”benchmarka” med
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Japp!

Det finns fortfarande hopp om mänskligheten trots vissa avarter här i tråden

Med tanke på ovanstående överlevnadsgrad så är det inte så svårt att förstå att somliga ställer sig skeptiska till vaccinering.

Det handlar snarare om att de har en hjärna att tänka med och att de kan tänka själv.
Citera
Medlem
Hur många här vaccinerade sig mot svininfluensan för ca tio år sedan? Minns hysterin kring den. Jag känner ingen som vaccinerade sig då eller nu, och ingen har fått covid, det är i alla åldrar, och i stockholm. Jag tänker inte ta risken att åka på skador från vaccinet när viruset i sig självt har så låg dödlighet. Dom som får det tufft är människor som redan är ohälsosamma i allmänhet, t,ex folk som inte rör på sig och har övervikt eller kraftig fetma. Det är inte så konstigt att en person som väger 150kg får det tufft, deras kropp är redan överbelastad. Något positivt som kanske kan komma från allt detta är att människor kanske börjar inse att dom måste ta lite ansvar för sin egen kropp och hälsa. Jag tänker absolut inte låta mig skrämmas till att vaccineras av vaccin som stoppas på grund av att det är osäkert, det är det man försöker med, man försöker skrämma pollenallergiker. Man har börjat få slut på skrämselpropaganda.
Senast redigerad av salad 2021-03-24 kl. 10:42.
Citera
2021-03-24, 10:38
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Dödsstatistiken behöver nyanseras helt klart. Folk nojar sig helt i onödan och håller sig hemma istället för att förbättra sin hälsa. Så jävla dumt.

Framförallt låser dårarna in barn och stänger skolor vilket ju är helt åt helvete! Förmodligen har inte barn mått, globalt sett, så här dåligt sedan 1944. Men Merwinna och andra idioter tycker ju hemmaundervisning är positivt eftersom de inte då behöver duscha tillsammans och att mobbarna kuvas. Alltså herregud jag saknar emellanåt ord tyvärr för att beskriva min frustration över hur felmonterade vissa människor är.
Citera
2021-03-24, 10:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Med tanke på ovanstående överlevnadsgrad så är det inte så svårt att förstå att somliga ställer sig skeptiska till vaccinering.

Det handlar snarare om att de har en hjärna att tänka med och att de kan tänka själv.

Förstår inte vad du försöker säga?
Citera
2021-03-24, 10:41
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vem vet?
Vad menar du med svaret?
Citera
2021-03-24, 10:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo jag vet att det finns uttalanden om att solen måste stå en viss höjd över horisonten för att kunna ge D-vitamin i huden, men jag tvivlar på att det är sant. Man kan ju behöva solkräm mot UVB alla tider på året, så varför skulle man inte kunna bilda D-vitamin av samma UVB? Man behöver väl bara vara ute längre då solen står lägre. Det kan inte gå någon skarp gräns vid en viss solhöjd, det bör vara en glidande skala. Vilket bara visar hur extra viktigt det är att tillåtas vara ute längre än de ynka 60 minuter per dag som staten tillåter de glåmiga brittiska stackarna. Det är ju inte alla dar som är soliga heller, man får passa på när solen visar sig och vara ute extra. Om inte staten förbjuder det....

Lockdown är ett hot mot folkhälsan. Det får folk att röra sig mindre, vilket påverkar blodsocker, blodtryck och vikt, och ger folk mindre naturligt D-vitamin. Så det enda lockdown ger är en hög kvot mellan döda och smittade, vilket man ser i UK. Fullständig katastrof, och då har vi ännu inte sett långtidsseffekterna, inte heller beaktat personligt lidande för de som lever i våldsamma eller psykiskt påfrestande relationer. Etc.

Stackars britterna.

Edit: Så här säger NHS

In the UK we get most of our vitamin D from sunlight exposure from around late March/early April to the end of September.

https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/how-to-get-vitamin-d-from-sunlight/

Ja de säger att du behöver vistas i solen kortärmat/shorts för att exponera tillräckligt med hud förutom att solen ska stå tillräckligt högt upp. Dessutom är det ofta svårt pga att folk arbetar att ge sig ut o lapa sol mitt på dagen.

Vitamin d brist associerat med luftföroreningar vilket kan delvis förklara hårt covid drabbade områden inom EU. Vi har relativt bra luftkvalitet i Sverige vilket antagligen hjälper oss att klara covid bättre.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2940914/#:~:text=Both%20studies%20revealed%20that%20reside nts,between%2020%20and%2055%20years.
Citera
2021-03-24, 10:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Utan att låta alltför överlägsen (det brukar uppfattas så när man påtalar felaktigheter i folks resonemang) vill jag påpeka att jag tror att det är DU som har tunnelseende. Skillnaden är att jag har inga problem med att begripa varför.
Jag ser på helheten till skillnad mot dig som stirrar dig blind på enbart covid. Det är det som är tunnelseende. Överdödlighet intresserar dig inte, utan det är bara och endast covid som du fokuserar på.

Citat:
Det handlar helt enkelt om förmåga att tolka information, att vara öppen för att analysera förändringar på multipla plan och att vara beredd att inhämta och acceptera information trots att den bestrider ens tidigare uppfattning. Alla detta brister du monumentalt i för att istället stirra dig blind på hur många som dör och VILKA som dör.
Jajjamänsän. Precis det du inte är mottaglig för. Vad som händer om vi stänger ner världen verkar du skita fullständigt i. Bara dödstalen i covid minskar så är du nöjd? Skitsamma att fler kommer att ta livet av sig pga personliga konkurser och arbetslöshet mm.

Citat:
Omfattningen av den här pandemin är ännu inte känd. Ett ganska obehagligt scenario är att barn som smittas får hittills okända skador på sina reproducerande organ och att det om 5-10 år börjar födas barn med hjärnskador, missbildningar och allvarliga sjukdomar. Inget av det här behöver hända, men vi bör hantera risken med stor respekt.
Det här är foliehatteri deluxe. Var i hela fridens namn har du fått det här ifrån? Har du någon seriös källa på detta?

Citat:
Den typen av tunnelseende du lider av är rent ut sagt farlig, och det är därför personer med ditt ansvarslösa sätt att förhålla sig till problem och risker inte finns representerade bland de grupper som fattar besluten i den här världen. Förutom i Tanzania då, vad jag har hört.
Nej det är den överdrivna rädslan som är farligast av allt. Folk borde komma ut mer och röra på sig och börja äta lite mer nyttig mat. Det är bara så vi kan stå emot pandemier på längre sikt. Inte genom kortsiktiga och återkommande lockdowns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in