2021-03-24, 10:28
Medlem
Ja att SD har en svagt uppgående trend just nu beror på att partiet nämns varje dag och dagens omröstning kan också utnyttjas politiskt.

V har inte utmärkt sig, det är sossar som är missnöjda med armkrokningen med Annie Lööf.

Sveriges läge är för övrigt inte ljust. Vi "tvingas" till fossilfria tillverkningsprocesser innan tekniken finns. Kommande fattigdom men svårt för SD att göra något här.
Vi skall tyvärr också ha folk som är missnöjda med sina pensioner och naturligtvis hinner några äldre sossar dö bort under tidens gång.....
2021-03-24, 10:41
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja att SD har en svagt uppgående trend just nu beror på att partiet nämns varje dag och dagens omröstning kan också utnyttjas politiskt.

V har inte utmärkt sig, det är sossar som är missnöjda med armkrokningen med Annie Lööf.

Sveriges läge är för övrigt inte ljust. Vi "tvingas" till fossilfria tillverkningsprocesser innan tekniken finns. Kommande fattigdom men svårt för SD att göra något här.
Vi skall tyvärr också ha folk som är missnöjda med sina pensioner och naturligtvis hinner några äldre sossar dö bort under tidens gång.....

Jag är övertygad om att det blåser en stadig högervind i landet men att opinionsinstitut som DN-Ipsos inte vill, kan eller får visa ett tydligt övertag för M-KD-SD. Sverige börjar bli som USA mer och mer - det vill säga partiskt. Det är etablissemanget mot folket. Och DN-Ipsos är etablissemanget. Räkna med fortsatt sidledesförflyttning och rörelser bara inom blocken fram till valet. Man får inte vara naiv.
2021-03-24, 11:36
Medlem
8711s avatar
Ökning hos Ipsos alltså idag, från 19% till 20%. SD närmar sig M igen med den mätningen. Två jämnstora partier på 20-23% vore ett intressant läge inför valet i september 2022. Två partier med 43-45% själva är en maktfaktor i politiken, definitivt.

Ipsos, Mars:

SD 20% (+1)
2021-03-24, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dexta2
Vi har ett land som störtar utför och har så gjort i snart 8, 10 års tid. Hur kan det då vara att den sittande regimen inte backar?? Finns det verkligen så många lobotomerade idioter förutom miljöpartister i vårt land?
Man blir ju kraftigt orolig.
Lite off topic kanske men ändå......
Är helt övertygad om att MP:s siffra är avrundad uppåt. Så i själva verket är MP under spärren. Det ger M/KD/SD majoritet.

Skönt att SD ökar till 20 också. Tror SD kan ta fler väljare från moderaterna i april månad i andra institut.
2021-03-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Är helt övertygad om att MP:s siffra är avrundad uppåt. Så i själva verket är MP under spärren. Det ger M/KD/SD majoritet.

Skönt att SD ökar till 20 också. Tror SD kan ta fler väljare från moderaterna i april månad i andra institut.
Det tror jag också. Tror faktiskt majoriteten av högerlutande väljare faktiskt håller med SD om islam och det andra som SD hamnat i media för den senaste tiden. Även den typiske innerstadsmoderaten vill inte ha islam och muslimer runt sig. De bor i innerstaden, Nacka, Lidingö, Österåker, Danderyd och Täby av en anledning.
2021-03-24, 12:03
Medlem
Det konservativa blocket backar som helhet, bara en PE men ändå. 46% mot 54%, det är inte jämt direkt

M+KD+SD har aldrig haft 50%+ någon gång i mätningarna, så för att det ska finnas en chans till en ren konservativ regering måste L åka ut, och de är inte alls lika säkert som många verkar tro, de har fortfarande 3% och tro inte att S inte kan skrapa ihop en procent i stödröster om Sabuni förlorar. Men även om L åker ut räcker ändå inte till en konservativ regering

Om L går över till de blågula däremot, stannar där, och dras högerut med tiden så blir allt mycket enklare.
2021-03-24, 12:27
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag vill försvara lite de som röstar AfS. Som läget ser ut idag skulle jag aldrig rösta på det partiet 100%.

MEN jag som är en blandning av klassisk libertarian, konservatist och nationalist ser ett syfte i att rösta AfS om SD släpper alldeles för långt till globalism (försöker bli nya M). Lite som SD var mot M/S när de svek sina väljare och öppnade gränserna.

I dagsläget ser jag ingenting som tyder på att SD skulle släppa sina gräsrötter, inte kämpa tillräckligt för att få igenom SD politik med den mandaten vi gett dom eller bli globalister som M och jag instämmer att det dummaste vi kan göra idag är att splittra den riktiga oppositionen (SD) med AfS. De rösterna är viktiga för SD.

MEN de ska veta att alternativet alltid finns där för den skaran SD-väljare som vill ha mer nationalism att överge partiet. Det i sig agerar som blåslampa oavsett om SD vill samarbeta med AfS eller ej.

Om jag behövde välja mellan att inte rösta alls eller AFS eller möjligtvis MED så väljer jag det senare. Aldrig att jag röstar på samma etablissemang som förstört landet.

Jag förstår väl argumentet med nån typ av blåslampa men jag tror inte utfallet blir så bra egentligen. Det enda det betyder i praktiken är att den nationalistiska rörelsen splittras. De enda som tycker Afs är bra är vänstersidan eftersom det innebär färre röster till SD. Tänk dig själv om det skulle dyka upp ett nytt vänsterradikalt parti i Sverige som får 2% av rösterna. Vem hade blivit mest nöjd, SD eller V? Svaret ter sig ganska självklart.

Jag känner långt ifrån till alla detaljer om konflikten mellan SDs partiledning och det nuvarande Afs. Vad jag däremot vet till 100% är att det finns inte en enda svensk som gav sin sympati till Kasselstrand. Det är ju inte så att han har slagit igenom för den stora massan fem år efter uppbrottet.

Det enda som fungerar är att alla med någorlunda liknande åsikter (SD, Afs, Medborgerlig samling mf) försöker ena sig tillsammans mot sjuklövern. I det ingår politiskt spel och det förstod Åkesson och Karlsson. Nu är de också närmare makten än någonsin tidigare
2021-03-24, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Det konservativa blocket backar som helhet, bara en PE men ändå. 46% mot 54%, det är inte jämt direkt

M+KD+SD har aldrig haft 50%+ någon gång i mätningarna, så för att det ska finnas en chans till en ren konservativ regering måste L åka ut, och de är inte alls lika säkert som många verkar tro, de har fortfarande 3% och tro inte att S inte kan skrapa ihop en procent i stödröster om Sabuni förlorar. Men även om L åker ut räcker ändå inte till en konservativ regering

Om L går över till de blågula däremot, stannar där, och dras högerut med tiden så blir allt mycket enklare.

Jodå, 46% kan visst räcka till en riksdagsmajoritet. Om MP också åker ut räcker det ju att bli större än S+V+C.
2021-03-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jodå, 46% kan visst räcka till en riksdagsmajoritet. Om MP också åker ut räcker det ju att bli större än S+V+C.

Ja men det är osannolikt
2021-03-24, 12:43
Medlem
Apropå Sifo och opinionsundersökningar så skulle jag ALDRIG säga till en random person som ringer upp mig att jag röstar på SD! Liksom det kan ju vara grannen som jobbar extra! Här i vår BRF har vi en hemsida och där framgår det tydligt att den som ordnar med den INTE gillar SD så jag vill ligga lågt. Jag skulle antagligen dra till med att jag röstar på F!......*typ*
2021-03-24, 13:41
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Uppåt i Ipsos.

S 27 27 0 28,3 -1,3
V 11 9 2 8,0 3,0
MP 4 4 0 4,4 -0,4
M 22 23 -1 19,8 2,2
C 9 9 0 8,6 0,4
L 3 3 0 5,5 -2,5
KD 4 5 -1 6,3 -2,3
SD 20 19 1 17,5 2,5
"Kristdemokraterna har sitt allra största tapp till Moderaterna, därefter till Sverigedemokraterna, säger Nicklas Källebring", opinionsanalytiker på Ipsos.

Undersökningen genomfördes under perioden 9-21 mars.

Härligt att SD börjar nafsa ifrån Moderatväljare igen, bäst hade givetvis varit om man nafsade från JÖK men samtidigt är det viktigt att SD är det ledande oppositionspartiet.

Intressant att SD sedan valet nästan tagit halva KDs väljare.

Vi såg exempelvis idag varför det är så viktigt, i och med att både M och KD går med på att skyffla bidrag till andra länder med våra skattepengar. Fyfan. EU har sin nytta men frihandel fanns även innan EU. Inget land är beroende av EU, även UK verkar ju klara sig bra utan någon domedag.
Senast redigerad av Haddock93 2021-03-24 kl. 13:49.
2021-03-24, 13:47
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Apropå Sifo och opinionsundersökningar så skulle jag ALDRIG säga till en random person som ringer upp mig att jag röstar på SD! Liksom det kan ju vara grannen som jobbar extra! Här i vår BRF har vi en hemsida och där framgår det tydligt att den som ordnar med den INTE gillar SD så jag vill ligga lågt. Jag skulle antagligen dra till med att jag röstar på F!......*typ*

Kanske finns viss sanning i detta men jag tror inte mörkertalet är särskilt stort idag. SD är rätt normaliserat förutom i möjligtvis centrala Stockholm och GBG.

Däremot tror jag säkert opinionsundersökningar ringer folk de vet inte röstar SD i lika stor skala för att på så vis hålla nere siffrorna för att demoralisera bl.a. oss och pusha Löfven och co (alla vill rösta på vinnare). Med all annan propaganda så varför inte även där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in