2021-03-24, 09:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är väl sommar där nu? Blir intressant att se om de kan hålla sviten när vintern kommer.

Jag gissar på lockdown och ännu mera lockdown ..
Jo, det går åt fel håll alldeles!

Restrictions ease across South Australia in time for Easter
Pubs, clubs and restaurants will be able to welcome more people back ahead of Easter across South Australia.

Premier Steven Marshall announced the further easing of restrictions around caps and density today.

The current one person per two-square-metre rule will change to three people per four-square-metres, which Mr Marshall said would allow venues to lift capacity from 50 per cent to 75 per cent.
https://www.9news.com.au/national/south-australia-to-ease-restrictions-ahead-of-easter/84df7a64-d9d1-4f16-a4e5-5a83b9548de1
Citera
2021-03-24, 09:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det där är körsbärsplockeri. Man måste titta på överdödligheten och summera allt när pandemin är över. Än så länge är U.K hopplöst efter oss trots att de leder vaccineringen. Lockdown är skit och förstör mer än det hjälper på ett folkhälsoplan.
Jaha. Ja, det var inte JAG som valde datum för att göra en jämförelse, jag endast påpekade vad fakta säger gällande antalet döda under den aktuella perioden. Att det nu inte visade sig INTE stämma med din uppfattning var ju trist, så jag förstår att du nu vill flytta målstolparna till andra sidan planen.

Och så är det JAG som blir beskylld för "körsbärsplockeri"?

Herregud, det här blir bara mer och mer fascinerande för var dag.
Citera
2021-03-24, 09:15
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Pubs, clubs and restaurants will be able to welcome more people back ahead of Easter across South Australia.

Premier Steven Marshall announced the further easing of restrictions around caps and density today.

The current one person per two-square-metre rule will change to three people per four-square-metres, which Mr Marshall said would allow venues to lift capacity from 50 per cent to 75 per cent.
https://www.9news.com.au/national/south-australia-to-ease-restrictions-ahead-of-easter/84df7a64-d9d1-4f16-a4e5-5a83b9548de1
Och vi har inte dessa restriktioner, alltså går det ännu bättre för oss.

(Slipper sitta inlåsta ad infinitum också)
Citera
2021-03-24, 09:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jaha. Ja, det var inte JAG som valde datum för att göra en jämförelse, jag endast påpekade vad fakta säger gällande antalet döda under den aktuella perioden. Att det nu inte visade sig INTE stämma med din uppfattning var ju trist, så jag förstår att du nu vill flytta målstolparna till andra sidan planen.

Och så är det JAG som blir beskylld för "körsbärsplockeri"?

Herregud, det här blir bara mer och mer fascinerande för var dag.

Du kan inte titta på en kortare period. Du måste se helheten. Dvs överdödligheten och inte bara titta på covid case en viss period. Det är totalt ointressant. Lockdown för med sig annan dödlighet som kommer senare.
Citera
2021-03-24, 09:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Och vi har inte dessa restriktioner, alltså går det ännu bättre för oss.

(Slipper sitta inlåsta ad infinitum också)
Intet att förglömma:

Smittade
758 335

Döda
13 315

1,312/1M

Australien:

Fall:

29,218

Döda:

909

35/1M
Citera
2021-03-24, 09:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Wow vad duktiga de är? kommer nog att lättas upp här med i takt med att fler och fler genomgått infektionen.
Citera
2021-03-24, 09:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
[quote=kurt-sune|75205110]Du kan inte titta på en kortare period. Du måste se helheten. Dvs överdödligheten och inte bara titta på covid case en viss period. Det är totalt ointressant. Lockdown för med sig annan dödlighet som kommer senare.[/QUOTE]
Jaha. Då föreslår jag att du refererar till den typen av forskning och statistik som visar det. Jag håller dock inte andan i väntan på att det sker.
Citera
2021-03-24, 09:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jaha. Då föreslår jag att du refererar till den typen av forskning och statistik som visar det. Jag håller dock inte andan i väntan på att det sker.

Det enda rimliga att titta främst på är överdödligheten och inte antal döda med covid-19.

Medianåldern för döda med covid är 85 år i Sverige. Dvs över medellivslängden. Så vad säger 13 000 + döda? Inte så mkt. Tar man till hårda lockdowns så ökar dödligheten på annat håll istället pga kraftigt försämrad folkhälsa och försämrad mental hälsa.
Citera
2021-03-24, 09:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det där är körsbärsplockeri. Man måste titta på överdödligheten och summera allt när pandemin är över. Än så länge är U.K hopplöst efter oss trots att de leder vaccineringen. Lockdown är skit och förstör mer än det hjälper på ett folkhälsoplan.

Det vet alla idag utom vissa självutnämnda "experter" som vägrar inse att dom har fel och är i botten samhällsfientliga element. Väldigt tragiskt men vi på våra breddgrader kan iaf trösta oss med att några dårar iaf inte jobbar för oss.
Citera
2021-03-24, 09:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det är mkt lättare för länder utan landgränser. Nya Zeeland gör likadant. Men de har å andra sidan målat in sig i ett lockdown-hörn. Man kan inte avskärma sig från omvärlden hur länge som helst utan att det kostar. Och det enormt mycket. Sedan är det meningslöst att jämföra oss med länder som har helt andra förutsättningar. Vi kan inte kopiera vad de gör och tro att vi ska få samma resultat.
Sverige är en halvö med landgräns till endast två länder, Norge och Finland. Som råkar vara Europas lindrigast drabbade länder. Du menar alltså att landgränsen till Norge och Finland är orsaken till Sveriges haveri? Snacka om idiotiskt argument.
Citera
2021-03-24, 09:34
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tjeckien gjorde allt rätt i början. Sen fick de ideen att de likt Sverige skulle reglera mjukt mot sjukhusinläggningar.

Tråkigt att de inte fortsatte med sin originalplan

Mm typ som Bulgarien? Har du verkligen inte lärt dig någonting på ett år(
Citera
2021-03-24, 09:39
Medlem
Surtrutens avatar
Vaccinationsviljan i Sverige fortsatt stor även efter pausat Astra Zeneca vaccin.

Enligt NOVUS/SR vill 9 av 10 vaccinera sig.

Enligt Sifo/TV4 vill över 8 av tio vaccinera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in