2021-03-24, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Han förnekar att han läckt Ebbas bud till media, vad är lögn i detta?

Varför är Ebbas skräniga hejarklack så dålig på att ge källor till sina grova anklagelser dom kastar omkring sig?

Hur vet du själv vad budet är om inte Binninge har läckt det? Du är ett utmärkt bevis på vilken brist på intelligens Esbjörns anhängare i tråden lider av. En total faktaresistens kombinerad med brist på moral på samma sätt som övriga inblandade på Esbjörns sida. Största intressena är förmodligen snus, porr och brännvin.

Citat:
Det var mer källa än du någonsin kommit med. Kolla videon jag länkade, Esbjörns bud är att betala Ebbas samtliga omkostnader samt lite mer pengar för att droppa köpet hon flera gånger lovat att inte driva igenom.
2021-03-24, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Man kanske skulle skrev jag.
Om du tolkade det som att jag menade att en demensläkare var kallad som vittne ber jag om ursäkt.
Jag menade att det kanske vore bra. För många verkar ju ha ruskigt svårt att förstå den sjukdomen.
Många vet jag inte - det är du och några till i tråden...
2021-03-24, 08:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ja varför skulle "hade det väckt MYCKET större farhågor om fiffel "..?

En mäklare anlitad för att ta tillvara bådas intressen, visserligen betald av Ebba men förmodligen anlitad utanför hennes bekantskapskrets.
Skulle ändå väcka farhågor om fiffel?

Liksom... allt kan tydligen vändas
så att dagens Ebba-lösning är den mest korrekta om man vill....

Jag vet inte om du tänkt färdigt på det här, men om EBBA anlitar en mäklare för att genomföra en färdigförhandlad affär kommer mäklaren inte att göra annat än att ställa upp ett köpeavtal, kontrollera fastighetsboken (inteckningar, servitut och andra belastningar) och erbjuda att hålla handpenningen.
(Det är vad Sjönära, via Dietz, erbjöd Ebba).

Att en mäklare agerar MOT sin uppdragsgivares intresse är inte särskilt sannolikt. Typfallet är att mäklaren är säljarens man, men har att vara "hederlig" gentemot spekulanterna.

Givet att det ibland ÄR så att mäklare anlitas av köpare för att efterforska lämpliga objekt blir det dessutom lika mycket en fråga för mäklarinspektionen om mäklaren hjälper motparten att skinna uppdragsgivaren.

Och, som jag skrev, ingen mäklare hade hittat fram till Matz och Majkegård i detta.
2021-03-24, 09:10
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vet inte om du tänkt färdigt på det här, men om EBBA anlitar en mäklare för att genomföra en färdigförhandlad affär kommer mäklaren inte att göra annat än att ställa upp ett köpeavtal, kontrollera fastighetsboken (inteckningar, servitut och andra belastningar) och erbjuda att hålla handpenningen.

Att en mäklare agerar MOT sin uppdragsgivares intresse är inte särskilt sannolikt. Typfallet är att mäklaren är säljarens man, men har att vara "hederlig" gentemot spekulanterna.

Givet att det ibland ÄR så att mäklare anlitas av köpare för att efterforska lämpliga objekt blir det dessutom lika mycket en fråga för mäklarinspektionen om mäklaren hjälper motparten att skinna uppdragsgivaren.

Och, som jag skrev, ingen mäklare hade hittat fram till Matz och Majkegård i detta.

Det normala förfarandet är att säljaren anlitar en mäklare som har hand om annonsering, visning, kontraktsförslag samt även har en försäkring vid ev tvister.
Mäklararvodet är inte försumbart för en sådan här fastighet och borde uppgå till ca 150k.

En mäklare som Esb hade anlitat hade jobbat på hans uppdrag och inte involverat brorsbarn eller kärringar som driver kursgårdar.

Esb är rökt tack vare inblandningen av brorson, rättshaveristerna Binninge och hans kärringar och deras konfrontativa hållning med smutskastning.
2021-03-24, 09:14
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men jag hoppas du skojar när du säger att en kolumnist spalt står för vad Aftonbladet som tidning tycker.

Du tror inte att dom snackar med varandra på kafferasten? Jag hoppas du skojar när du tror att det var en slump att en av ABs största profiler helt plötsligt ser till att sätta ihop ett alibi och sedan raskt avsluta kampanj "Sabba Ebbas politiska karriär"?

Linderborg är inte "bara" en kolumnist, fram tills nyligen var hon kulturchef på AB. Hon väger lite tyngre än t ex hon "fotbollsmorsan" eller vad hon heter.
2021-03-24, 09:27
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det var mer källa än du någonsin kommit med. Kolla videon jag länkade, Esbjörns bud är att betala Ebbas samtliga omkostnader samt lite mer pengar för att droppa köpet hon flera gånger lovat att inte driva igenom.

Du var ju den källa jag kommenterade. Ditt uttalande. Duger det inte som källa åt dig, då vet jag inte vad som gör det :-)

Skitsamma. Om Esbjörn betalar allt det kostat Ebba i kronor och ören, så ser jag det väl som ett schysst motbud.
2021-03-24, 09:37
Medlem
Alonens avatar
Någon i Ebbas närhet lär ha uttryckt:

”Ebba kan aldrig ha fel, det är hennes stora svaghet”

Ebba får nog rucklet i domstolen, men det kan komma att kosta henne partiledarposten.
2021-03-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Läste på lite, en mäklare ska vara oberoende mellannamn i allt. Ta till vara bådas intressen avseende villkor osv. MEN... tydligen är priset en faktor där de helt plötsligt inte ska vara oberoende. Intressant.
2021-03-24, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det normala förfarandet är att säljaren anlitar en mäklare som har hand om annonsering, visning, kontraktsförslag samt även har en försäkring vid ev tvister.
Mäklararvodet är inte försumbart för en sådan här fastighet och borde uppgå till ca 150k.

En mäklare som Esb hade anlitat hade jobbat på hans uppdrag och inte involverat brorsbarn eller kärringar som driver kursgårdar.

Esb är rökt tack vare inblandningen av brorson, rättshaveristerna Binninge och hans kärringar och deras konfrontativa hållning med smutskastning.

"annonsering, visning, kontraktsförslag"
Så med ovanstående borta - vad skulle gjort att det skulle kostat som normalt?

Kollade statistik tidigare, och detta objekt skulle kanske kostat 55-75 000kr MED ovanstående.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/maklararvodeprovision-salja-bostad#maklararvoden2020normalt

Så vad - det hade kanske kostat Esbjörn hälften eller mindre, säg 30 000kr. En skitsumma i sammanhanget.
Men Ebba var väl nöjd att slippa, bra att Esbjörn hade en uppfattning om att det var dyrt med mäklare....
2021-03-24, 09:53
Medlem
Citat:
Läste på lite, en mäklare ska vara oberoende mellannamn i allt. Ta till vara bådas intressen avseende villkor osv. MEN... tydligen är priset en faktor där de helt plötsligt inte ska vara oberoende. Intressant.

Ja, i teorin låter det bra, men i praktiken har en hel del kunder fått betala priset.
2021-03-24, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Ja, i teorin låter det bra, men i praktiken har en hel del kunder fått betala priset.

Förstår det, med tanke på att de inte behöver vara oberoende om priset.... allt är ju om "priset". Eller kan översättas till kostnader som dras mot priset så... jadu. Luddigt.
2021-03-24, 10:09
Medlem
Citat:
"annonsering, visning, kontraktsförslag"
Så med ovanstående borta - vad skulle gjort att det skulle kostat som normalt?

Kollade statistik tidigare, och detta objekt skulle kanske kostat 55-75 000kr MED ovanstående.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/maklararvodeprovision-salja-bostad#maklararvoden2020normalt

Så vad - det hade kanske kostat Esbjörn hälften eller mindre, säg 30 000kr. En skitsumma i sammanhanget.
Men Ebba var väl nöjd att slippa, bra att Esbjörn hade en uppfattning om att det var dyrt med mäklare....
Huruvida Ebba var nöjd vet vi inte. Det ser väl ut som att hon fått arrangera och betala skrivuppdraget.
Jag tror, kan ju inte veta, att det gått lika bra för henne om Esbjörn fixat mäklare på normalt sätt.
Men nu har ju ett avtal som följer formalkraven skrivits på utan tvång. Det har alla inblandade verifierat vid MUF.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in