Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Ja, men vad är då Sverige? Ta en titt på en karta. Tänk på att ryssarna tycker om att ha kontroll på sina gränser. När du räknar bort Ryssland, så blir Sverige en ö tillsammans med Norge och Finland.
Bra poäng. Det kanske kan finnas långsiktiga risker med vaccinerna. Men det samma gäller viruset. Jag tänker att riskerna är mindre med vaccinet än med viruset. Men ifall jag får välja, så väljer jag ett vaccin som bygger på mer beprövad teknik än mRNA-vaccinerna. Jag vill helst ta Sputnik-vaccinet, alternativt Oxford-vaccinet.
Ifall man inte vill ta risken med ett vaccin som har tagits fram i panik, så ska man inte släppa in ett nytt och okänt virus, och hoppas på det bästa.
Tino Sanandaji besvarar din fråga. Skribenten "arbetet" har citerat Tino Sanandaji's inlägg:
(Skribenten "arbetet"s inlägg gjordes 7:e april 2020.)
Jo, men dom behöver inte offra sin frihet på obestämd tid, som i Europa.
Nu har australiensarna börjat att bygga upp flockimmunitet; med vaccin. Men Australien har inte samma brådska som många andra länder.
Ja, publiken buade. Notera att det alltså fanns publik på läktarna.
Sverige är ingen ö.
Väldigt stor skillnad på kanske få ett virus av en olyckshändelse som kanske har långsiktiga negativa effekter än mer eller mindre försöka tvinga på folk ett vaccin som vi inte vet mkt om. Ingen tvingar på dig ett virus, men de försöker tvinga på dig ett vaccin. Man leker med människans framtid då man försöker tvinga på folk ett vaccin de inte behöver. Om de skulle tvinga på folk ett virus som vi inte vet så mkt om så hade det varit mer likvärdigt med att de försöker tvinga på folk ett vaccin som vi inte vet mkt om.
Australien har strikta restriktioner och stängda gränser på obestämt tid. Men oavsett vad, grejen är ju att inga av dessa åtgärder vi har gjort är nödvändiga, då viruset inte är ett tillräckligt stort hot för motivera det.
Jag ser inget svar i tinos inlägg på det jag skrev. Vilka effekter har viruset i sig haft på ekonomin, inte våra reaktioner på det då, utan viruset i sig. Som sagt om inte media och politikerna hade agerat som de har gjort världen över, och vi hade levt som vanligt och låtit viruset härja fritt, hur hade det påverkat ekonomin negativt i någon nämnvärd omfattning?