2021-03-23, 23:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Är det så att det krävdes en pandemi för att folk skulle bry sig om de äldre? Jag har arbetat som sjuksköterska på äldreboende men lämnat vården. Det har varit oerhört deprimerande att se hur lite värda gamla människor är, så lågt prioriterade på alla sätt och vis. Människor som jobbar med gamla anses ha ett riktigt lågstatus-yrke. Säger inte det någonting? Så svaret är: nej "vi" värnar inte om gamla människor. Så därför känns det falskt att så många under det gångna året i denna tråd, spytt galla över hur Tegnell behandlar våra äldre osv. Har dessa människor någonsin ägnat en tanke åt gamlingar tidigare? Använder man sig inte av den retoriken för att kasta skit på FHM?

Tyvärr har det alltid varit så att de allra äldsta kan dö om de exempelvis blir förkylda eller av ett fall då de blir sängliggande och utvecklar lunginflammation. Det är hemskt hur många som dog ensamma i början av pandemin, det håller jag med om. Men det är tragiskt att fler inte skrikit och kämpat för de gamla med samma glöd innan som nu. Och jag hoppas att de fortsätter göra det efter pandemin.
Jag håller med dig, det har funnit anledning till att höja våra röster innan också. Denna gång blev det dok upptryckt i ansiktet på oss och det var jäkligt kallsinnigt att bara låta dem dö.

Hurvida medlemmar i tråden falskt bryr sig om de äldre och att man bara lät de dö liksom falskt brytt sig om de anhörig som bevittnade sin mamma eller pappa dö ensamma utan vård och nu både känner sorg skam och bitterhet, bara för att få nöjet att kasta skit på FoHM låter jag dig ensam få spekulera i. Jag ogillar själv att utge mig till att veta vad andra har för bakomliggande tankar.
Citera
2021-03-23, 23:09
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige har misslyckats katastrofalt jämfört med Norge och Finland.

Norge och Finland har misslyckats katastrofalt med att bevara de mänskliga rättigheterna. Sverige har lyckats betydligt bättre.
Citera
2021-03-23, 23:11
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Sverige har ju misslyckas fullständigt då vi mycket sämre än både Norge och Finland

Sämre? Är det sämre att leva i frihet än att leva under lockdown?
Citera
2021-03-23, 23:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Med vad då?
Räknar du döda 85+ nu igen?
I dag rapporterades det 2 avlidna 20-åringar och 2 avlidna- 30-åringar. Dessa betyder inget heller eller?
Av de 53 som rapporterades i dag var 24 under 80 år.
Citera
2021-03-23, 23:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du ser givetvis inte kopplingen mellan att de som har lyckats bäst med att stoppa viruset och att de är öar?

Ja, men vad är då Sverige? Ta en titt på en karta. Tänk på att ryssarna tycker om att ha kontroll på sina gränser. När du räknar bort Ryssland, så blir Sverige en ö tillsammans med Norge och Finland.

Citat:
Men visst jag håller med om att i början jan-mars så hade det inte varit helt fel att stänga gränserna, inte för att viruset är ett hot, för det är det inte, utan för att man inte visste hur farligt det var riktigt då. Men vad hände med det försiktighetstänket ifrån eran sida när det gäller vaccinet? Nu vill ni mer eller mindre tvinga på hela jordens befolkning på ett experimentellt vaccin, det är ett mkt större hot än viruset.

Bra poäng. Det kanske kan finnas långsiktiga risker med vaccinerna. Men det samma gäller viruset. Jag tänker att riskerna är mindre med vaccinet än med viruset. Men ifall jag får välja, så väljer jag ett vaccin som bygger på mer beprövad teknik än mRNA-vaccinerna. Jag vill helst ta Sputnik-vaccinet, alternativt Oxford-vaccinet.

Ifall man inte vill ta risken med ett vaccin som har tagits fram i panik, så ska man inte släppa in ett nytt och okänt virus, och hoppas på det bästa.

Citat:
Exakt hur skadar det ekonomin om man låter ett förkylningsvirus härja fritt? Viruset i sig påverkar inte ekonomin oavsett hur många får eller inte får det, om det inte hade varit för media och politikerna så hade vi inte ens vetat om detta viruset. Det är våra reaktioner på det som påverkar ekonomin.

Tino Sanandaji besvarar din fråga. Skribenten "arbetet" har citerat Tino Sanandaji's inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tino Sanandaji sammanfattar återigen några nationalekonomiska sanningar på begriplig svenska:
Tino Sanandaji
·
Några uppdateringar:
• Idag passerade Sverige en topp med 114 avlidna, jämfört med 16 i Danmark, 6 i Norge och 6 i Finland. Per invånare ligger Sverige fortsatt på Italiens kurva.
• Många marknadsliberaler är missnöjda med att detta prioriteras över ekonomin, vilket är missförstånd. Det är rädslan för viruset som skadar ekonomin, inte åtgärder att bekämpa den. En ny studie från MIT visar: “Stronger pandemic response yields better economic recovery. Study of 1918 flu pandemic shows U.S. cities that responded more aggressively in health terms also had better economic rebounds”
• De som kontrollerade pandemin tidigt fick igång ekonomin först, de som lät den döda fler klarade också ekonomin sämre. Det är vad vi ser igen, de länder som genom starka åtgärder fick kontroll har starkast ekonomi. Idén om avvägning mellan hälsa och pengar bygger på en falsk premiss då målen sammanfaller: ju mer vi gör för att rädda liv, desto mer får vi igång ekonomin.
• Sverige är också ibland de som satsar minst på att rädda ekonomin. Regeringen ger sken av massiva paket, men det mesta är bara lån som blåser upp siffrorna, de satsar knappt 100 miljarder kr i riktiga stödåtgärd, vilket är en bråkdel av andra länder. Detta är en risk, många nationalekonomer pratar om att det behövs runt 500 miljarder.
• Detta framställs i debatten som att "ge" företag pengar, men syftet är ju främst att rädd jobb. De vänsterpopulister som nu jublar åt eländet, gläds att S-regeringen har makt att sätta dit de rika och vill utnyttja krisen till att staten ska ta över företag kommer att ångra sig när de själv går arbetslösa flera år framåt, medan de rika som alltid klarar sig. Professor Magnus Henkreson förklarar i SVD: ”Varför tar inte facken strid för att rädda jobben?...Ur fackens synvinkel handlar detta om att säkra sina medlemmars framtida förvärvsinkomster och om insikten att företagens överlevnad utgör grunden för välfärdsstatens existens”
https://www.svd.se/varfor-tar-inte-facken-strid-for-att-radda-jobben
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157335459953231

(Skribenten "arbetet"s inlägg gjordes 7:e april 2020.)

Citat:
Sedan skulle jag inte se australien som ett bra exempel om jag vore du. De har fått betala med sin frihet. Ett land som inför lockdowns etc så fort de får ett fall.

Jo, men dom behöver inte offra sin frihet på obestämd tid, som i Europa.

Nu har australiensarna börjat att bygga upp flockimmunitet; med vaccin. Men Australien har inte samma brådska som många andra länder.

Citat:
Roligt och se då folk säger ifrån.
https://youtu.be/5XklNZ4mxTc?t=22

Ja, publiken buade. Notera att det alltså fanns publik på läktarna.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-03-23 kl. 23:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Sämre? Är det sämre att leva i frihet än att leva under lockdown?

Det är bättre att leva i lockdown än inte leva alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
T.ex. att skydda de äldre. Det kan du bl.a. läsa om i Coronakommissionens delbetänkande här: https://coronakommissionen.com/

Till skillnad från dig så anser de att äldre som är 85+ har samma rätt till liv som smurfar.
Alla har rätt att leva.
Men det här handlar om mer än bara hur många äldre som dött.
Tragiskt att så stor del av vår befolkning är så enkelspåriga och inte kan fokusera på mer än en sak i taget.
Man framstår som en idiot när man bara mal på om dessa siffror på antal döda.
Citera
2021-03-23, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Norge och Finland har misslyckats katastrofalt med att bevara de mänskliga rättigheterna. Sverige har lyckats betydligt bättre.

Det rimmar väl illa med att Finland har det lyckligaste folkslaget på jorden?
Citera
2021-03-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Alla har rätt att leva.
Men det här handlar om mer än bara hur många äldre som dött.
Tragiskt att så stor del av vår befolkning är så enkelspåriga och inte kan fokusera på mer än en sak i taget.
Man framstår som en idiot när man bara mal på om dessa siffror på antal döda.

Självklart finns det flera aspekter. Men dödsfall torde vara den yttersta värdemätaren för hur en pandemi hanterats. Dina frihetsbegränsningar såsom tidig stängning av krogen, är av underordnad betydelse anser jag.
Citera
2021-03-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Självklart finns det flera aspekter. Men dödsfall torde vara den yttersta värdemätaren för hur en pandemi hanterats. Dina frihetsbegränsningar såsom tidig stängning av krogen, är av underordnad betydelse anser jag.
Det är din åsikt.
Jag tycker absolut inte så.
Dessutom pratar jag inte om mina frihetsbegränsningar.
Det var nåt du hittade på själv.
Citera
2021-03-23, 23:28
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I dag rapporterades det 2 avlidna 20-åringar och 2 avlidna- 30-åringar. Dessa betyder inget heller eller?
Av de 53 som rapporterades i dag var 24 under 80 år.

Har du sett någon statistik om dödsfallen har börjat krypa ned i ålder?

4 avlidna under 30 på en dag lät mycket jämfört med tidigare. Vore intressant att se om det hela tiden vart så eller om det börjat bli fler yngre som dör.
Citera
2021-03-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Har du sett någon statistik om dödsfallen har börjat krypa ned i ålder?

4 avlidna under 30 på en dag lät mycket jämfört med tidigare. Vore intressant att se om det hela tiden vart så eller om det börjat bli fler yngre som dör.
Det rapporteras vilka som dött med covid inte av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in