Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Du ser givetvis inte kopplingen mellan att de som har lyckats bäst med att stoppa viruset och att de är öar?
Ja, men vad är då Sverige? Ta en titt på en karta. Tänk på att ryssarna tycker om att ha kontroll på sina gränser. När du räknar bort Ryssland, så blir Sverige en ö tillsammans med Norge och Finland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Men visst jag håller med om att i början jan-mars så hade det inte varit helt fel att stänga gränserna, inte för att viruset är ett hot, för det är det inte, utan för att man inte visste hur farligt det var riktigt då. Men vad hände med det försiktighetstänket ifrån eran sida när det gäller vaccinet? Nu vill ni mer eller mindre tvinga på hela jordens befolkning på ett experimentellt vaccin, det är ett mkt större hot än viruset.
Bra poäng. Det kanske kan finnas långsiktiga risker med vaccinerna. Men det samma gäller viruset. Jag tänker att riskerna är mindre med vaccinet än med viruset. Men ifall jag får välja, så väljer jag ett vaccin som bygger på mer beprövad teknik än mRNA-vaccinerna. Jag vill helst ta Sputnik-vaccinet, alternativt Oxford-vaccinet.
Ifall man inte vill ta risken med ett vaccin som har tagits fram i panik, så ska man inte släppa in ett nytt och okänt virus, och hoppas på det bästa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Exakt hur skadar det ekonomin om man låter ett förkylningsvirus härja fritt? Viruset i sig påverkar inte ekonomin oavsett hur många får eller inte får det, om det inte hade varit för media och politikerna så hade vi inte ens vetat om detta viruset. Det är våra reaktioner på det som påverkar ekonomin.
Tino Sanandaji besvarar din fråga. Skribenten "arbetet" har citerat Tino Sanandaji's inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Tino Sanandaji sammanfattar återigen några nationalekonomiska sanningar på begriplig svenska:
Tino Sanandaji
·
Några uppdateringar:
• Idag passerade Sverige en topp med 114 avlidna, jämfört med 16 i Danmark, 6 i Norge och 6 i Finland. Per invånare ligger Sverige fortsatt på Italiens kurva.
• Många marknadsliberaler är missnöjda med att detta prioriteras över ekonomin, vilket är missförstånd. Det är rädslan för viruset som skadar ekonomin, inte åtgärder att bekämpa den. En ny studie från MIT visar: “Stronger pandemic response yields better economic recovery. Study of 1918 flu pandemic shows U.S. cities that responded more aggressively in health terms also had better economic rebounds”
• De som kontrollerade pandemin tidigt fick igång ekonomin först, de som lät den döda fler klarade också ekonomin sämre. Det är vad vi ser igen, de länder som genom starka åtgärder fick kontroll har starkast ekonomi. Idén om avvägning mellan hälsa och pengar bygger på en falsk premiss då målen sammanfaller: ju mer vi gör för att rädda liv, desto mer får vi igång ekonomin.
• Sverige är också ibland de som satsar minst på att rädda ekonomin. Regeringen ger sken av massiva paket, men det mesta är bara lån som blåser upp siffrorna, de satsar knappt 100 miljarder kr i riktiga stödåtgärd, vilket är en bråkdel av andra länder. Detta är en risk, många nationalekonomer pratar om att det behövs runt 500 miljarder.
• Detta framställs i debatten som att "ge" företag pengar, men syftet är ju främst att rädd jobb. De vänsterpopulister som nu jublar åt eländet, gläds att S-regeringen har makt att sätta dit de rika och vill utnyttja krisen till att staten ska ta över företag kommer att ångra sig när de själv går arbetslösa flera år framåt, medan de rika som alltid klarar sig. Professor Magnus Henkreson förklarar i SVD: ”Varför tar inte facken strid för att rädda jobben?...Ur fackens synvinkel handlar detta om att säkra sina medlemmars framtida förvärvsinkomster och om insikten att företagens överlevnad utgör grunden för välfärdsstatens existens”
https://www.svd.se/varfor-tar-inte-facken-strid-for-att-radda-jobben
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157335459953231
(Skribenten "arbetet"s inlägg gjordes 7:e april 2020.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Sedan skulle jag inte se australien som ett bra exempel om jag vore du. De har fått betala med sin frihet. Ett land som inför lockdowns etc så fort de får ett fall.
Jo, men dom behöver inte offra sin frihet på obestämd tid, som i Europa.
Nu har australiensarna börjat att bygga upp flockimmunitet; med vaccin. Men Australien har inte samma brådska som många andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Roligt och se då folk säger ifrån.
https://youtu.be/5XklNZ4mxTc?t=22
Ja, publiken buade. Notera att det alltså fanns publik på läktarna.