Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jaha, så det var det gamla vanliga smutskasta de som tycker annorlunda. Huruvida någon har bytt sin syn på äldre äldre vet jag inget om. Men ingen normalt funtad person kan tycka att det var riktigt gjort att låta de äldre dö utan dropp och syrgas ensamma. Det blev tydligt att äldre äldre inte har något värde i vårt samhälle, jag trodde faktiskt att vi värnade lite mer om dem. Kanske det inte handlar om att byta åsikt, kanske det handlar om att bli uppmärksam på den människosynen och att inte gilla den?
Är det så att det krävdes en pandemi för att folk skulle bry sig om de äldre? Jag har arbetat som sjuksköterska på äldreboende men lämnat vården. Det har varit oerhört deprimerande att se hur lite värda gamla människor är, så lågt prioriterade på alla sätt och vis. Människor som jobbar med gamla anses ha ett riktigt lågstatus-yrke. Säger inte det någonting? Så svaret är: nej "vi" värnar inte om gamla människor. Så därför känns det falskt att så många under det gångna året i denna tråd, spytt galla över hur Tegnell behandlar våra äldre osv. Har dessa människor någonsin ägnat en tanke åt gamlingar tidigare? Använder man sig inte av den retoriken för att kasta skit på FHM?
Tyvärr har det alltid varit så att de allra äldsta kan dö om de exempelvis blir förkylda eller av ett fall då de blir sängliggande och utvecklar lunginflammation. Det är hemskt hur många som dog ensamma i början av pandemin, det håller jag med om. Men det är tragiskt att fler inte skrikit och kämpat för de gamla med samma glöd innan som nu. Och jag hoppas att de fortsätter göra det efter pandemin.