Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-23, 22:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag är inte alls lika säker. De förstår att de måste komma överens med SD men lyssnar man t.ex. på vad Sabuni sade i DI här om dagen tror de fortfarande att de kan forma regering med SD utan att ge dem budgetinflytande och liknande. Totalt drömmande.

Fråga liberala kärnväljare vad de tycker om att forma en borgerlig regering med SDs invandrings och kriminalpolitik. Det är vad det i praktiken handlar om. Då får du ett annat svar.

Följande klipp är från en intervju som gjordes igår med Sabuni:
https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/sabuni-vi-tanker-inte-forhandla-budget-med-sd/
1:50 in "Nej, jag ser inte framför mig att vi förhandlar en budget tillsammans med Sverigedemokraterna på det sätt som Liberalerna förhandlar med Socialdemokraterna idag".

Planen är alltså att söka stöd av SD men inte ge dem inflytande i budgetfrågorna och det är precis detta som de liberala kärnväljarna tror är möjligt.

Sabuni är inte naiv och inte heller hennes kärnväljare. Jag är övertygad att hon kommer att hitta en pragmatisk lösning som de flesta kan leva med om det kommer till regeringsförhandlingar efter valet.

Liberalerna har inte heller bundit upp sig i regeringsfrågan. Det mest sannolika om det blir en blågul majoritet är nog att vi får en M/KD-regering som tolereras av både SD och L, men en L-medverkan är inte utesluten.
Citera
2021-03-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sabuni är inte naiv och inte heller hennes kärnväljare. Jag är övertygad att hon kommer att hitta en pragmatisk lösning som de flesta kan leva med om det kommer till regeringsförhandlingar efter valet.

Liberalerna har inte heller bundit upp sig i regeringsfrågan. Det mest sannolika om det blir en blågul majoritet är nog att vi får en M/KD-regering som tolereras av både SD och L.
Men har du inte lyssnat på vad SD och Åkesson säger? De kommer bara att släppa fram en regering som ger dem inflytande i invandrings och kriminalpolitiken. M och KD måste därför gå med på nollinvandring och ge med sig till SD i flera budgetfrågor så som bantat mediastöd. Hur kommer L att kunna tolerera det?

Liberalerna gör ett generalfel när de bara tror att de kan kasta någon kränreaktor eller lite mer pengar till pensionärer till SD och sedan kommer de nöja sig och ge sitt aktiva eller passiva stöd till en borgerlig regering. SD kommer bara nöja sig när invandringskranen är helt strypt.
Citera
2021-03-23, 22:25
Medlem
Frågan är inte vad Liberalernas mest lojala väljare anser utan vad samtliga Liberalernas väljare anser. Om det är 60-40 i Sabunis favör så innebär det ändå att man riskerar att förlora fyra av tio väljare.

Märklig frågeställning i undersökningen. Enda rimliga förklaring jag kan se är att de ville ha detta resultat och bröt ut de tio procenten mest lojala väljarna för att dessa visade sig vara högersympatisörer.
Citera
2021-03-23, 22:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Men har du inte lyssnat på vad SD och Åkesson säger? De kommer bara att släppa fram en regering som ger dem inflytande i invandrings och kriminalpolitiken. M och KD måste därför gå med på nollinvandring och ge med sig till SD i flera budgetfrågor så som bantat mediastöd. Hur kommer L att kunna tollerera det?

Liberalerna gör ett generalfel när de bara tror att de kan kasta någon kränreaktor eller lite mer pengar till pensionärer till SD och sedan kommer de nöja sig och ge sitt aktiva eller passiva stöd till en borgerlig regering. SD kommer bara nöja sig när invandringskranen är helt strypt.

Jag utesluter inte en viss samsyn även inom migrationspolitiken, där Sabuni vill strama åt rejält. Det är nog framför allt det som JÖK-anhängarna, som är väldigt invandringsliberala, vill förhindra med sin obstruktion.

Den som lyssnade till TV-debatten mellan Åkesson och Sabuni för ett par veckor sedan kunde notera att Åkesson sa att det finns visst utrymme för fortsatt asylinvandring om man börjar utvisa dem som inte ska vara här (personer som fått avslag eller uppehåller sig i Sverige illegalt). Det höll Sabuni med om.

Sedan bröt tyvärr programledaren, så det blev inte riktigt klart hur långt samsynen sträckte sig.
Citera
2021-03-23, 22:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Frågan är inte vad Liberalernas mest lojala väljare anser utan vad samtliga Liberalernas väljare anser. Om det är 60-40 i Sabunis favör så innebär det ändå att man riskerar att förlora fyra av tio väljare.

Märklig frågeställning i undersökningen. Enda rimliga förklaring jag kan se är att de ville ha detta resultat och bröt ut de tio procenten mest lojala väljarna för att dessa visade sig vara högersympatisörer.

Det var 70-30 för Sabuni bland samtliga L-väljare inklusive de osäkra. Det framgick inte hur många kärnväljarna var, men jag skulle tro att de flesta av de cirka 2,7% som fortfarande stöder L räknas dit.
Citera
2021-03-23, 22:31
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
3. Kan L även locka till sig de 25% av C-väljarna som vill ha en borgerlig regering?

Problemet är att den utlandsfödde Nyamko Sabuni inte har fått det stöd hos invandrarna, som strategerna hade hoppats på. Hon blev partiledare för att förhoppningsvis attrahera svartmuskiga nysvenskar, men dessvärre har den taktiken fallerat.
Om vi tittar i historieboken, så ser vi att partlledareffekten alltid är väldigt stor inom liberalerna. Den berömda Westerbergeffelkten på 1900-talet är ju legendarisk.

Endast en bättre partiledare kan rädda kvar L i Riksdagen. Någon som inte är inkvoterad, förslagsvis.
Senast redigerad av Schnuppfen 2021-03-23 kl. 22:33.
Citera
2021-03-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Punkt 4. Varför i h-e får de få som inte stödjer Sabuni så mycket mediauppmärksamhet?
För att media inte vill ha en ny regering.
Citera
2021-03-23, 22:33
Medlem
Citat:
Det var 70-30 för Sabuni bland samtliga L-väljare inklusive de osäkra. Det framgick inte hur många kärnväljarna var, men jag skulle tro att de flesta av de cirka 2,7% som fortfarande stöder L räknas dit.
Ok, jag hoppas Sabuni vinner för då försvinner de där 30 procenten som en avlöning. Om Sabuni förlorar och Ullenhag tar över som partiledare så är jag rädd för att L får 4,01 procent i valet.
Citera
2021-03-23, 22:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Problemet är att den utlandsfödde Nyamko Sabuni inte har fått det stöd hos invandrarna, som strategerna hade hoppats. Hon blev partiledare för att förhoppningsvis attrahera svartmuskiga nysvenskar, men dessvärre har den taktiken fallerat. Om vi tittar i historieboken, så ser vi att partlledareffekten alltid är väldigt stor inom liberalerna. Endast en bättre partiledare kan rädda kvar L i Riksdagen.

Det är trams att Sabuni skulle rekryterats på grund av sin bakgrund som invandrare.

Snarare handlade det om att hom hade cred från sin tid som integrationsminister där hon inte var rädd för att ta tag i problemen och visade stort kurage. Så stort att Reinfeldt lyfte bort henne från posten 2010, vilket ger henne ännu större cred i efterhand.
Citera
2021-03-23, 22:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
För att media inte vill ha en ny regering.

Gäller nog främst media till vänster om SvD.
Citera
2021-03-23, 22:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ok, jag hoppas Sabuni vinner för då försvinner de där 30 procenten som en avlöning. Om Sabuni förlorar och Ullenhag tar över som partiledare så är jag rädd för att L får 4,01 procent i valet.

Ullenhag? Du menar 0,401%
Citera
2021-03-23, 22:40
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Det är trams att Sabuni skulle rekryterats på grund av sin bakgrund som invandrare.

Snarare handlade det om att hom hade cred från sin tid som integrationsminister där hon inte var rädd för att ta tag i problemen och visade stort kurage. Så stort att Reinfeldt lyfte bort henne från posten 2010, vilket ger henne ännu större cred i efterhand.

OK, men du talar ju endast om interna prestationer. En effektiv partiledare måste ju framför allt vara externt effektiv, och ha den där karisman som är så viktig för en vinnande chef.

Den unge Bengt Westerberg år 1985 var just en sådan ledare, och aldrig har väl L varit så starka som då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in