2021-03-23, 20:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Suck, kan du tagga ner dig lite!
Varje inlägg är inte en kamp om som ska vinnas/förloras!!

Du snackar om högt i tak, men det är exakt tvärtom!

Jag skrev ENBART utifrån HÅs egen text, där hon grämer sig. NATURLIGTVIS är det inte tipsen som är miserabla! Du väljer att tolka galet.
Jösses...

Att ÅH inte ska anklagas som du skrev behöver väl inte ens komma på tal när diskussionen berör kritik ang spaningsarbete.
Citera
2021-03-23, 20:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jösses...

Att ÅH inte ska anklagas som du skrev behöver väl inte ens komma på tal när diskussionen berör kritik ang spaningsarbete.

Jösses på dig själv!

Jag citerade HÅ och led med henne för att hon grämde sig. Det för att hon naturligtvis inte kan lastas för det.

Nog om det.
Citera
2021-03-23, 20:54
Medlem
Citat:
Människorov, 15e vid fyrasnåret.
Jag tycker LW själv berättar om kvalitén på spaningen. Mer behöver väl eg inte ordas om, än det du skrev.

Finns frågetecken, en del har rättats ut via bok och artiklar men nog finns det mycket som känns snett. Hur kan det gå så snett? Här bortser jag från någon konspiration inom poliskåren i Örebro, konspirationsteorier är mest luftslott. Men sök görs odugligt, ingen reder ut vad som sökts, ingen hjälp begärs av missing People osv.

Vad gav de som förklaring till USA, enbart misstanke eller? Hittar inte i tråden.
Citera
2021-03-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Både bland utredare och inom den tekniska avdelningen fanns det erfarna geocachare kopplade direkt till ärendet från dag ett.

Ok, då kommer jag ihåg rätt det var så jag menade, att då vore det ju inte så värst långsökt att de/poliserna kolla upp det närmare direkt när de fick reda på vem det var som var försvunnen, och skaran geocachare är ju inte så där superstor utan de flesta känner ju till varandra vilka det är samt vilka nick det har i sammanhanget och i närområdet(Örebro) och i synnerhet om du skriver de var erfarna GC-letare! Nån klocka borde ju ringa där kan man tycka!
Citera
2021-03-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det hade nog varit ”vettigt” av SD att ringa polisen där vid bilincidenten. Istället för att bokstavligen ta saken i egna händer. Sen om konflikten eskalerat efteråt pga den påringningen kan man bara sia om.

Om jag förstått det rätt så var LW besviken över nåt med att han inte ville fira nån födelsedag som han ”lovat”. Motdraget från LW blev då att hon skulle åka med honom i bilen hem och berätta om deras relation för HD. Där barnen antagligen var hemma också. Inte heller det ett särskilt vuxet beteende.

De hade behövt mer hjälp ja. De var ju fast i ett ekorrhjul där i sina försök att lösa sina mellanhavanden. Ingen av dem skötte det så snyggt ”internt”. LW å andra sidan sökte hjälp utifrån men det var ju knappast så att det var läge för parterapi. Tvärtom. De hade behövt gå åt varsitt håll flera år tidigare så LW fick en chans att träffa en stabilare människa än SD.

Jag har letat många gånger efter den passagen, men jag är nästan hundra på att jag läste någonstans att SD hade lovat HD att komma med in en stund när de kom hem, men väl hemma på gatan så vägrade han. LW blev sur och vägrade går ur bilen. Att hon hotat om att avslöja för HD har vi väl bara SDs ord på.

Cutat
Summerade faktiskt just i eftermiddag några större, avgörande "situations" mellan dig och
mig. Intressant statistik:
- Du tar tillbaka något du skulle göra, något som var värdefullt och viktigt för mig: 2 gånger
(Pershyttan och min födelsedag). Resultat: Handgemäng i bilen, handgemäng i bilen

I meddelande till FR
För ett år sen, natten till min födelsedag, då hade han åkt skidor och hade med sig min
födelsedagspresent. Sen blev han arg på nåt jag sa och han skulle inte komma in. Jag fick i nåd
komma ut till bilen en stund. Sen vet du vad som hände

10 jan 2018 23:34
Senast redigerad av piastrone 2021-03-23 kl. 21:14.
Citera
2021-03-23, 21:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om nu inte Lena hittats den 19:e utan först i aug-sept eller inte alls: ska ledningen inte kunna ta ledigt alls då? Det försvinner folk hela tiden i det här landet.
Man måste vara lite realist. Herregud.

Spaningsledare mitt i ett pågående spaningsarbete ang människorov?
Senast redigerad av develi 2021-03-23 kl. 21:29.
Citera
2021-03-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tack för att du delade meddelandet från LW till SD och jag förstår varför hon framför sin besvikelse. Cachen ingick i THOS-Geotour och det framgår att SD hade varit involverad i skapandet av Lasse-Maja. Det blir lite märkligt att SD inte ger Favoritpoäng när man ser att 2/3 av övriga loggare ger det. Jag förstår varför LW tröttnat på allt hemlighetsmakeri och teaterspel för HD som kanske satt intill när loggen skrevs.

I SD:s försvar är det tydligen viktigt för honom att betona att han inte hjälpt LW med de nya opublicerade cacherna, men det har framkommit uppgifter som att han varit med och mätt upp avstånden.

SD var enligt HÅ intresserad av att få veta hur reviewer Jon*as Da*hlin såg ut. Det är han som fick veta att Len*a blev upprörd för att SD olovligen hade tagit sig in i hennes hus och lagt ett ljus i hennes säng.

SD kände inte JD, men ser till att lära känna honom genom att bjuda CO/Hjontemyr*a på pizza sommaren -18 då han reste med döttrarna och kaninerna till Norrland. Taktik för att informera sig om vad Len*a och han pratade om innan hon mördades och för att påverka JD till att vittna till hans fördel?

Saxat ur SD:s logg på JD:s cache 4 augusti -18:
"På vägen upp genom landet bjöd vi CO på pizza, och han bjöd på dessert. Det blev en riktigt trevlig stund som förhoppningsvis kan upprepas. Vi tipsades om möjliga tältplatser och denna burk. Lösandet var ju inte så svårt, men det var så kul att vi uppehöll oss rätt länge. Tyvärr passar sig inte foton på det i loggen. Vi lyckades dock knappa två siffror fel och lade då en rejäl stund på att söka efter den rejäla saken på helt fel ställe. Idag stannade vi till och gjorde processen kort. Skönt att byta ut det orangea mot en smiley! Fascinerande med dessa ytor. 50 av 600. Kul idé, men vi kommer ej att kopiera den Tack för cache och gästfrihet."

Länk till loggen:
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=a8b1b1b9-2d20-4995-a392-a3c870b74fc9&IID=5feacc34-ce07-4f94-9bb0-4f0e28c62232

Det var väl så att SD var den som korr-läste LWs (och andras?) casher till touren

Vi fortsatte ju! Efter fortsättning avslutar man igen, jag var mitt I det när du slängde igen. Fattar inte vad du tror ska hända på messenger? Du godkänner, vi chattar, du raderar, borta. Testa att radera nån chat du inte behöver spara. Den försvinner ur chattlistan. Lovar. Gjort många gånger.
Visste inte om du ville ha det nu. Igår Krånglade du om det hela dagen tills du skulle gå. Här
kommer några saker att tänka på: Hela tonen är krystad och märklig. Du har din copy-paste på alla andra loggar den dagen, I två tappningar, beroende på tour eller inte. Du kan utgå från den så kommer du i flow. Vilken dag! Osv. Sen bara justera till nåt lämpligare om medaljen, att utan mitt bidrag hade touren ni tog initiativ till inte blivit alls lika bra, jag ska vara stolt över mig själv.
Referens måste inte vara hemlig, kan vara t ex nåt om processen kring skapandet, det vet hon ju att du var med i som korrare - om hon nu skulle gå in och läsa. Då skriver du såklart "Jag (HTD)", så som du ofta skriver i andra, även denna dag. "Objektet" låter stelt, var inte en av finesserna med beskrivningen att Lasse-Maja blev varmt och personligt porträtterad på ett sätt man inte brukar se? Ordet supercache är verkligen krystat, så skriver du ju aldrig. "Kreativ", "välgjord",
"hantverk", "klurighet" osv är väl fungerande ord som brukar användas om man tycker de momenten är bra? Och då inte bara "riktigt bra", det andas förvåning att den inte var kass. Avslutningen att rekommendera är verkligen astöntig. Bra försök, men verkligen inte du. Har du lyckats med det ovan behövs inget sånt. Det som saknas för att det ska vara en komplett HTD-logg är trevliga bilder, fast utan gull på er. Min ska inte vara torftigare och tristare än andra på komplexa cacher. Varför var kort logg ett mål?
Lycka till! Säg till när jag ska kolla igen. Använd messenger
Citera
2021-03-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har letat många gånger efter den passagen, men jag är nästan hundra på att jag läste någonstans att SD hade lovat HD att komma med in en stund när de kom hem, men väl hemma på gatan så vägrade han. LW blev sur och vägrade går ur bilen. Att hon hotat om att avslöja för HD har vi väl bara SDs ord på.

Cutat
Summerade faktiskt just i eftermiddag några större, avgörande "situations" mellan dig och
- Du tar tillbaka något du skulle göra, något som var värdefullt och viktigt för mig: 2 gånger
(Pershyttan och min födelsedag). Resultat: Handgemäng i bilen, handgemäng i bilen

I meddelande till FR
För ett år sen, natten till min födelsedag, då hade han åkt skidor och hade med sig min
födelsedagspresent. Sen blev han arg på nåt jag sa och han skulle inte komma in. Jag fick i nåd

SD och hans ord är inget värt.
Citera
2021-03-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone

Cutat

I meddelande till FR

Kan vara SD:s förhör i tingsrätten det togs upp för det var det senaste jag lyssnade på men inte helt säker.

Tänkte att hon satt kvar i bilen för att följa med hem till honom om han inte ville kliva ur och hänga på till henne som han enligt henne då verkar ha lovat.

Annars tänkte hon kanske hungerstrejka där i bilen på nåt Folke Pudas-vis. Båda två var nog rätt omöjliga att ha att göra med när de var på sina ”humör”.
Citera
2021-03-23, 21:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då hade jag fel om avspärrningen. Sorry. Men hur kan det vara OK att en exman går in? När de inte har en aning om vad som hänt? Varför är det inte avspärrat när de misstänker människorov?

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Anmälan om människorov upprättades 15/5 -18, kl. 16:15
SD kommer att delges misstanke om brott

16/5 -18 kl. 10:40 spärrades Lenas hus av. Avspärrningen hävdes 28/8 -18.

Spärrades alltså av på förmiddagen, dagen efter anmälan om människorov upprättades.

På sätt och vis känns det ju helt galet att man inte spärrade av direkt så fort man rubricerade det som människorov.

Samtidigt verkar det ju som att jouråklagare M B*erg var den som bestämde att SD husrannskan 15 maj skulle avblåsas och SDs anhållande hävd.

Den 16 maj tog åklagare Hiding över och beslutet att spärra av togs 16 maj kl 10:40. Varför det tog ända till 15:20 innan det verkställdes fattar jag inte.

Jag utgår från att jouråklagaren ansåg at det inte fanns tillräckligt för vare sig husrannsakan hos SD eller avspärrning hos LW, eftersom man ansåg att anhållandet måste hävas, vilket ju med facit i hand inte var bra.

A 155/1

"Protokoll över avspärrning

Bostad , BYALAGSGATAN 4 A, ÖREBRO

"Datum och tid för beslut
2018-05-16 10:40"

"Datum och tid för verkställighet
2018-05-16 15:20"
Citera
2021-03-23, 22:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JAG resonerar så. De var tillgängliga per tfn, de hade satt in folk som de ansåg kompetenta. Sen kan man diskutera lämpligheten att åka i väg på sin lediga helg - men ingen har kristallkula. Och han fick klartecken av FUL, dvs åklagaren.
.
Tycker du att det vsr ett bra spaningsarbete som Springare är spaningsledare för?
Citera
2021-03-23, 22:09
Medlem
Citat:
Tycker du att det vsr ett bra spaningsarbete som Springare är spaningsledare för?
Jag dömer ingen och heller inte PS eftersom jag inte hade, eller har, någon insyn vad gäller hans arbete. Jag vet dock att hans roll är att ta ansvaret. Det är snart tre år sedan. Hur länge ska han bli utskälld? Tre år sen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in