2021-03-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej. Förundersökningen borde ha tänkt till och bett om koordinater den 16 maj då de letar efter hennes cacher.

Allmänheten har väl gjort sitt som hittade henne?

om jag inte missminner mig har jag någonstans sett och läst här i tråden att det var någon polis eller flera som själva sysslat med geocaching där i Örebrokåren! om så är fallet så borde de ju rimligtvis veta gången att reviewer har tillgång till koordinater som avser mystar eller multicacher som har dolda steg/koordinater och ta hjälp där direkt när de får veta den gedigna cacheintresset LW har och därigenom få ett antal platser hon ev kan hittas vid! Om jag antar rätt här så är det ju ett polisiärt arbete som lämnar övrigt att önska! jävligt uselt för att prata klarspråk!
Citera
2021-03-23, 20:09
Medlem
Citat:
Jag blir riktigt full i skratt, inte bara åt dig när du tycks ha fått Springmask och det kliar, men hur en kår försöker rädda ansiktet utåt i en mord utredning:
Det drar givetvis med dem i fallet.

En sista fråga som har med din åsikt att göra bortom PS:

Menar du ärligt att du tycker att det är ett bra spaningsuppdrag där han är spaningsledare och ska hålla i trådarna?

Att det inte förefaller som om de begått väldigt många fel fr skrik, till eftersök, missade cacher och att privatpersoner hittar LW 160 m fr hemmet?

Ibland kan det bli att sitta på två stolar men det är en och samma röv.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Jag ska fortsätta kika men nu vet jag lite närmare hur poliserna ser på händelserna.
Kommentar från PS finns ytterligare några. Dagen innan polischefen dementerar kritiken.

NA 2018-06-19:

”Det finns en del kritik mot hur utredningen kring mordet på Lena Wesström har skötts, bland annat att kroppen hittades först efter fyra dagar och då bara hundra meter från hennes hem. Vad säger du om det?

– Jag håller med om den kritiken och vi har framfört den internt. I början handlade det om en förvunnen person och det sköts av en annan organisation som vi inte hade något med att göra. Men man utgår ju ifrån att de börjar vid brevlådan och sedan söker av området meter för meter, det trodde i alla fall vi i vår enfald, säger Peter Springare.

Sen var det folk som hörde kvinnoskrik och ändå skickades ingen bil, men det får de ta på sig på kommunikationscentralen. Men det är helt ofattbart att de inte åkte ut, och det här har vi också framfört internt.

Men är det bara andra avdelningar som gjort fel, inte ni själva?

– Nej, jag kan inte se att vi gjort något fel. Jag tycker vi har följt allt till punkt och pricka. Vi ser inget konstigt i vår utredning och förstår inte vad det kan vara för kritik som förs fram.

Peter Springare syftar på det uttalande som polisens kommunikationschef Mats Nylén har gjort i NA där han berättar att det startats ett personalärende som ska utredas av särskilda åklagarkammaren för att se om det begåtts något brott.”
Citera
2021-03-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det här är bara knappt 14 dagar innan mordet.

LW tog sig ordentlig ton gentemot SD. Hon vägrade bli trampad på längre!

Undrar om det var då SD insåg att han inte hade någon chans att styra LW längre? Mordplaner började snurra i hans huvud?

Ligger väl i tid med hans dåliga uppförande gentemot HD och framförallt barnen (sämre än vanligt). Han var osams med allt och alla (ja, förutom SOA och JG kanske). Börjar bli jobbigt nu...

Det är nog "feldaterat". Det verkar som om LW har lagt upp en massa filer på Googledrive 3 maj. Man kan se att några av dem har annat datum. Hon refererar till Touren och cashen Lasse-Maja och nicket HTD. Touren var sommaren 2017 och man SD har loggat den 26 juli 2017. På annat ställe i fup kan vi läsa en konversation om loggen som är daterad 1 augusti, dvs 4 dagar efter SD loggade cashen. Vi kan även läsa på annat ställe att hon hittade på HTD som HALVA Team Davidsson som nick på casher SD tog utan HD. När paret D separerade ändrade han sitt nick till Herr TeamDavidsson.
Citera
2021-03-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Du tycker att det tyder på att hon gått vidare från SD? Att han är svartsjuk?

Konversationen är från slutet av juli 2017. Datumet 3 maj syftar troligen på att LW la upp filer på GoogleDrive den dagen.
Citera
2021-03-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä, så här citerar Litenensam ur boken:

Eftersom mannen och hans fru väntades till Arlanda mitt på dagen den 19, beslutade vi att två utredare skulle ta emot paret i Örebro för att hålla förhör med dem under lördag eftermiddag/kväll. För att ta emot dem på flygplatsen hade vi satt in en liten, för ändamålet lämplig, styrka från Örebros spaningsrotel.

Edit: PS roll i alltihop är också att delegera. Han blev inte sparkad pga sin helgsemester så vitt jag förstått. Om nu inte Lena hittats den 19:e utan först i aug-sept eller inte alls: ska ledningen inte kunna ta ledigt alls då? Det försvinner folk hela tiden i det här landet. Man måste vara lite realist. Herregud.

Så kan naturligtvis inte en förundersökningsledning resonera.
Det är ju allmänt känt att de första dygnen är de viktigaste (avgörande) vid ett försvinnande.
Citera
2021-03-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
PS skriver väl själv helt ogenerat i utdraget som litenensam eller vem det var postade här igår (jag hittar det inte nu) att planet med SD och HD skulle landa i Sverige den 18/5. Och att de (ölgänget) själva då alltså tyckte det var rimligt att prioritera öldrickande i Tyskland den 19/5? (Samma dag som LWs kropp hittas).

Konstapel Kling och Klang...🤦🏻‍♀️

Det kommer klarna längre fram i tråden lite mer vad som hände om du fortsätter läsa från inlägget du citerar.
Citera
2021-03-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Så kan naturligtvis inte en förundersökningsledning resonera.
Det är ju allmänt känt att de första dygnen är de viktigaste (avgörande) vid ett försvinnande.
JAG resonerar så. De var tillgängliga per tfn, de hade satt in folk som de ansåg kompetenta. Sen kan man diskutera lämpligheten att åka i väg på sin lediga helg - men ingen har kristallkula. Och han fick klartecken av FUL, dvs åklagaren.

Det enda problemet här anser jag är att Springare inte fick förhöra SD fullt ut under förundersökningstiden fram till TR-förhandlingen. Jag tror SD han hade målat in sig i ett hörn då. Man kunde behållit Springare som FHL men satt in en annan spaningsledare. Äh, jag vet inte hur det funkar - men förhörsmässigt tror jag att PS hade haft större framgång än de vänliga nallebjörnarna som förhörde SD senare.
Citera
2021-03-23, 20:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatusansker
om jag inte missminner mig har jag någonstans sett och läst här i tråden att det var någon polis eller flera som själva sysslat med geocaching där i Örebrokåren! om så är fallet så borde de ju rimligtvis veta gången att reviewer har tillgång till koordinater som avser mystar eller multicacher som har dolda steg/koordinater och ta hjälp där direkt när de får veta den gedigna cacheintresset LW har och därigenom få ett antal platser hon ev kan hittas vid! Om jag antar rätt här så är det ju ett polisiärt arbete som lämnar övrigt att önska! jävligt uselt för att prata klarspråk!
Du har rätt!
Hette han PW eller vad det nu var som tog selfie m LW?

"Om jag antar rätt här så är det ju ett polisiärt arbete som lämnar övrigt att önska! jävligt uselt för att prata klarspråk!"

Håller helt med.
Senast redigerad av develi 2021-03-23 kl. 20:41.
Citera
2021-03-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatusansker

Både bland utredare och inom den tekniska avdelningen fanns det erfarna geocachare kopplade direkt till ärendet från dag ett.
Citera
2021-03-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Jag ska fortsätta kika men nu vet jag lite närmare hur poliserna ser på händelserna.
Kommentar från PS finns ytterligare några. Dagen innan polischefen dementerar kritiken.

NA 2018-06-19:

”Det finns en del kritik mot hur utredningen kring mordet på Lena Wesström har skötts, bland annat att kroppen hittades först efter fyra dagar och då bara hundra meter från hennes hem. Vad säger du om det?

– Jag håller med om den kritiken och vi har framfört den internt. I början handlade det om en förvunnen person och det sköts av en annan organisation som vi inte hade något med att göra. Men man utgår ju ifrån att de börjar vid brevlådan och sedan söker av området meter för meter, det trodde i alla fall vi i vår enfald, säger Peter Springare.

Sen var det folk som hörde kvinnoskrik och ändå skickades ingen bil, men det får de ta på sig på kommunikationscentralen. Men det är helt ofattbart att de inte åkte ut, och det här har vi också framfört internt.

Men är det bara andra avdelningar som gjort fel, inte ni själva?

– Nej, jag kan inte se att vi gjort något fel. Jag tycker vi har följt allt till punkt och pricka. Vi ser inget konstigt i vår utredning och förstår inte vad det kan vara för kritik som förs fram.

Peter Springare syftar på det uttalande som polisens kommunikationschef Mats Nylén har gjort i NA där han berättar att det startats ett personalärende som ska utredas av särskilda åklagarkammaren för att se om det begåtts något brott.”

Så han tar inte reda på vad som de facto gjorts innan han tar över? "trodde det var gjort", det borde han efterfrågat så att han får hela bilden av vad som är gjort och vad som behöver göras. Eller hur Avel? Som ansvarig tar man reda på om saker har gjort inte utgår från att saker gjorts.

"vad har ni gjort?" "vi har sökt av" "vilka platser har ni sökt av". Så fungerar en korrekt överlämning och övertagande.

Sedan surrar han om försvunnen person, när övergick det till människorov?

Det finns frågetecken, nej allt är inte pS fel. Men han har sin del genom sin roll.

Om vi har öppna sinnen och inte tolkar bok och artiklar som en automatisk sanning, finns det fyågeteckrn. En del beror på att ingen utanför kan få en hel sanning långt efteråt.

Fyra dager, 160 m från sitt hem.
Citera
2021-03-23, 20:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vem fan skulle ens komma på tanken på att klandra HÅ?

Det ÄR spaningsarbete som är miserabelt och inte tipsen.
Det är ännu mer miserabelt om de har mycket kött på benen i tidigt skede.

För övrigt är det väldigt lång tid hon är engagerad, hon verkar gå all-in ända sen årsskiftet.
Det följer SD/HDs separation tidsmässigt fram till drömresan med drömkvinnan:

Vintern 17/18:
"Under vintern -17/-18 berättade Lena för H om sina planer att placera en geocache på platsen vid planket där hon senare hittades död." (HW)

Våren - 18:
"Hon sa att hon inte visste om platsen var för nära andra cacher i området men att hon hoppades att det skulle gå. (..) berättade Lena för H att cachen vid planket snart var klar."
"H fick uppfattningen att Lena köpt saker och fixat med cachen så att den var klar."

Om avstånd till andra cacher som LW tidigare funderat kring:
"Lena sa då, "jag tror inte det, jag och Stefan har mätt upp". H förstod det som att Stefan och Lena mätt avståndet från platsen till de andra cacherna." (HW)

Tre veckor innan mord:
Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande,[ de åt middag hos B*ert. [b]Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache."

En vecka innan mord:
Hon beskrev det som att de två cacherna hon arbetade på var [b]de två mest avancerade som hon hittills skapat."
"De skulle bli "något extra".

"Lena beskrev det verkade cacherna nästan vara klara och att de var något hon planerade göra klart under maj månad.
Lena sa att en av cacherna låg väldigt nära hennes bostad."

"Lena sa att hon skulle hem och räkna ut något kopplat till cachen" (LSI)

Suck, kan du tagga ner dig lite!
Varje inlägg är inte en kamp om som ska vinnas/förloras!!

Du snackar om högt i tak, men det är exakt tvärtom!

Jag skrev ENBART utifrån HÅs egen text, där hon grämer sig. NATURLIGTVIS är det inte tipsen som är miserabla! Du väljer att tolka galet.

Jag vet inte ens varför jag ska behöva sitta här och försvara mig, precis som att jag varje gång har gjort något fel.

Eftersom jag har följt det här fallet länge, läst mycket i FUP, så förstår jag absolut att HÅ är en person som har gjort mycket för att bidra med det hon (och hennes man) kan.

Angående H*anna W, kan jag tänka mig att det Lena pratat om har handlat om den cache, My Real Six String, som hon fått förstörd och var på väg att flytta.

Den publicerades 28/2- 18, förstördes och flyttades den 10 mars- 18. Den var då pausad mellan 6- 10 mars medan Lena lagade och fixade med den. Påsken var i slutet av mars. Och HW snackade om att:

A150/646

"Under våren -18, innan påsk men efter det att Ester gjort en polisanmälan berättade Lena för Hanna att cachen vid planket snart var klar."

Och enligt HÅ var den nya Home Sweet Home inte färdig, vid har inte heller hört/sett att Lena snackat med någon om den. Vd det verkar finns koordinater, men ingen text.

A 150/713
Förhör HÅ:

"Idag på morgonen upptäckte vi att Lena W även hade planer på att lägga ut en geocache på den plats där hon hittades. Cachen var enbart på planeringsstadiet och absolut inte lika långt kommen som den andra cachen. Vi grämer oss väldigt naturligtvis att vi inte tittade även på denna.[...]"

Observera, att jag flera gånger tidigare skrivit om det; att det betyder förstås INTE att Lena inte hade både tankar och något på gång. Som sagt, på platsen har det hittats flera olika garn i olika färger; vitt, rött, brandgult.

Tvärtom, har jag länge (långt innan du kom in i tråden) trott att det kunde vara något med en cache som fick Lena att följa med dit.

Och som jag ser det finns det olika saker i hemmet som man kanske inte kollat så noga på, bl a lådor. Sent omsider kollade UW i en bag i hennes bil, där man hittade olika grejor. Polisen hade bara fotat bagen från utsidan. Jag tror inte att man hade "rätt" glasögon på sig vid de olika husrannsakningarna.

Enligt HÅ har det verkat som att SD velat störa för Lena att lägga ut cacher nära hemmet. Det kan därför ha varit av den anledningen det har behövts mätas. Jag har väl alltid misstänkt att det är SD som förstör Lenas cacher och också försöker sabba för henne genom att placera egna cacher så att det blir svårt för henne.

Snickeriet hos Bert; kan det ha varit holken till Blixten Mc Queen? Kan inte hitta det om att hon var där just tre veckor före mordet för att snickra, men det skulle i så fall passa in med den holken. B*ert var ju duktig på att snickra och hjälpte henne med lådan till My Real Six String ex.

Edit: Ser att det var hos någon C snickeriet gällde.

De två cacherna som Lena beskriver för LSI kan vara Katt åt racerbil och Home Soft Home. Men eftersom det det inte går att se vad hon pysslade med, skulle det även kunna vara den sista; Katt Åt Klocka.

Förhör HÅ:
"Den 13:e maj skapade Lena tre cacher som aldrig blev klara och aldrig publicerats offentligt.
Jonas är den reviewern som godkänt de reservationerna
"

- Cachnamn: "Katt åt racerbil"

- Cachnamn: "Home, Soft Home"

- Cachnamn: "My real six string"-Cachen är publicerad 28:e februari. På platsen finns tidigare "mysteryfinalen" men den flyttades då någon hade sönder den. Det finns en lång chatt kopplad till cachen. Bland annat
har Stefan lagt ut en cach för att störa Lenas cach. Kommunikationen är sedan 16:e februari.
23-24 februari finns en ordväxling mellan Lena och Jonas gällande problemen kopplade till
cachen
.[...]
"Utifrån det Helena kan se verkar det som att Lena höll på med "My real six string" som redan
var publicerad samtidigt som hon skapade den nya cachen på platsen. Det går inte att få fram
den sista aktiviteten som Lena hade kopplad till "My real six string"."

- Cachnamn: "Katt åt klocka"
Cachen skapades: 13:e maj -18.
Den är helt tom och endast koordinaten är utställd.

Tyvärr vet jag inte vilka koordintaen är.
Citera
2021-03-23, 20:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Så han tar inte reda på vad som de facto gjorts innan han tar över? "trodde det var gjort", det borde han efterfrågat så att han får hela bilden av vad som är gjort och vad som behöver göras. Eller hur Avel? Som ansvarig tar man reda på om saker har gjort inte utgår från att saker gjorts.

"vad har ni gjort?" "vi har sökt av" "vilka platser har ni sökt av". Så fungerar en korrekt överlämning och övertagande.

Sedan surrar han om försvunnen person, när övergick det till människorov?

Det finns frågetecken, nej allt är inte pS fel. Men han har sin del genom sin roll.

Om vi har öppna sinnen och inte tolkar bok och artiklar som en automatisk sanning, finns det fyågeteckrn. En del beror på att ingen utanför kan få en hel sanning långt efteråt.

Människorov, 15e vid fyrasnåret.
Jag tycker LW själv berättar om kvalitén på spaningen. Mer behöver väl eg inte ordas om, än det du skrev.

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in