2021-03-23, 18:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Enligt Neuding har Tino sagt åt henne att studera NYT (länk nedan), så viss riktning åt det hållet fanns ju. Som jag skrev någon sida tillbaka rör det sig nog om att man tolkat det som att ägarna ville ha en kvalitetstidning, medan ägarna trodde att en kvalitetstidning skulle vara förenlig med en profil till höger om SvD.

Sedan kanske Neuding var lite naiv på samma sätt när hon i öppningsparagrafen skriver om hur hon beklagar sig över Sveriges tillstånd och "funderar på hur man ska vända utvecklingen". Men det ser ändå ut som att man missförstått varandra ordentligt. Neuding trodde att det fanns plats för "kvalitet" till höger om SvD, och Tino trodde att en tidning som skulle "sträva efter att göra sina läsare upplysta, snarare än att driva agenda" skulle bli en snyggare version av altmedia, som ju driver agenda om något.

https://bulletin.nu/detta-ar-bulletin-sveriges-nya-dagstidning

Du kan säkert ha rätt.

Jag tycker dock att det är märkligt att vuxna, närmast övermogna, förment intelligenta personer på högt uppsatta positioner inte har förstånd nog att sätta sig in i just vad det är för ett sorts projekt som de förbinder sig att engagera sig i.

Jmf. t.ex. från en juridisk ståndpunkt : 'Herr Domare, jag hade ingen som helst aning att vi skulle råna en bank. Jag trodde vi skulle bygga ett enhörningsstall'.

Due Diligence, people… due diligence.
Citera
2021-03-23, 18:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det där stämmer helt enkelt inte. Skulle Bonniers vilja så skulle de imorgon dag kunna sparka Wolo och tillsätta någon med uppgift att normalisera DN. Dag två skulle denne kalla till möte med redaktionscheferna och meddela den nya inriktningen. Dag tre så skulle det göras klart för de anställda att de ska beskriva verkligheten så som den ser ut och att tidningens uppgift är att granska makthavarna och Socialdemokraternas nomenklatura.

Belöningar, befordran och förflyttningar till avdelningen för dödsrunor skulle därefter följa. Inom sex månader skulle tidningen i princip kunna fullfölja sin uppgift.

Jag är helt övertygad om det inte fungerar så. Alla människor har sina föreställningar och åsikter. Det är ytterst få som förmår att agera mot sin egen övertygelse en längre tid.

Du påpekar ju själv att Wolodarski var tvungen att gå.
Varför inte behålla honom och se till att han driver en linje med AfS, omedelbar återvandring?

Det säger sig själv att din plan inte skulle fungera, annat som en politisk plan, på förhand dömd att kapsejsa.
Citera
2021-03-23, 18:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du kan säkert ha rätt.

Jag tycker dock att det är märkligt att vuxna, närmast övermogna, förment intelligenta personer på högt uppsatta positioner inte har förstånd nog att sätta sig in i just vad det är för ett sorts projekt som de förbinder sig att engagera sig i.

Jmf. t.ex. från en juridisk ståndpunkt : 'Herr Domare, jag hade ingen som helst aning att vi skulle råna en bank. Jag trodde vi skulle bygga ett enhörningsstall'.

Due Diligence, people… due diligence.

Åh, kom att tänka på Lorry sketchen där man brainstorma om vad man skulle ge chefen...

Du har rätt, det är lite märkligt.
Citera
2021-03-23, 18:11
Medlem
Citat:
Du kan säkert ha rätt.

Om du pratar om ägarna skulle jag misstänka att Tino är ojämnt begåvad, medan det inte finns mycket som tyder på att Tholin eller Tarki är särskilt intelligenta alls.

Vad gäller redaktionen tror jag man varit rätt känslostyrda här och dessutom lockats av pengar och möjligheten att starta något nytt. Sedan lär det ju knappast ha framkommit före att man redan börjat att Tino hade tänkt sig ett Breitbart. Man kan dock absolut lastas för brist på omdöme, som du säger, framför allt vad gäller Tinos och de andras kvalifikationer att driva en tidning.
Citera
2021-03-23, 18:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför blir inte människor med högersympatier journalister i någon större utsträckning tro?

Kan möjligtvis ligga i utbildningen, som bedrivs på Södertörn och diverse folkhögskolor.

Jag själv gick från vänster till höger under min grundutbildning på universitet. Sannolikt påverkad både av kursare och det logiska tankesättet. Jag fattade slutligen godhet har ett pris. Vem skall betala?

Tror även att folk med patos för rättvisa (vad det nu är) samt medmänsklighet dras till yrken som journalist och läkare.Den absoluta majoriteten av alla läkare i min bekantskapskrets är vänster, förvisso gauche caviar, men likförbannat vänster.
Citera
2021-03-23, 18:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
I så fall möjligen att man ville rida på PR-vågen i kombination med att man inte förstod hur mycket man hade kvar att göra. Jag tror dock som dig att man inte lidit nämnvärt av att vänta vad gäller PR. Det är inte troligt att de medier som grävt fram detaljer plötsligt överger storyn när man lanserar. Stort sett varje tidning och nyhetsprogram hade tagit upp saken med tanke på vilka namn man knutit till sig.
Mm, det tycker jag är rätt självklart. Nyhetsvärdet var ju högt ändå — och är alltjämt i skrivande stund. Risken att Bulletin skulle bli en ny Duke Nukem Forever (15 år att utveckla) eller Chinese Democracy (10 år att spela in) tycks trots allt hyfsat minimal. Det hade ju rört sig om några veckor mer eller mindre. (Ja, jag använde nyss populärkulturella referenser.)
Citat:
Varför blir inte människor med högersympatier journalister i någon större utsträckning tro?
Troligtvis för att det finns en romantiserad bild av journalisten/reportern ute på fältet som skildrare av sociala orättvisor orsakade av högerpolitik.
Citera
2021-03-23, 18:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Kan möjligtvis ligga i utbildningen, som bedrivs på Södertörn och diverse folkhögskolor.

Jag själv gick från vänster till höger under min grundutbildning på universitet. Sannolikt påverkad både av kursare och det logiska tankesättet. Jag fattade slutligen godhet har ett pris. Vem skall betala?

Tror även att folk med patos för rättvisa (vad det nu är) samt medmänsklighet dras till yrken som journalist och läkare.Den absoluta majoriteten av alla läkare i min bekantskapskrets är vänster, förvisso gauche caviar, men likförbannat vänster.

Fast utbildningsinstitutioner borde väl rimligtvis i någon mån formas av de som går där, de som forskar där, de som tillslår medel till projekt etc?
Citera
2021-03-23, 18:24
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Du verkar inte förstå att man kontrollerar detta med ansvarig myndighet. Skall du diskutera var påläst inte pinsam. Funcke redogjorde för det redan i går i en extremt lång artikel. Han är expert inte Tino på Bulletin.

Lagen anger detta så det kan INTE vara en halmgubbe din korkade fan.

Funcke skrev enligt vad jag sett att ägarna har all rätt att styra innehållet och kritisera och sparka redaktörer om de efterlyst fet näringsrik mjölk men mllanmjölk produceras (med anspelning på Tinos kritik). (Vidare är ansvarig utgivare en roll som har med laglighet i det publicerade att göra, inte ansvar för "åsikters fetthalt", och för utgivarbevis måste visst rollen vara besatt.)

Ett ofog är att hänvisa till auktoriteter som de "med min åsikt" i konflikter (du om Funcke).
Citera
2021-03-23, 18:25
Medlem
Citat:
Jag är helt övertygad om det inte fungerar så. Alla människor har sina föreställningar och åsikter. Det är ytterst få som förmår att agera mot sin egen övertygelse en längre tid.

Du påpekar ju själv att Wolodarski var tvungen att gå.
Varför inte behålla honom och se till att han driver en linje med AfS, omedelbar återvandring?

Det säger sig själv att din plan inte skulle fungera, annat som en politisk plan, på förhand dömd att kapsejsa.

Ingen magi. Ingen stark politisk vinkling. Bara basal men beprövad kunskap om management och företagsstyrning.

Att Wolo och ev. en handfull andra måste få sparken beror på att en ny ledning som tillträder måste visa för organisationen att man faktiskt menar allvar som ny ledning. Trappan städas uppifrån som alltid i krisande företag som behöver en förändring.

Ägarstyrningen är helt avgörande.
Citera
2021-03-23, 18:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Om du pratar om ägarna skulle jag misstänka att Tino är ojämnt begåvad, medan det inte finns mycket som tyder på att Tholin eller Tarki är särskilt intelligenta alls.

Vad gäller redaktionen tror jag man varit rätt känslostyrda här och dessutom lockats av pengar och möjligheten att starta något nytt. Sedan lär det ju knappast ha framkommit före att man redan börjat att Tino hade tänkt sig ett Breitbart. Man kan dock absolut lastas för brist på omdöme, som du säger, framför allt vad gäller Tinos och de andras kvalifikationer att driva en tidning.

Det märkligaste av allt är de verkar inte ha satt sig ner och gjort upp en plan för hur de skulle agera;
hur ser vägen framåt ut;
vilka är våra konkurrenter;
var ligger våra svagheter; vilka mål som skall vara uppfyllda vid vilket datum;
var ligger fokuset;
vem gör vad;

Märkligt nog tycks de bara satt sig ner och fortsatt med det som de gjorde på sin gamla arbetsplats.
Det faktum att det inte fanns en plan eller styrning får mig att dra slutsatsen att det tycks inte ha funnits någon vid rodret någon gång detta skepps mycket korta levnad, och det kanske man kan belasta Neuding för, eller vem det nu kan tänkas vara som var tänkt att styra skutan.

Om begreppet Cluster Fuck någonsin kommer in i SAOL, lär det endast åtföljas av ett ord: Bulletin.
Citera
2021-03-23, 18:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Fast utbildningsinstitutioner borde väl rimligtvis i någon mån formas av de som går där, de som forskar där, de som tillslår medel till projekt etc?

Helt rätt, det är givetvis en tvåvägs-påverkan, men den kategori som dras till dessa 'empatiska' utbildningar är gissningsvis mer dragna åt vänster än vad folk som läser på t.ex. på ekonomiutbildningar är.
Detta resulterar i en självförstärkande process som resulterar i att eleverna blir allt mer vänstervridna för varje år till dess en jämvikt uppnåtts. Ungefär en likartade gradvis förskjutning åt vänster som juristutbildningen genomgått under flera decennier och som fortfarande pågår.
Citera
2021-03-23, 18:40
Medlem
Hon som publicerade de "plagierade" artiklarna har nu anmält flera på Bulletin för förtal. Däribland Arpi och Tino. Journalisten hävdar att det handlade om misstag, inte plagiat, att källa saknades eftersom det är stressigt och då glöms sådana självklara saker. Någon som sitter på polisanmälan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in