2021-03-23, 12:14
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Vi är väldigt många i Stockholm och kranskommunerna som inte vill ha våra barn i genusdagis, LGBTQQIP2SAA-certifierad snöröjning och tunnelbana, Afghanbajs i våra trädgårdar, dagdrivande och hutfulla invandrargäng, skjutningar och zigenare som trakasserar oss för växelpengar.
Då får väl ni stockholmare sluta upp med att rädda kvar L i riksdagen i val efter val
Citera
2021-03-23, 12:14
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Vi är väldigt många i Stockholm och kranskommunerna som inte vill ha våra barn i genusdagis, LGBTQQIP2SAA-certifierad snöröjning och tunnelbana, Afghanbajs i våra trädgårdar, dagdrivande och hutfulla invandrargäng, skjutningar och zigenare som trakasserar oss för växelpengar.

Visst är det så. Man måste skilja på de L-partiaktiva och L-väljarna. De förra tillhör det offentliga vänsterliberala frälset medan de senare är mer allmänborgerliga. Det här tror jag Nyamko Sabuni är väl medveten om. De partiaktiva går inte i takt med väljarna. Så är det i de flesta partier. Särskilt S.
Citera
2021-03-23, 12:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
https://www.svt.se/kultur/christer-nylander-l-uteslutet-att-forhandla-med-sd-om-kulturpolitik

Ännu en fråga där L vill ta hjälp av SD för att ta makten, men inte låta SD få något inflytande. L vill fortsätta den vänstervridna styrningen av kulturpolitiken.

Det där har du missförstått. Christer Nylander hör till reservanterna, alltså de som vill fortsätta med Jöken.
Citera
2021-03-23, 12:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det vore onekligen den bästa lösningen. Faktum är att om Sabuni vill bidra till en borgerlig regering på bästa sätt så skall hon splittra L så mycket att partiet lämnar Riksdagen. Att försöka föra in Westerberg-falangen m fl stollar i en borgerlig regering är att agera trojansk häst för S och V. Till och med inom L måste väl snart tillräckligt många ha insett att partiet är gift för borgerligheten och betraktat som helt opålitligt?

Det håller jag inte alls med om. Huruvida L har en framtid som ett trovärdigt borgerligt parti (och en framtid överhuvud taget) beror på omröstningen på söndag. Om Sabuni får partiet med sig finns det ingen anledning att förtvivla.
Citera
2021-03-23, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det hade varit lämpligt. Fast, det är väl tveksamt om de begriper att de bör agera så. Jag menar, de har ju en gång valt att gå in i Folkpartiet.

Naturligtvis är det så. Det best scenario som jag målar upp är dessvärre omöjligt för en folkpartist att begripa.
Citera
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det håller jag inte alls med om. Huruvida L har en framtid som ett trovärdigt borgerligt parti (och en framtid överhuvud taget) beror på omröstningen på söndag. Om Sabuni får partiet med sig finns det ingen anledning att förtvivla.
Hur tänker du nu? Även om den trojan-linjen vinner så kommer ju L fortfarande att föra samma skadliga politik. Jag kan verkligen inte begripa hur man som allmänborgerlig kan rösta på något annat än M eller KD. Herregud, släpp de där förvirrade 2 procenten och vinn valet rätt och slätt istället.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
I en M, KD, L regering skulle liberalerna låsa och förhindra alla nödvändiga reformer som upprensning av det korrupa rättssystemet, nedläggning av onödiga kostsamma myndigheter, avskaffande av Lambertz HMF, stopp för anhöriginvandring, och massor därtill.
Skulle bli en helt oduglig regering på samma sätt som den nuvarande sosseregeringen.

Det är detta som är liberalernas drivkraft i frågan och att man säger något annat vet vi vad det betyder sedan Björklunds och Westerbergs dagar.
Liberalerna kommer att slåss med näbbar och klor för att bevara den liberalism som redan uppnåtts, annars vore de inte liberaler.
Det är en fullständigt galen tanke att med liberalism rädda ett skadat land som just gått under pga. inverkan av liberala ideer. Inte pumpar brandkåren brännolja ur slangen när de ska släcka ett brinnande hus.
Detta är anledningen till att jag hellre ser att anti-sd falangen vinner partirådet på Söndag så att blocket M/KD/SD cementeras ytterligare och att liberalerna sätter sista spiken i kistan för ett uppenbart respass från riksdagen.

Regulus verkar ha svårt att inse att ett regeringsunderlag på M/KD/SD med L i mitten kommer utgöra en bromskloss. En sån regering skulle inte bli långlivad och inte heller komma till. Om den mot all förmodan skulle överleva till 2026 så kommer vänstern vinna stort 2026 och SD tappa ordentligt på det.

Liberalerna måste ut. Miljöpartiet måste ut. Vi kan inte ha hela 8 partier i riksdagen. Höj spärren till 5 procent.
Citera
2021-03-23, 12:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Då måste Ni rösta ut L och MP. Ni borde vara så många med så mycket resurser att Ni tillsammans kan förmå driva en kampanj - "Ut med stollarna!". Inte minst behöver Ni nå de kvinnliga väljarna, som i Tokholm tycks ha en ovanligt stark fäbless för stollemagneter som L och MP. Det vore förstås bra med ett likartat agerande för riksnivån också.
Citera
2021-03-23, 12:31
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Så ser jag det också. Det är L:s enda chans till någon som helst framtid. L-väljarna har mer verklighetssinne än de L-förtroendevalda. Jag kan faktiskt tänka mig att stödrösta på L för att bli av med Stefan Löfvén.
Citera
2021-03-23, 12:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Någon trovärdig framtid för L har jag svårt att se, oavsett hur det går. Antingen blir man en trojansk häst på S-sidan eller motsvarande på den borgerliga. Jag skulle snarast säga att det är värre om Sabuni får med sig partiet, ty då kommer antingen motståndarfalangen att lämna varvid L åker ut, eller så blir man kvar och utgör en ständig femte kolonn för både L och borgerligheten. Det finns ingen vinst för varken L eller Sverige oavsett utgång.
Citera
2021-03-23, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Så ser jag det också. Det är L:s enda chans till någon som helst framtid. L-väljarna har mer verklighetssinne än de L-förtroendevalda. Jag kan faktiskt tänka mig att stödrösta på L för att bli av med Stefan Löfvén.
Men din jävla dumhuvud. På vilket sätt blir det bättre för att du stödröstar på L? Lärde du dig ingenting av förra valet?

Även om Sabuni vinner partirådet så kommer partiet fortsatt vara djupt splittrat. Är ett sånt parti att lita på?

Hur ska du tänka dig att M/KD/L/SD ska kunna komma överens när konflikten mellan L och SD är så djup?

Fan lägg ner nu. Gör det enda rätta och rösta på M/KD om du nu är en allmänborgerlig väljare. (Helst SD) och rösta ut liberalerna från riksdagen. Vi behöver färre partier för att underlätta regeringsbildningen.
Citera
2021-03-23, 12:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Detta är anledningen till att jag hellre ser att anti-sd falangen vinner partirådet på Söndag så att blocket M/KD/SD cementeras ytterligare och att liberalerna sätter sista spiken i kistan för ett uppenbart respass från riksdagen.

Regulus verkar ha svårt att inse att ett regeringsunderlag på M/KD/SD med L i mitten kommer utgöra en bromskloss. En sån regering skulle inte bli långlivad och inte heller komma till. Om den mot all förmodan skulle överleva till 2026 så kommer vänstern vinna stort 2026 och SD tappa ordentligt på det.

Liberalerna måste ut. Miljöpartiet måste ut. Vi kan inte ha hela 8 partier i riksdagen. Höj spärren till 5 procent.

Jag tror vi har en bra sammanfattning av läget här. Man måste också beakta att om L vill ha en borgerlig regering, så kommer den att behöva någon form av stöd från SD, och SD:s väljare är säkert lindrigt trakterade att rösta för en regering vari L ingår. Så, om L vill på bästa sätt bidra till en borgerlig regering - lämna Riksdagen. Tyst och diskret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in