2021-03-23, 07:25
Medlem
Allmän vaccination mot covid-19 för spädbarn från sex månader och uppåt kan snart vara på gång:

March 22, 2021
The first participants were dosed in the phase 2/3 KidCOVE study (NCT04796896) investigating vaccine candidate mRNA-1273 (Moderna) against COVID-19 in children aged 6 months to less than 12 years of age.
[]
The phase 2/3 study consists of 2 parts, the first of which is open label, dose-escalation, and age de-escalation, whereas the second part is a randomized, observer-blind, placebo-controlled expansion study.
[]
In the first part of the study, participants aged 2 years to less than 12 years will be given either a 50 μg or 100 μg dose of the vaccine, whereas participants aged 6 months to less than 2 years will receive one of either 25 μg, 50 μg, or 100 μg vaccine dose.
https://www.pharmacytimes.com/view/first-participants-dosed-in-phase-2-3-study-on-moderna-s-covid-19-vaccine-in-pediatric-population
Citera
2021-03-23, 07:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Det ska faktiskt bli väldigt intressant att också se hur de kommer försöka att tvinga oss ta giftsprutan?
Det här med Covid-passet, gröna kortet eller vad fan de nu kallar det kommer inte att avskräcka tillräckligt många.
Ta bara allt folk i fattiga länder, dessa reser aldrig någonstans ändå och några koncerter eller restauranger har de inte råd med.
Enda sättet är egentligen att man måste ha det gröna kortet i matbutiker också, fast även det kan ju kringås genom att man kan be någon vaccinerad vän att handla åt en.
Ska bli intressant se hur psykopaten Bill Gates ska lösa detta...
Det är väl mer troligt att man kräver vaccinations intyg i pass för att skydda länder med mycket turism och inte för att tvinga folk att vaccinera sig.

I somras fick Spanien stora problem, många dog för att man ville ha sin turismnäring. Man försökte med avstånd, munskydd och att bara acceptera turister från vissa länder men låg smittspridning men det gick inte. Jag kan tänka mig att det är länder som Spanien som kommer att kräva någon for av vaccinintyg av turister. De menar att de behöver sin turism och de kommer att försöka finna väggar att göra detta med så små förluster av liv som möjligt. Då kan vaccin intyg vara ett alternativ kanske det fungerar.

Hade det inte varit lite typiskt om bara vaccinerade Svenskar är välkomna utomlands i sommar men övriga skandinaver kan resa utan vaccin intyg.

Vaccinintyg/grönt kort för att handla i mat affären I Sverige kommer ju aldrig att ske.

Edit: Jag kanske har fel. Man kan läsa detta i SVT i dag

Citat:
Coronapass nyckel i återöppningen av Danmark

Danmark planerar för gradvis återöppning redan till påsken, rapporterar Ekot. Med hjälp av coronapass planerar man att öppna upp samhället i 14-dagars intervaller. Det säger statsminister Mette Frederiksen.

Passet ska visa att man är vaccinerad, har testat negativt eller har haft sjukdomen. Det krävs ett coronapass för att exempelvis få gå till frisören, gå på restaurang eller på museum.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-23 kl. 07:42.
Citera
2021-03-23, 07:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Dom stängde precis allt lördagen den 14e mars och tillät endast bulgarer från samma stad att besöka matvarubutiker och apotek, tungt beväpnad militärpolis var 5e kilometer och ingen rörlighet mellan deras "landskap" va möjlig. I detta skede hade ännu ingen blivit smittad i Varna! Ingen och ungefär ett dussin bekräftade fall i Sofia väldigt långt därifråb men ändå total jävla fascist lockdown! Och hur gick det då? Lyckades de hålla smittan borta? Naturligtvis inte, miljarder försvann helt i onödan och smittan hittade dit ändå. Bulgarien måste jag motvilligt medge att är ett ännu värre skitland än UK. och försök för helvete inte läxa upp mig när jag har bulgariskt manskap ombord och dessutom befann mig på plats så kör upp dina länkar i Mumindalen!
Nej, Bulgarien införde inte Lockdown 13 Mars, är det så svårt att förstå? Tipset är som sagt att du kontrollerar uppgifterna först innan du hasplar ur dig felaktigheter OCH att du i händelse av att någon tillrättavisar dig erkänner - både för dig själv och andra - att du helt enkelt hade fel. Detta istället för att vräka ur dig en massa invektiv och andra otrevligheter.
Citera
2021-03-23, 07:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg har allerede givet dig et link med oplysninger om nogen af de lande. Det er nok til at du selv må gå din liste igennem og gøre den korrekt.
Nej, tragiskt att du inte ens kommer ihåg (eller tar dig tid att kontrollera) vad du skrivit en halvtimma tidigare. Här, jag skall hjälpa dig på traven:

Du initierade ett repliksskifte genom att påstå att UK var ett av de sista länderna i Europa att stänga ned
Citat:
Uk var vel et af de sidste lande i Europa, der lukkede ned.

Jag svarade att UK var ett av de FÖRSTA länderna att stänga ned.
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, UK var ett av de första länderna som stängde ned. Många länder har inte ens stängt ned - däribland Sverige.

Du frågar nu vilka länder i Europa förutom Sverige och Vitryssland som stängde ned senare än UK (notera att du länkar in en lista).
Citat:
Hvem andre end Sverige og Belarus lukkede ned senere end UK i Europa?

https://www.dw.com/en/coronavirus-what-are-the-lockdown-measures-across-europe/a-52905137

Jag skrev då en lista med länder som stängde ned EFTER att UK införde lockdown. (notera att listan stämmer överens EXAKT med de uppgifterna som du initialt länkade in där det framgår vilka länder som stängde ned FÖRE UK).

Du menar nu att jag dels har tagit fel, men också att listan innehåller länder som inte ingår i Europa. Återigen lämnar du ingen referens eller bevis för din tes (vilket verkar vara ditt signum).

Citat:
Ja, der tager du fejl. Prøv at google alle de lande med ordene "march 2020 lockdown" inkluderet.
Du har også en hel flok af lande på den liste der ikke er europæiske.

Jag påpekar då att definitionen av länder som ingår i Europa vanligtvis utgörs av de länder som är medlemmar i Council of Europe. Jag länkar sedan in deras hemsida där man redogör för vilka länder som är medlemmar i Europa.

Citat:
Jaha. Du skall nu låta diskussionen glida in på definitionen av vilka länder som ingår i Europa?

Den vedertagna listan får väl anses utgöras av de länder som ingår i Council of Europe?
47 Medlemsländer (passus för Vatikanen..).

https://www.coe.int/en/web/portal/47-members-states

Ditt svar är minst sagt märkligt. Min Danska är så urusel att jag i det här fallet tvingas ta till Google translate, men inte ens då begriper jag anledningen till varför du skulle "spara mig lite tid"? Jag gissar att det är något-trollaktigt i stil med "jag drev bara med dig". Återigen menar du dock att det finns MÅNGA länder på listan jag hänvisat till som INTE är medlemmar i Europa. Du klarar fortfarande inte av att visa vilka det skulle vara eller varför. En gissning är att du börjat inse att du har fel för nu vill du flytta målstolparna lite i skymundan och menar att vi bör göra bedömningen efter vilka länder som införde RESTRIKTIONER snarare än LOCKDOWN.
Citat:
Det var bare for at spare dig for lidt tid. Der er stadig rigeligt lande på den liste, der lukkede ned før UK. Måske ikke på samme brutale måde, men det var jo netop fordi de reagerede i tide.

Allvarligt, är det inte enklare att säga "jag hade fel" snarare än att bete sig som en idiot gång efter annan och av ren princip vägra att inse att du vräkte ur dig något som du TRODDE men visade sig inte vara sant?

Herregud.
Citera
2021-03-23, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tyskland kommer att fortsätta hålla landet nedstängt till den 18 april och uppmanar alla medborgare att stanna hemma under fem dagar över påsk. Det meddelade förbundskansler Angela Merkel efter att ha haft möte med delstaternas ledare sent inpå natten, rapporterar Reuters.
– Vi befinner oss praktiskt taget i en ny pandemi. Den brittiska mutationen har blivit dominerande, sa Merkel under en presskonferens och fortsatte:
– Vi står inför ett nytt virus av samma slag men med andra egenskaper. Mer dödligt, mer smittsamt och infektioner som blir längre.
Fler än 3*000 patienter behandlas av intensivvården i Tyskland.
https://omni.se/a/86OPjw

Lite trist, men det får ju gå.
Lockdown fatigue, någon? Enligt Google Mobility är det bara Merkel som fortfarande tycker det är lockdown i Tyskland:

Workplace Visitors:
Germany: -19%
Sweden: -22.4%

Public Transport Visitors:
Germany: -36.43%
Sweden: -41.86%

Time Spent at Home:
Germany: +9.43%
Sweden: +9.29%

Retail & Recreation Visitors:
Germany: -39.71%
Sweden: -25%

Grocery & Pharmacy Visitors:
Germany: -1.14%
Sweden: -7.14%

Det enda tyskarna fortfarande dragit ner på rejält är att handla kläder, elektronik m.m. En sällanaktivitet som de ersatt med att hänga på Netto istället.
Citera
2021-03-23, 07:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Om man ser till att hålla folkhälsan i gott skick spelar det ingen roll hur mycket "smittspridning" man har.

Ni i UK kanske skulle ha tänkt på detta innan ni fyllde 80% av "livs"medelsbutikerna med socker.
Ja, men det är ju en helt annan sak.
Diskussionen gällde ju inte hur man historiskt sett har byggt upp en bra hälsostatus i befolkningen utan just huruvida man lyckats begränsa smittspridningen av SARS-CoV-2.
Citera
2021-03-23, 08:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Knip käft du nu bara. 14e skrev och jag va på plats i Varna. Dina jävla översittarfasoner platsar inte ens på ett dagis för kretiner.

Nej. "fredagen den 13 mars" skrev du. Du nekar säker till det också (du har ju aldrig erkänt att du har fel, trots att du gång på gång blir överbevisad).
Citat:
Naturligtvis har du fel som alltid, jag råkade befinna mig i Bulgarien fredagen den 13 mars då skiten träffade fläkten. Dagen efter stod militärpolis på gatorna och inrättade check-points och jag som finsk medborgare fick inte ens lämna min båt trots att vi låg i torrdocka. Dina uppgifter är bevisligen felaktiga vilket igen får mig att undra om du överhuvudtaget har ett jobb , än mindre statligt

Bulgarien införde inte Lockdown 13 Januari. Här en länk med uppgifter från Bulgarisk media som citerar den Bulgariska Premiärministern:
Bulgarian Prime Minister Boiko Borissov has ruled out for now a formal order for people to stay at home as a measure against Covid-19.

Bulgarian National Radio reported Borissov as saying that such an order would require the creation of a “very powerful network” that would have to involve the army, social services, in some places firefighters too, so that people with no children and no one to help them could be supplied with medicines, food and water.

While a compulsory lockdown has not been ordered, Bulgaria’s authorities have been strongly encouraging people to work from home and practise social distancing, while schools and other educational institutions have been closed, along with restaurants, bars and other public places of entertainment.
https://sofiaglobe.com/2020/03/19/bulgarian-pm-no-lockdown-order-for-now/

Det infördes således INTE någon lockdown i Bulgarien 13 Mars (vilket gör att man starkt tvingas ifrågasätta dina uppgifter om militärpolis och checkpoints).
Citera
2021-03-23, 08:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Undrar hur de tänkt sig detta, ok att du skulle ha ett pass, borde väl rimligen där stå vilken version av vaccin du har, Nämen ojdå, du har inte fått den senaste, tyvärr du är inte välkommen, eller, sorry du missade vaccinspruta nummer 3 men har 1,2,4,5,6,7 och vi kräver här att du har just spruta nummer 3, du är inte välkommen eller är vaccinet "bakåtkompatibelt" och klarar även tidigare mutationer ?

Som jag ser det så är det ju många frågor på hur det skulle fungera praktiskt på ett bra sätt, lite som där det krävs att du har ett negativt test som inte är äldre än 72 timmar och hur många personer hinner man inte träffa under den tiden, eller antikroppstest, nä det behövs inte, du har ju ett positivt test för 3 månader sedan, det räcker, klart du har antikroppar.

Nä, jag är skeptisk

Ja, det låter fullt rimligt att man missar spruta tre, men sedan får spruta sju. Tänkte du länge på det svaret?
Citera
2021-03-23, 08:27
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jaså, det tror du? Det är lustigt det där, UK testar för närvarande 1,5 miljoner personer dagligen för att försöka hitta de som är smittade. Och vi lyckas för närvarande hitta ungefär 5,000 smittade om dagen. Om din teori är korrekt undrar man vad alla dessa smittade gömmer sig?

Det kanske är en konspirationsteori? Små gröna män, till och med? De trollar bort alla positiva resultat? De fuskar med testerna?

Herregud...

Nej inte jag utan hela världen inklusive forskare från UK. Det är bara du som tror att man kan fånga upp alla smittade genom testning. Innebär det då att 3,5% av dom smittade dör i UK menar du? Nej för alla asymtomatiska och med extremt milda symptom (majoriteten) går inte och testar sig.

Detta vet du men du försätter med din dryga översittarstil att hävda massa skit baserat på ofullständiga siffror. Varför? vad är din agenda med det?

Här har du en rapport från Imperial college London om det verkliga antalet smittade.
https://www.imperial.ac.uk/news/207273/covid-19-deaths-infection-fatality-ratio-about/

Ytterligare en från Nature med samma slutsats 0,5-1% IFR
IFR.https://www.nature.com/articles/d41586-020-01738-2

En till till från dina kompisar från The Royal society som till och med hävdar att ni var extra dåliga i somras, jag citerar:
The implied true detection rates have generally improved as the pandemic has progressed. Nonetheless, as at 31 August 2020, we find that the implied true detection rates are particularly low (95% CI < 10%) for Belgium, France, Italy and the UK.
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.200909

Här har du en artikel från The Guardian som visar att ni missat minst 20% av dödsfallen också vilket såklart syns på den höga överdödligheten till skillnad från Sverige där överdödligheten ligger 30% LÄGRE än antal döda i Covid.
https://www.theguardian.com/world/2021/jan/22/uk-official-covid-death-toll-undercounted-fatalities

Där har du och akademikerna något att skratta åt vi fikabordet.

Sluta nu att sitta och skriva dryga inlägg om hur bra ni är och hur dåliga Sverige är. Vi har haft frivilliga restriktioner i det här landet och faktum är att vi har mindre överdödlighet och Covid-19 döda en stora delar av världen ändå.
Antalet döda står i direkt relation till antalet smittade och erat fall innebär det cirka 20-30 miljoner smittade.
Att vi dessutom har 30% lägre överdödlighet visar att vi förlorat färre levnadsår än dom flesta andra.

Det är många Sverigehatare/Tegnellhatare som vägrar inse att Sveriges strategi inte är en katastrof och listan med länder som klarat det bättre krymper för varje överdödlighetsrapport.

Sluta nu med dina dryga jävla översittarfasoner och tro att du är bättre och smartare än oss andra i den här tråden för att du råkar vara en en regerings-byråkrat som sitter och vänder papper.

Bete dig för fan!
Citera
2021-03-23, 08:30
Avslutad
Stämmer det att Brasilien kommer att överväga att ta bort maskkrav och därmed blir landet återställt?
Citera
2021-03-23, 08:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Dom stängde precis allt lördagen den 14e mars och tillät endast bulgarer från samma stad att besöka matvarubutiker och apotek, tungt beväpnad militärpolis var 5e kilometer och ingen rörlighet mellan deras "landskap" va möjlig. I detta skede hade ännu ingen blivit smittad i Varna! Ingen och ungefär ett dussin bekräftade fall i Sofia väldigt långt därifråb men ändå total jävla fascist lockdown!
Först och främst har du fel på antalet smittade. 14 Mars hade man 41 smittade i Bulgarien.

8 Mars konstateras de första fyra fallen
10 Mars avlider första personen i COVID-19
11 Mars hittas tre nya fall
13 Mars hittas 16 nya fall och det gör att man inför State of Emergency i en månad (ännu ingen lockdown)
14 Mars hittas 18 nya fall och totalt uppgår antalet konstaterat smittade nu till 41 (John Hopkins)

Och i vanlig ordning länkar jag till den refererade informationen:
https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/tree/master/csse_covid_19_data
Citera
2021-03-23, 09:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej inte jag utan hela världen inklusive forskare från UK. Det är bara du som tror att man kan fånga upp alla smittade genom testning. Innebär det då att 3,5% av dom smittade dör i UK menar du? Nej för alla asymtomatiska och med extremt milda symptom (majoriteten) går inte och testar sig.

Detta vet du men du försätter med din dryga översittarstil att hävda massa skit baserat på ofullständiga siffror. Varför? vad är din agenda med det?

Här har du en rapport från Imperial college London om det verkliga antalet smittade.
https://www.imperial.ac.uk/news/207273/covid-19-deaths-infection-fatality-ratio-about/

Ytterligare en från Nature med samma slutsats 0,5-1% IFR
IFR.https://www.nature.com/articles/d41586-020-01738-2
Jag får väl återigen påpeka att IFR har inget att göra med en nations åtgärder för att stoppa smittspridningen. Det här verkar olidligt svårt för dig att förstå. Precis som jag påpekar har alla länder olika förutsättningar och det går därför inte att jämföra länder sinsemellan. Däremot går det att göra en rimlig bedömning av de enskilda ländernas åtgärder för att stoppa smittspridningen.

Försök att fokusera på sakfrågan är väl mitt tips.

Citat:
Här har du en artikel från The Guardian som visar att ni missat minst 20% av dödsfallen också vilket såklart syns på den höga överdödligheten till skillnad från Sverige där överdödligheten ligger 30% LÄGRE än antal döda i Covid.
https://www.theguardian.com/world/2021/jan/22/uk-official-covid-death-toll-undercounted-fatalities

Där har du och akademikerna något att skratta åt vi fikabordet.
Det blir minst sagt komiskt när du hänvisar till mitt ansvarsområde (att tillhandahålla korrekt information bl.a. gällande antalet avlidna). Jag redogjorde i våras för processen (i detalj) för att komma tillrätta med de bekymmer som UK stod inför gällande statistiken avseende patienter avlidna i COVID-19. Och nu skall du skola mig i konsten att hantera ofullständig statistik? Haha...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Kudos dock för att du inte i likhet med andra debattörer hävdar att jag har fel när jag påpekar att den dödsstatistik som redovisas från NHS inte är korrekt. Det är därför jag istället kontinuerligt använder mig av den korrekta siffran.

Citat:
Sluta nu att sitta och skriva dryga inlägg om hur bra ni är och hur dåliga Sverige är. Vi har haft frivilliga restriktioner i det här landet och faktum är att vi har mindre överdödlighet och Covid-19 döda en stora delar av världen ändå.
Den här diskussionen mynnar i grundlösa anklagelser och direkta förolämpningar gällande UKs hantering av pandemin - inte tvärtom. Inte ens en sådan enkel sak har du koll på. Folk sitter och skriver dynga om UK utan att ha en aning om vad de pratar om. Inte minst du.

Citat:
Antalet döda står i direkt relation till antalet smittade och erat fall innebär det cirka 20-30 miljoner smittade.
Att vi dessutom har 30% lägre överdödlighet visar att vi förlorat färre levnadsår än dom flesta andra.
Överdödlighet visar pandemins samlade effekter på antalet döda - inte antalet avlidna i COVID-19. det är väl där du har en del intellektuellt arbete att göra för att sortera begreppen och kunna delta i debatten på ett konstruktivt vis.

Citat:
Det är många Sverigehatare/Tegnellhatare som vägrar inse att Sveriges strategi inte är en katastrof och listan med länder som klarat det bättre krymper för varje överdödlighetsrapport.
Sverige har gjort det jättebra sett ur många perspektiv, men i fråga om att minska smittspridningen har Sverige gjort ett rent ut sagt uruselt jobb. Eller snarare: man har inte gjort ett dugg.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-23 kl. 09:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in