2021-03-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Till exempel så vill de (ni?) alltid få läget till värre än vad det är. Skulle siffror tyda på en nedgång säger ni att det är eftersläpning eller att man helt enkelt har utfört för få tester. Ni länkar till rapporter och källor som stödjer era påståenden, men avfärdar källor som säger emot er som propaganda eller trams.

Det är helt uppenbart att många i denna tråd vill att det ska gå sämre än det faktiskt gör. Det märktes förra våren också. Folk drog i med gissningar om tiotusentals, ibland uppemot hundratusentals döda innan midsommar. Det talades om en dödssiffra motsvarande en Estoniakatastrof om dagen kring maj 2020. Rena fantasierna och önsketänkande.

Jag är säkerligen en person som du skulle benämna som alarmist. Jag har dock aldrig avfärdat rapporter eller förutspått antal döda i den omfattning som du gör gällande. Självfallet händer det att jag tror på nyheter som passar min världsbild men det är du nog inte heller immun mot.
Citera
2021-03-05, 11:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Detta var i April förra året.

https://sverigesradio.se/artikel/7453475

https://www.nrk.no/norge/hoie-vil-ha-sykehusene-tilbake-til-normal-drift-1.14983950

Oklart hur det är nu.
Det var alltså 250 000 personer i den redan befintliga norska kön som fick sina planerade operationer uppskjutna. Det hade inte tillkommit 250 000 patienter.

I Sverige har vi nu en vårdkö på cirka 200 000 personer och när pandemin började var den drygt 100 000 personer lång.
Jag har inte lagt ner min själ i att hitta källor, men denna visar ungefär läget som jag tror gäller fortfarande.
Citera
2021-03-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
DN

Upptäcktes? What omg.

Förmedlades till folket? Inte vad jag vet.

Vad kan denna överdödlighet bero på?

Petter Brodin sa ju att inget barn har dött AV Covid-19. Är det semantik-häxeri?

Sverige och mattan. Var-för blir det inte ramaskri jösses.

Är det så mycket psykofarmaka som trycker ner reaktionära signalsubstanser?

Har folk flyttat gamla gröna lund attraktuonen ”banka ner grodor” in i huvudet.

Har tant-stå-bakom-gardinen-och-smyg-titta-som-på-30-40-talet flyttat till att stå och låtsas som fine-and-dandy-vanligt men fullt armerad med mentala gardiner?

Kan Sverige ens reagera på saker än i efterhand?

Jösses knivattacken i Värnamo hade kunnat avvärjas om folk var sociala med varandra och hade lite guns här och där.

Hade en svensk gått på med lite kniv i Tensta hade det dröjt minuter tills han blev skjuten av lokala förmågor.

Svensken behöver tala med varandra utan att vara kung-douchebag.

Se vad som händer råttor som Ludvigsson förökar sig.

Wheres the dick?

Överdödlighet bland barn artikel ETT ÅR EFTER.

Sossarna needs Gandalfs påk.

Step aside bitch.

De kommer bli blått med SD valet.

Prova att läsa artikeln.

Även gratisversionen ger ganska mycket info:

Citat:
DN kan nu publicera data som visar orsaken bakom de omdebatterade dödstalen. Socialstyrelsens statistik visar att det främst är ”yttre orsaker” som ligger bakom det ökade antalet dödsfall förra våren.

”Det har således inte att göra med att barnen blivit sjuka i covid.”
Citera
2021-03-05, 11:37
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag är säkerligen en person som du skulle benämna som alarmist. Jag har dock aldrig avfärdat rapporter eller förutspått antal döda i den omfattning som du gör gällande. Självfallet händer det att jag tror på nyheter som passar min världsbild men det är du nog inte heller immun mot.
Alarmister är de som ser det negativt fastän väldigt lite, eller ibland ingenting, tyder på att det är så, oftast för att genomdriva något slags politisk agenda. På Flashback är många höger(extrema), och då riktas kritik mot regeringen. I USA såg vi motsatsen. Trump, som är höger, höll landet öppet, medan vänstern kritiserade honom. Det hela grundar sig inte i människoliv, utan att kritisera regeringen. Inte en jävel bryr sig om det dör massa 80-90-åringar egentligen. De flesta skiter till och med i sina egna släktingar i det åldersspannet, så att man helt plötsligt skulle bry sig om en massa främmande skröplingar är trams.

Om du inte kan klassas som alarmist så ber jag om ursäkt, om jag antytt att du är en sådan. Jag är själv givetvis inte opartisk, men jag är betydligt mer höger än vänster, och ser gärna en M+KD-regering, kanske t.o.m. uppbackade av SD. Trots det anser jag inte att Sveriges nuvarande regering kan klandras nämnvärt för coronahanteringen.
Citera
2021-03-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det var alltså 250 000 personer i den redan befintliga norska kön som fick sina planerade operationer uppskjutna. Det hade inte tillkommit 250 000 patienter.

I Sverige har vi nu en vårdkö på cirka 200 000 personer och när pandemin började var den drygt 100 000 personer lång.
Jag har inte lagt ner min själ i att hitta källor, men denna visar ungefär läget som jag tror gäller fortfarande.

Från NRK (från April förra året)

Citat:
Bare i Rogaland har koronapandemien ført til at 17.000 planlagte timeavtaler og operasjoner har blitt avlyste eller utsatt.
Citera
2021-03-05, 11:39
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skåne har just uppdaterat

Mycket glädjande utveckling av antalet inlagda:

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport

Hur ser det ut med antalet smittade? Tror ni vi får en tredje våg nu när den brittiska varianten börjar ta över?
Citera
2021-03-05, 11:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Innebär att världen gör likadant samtidigt med oss, alternativet till det är att vi, ända tills det finns vaccin mot den varianten (och nästkommande), isolerar oss från omvälden då den brasilianska varianten annars kommer ta sig in när vi öppnar.

Om nu vaccinet inte biter på denna varianten så kommer Norge vara tvugna att ge upp sina försök att hålla smittan utanför landet då inget samhälle överlever en total nedstängning och då kan vi summera hur länderna skött sig när detta är över.
Vaccin mot den brasilianska varianten är redan under utveckling och finns sannolikt redan på flaska. Den sydafrikanska och brittiska varianten täcks av vaccin som är klart och redan ligger i Fas 1. Finns gissningsvis tillgängligt innan sommaren. Förvänta dig att vaccin mot brasilianaren finns på marknaden någon gång Juli-Augusti.

Jag gissar att det kommer krävas en booster varje år i två-tre år framåt innan pandemin är utraderad.
Citera
Medlem
Citat:
Detta var i April förra året.

https://sverigesradio.se/artikel/7453475

https://www.nrk.no/norge/hoie-vil-ha-sykehusene-tilbake-til-normal-drift-1.14983950

Oklart hur det är nu.
Detta rapporterades om i juli förra året och gäller endast operationer.
Publicerad: mån 13 jul 2020, Uppdaterad: tis 14 jul 2020

Läkarförbundet larmar: Över 200 000 inställda operationer i Sverige i år

Fortsätter utvecklingen som under årets första halvår kommer över 200 000 operationer att ställas in i år, uppger Sveriges läkarförbund (SLF).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGva1b/lakarforbundet-larmar-over-200-000-installda-operationer-i-sverige-i

En kan undra hur det är nu?
Citera
Medlem
Citat:
Prova att läsa artikeln.

Även gratisversionen ger ganska mycket info:

Har inte hört om upptäckt/nyhet ”överdödlighet bland barn” våren 2020.

Portioneras ut ett år efter som något ”självklart”.

Vad är det som händer?
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-03-05 kl. 12:05.
Citera
2021-03-05, 11:44
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förnekar inte på något sätt viruset. Vi har absolut en överdödlighet på ca 7%, men på det stora hela är det bättre de flesta andra länder i europa vilket är ett tecken på att hårdare tag kanske skapar mer skada än nytta.

Den stora pandemin är inte corona, utan snarare fetma och diabetes. Det långt fler som dör i dessa sjukdomar och covid skyndar på det hela. Vi måste börja prata om grundorsaken till varför så många dör om vi ska kunna lösa det här inför kommande pandemier i framtiden.
Medelåldern ökar fortfarande i Sverige och har gjort så i många många år (innan 2020), visst "välståndssjukdomar" är ett problem men det är en helt annan fråga. Nu har vi många feta i samhället och de kommer inte försvinna såvida det inte uppfinns ett anti-fetma piller.

Sverige och övriga norden har haft en väldigt stor fördel av att de äldre normalt sett inte bor tillsammans med de yngre, och att vi umgås betydligt mindre över generationsgränserna än t ex i syd- och östeuropa. Sen ligger vi samma geografiska område och har ungefär samma ekonomiska förutsättningar och liknande kultur. Därför är det mest relevant att jämföra Sverige med övriga nordiska länder.

https://imgur.com/6ZFTC0V
Citera
2021-03-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men också en fokus på huvudorsaken till att smittan är farlig. Den är ju farlig för en viss del av befolkningen.
Nej. Covid är farligt för alla. Om vi får en snabb smittspridning kan det undantränga annan vård. Då kommer patienter som kräver vårdresurser av annan anledning att kunna komma att undanträngas av covidpatienter som kräver avancerad vård.

På så sätt kan SARS-CoV-2 orsaka lidande och i värsta fall, död för andra patienter.
Citera
2021-03-05, 11:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Hur ser det ut med antalet smittade? Tror ni vi får en tredje våg nu när den brittiska varianten börjar ta över?

Skåne har legat på en platå i fyra veckor. 498 nya positiva idag. Skåne ligger kanske 1-2 veckor efter med den Brittiska varianten så kanske börjar öka snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in