2021-03-22, 23:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Ja, der tager du fejl. Prøv at google alle de lande med ordene "march 2020 lockdown" inkluderet.
Du har også en hel flok af lande på den liste der ikke er europæiske.
Jaha. Du skall nu låta diskussionen glida in på definitionen av vilka länder som ingår i Europa?

Den vedertagna listan får väl anses utgöras av de länder som ingår i Council of Europe?
47 Medlemsländer (passus för Vatikanen..).

https://www.coe.int/en/web/portal/47-members-states

Du har gjort bort dig så många gånger nu att jag tappat räkningen. Skall du inte ge dig nu?

Vad du TROR är inte alltid korrekt, det är väl tipset jag kan ge dig.
Citera
2021-03-22, 23:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, UK var ett av de första länderna att stänga ned. Här är en lista på lände som stängde ned EFTER UK (eller inte alls):

Albania
Andorra
Armenia
Azerbaijan
Belarus
Bosnia and Herzegovina
Bulgaria
Croatia
Cyprus
Czechia
Estonia
Finland
Georgia
Greece
Hungary
Iceland
Ireland
Kazakhstan
Kosovo
Latvia
Liechtenstein
Lithuania
Luxembourg
Malta
Moldova
Monaco
Montenegro
Netherlands
North Macedonia*
Poland
Portugal
Romania
Russia
San Marino
Serbia
Slovakia
Slovenia
Sweden
Turkey
Ukraine
Vatican City

Tyvärr har du fel. Den första vågen i Europa drabbade inte någon av de länder du har på din lista. Tyskland, Frankrike, Italien, Österrike, Spanien, Sverige och UK var bland de som drabbades hårt först. I den gruppen av länder var UK sist.

Detta var en stor grej i Sverige eftersom när UK stängde ner så stod vi ensamma i rampljuset.
Citera
2021-03-22, 23:50
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Följande länder stängde (vad jag förstått) ned EFTER UK (eller inte alls):

Albania
Andorra
Armenia
Azerbaijan
Belarus
Bosnia and Herzegovina
Bulgaria
Croatia
Cyprus
Czechia
Estonia
Finland
Georgia
Greece
Hungary
Iceland
Ireland
Kazakhstan
Kosovo
Latvia
Liechtenstein
Lithuania
Luxembourg
Malta
Moldova
Monaco
Montenegro
Netherlands
North Macedonia
Poland
Portugal
Romania
Russia
San Marino
Serbia
Slovakia
Slovenia
Sweden
Turkey
Ukraine
Vatican City

Jag kan naturligtvis ha fel, men det är de uppgifterna jag har.

Naturligtvis har du fel som alltid, jag råkade befinna mig i Bulgarien fredagen den 13 mars då skiten träffade fläkten. Dagen efter stod militärpolis på gatorna och inrättade check-points och jag som finsk medborgare fick inte ens lämna min båt trots att vi låg i torrdocka. Dina uppgifter är bevisligen felaktiga vilket igen får mig att undra om du överhuvudtaget har ett jobb , än mindre statligt
Citera
2021-03-22, 23:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Smittspridningen bara ökar speciellt den brittiska varianten så snart blir det nog munskyddskrav i Sverige.

Är den inte redan i majoritet i de flest regioner. Dvs smittspridningshastigheten kommer inte öka på grund av andra egenskaper hos det viruset (den förmågan har redan slagit i genom).
Citera
2021-03-22, 23:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För närvarande, ja. Men under den första vågen förra året så toppade ni på ungefär 5000 smittade per dag. Ändå var antalet döda då ungefär lika många som under hösten då ni hittade uppemot 25000 per dag.

Inga länder var speciellt bra på att testa under första vågen, Sverige var dock sämst.
Ja, antalet smittade förra våren var sannolikt GRYMT underskattat. Men det vet vi NU. Frågan är om UK gjorde vad man kunde för att minska smittspridningen med det de visste vid den tidpunkten - och om de kunde gjort något ytterligare.
Citera
2021-03-23, 00:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja, antalet smittade förra våren var sannolikt GRYMT underskattat. Men det vet vi NU. Frågan är om UK gjorde vad man kunde för att minska smittspridningen med det de visste vid den tidpunkten - och om de kunde gjort något ytterligare.

Nä, frågan som du svarade på var om ni missat fall eller inte.

Huruvida UK kunde gjort mer eller inte har jag ingen aning om. Rätt meningslös diskussion också.
Citera
2021-03-23, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Får man ont i övre delen av lungorna när man andas vid ansträngning om man har corona? Förutsatt att man inte brukar få ont när man andas vid ansträngning.

Det har jag hört beskrivas. Men du kör väl taxi om jag minns rätt så du har nog garanterat redan haft corona för länge sedan. Du kanske inte märkte av det.
Citera
2021-03-23, 00:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä, frågan som du svarade på var om ni missat fall eller inte.
Ehh, nej.
Citera
2021-03-23, 00:12
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det har jag hört beskrivas. Men du kör väl taxi om jag minns rätt så du har nog garanterat redan haft corona för länge sedan. Du kanske inte märkte av det.

Tror också att jag har haft det tidigare men man kanske kan smittas många gånger, iaf om det är olika mutationer av viruset? Så ont har jag inte fått i lungorna med lite konditionsträning som jag fick idag.
Citera
2021-03-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tror också att jag har haft det tidigare men man kanske kan smittas många gånger, iaf om det är olika mutationer av viruset? Så ont har jag inte fått i lungorna med lite konditionsträning som jag fick idag.

Det är sant. Om du fick skiten förra våren är du nog mottaglig igen. Men lite ont i lungorna får man väl lite då och då eller i lederna eller känner sig lite småfebrig utan att det är corona för den delen. Skulle vänta lite om jag var du innan jag målade fan på väggen. Om du får feber eller tappar lukten däremot lär det vara större sannolikhet.
Citera
2021-03-23, 00:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är sant. Om du fick skiten förra våren är du nog mottaglig igen. Men lite ont i lungorna får man väl lite då och då eller i lederna eller känner sig lite småfebrig utan att det är corona för den delen. Skulle vänta lite om jag var du innan jag målade fan på väggen. Om du får feber eller tappar lukten däremot lär det vara större sannolikhet.

Tycker bara det är konstigt då jag har konditionstränat i flera månader utan att få ont i lungorna, men när jag gjorde det idag fick jag skitont när jag andades.
Citera
2021-03-23, 00:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Naturligtvis har du fel som alltid, jag råkade befinna mig i Bulgarien fredagen den 13 mars då skiten träffade fläkten. Dagen efter stod militärpolis på gatorna och inrättade check-points och jag som finsk medborgare fick inte ens lämna min båt trots att vi låg i torrdocka. Dina uppgifter är bevisligen felaktiga vilket igen får mig att undra om du överhuvudtaget har ett jobb , än mindre statligt
Jag gissar att du nu avser den "State of Emergency" som Bulgarien införde? Upplysningsvis får jag väl då påpeka att inte ens Bulgarien själva menar att de infört en nationell lockdown.
March 19 2020
Bulgarian PM: No lockdown order for now
Bulgarian National Radio reported Borissov as saying that such an order would require the creation of a “very powerful network” that would have to involve the army, social services, in some places firefighters too, so that people with no children and no one to help them could be supplied with medicines, food and water.

While a compulsory lockdown has not been ordered, Bulgaria’s authorities have been strongly encouraging people to work from home and practise social distancing, while schools and other educational institutions have been closed, along with restaurants, bars and other public places of entertainment.
https://sofiaglobe.com/2020/03/19/bulgarian-pm-no-lockdown-order-for-now/

Du har i vanlig ordning inte en susning om vad du pratar om. Inte den här gången heller, får jag påpeka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in