Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Jag skiter i om förundersökningen så inleddes år 1845.
Vilka fel gjorde PS och JR? Det var min fråga igår och är mitt tema fortfarande idag. Du drog iväg ”zick zack i skogen” med MSO osv. ”Rakare” svar är att föredra tycker jag.
Eller är det bra att det fortfarande är lite luddigt kring den biten?
Nu blandar jag mej i och kommer med ett fel som förmodligen inte platsar i det ni resonerar om. Det är ändå grundläggande och kanske till stor del avgörande för utgången. Felet var att anmälan under natten om skrik ej kopplades ihop med anmälan på morgonen om försvunnen kvinna. Det var ju trots allt i samma område rent geografiskt och kunde matcha tidsmässigt.
Inte vet jag om det är nåt stationsbefäl som ska ha koll. Även där borde det finnas finmaskiga rutiner, till exempel om överlämning när nattpersonalen går hem och dagskiftet tar vid.
Det borde i all sin dar åtminstone finnas en notering om att skrik-samtal kommit in, även om ingen patrull åkte på det larmet.
Inte vet jag vem som svarade på larmsamtalet, om det är nån i Korpilombolo, men då är det ju bara ännu viktigare att det finns nån på plats i Örebro som är samordnare.
”Lex Lena” har kommit på förslag här i tråden, för att liknande misstag inte ska kunna ske fler gånger.
Ok att man kanske inte åker på vartenda larm, ok.
Men det är inte ok att larmet och anmälan inte kopplas ihop.
För övrigt borde man ha åkt på just detta larm, eftersom inringaren var så orolig att hon och sambon gav sej ut mitt i natten för att kolla vad som hände. Det var ju ingen biltur för nöjes skull direkt.