Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Jag tror som sagt du har HELT fel gällande tv-programmet och avsikten därav. Om något är programmet till för att ge de styrande en känga för att det har avlidit 150,000 personer. Det är ingen som pekar något finger åt andra länder.
Det här är inte svart eller vitt, om nu någon fått för sig det. Objektivitet verkar vara en sällsynt egenskap hos svenskar...
Själv har jag inga som helst problem med att läsa siffror men frågan är vad de som höll i rodret skulle ha gjort annorlunda?
EN intressant aspekt är att när man debatterar med svenskar i allmänhet så vill de alltid få det att låta som om de var smarta som lät smittan härja fritt och att de av den anledningen har uppnått flockimmunitet - och att de gjort det FÖRST. Jag vet inte hur många omgångar jag hört detta. Det är i Stockholm, hela Sverige, sedan när smittan ökar igen så är det i Stockholm på nytt. "NU har vi uppnått flockimmunitet". Samtidigt menar de att andra länder har gjort bort sig som försökt kontrollera smittan - i SYNNERHET de länder som infört lockdowns.
Frågan man ställer sig här är naturligtvis hur det rimmar med påståendet att andra länder misslyckats med att kontrollera smittan? Man blir ju närmast full i skratt när man diskuterar med någon som först menar att andra länder misslyckats med att kontrollera smittan men sedan menar att Sverige var smarta som i motsats till andra INTE kontrollerade smittan utan istället indirekt agerade för att smittan skulle spridas för att uppnå flockimmunitet.
Saken är ganska enkel: Sverige är tillsammans med Tanzania ÖVERLÄGSET sämst på att begränsa smittspridningen eftersom man inte ens försökt, man har snarare agerat i rakt motsatt riktning för att LÅTA smittan spridas.
Om man inte begriper detta efter att ha studerat följande diagram har man problem med nämnda objektivitet, faktiskt.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..147&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE~ITA~BEL~NLD
Det var ett långt inlägg och jag tänker inte försöka svara på det som helhet.
Här kommer min synvinkel på det hela.
Sverige har totalt misslyckats med vad det nu är man försökt med. Jag kommer aldrig försvara detta (även om jag tror att jag förstår hur man tänkte från början)
Däremot tänker jag inte gå med på att Sverige är sämst.
Det är många länder som misslyckats med sin hantering av pandemin oavsett strategi.
Bara för att man hävdar att man gjort allt man kan, betyder inte det att misslyckandet är mindre.
Hur man lyckats tycker jag avspeglar sig i siffrorna. Det finns inget annat sätt att mäta.
Vilka restriktioner man infört säger ju ingenting.
Däremot visar en jävla massa restriktioner samtidigt som man har höga dödstal/sjuktal att man totalt bommat målet.
”Losers always whine about their best”