2021-03-22, 21:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Försök att fatta vad jag skriver. Du riskerar att få permanenta skador av viruset även vid en asymtomatisk sjukdom. D.v.s även om du inte märker att du blir sjuk av viruset så kan du ändå få livslånga men av viruset. Det får du inte av vaccinet. Vi har inte sett ens 1% av de miljoner som fått vaccinen som utvecklat några problem som varat mer än någon dag. Samtidigt så har vi sett skador på inre organ av asymtomatiska fall av covid. Du jämför inte bara äpplen och päron här utan får och vargar.
Hur sjutton kan du prata om livslånga men av ett virus som bara funnits i drygt ett år? Du fantiserar och överdriver grovt, samtidigt som du bagatelliserar riskerna med vaccin för alla, trots att riskerna med viruset inte är särskilt stora för många grupper. Det rimligaste är att vaccinera de som vill, det bör räcka för att få ner spridningen samtidigt som riskgrupper skyddas. Försiktighetsprincipen bör råda även för vaccinering.
Citera
2021-03-22, 21:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Sverige kanske la mer krut på att begränsa dödsfallen, var det inget som UK funderade på att göra?
Jo, UK gjorde väl i princip allt som var möjligt.

Eller har du något förslag på någon åtgärd som UK kunde vidtagit för att begränsa dödsfallen?
Citera
2021-03-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, Sverige har 29% färre döda per 1M invånare, men det beror på andra faktorer och inte i vilken mån man begränsade smittspridningen.

Hade Sverige begränsat smittspridningen hade man haft betydligt färre döda. Man gjorde i princip INGENTING

I UK gick man så långt att man redan 23 Mars tvingade folk att stanna inomhus och endast EN familjemedlem fick lov att att gå och handla mat. Med det sagt undrar man naturligtvis om UK på ett liknande vis hade kunnat agera annorlunda för att begränsa smittspridningen och därmed få betydligt färre döda.

Sverige ligger på den nedre halvan av de länder som redovisar överdödlighet på Our World in Data. UK/England gör det inte. Du kanske inte var på plats i Sverige i mars-april men i princip var alla stora vägar och parkeringar tomma. Pestens tid.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-03-22, 21:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Afrikaner generellt reser inte särskilt ofta över kontinenten. Detta kan bland annat vara en orsak till att Ebola inte har smittat människor i Europa. Det är förstås viktigt att afrikaner vaccineras, men hur många blir vaccinerade i Afrika påverkar inte Sveriges smittotal nämnvärt.

Man utvecklar vaccin som kan ges till barn. Förhoppningsvis kan vaccination av barn börja i första halvåret i år.

Att Ebola inte spridits speciellt långt utanför Afrika är för att man smittar först efter att det brutit ut. Dessutom så går det inte att missta för en lätt förkylning, dvs det finns inga som går till jobbet med ebola som brutit ut.

Att Covid-19 spridit sig som en löpeld över hela världen är på grund av att det är en relativt mild sjukdom med relativt lång inkubationstid.
Citera
2021-03-22, 21:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, ryssen har givetvis förgiftat ett antal som fått AZ vaccin för att tvinga EU köpa Sputnik!

Nu tror jag inte så är fallet, men det är ju inte helt osannolikt.

Om folk bara visste vad som pågår ”bakom kulisserna”.

Varför tror ni att vi tex har SOG och KSI?
Citera
2021-03-22, 21:59
Avslutad
Citat:
Jo, UK gjorde väl i princip allt som var möjligt.

Eller har du något förslag på någon åtgärd som UK kunde vidtagit för att begränsa dödsfallen?
Nä, jag vet hur ni lyckades klanta till det så till den grad.
Citera
2021-03-22, 22:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Jag tror som sagt du har HELT fel gällande tv-programmet och avsikten därav. Om något är programmet till för att ge de styrande en känga för att det har avlidit 150,000 personer. Det är ingen som pekar något finger åt andra länder.

Det här är inte svart eller vitt, om nu någon fått för sig det. Objektivitet verkar vara en sällsynt egenskap hos svenskar...

Själv har jag inga som helst problem med att läsa siffror men frågan är vad de som höll i rodret skulle ha gjort annorlunda?

EN intressant aspekt är att när man debatterar med svenskar i allmänhet så vill de alltid få det att låta som om de var smarta som lät smittan härja fritt och att de av den anledningen har uppnått flockimmunitet - och att de gjort det FÖRST. Jag vet inte hur många omgångar jag hört detta. Det är i Stockholm, hela Sverige, sedan när smittan ökar igen så är det i Stockholm på nytt. "NU har vi uppnått flockimmunitet". Samtidigt menar de att andra länder har gjort bort sig som försökt kontrollera smittan - i SYNNERHET de länder som infört lockdowns.

Frågan man ställer sig här är naturligtvis hur det rimmar med påståendet att andra länder misslyckats med att kontrollera smittan? Man blir ju närmast full i skratt när man diskuterar med någon som först menar att andra länder misslyckats med att kontrollera smittan men sedan menar att Sverige var smarta som i motsats till andra INTE kontrollerade smittan utan istället indirekt agerade för att smittan skulle spridas för att uppnå flockimmunitet.

Saken är ganska enkel: Sverige är tillsammans med Tanzania ÖVERLÄGSET sämst på att begränsa smittspridningen eftersom man inte ens försökt, man har snarare agerat i rakt motsatt riktning för att LÅTA smittan spridas.

Om man inte begriper detta efter att ha studerat följande diagram har man problem med nämnda objektivitet, faktiskt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..147&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE~ITA~BEL~NLD

Det var ett långt inlägg och jag tänker inte försöka svara på det som helhet.

Här kommer min synvinkel på det hela.

Sverige har totalt misslyckats med vad det nu är man försökt med. Jag kommer aldrig försvara detta (även om jag tror att jag förstår hur man tänkte från början)

Däremot tänker jag inte gå med på att Sverige är sämst.

Det är många länder som misslyckats med sin hantering av pandemin oavsett strategi.
Bara för att man hävdar att man gjort allt man kan, betyder inte det att misslyckandet är mindre.

Hur man lyckats tycker jag avspeglar sig i siffrorna. Det finns inget annat sätt att mäta.
Vilka restriktioner man infört säger ju ingenting.
Däremot visar en jävla massa restriktioner samtidigt som man har höga dödstal/sjuktal att man totalt bommat målet.

”Losers always whine about their best”
Citera
2021-03-22, 22:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja, nedgången av antalet nya smittade har stagnerat runt 5,000/dag, men om antalet patienter som läggs in på sjukhus fortsätter att minska i den här takten blir nästa steg utomhusverksamhet om sex dagar och sedan nästa steg 12 April.

Jag är HELT övertygad om att UK kommer öppna upp helt och hållet senast Juni. Jag hade nog gått snabbare fram om jag bestämt.

Vad menar du med öppna upp helt. Inga restriktioner alls? Fullsatta fotbollsmatcher och konserter?

Tror det kommer vara få länder i Europa som inte öppnat upp rejält i juni.
Citera
2021-03-22, 22:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Men alltså har det brunnit i din hjärna nu? Hela världen har huggsexa efter vaccin och det är Tegnell som ligger bakom?

På grund av Anders Tegnells havererade strategi, så är Sverige ett av dom deltar i huggsexan efter vaccin.

Sverige hade möjligheten att tillhöra dom länder som har minst smitta. Viruset kom till Sverige senare än till många andra länder. Därför hade Sverige god möjlighet att hejda viruset från att komma in i landet. Men Anders Tegnell ville annorlunda.

På så sätt har Anders Tegnell gett sitt bidrag till att skapa desperat efterfrågan på vaccin.

Citat:
HUR har Tegnell lyckts etsa sig in i din hjärna så till den milda grad?

Anders Tegnells arrogans och fåniga flin har etsat in sig i min hjärna. Jag känner mig äcklad av Anders Tegnell.

Tycker du att jag har besvarat din fråga tillräckligt väl?
Citera
2021-03-22, 22:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det var ett långt inlägg och jag tänker inte försöka svara på det som helhet.

Här kommer min synvinkel på det hela.

Sverige har totalt misslyckats med vad det nu är man försökt med. Jag kommer aldrig försvara detta (även om jag tror att jag förstår hur man tänkte från början)

Däremot tänker jag inte gå med på att Sverige är sämst.

Det är många länder som misslyckats med sin hantering av pandemin oavsett strategi.
Bara för att man hävdar att man gjort allt man kan, betyder inte det att misslyckandet är mindre.

Hur man lyckats tycker jag avspeglar sig i siffrorna. Det finns inget annat sätt att mäta.
Vilka restriktioner man infört säger ju ingenting.
Däremot visar en jävla massa restriktioner samtidigt som man har höga dödstal/sjuktal att man totalt bommat målet.

”Losers always whine about their best”
Men nu gällde det som sagt i vilken mån Sverige eller något annat land varit bäst på att begränsa smittspridningen.

Hade Sverige ansträngt ett par grader hade man antagligen räddat minst 10,000 liv. Frågan är om något annat land procentuellt sett hade kunnat lika många. Det tror inte jag.

I diskussionen gällande förmågan att begränsa smittspridningen blir det snudd på komiskt att hela tiden få höra "vi har mindre antal döda" eller "vi klarade ekonomin bättre". Ja, men ni är tveklöst sämst på att begränsa smittspridningen och bäst på att understödja den.

Som jag påpekade i ett tidigare inlägg: man sparar inte morötter genom att låta bli att äta potatis.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-22 kl. 22:27.
Citera
2021-03-22, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
På grund av Anders Tegnells havererade strategi, så är Sverige ett av dom deltar i huggsexan efter vaccin.

Sverige hade möjligheten att tillhöra dom länder som har minst smitta. Viruset kom till Sverige senare än till många andra länder. Därför hade Sverige god möjlighet att hejda viruset från att komma in i landet. Men Anders Tegnell ville annorlunda.

På så sätt har Anders Tegnell gett sitt bidrag till att skapa desperat efterfrågan på vaccin.

Anders Tegnells arrogans och fåniga flin har etsat in sig i min hjärna. Jag känner mig äcklad av Anders Tegnell.

Tycker du att jag har besvarat din fråga tillräckligt väl?
Och Frode Forlands havererade strategi har gjort Norge till ett av de som deltar i huggsexan. Och Mika Salminens har gjort Finland till ett som desperat efterfrågar vaccin. Och Sören Broströms har gjort Danmark till ett. O s v.

Har du funderat på att prata med någon professionell om din sjukliga fixering vid Tegnell?
Att ha någon inetsad i sin hjärna på det viset är inte normalt. Det är inte sunt.
Citera
2021-03-22, 22:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ja, Sverige har 29% färre döda per 1M invånare, men det beror på andra faktorer och inte i vilken mån man begränsade smittspridningen.

Hade Sverige begränsat smittspridningen hade man haft betydligt färre döda. Man gjorde i princip INGENTING

I UK gick man så långt att man redan 23 Mars tvingade folk att stanna inomhus och endast EN familjemedlem fick lov att att gå och handla mat. Med det sagt undrar man naturligtvis om UK på ett liknande vis hade kunnat agera annorlunda för att begränsa smittspridningen och därmed få betydligt färre döda.

Rakt igenom skitsnack som vanligt från din sida. Patetiskt att du som ska försöka eftersträva vetenskapliga belägg börjar fantisera i vad dödstalen hade varit ifall att och om man hade gjort dittan och dattan. Fullständigt jävla nonsens och det vet du innerst inne. Sanningen tyvärr för dig och dina lockdown-gelikar är att lockdowns kommer att kosta betydligt fler liv inom en snar framtid än eventuellt sparade livsår bland de äldreäldre. Du går så långt att skryta om de mest idiotiska jävla restriktioner som hittills skitits fram såsom att handla ensam och stänga skolor och restauranger. Ja fy fan va slut du är människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in