2021-03-22, 20:54
Medlem
Är det ryska desinformatör som har hittat på AZs problem med vaccinet?
Jag förstår inte SVD journalistiken.

https://www.svd.se/astras-problem--drom-for-ryska-trollfabriker
Citera
2021-03-22, 20:58
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Munskydd gäller i kollektivtrafiken mellan 15.43 och 18.12, däremellan är de nästan förbjudna. Om du bryter mot detta så är du dum och det är ditt straff och så är alla verksamheter som inte drar inte momspengar till staten stängda. Övriga tuffar på som vanligt, utom restauranger för där är det så mycket svarta pengar i vilket fall som helst. Flygtrafiken är stängd för alla flygplan som inte känner för att landa i Sverige, gör de det bryter de mot reglerna men det är skit samma för ingen orkar göra något åt det.

Ungefär så tror jag.
Är inte munskydd bara rekommenderat?
Finns det någon källa där det står om tvånget med munskydd?
Citera
2021-03-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOoEyK/ny-studie-sa-paverkas-langtidssjuka-av-vaccin
Låst.

Ny studie: Så påverkas långtidssjuka av vaccin
Klipper en bit ur artikeln

"Tre olika sätt
Den brittiska studien kan inte slutgiltigt bevisa att vissa långtidssymtom blir bättre av man blir vaccinerad, men indikationen intresserar forskarna.

Ett problem är att man inte vet exakt vad som orsakar långtidscovid till att börja med.

Immunologen Akiko Iwasaki vid Yale-universitetet i USA listar tre möjliga skäl till att symtomen består så länge:

En viral ”reservoar” i kroppen, där fortfarande aktiva virus kan bli kvar. Det är ett känt fenomen från andra virus. Zika-viruset kan till exempel gömma sig i testiklarna – i ett dokumenterat fall testade en mans sperma positivt för Zika hela 281 dagar efter att han blivit frisk från sjukdomen.

Ett viralt ”spöke”, virusfragment som dröjer sig kvar även efter att det aktiva viruset besegrats, men som fortfarande har förmåga att stimulera immunförsvaret.

Ett autoimmunt svar (att kroppen attackeras av sina egna celler) som orsakats av virusinfektionen.

Det finns visst stöd i forskning för att alla tre mekanismerna kan bidra till långtidscovid i olika människor, enligt Iwasaki. Ibland ensamma, ibland i kombination.

– Jag misstänker att alla dessa tre mekanismer pågår i varierande grad i människor med långtidscovid, skriver Iwasaki.

För alla mekanismerna finns möjliga förklaringar till hur ett vaccin teoretiskt skulle kunna hjälpa, skriver Iwasaki:

Om 1 stämmer, kan virusreservoaren slås ut av T-celler och antikroppar som aktiveras av vaccinet.

Om 2 stämmer, kan immuniteten från vaccinet eliminera det virala spöket.

Om 3 stämmer, kan vaccinet möjligen vilseleda de autoimmuna cellerna som attackerar kroppen. I så fall är det dock möjligt att den positiva effekten av vaccinet bara är kortvarig.

Akiko Iwasaki konstaterar att det behövs fler studier om vilka vaccin som påverkar vilka processer i kroppen, och hur, innan vi kan veta säkert."

Orsakas inte alla svåra covid-fall av autoimmuna reaktioner. Lungorna verkar inte slås ut av viruset själv utan av kroppens svar på viruset. På något sätt luras kroppens T-celler att angripa fel mål.
Citera
2021-03-22, 21:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Är det ryska desinformatör som har hittat på AZs problem med vaccinet?
Jag förstår inte SVD journalistiken.

https://www.svd.se/astras-problem--drom-for-ryska-trollfabriker

Ja, ryssen har givetvis förgiftat ett antal som fått AZ vaccin för att tvinga EU köpa Sputnik!
Citera
2021-03-22, 21:03
Medlem
destinaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror som sagt du har HELT fel gällande tv-programmet och avsikten därav. Om något är programmet till för att ge de styrande en känga för att det har avlidit 150,000 personer. Det är ingen som pekar något finger åt andra länder.

Det här är inte svart eller vitt, om nu någon fått för sig det. Objektivitet verkar vara en sällsynt egenskap hos svenskar...

Själv har jag inga som helst problem med att läsa siffror men frågan är vad de som höll i rodret skulle ha gjort annorlunda?

EN intressant aspekt är att när man debatterar med svenskar i allmänhet så vill de alltid få det att låta som om de var smarta som lät smittan härja fritt och att de av den anledningen har uppnått flockimmunitet - och att de gjort det FÖRST. Jag vet inte hur många omgångar jag hört detta. Det är i Stockholm, hela Sverige, sedan när smittan ökar igen så är det i Stockholm på nytt. "NU har vi uppnått flockimmunitet". Samtidigt menar de att andra länder har gjort bort sig som försökt kontrollera smittan - i SYNNERHET de länder som infört lockdowns.

Frågan man ställer sig här är naturligtvis hur det rimmar med påståendet att andra länder misslyckats med att kontrollera smittan? Man blir ju närmast full i skratt när man diskuterar med någon som först menar att andra länder misslyckats med att kontrollera smittan men sedan menar att Sverige var smarta som i motsats till andra INTE kontrollerade smittan utan istället indirekt agerade för att smittan skulle spridas för att uppnå flockimmunitet.

Saken är ganska enkel: Sverige är tillsammans med Tanzania ÖVERLÄGSET sämst på att begränsa smittspridningen eftersom man inte ens försökt, man har snarare agerat i rakt motsatt riktning för att LÅTA smittan spridas.

Om man inte begriper detta efter att ha studerat följande diagram har man problem med nämnda objektivitet, faktiskt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..147&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE~ITA~BEL~NLD

Sverige är extremt dåliga och försöker inte ens men lyckas ha 29% färre döda än 1984-UK.
Citera
2021-03-22, 21:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
O vi vet att de är skyddade från svår sjukdom orsakat av sydafrikanska?

Sen har vi ytterligare nya varianter från Frankrike, Tanzania, Kalifornien, Indien mm som vi inte vet nåt om ännu

Hur lång tid kommer det att ta innan dessa har hittat till Sverige?

Är Sveriges strategi fortfarande att ge alla möjliga varianter fri passage in i landet?

Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Så vad ska vi göra? Stänga in oss i åratal?

Ja. Det låter bra.

Men vi ska inte stänga in oss i våra bostäder. Vi ska stänga in oss i Sverige, och bevaka rikets gränser. Det fungerar inte att hålla dörrarna öppna för alla nya mutationer som dyker upp i omvärlden.
Citera
2021-03-22, 21:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det har stigit kraftigt i Dalarna sedan sportloven drog igång. Som lägst efter nyår var det 40 nya fall per 7 dagar (17e feb).

Nu är det nästan 4 ggr så mycket : 154

Just nu är det även all time high av covid-patienter på intensiven i dalarna: 11 st.

https://platz.se/coronavirus/?lan=dalarna
All-time high är det ej. Det var 16 i april.

Ursäkta.
Citera
2021-03-22, 21:12
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Problemet är att det kommer att ta många år innan Afrika, Asien, Sydamerika har nått 90% vaccinering, dessutom vaccineras ju inte barn och de är ju ganska många dessutom.

Afrikaner generellt reser inte särskilt ofta över kontinenten. Detta kan bland annat vara en orsak till att Ebola inte har smittat människor i Europa. Det är förstås viktigt att afrikaner vaccineras, men hur många blir vaccinerade i Afrika påverkar inte Sveriges smittotal nämnvärt.

Man utvecklar vaccin som kan ges till barn. Förhoppningsvis kan vaccination av barn börja i första halvåret i år.
Citera
2021-03-22, 21:15
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Du utgår ju också från att vaccinen biter på alla varianter.

Vissa vaccinforskare och virologer menar att det är galenskap att massvaccinera yngre människor mot Covid-19.

Det kan till och med vara livsfarligt för mänskligheten med massvaccination då viruset teoretiskt sett skulle kunna mutera till något betydligt otäckare.

Varför chansa när det är så otroligt många som inte ens får några symtom överhuvudtaget?

Om vi håller avstånd och bär munskydd i kombination med att människor vaccineras är risken liten att det blir en allmän smittspridning av en virusvariant i landet som vaccinerna inte biter på.

Om många människor vaccineras är virusets möjlighet att mutera begränsad.
Citera
2021-03-22, 21:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinaxe
Sverige är extremt dåliga och försöker inte ens men lyckas ha 29% färre döda än 1984-UK.
Ja, Sverige har 29% färre döda per 1M invånare, men det beror på andra faktorer och inte i vilken mån man begränsade smittspridningen.

Hade Sverige begränsat smittspridningen hade man haft betydligt färre döda. Man gjorde i princip INGENTING

I UK gick man så långt att man redan 23 Mars tvingade folk att stanna inomhus och endast EN familjemedlem fick lov att att gå och handla mat. Med det sagt undrar man naturligtvis om UK på ett liknande vis hade kunnat agera annorlunda för att begränsa smittspridningen och därmed få betydligt färre döda.
Citera
2021-03-22, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, Sverige har 29% färre döda per 1M invånare, men det beror på andra faktorer och inte i vilken mån man begränsade smittspridningen.

Hade Sverige begränsat smittspridningen hade man haft betydligt färre döda. Man gjorde i princip INGENTING

I UK gick man så långt att man redan 23 Mars tvingade folk att stanna inomhus och endast EN familjemedlem fick lov att att gå och handla mat. Med det sagt undrar man naturligtvis om UK på ett liknande vis hade kunnat agera annorlunda för att begränsa smittspridningen och därmed få betydligt färre döda.
Sverige kanske la mer krut på att begränsa dödsfallen, var det inget som UK funderade på att göra?
Citera
2021-03-22, 21:39
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du kan skryta bäst du vill om dina insatser men inte kräva av andra att leva som du. Du kan visserligen även predika och domdera men förvänta dig en snyting och ingen hyllningskör.

Jag lever också isolerat så väl det går men skulle inte få för mig att kräva av tonåringar och unga vuxna att göra samma sak. Är du rädd för viruset för dig själv eller närstående, gör då det du anser vara bäst för er.

Gamla främst självklart är jag orolig för mina föräldrar som är 80 och inga vaccinationer o farsan nyss hemkommen från sjukhus där han legat en längre tid av dubbelsidig lunginflammation
Men vem är inte rädd? Här har elitidrottare med extrem kondis dött medans en 100 åring klarat sjukdomen det kan ta vem som helst, och som egen företagare får jag inte skicka någon annan att utföra min tjänst om jag blir sjuk så jobbet är också under risk så vem är inte rädd? Du kanske inte är det eller har andra förutsättningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in