2021-03-22, 20:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Samtidigt gör Sabuni det klart i DI att hon inte kommer förhandla budget med SD så även om hon vinner striden blir det en obegriplig halvmesyr ändå vilket L kommer förlora ännu mer på.

L satsar alltså på att fortsäta som stödparti till S.

Problemet för L är att det redan finns ett vänsterliberalt parti som stödjer S och det är Centern. Ett betydligt större parti som känns frächare, mycket tack vare sin snoffsiga partiledare som gör sig bra i TV.
Det enda L har fått till i sin uppgöresle med S är skatt på plaståsar, något som i stort sett ingen ville ha.

Så det ser ut som partimötet blir en halvmesyr, som vanligt. Sabuni säger att L inte skall förhandla med SD (dvs inte ingå i en ev "borglig" regering, eller samarbeta med en sådan i budgetfrågor). Samtidigt som man påstår att man inte skall fortsätta stödja S.... Så läget efter mötet är lika "goddag yxskaft" som innan.
Sabuni sitter kvar och följer med skutan till botten...
Citera
2021-03-22, 20:25
Avslutad
Citat:
Ja det känns ju så. Officiellt ska de gå till val på att återupprätta alliansen med något slags passivt stöd av SD (det är det Sabunis flank säger, andra flanken vill inte ens ha passivt SD stöd) som förväntas släppa igenom allt utan inflytande. Inofficiellt tror jag faktiskt inte att man är så oerhört korkade utan det är som du säger bara ett upplägg för att få stödröster från M så att man kan stanna fyra år till vid köttgrytorna. Sedan väljer man S för att rädda värdegrunden. Därför blir jag närmast chockad och förnärmad när användare här på Flashback säger att de ska stödrösta på L då L behövs för att kunna bilda ett högerblock. Kan bara hoppas att det är ironi.

Ja jag såg den trådstarten. Hoppas som du att det är ironi men jag har lärt mig att aldrig underskatta människors kapacitet till dumhet. Detta gäller i synnerhet svenskar.
Citera
2021-03-22, 20:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja det känns ju så. Officiellt ska de gå till val på att återupprätta alliansen med något slags passivt stöd av SD (det är det Sabunis flank säger, andra flanken vill inte ens ha passivt SD stöd) som förväntas släppa igenom allt utan inflytande. Inofficiellt tror jag faktiskt inte att man är så oerhört korkade utan det är som du säger bara ett upplägg för att få stödröster från M så att man kan stanna fyra år till vid köttgrytorna. Sedan väljer man S för att rädda värdegrunden. Därför blir jag närmast chockad och förnärmad när användare här på Flashback säger att de ska stödrösta på L då L behövs för att kunna bilda ett högerblock. Kan bara hoppas att det är ironi.

Om Sabuni vinner är det ingen tvekan om vilken politik som kommer att föras, dvs. att L kommer att stödja bildandet av en borgerlig regering. Huruvida det är klokt att stödrösta på L för den som vill ha en borgerlig regering beror i så fall på opinionssiffrorna strax innan valet.

Om Jök-kramarna vinner är förstås en röst på L en röst på Löfven, men frågan är då ointressant eftersom L i så fall garanterat trillar ur riksdagen.
Citera
2021-03-22, 20:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det enda L har fått till i sin uppgöresle med S är skatt på plaståsar, något som i stort sett ingen ville ha.

Nej, det stämmer inte. L fick igenom flera punkter. Den viktigaste var kanske att värnskatten togs bort. Det har L kämpat för i många år.
Citera
2021-03-22, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om Anna-Lena Johanssons linje vinner så hamnar L i den sämsta av alla världar och kan inte samarbeta med varesig vänstern eller högern. Då får de svårt att nå ens 2 procent i valet.

Liberalernas enda möjlighet att klara riksdagsspärren är att välja antingen att bli ett höger- eller vänsterparti och köra till 100 procent på den linje man väljer.

L är dödsdömt oavsett vilken linje som vinner.

. Vinner batikliberalerna är de ute. De får då högst 2%. Det tycks alla vara överens om.
. Vinner Sabuni-linjen så vet fortfarande ingen vart L tar vägen efter valet, och batikliberalerna kommer att brunsmeta sitt eget parti ända fram till valdagen, och förmodligen också efter valdagen när de inte kommer in i riksdagen.
Citera
2021-03-22, 21:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om Sabuni vinner är det ingen tvekan om vilken politik som kommer att föras, dvs. att L kommer att stödja bildandet av en borgerlig regering. Huruvida det är klokt att stödrösta på L för den som vill ha en borgerlig regering beror i så fall på opinionssiffrorna strax innan valet.

Om Jök-kramarna vinner är förstås en röst på L en röst på Löfven, men frågan är då ointressant eftersom L i så fall garanterat trillar ur riksdagen.

Va?

Det kan inte bli mer diffust vad som kommer gälla efter valet oavsett vilken falang som vinner nu. De interna stridigheterna kommer garanterat fortsätta oavsett utgång nu och efter ett val skulle de säkert sätta sig i Steffes knä igen om de inte åker ut vilket de förhoppningsvis gör.
Citera
2021-03-22, 21:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Va?

Det kan inte bli mer diffust vad som kommer gälla efter valet oavsett vilken falang som vinner nu. De interna stridigheterna kommer garanterat fortsätta oavsett utgång nu och efter ett val skulle de säkert sätta sig i Steffes knä igen om de inte åker ut vilket de förhoppningsvis gör.

Jag sa inte att krypskyttet mot Sabuni nödvändigtvis upphör om hon vinner, men om hon vinner så vinner hon. Då kommer L att gå till val som ett borgerligt parti, och sedan får det bära eller brista.
Citera
2021-03-22, 21:43
Medlem
Totalt 93 som får rösta den 28 mars.

Partistyrelsen 25
Liberala Ungdomsförbundet 1
Liberala kvinnor 1
Liberala studenter 1
Blekinge 1
Dalarna 2
Gotland 1
Gävleborg 2
Jämtland 1
Jönköping 2
Kalmar 2
Kronoberg 1
Norrbotten 2
Skaraborg 2
Skåne 9
Stockholm 12
Södermanland 2
Uppsala 2
Värmland 2
Västerbotten 2
Västernorrland 2
Västmanland 2
Västsverige 11
Örebro 2
Östergötland 3

När omröstningen kring JÖK var uppe blev siffrorna 62 för JÖK och 30 emot JÖK.

---------

Vad vet vi säkert?

För Sabunis linje
Partistyrelsen 13 st
Skåne 9 st
Jämtland 1 st
Liberala studenter 1 st

Emot Sabunis linje
Stockholm 12 st
Partistyrelsen 10 st
Gotland 1 st
Liberala ungdomsförbundet 1 st
Liberala kvinnor 1 st

Övriga tendenser:

Verkar positiva till Sabunis linje
(Blekinge mycket positiva men inget officiellt beslut vad jag kunnat se) 1 st
(Örebro verkar rätt positiva) 2 st
(Södermanland verkar rätt positiva) 2 st

Verkar svagt positiva till Sabunis linje
Gävleborg 2 st
Norrbotten 2 st
Skaraborg 2 st

Verkar ganska delat
VästSverige 11 st

Vill hitta en kompromiss mellan förslagen
Uppsala 2 st
Kronoberg 1 st
Senast redigerad av flashbackdasen 2021-03-22 kl. 22:18.
Citera
2021-03-22, 21:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag sa inte att krypskyttet mot Sabuni nödvändigtvis upphör om hon vinner, men om hon vinner så vinner hon. Då kommer L att gå till val som ett borgerligt parti, och sedan får det bära eller brista.

Det var just det jag inte höll med om. De interna stridigheterna kommer fortsätta oavsett vilken falang som vinner nu.
Citera
2021-03-22, 22:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

På vilket sätt stödjer de en borgerlig regering om de inte kan förhandla med SD eller låta SD ha inflytande över budgeten? Återigen Sabuni kan ju inte bestämma att SD skall göra som hon vill. Det är ju faktiskt helt osannolikt då Jimmie sagt det till henne i direktsändning. L kan ju inte bara blunda och önska jättemycket att SD helt plötsligt skall lyda lilleputt-partiet L.
Citera
2021-03-22, 22:02
Medlem
DeValeras avatar
Om Sabunis förslag röstas ned, kommer hon då kunna, eller ens att vilja sitta kvar som partiledare? Vem kan ta över? För Sabunis del så tror jag nog hon förstår att loppet är kört för L om hon inte får igenom sin sak, och det kanske är bättre att någon ur den segrande sidan då tar över och kör partiet ut ur riksdagen.
Citera
2021-03-22, 22:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det var just det jag inte höll med om. De interna stridigheterna kommer fortsätta oavsett vilken falang som vinner nu.

??? Du missade kanske ett "inte" i min mening? Jag skrev alltså att det är möjligt att krypskyttet fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in