2021-03-22, 16:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är lite därför jag vill frigöra mig helt från begreppet och sluta med att försvara olika typer av liberalism; och istället förkasta hela den liberala tanken som en ogenomförbar utopi. Det blir lite som "jag är inte rasist men" = "Jag är liberal men". Om man istället säger att hela den liberala tanken är fel i grunden så kan man resonera utan det bagaget att förhålla sig till. Men jag har inte helt landat i min nya tanke vilket kanske märks; övar lite i retorikskolan FB.

Personligen håller jag inte alls med om att liberalism är en ogenomförbar tanke och jag ser mig själv som liberal och röstar därför på SD. Det är det parti som ger mig störst individuell frihet så länge jag är kvar i Sverige vilket inte kommer bli så länge till.
Citera
2021-03-22, 16:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är lite därför jag vill frigöra mig helt från begreppet och sluta med att försvara olika typer av liberalism; och istället förkasta hela den liberala tanken som en ogenomförbar utopi. Det blir lite som "jag är inte rasist men" = "Jag är liberal men". Om man istället säger att hela den liberala tanken är fel i grunden så kan man resonera utan det bagaget att förhålla sig till. Men jag har inte helt landat i min nya tanke vilket kanske märks; övar lite i retorikskolan FB.

Socialliberalismen är i högsta grad realistisk. Den handlar om att förbättra samhället i små steg, inte några utopiska byggen.
Citera
2021-03-22, 17:07
Medlem
Tack för er diskussion! Det är inte ofta man hör liberalism diskuteras på den nivån. När jag växte upp kändes L (FP) fortfarande som ett parti som värnade intellektet. Den sandlådenivå L hamnat på är förvisso inte unik, långt därifrån, men den skaver ovanligt mycket för ett parti som tidigare profilerat sig inom (högre) utbildning.

Inte ens diskussionen kring SD har riktigt lämnat samhällskunskap-i-åk-8-nivån. Sorgligt är vad det är.
Citera
2021-03-22, 17:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Även inom V finns kritik mot identitetspolitiken och det har startats flera lokala vänsterpartier som inte ställer upp på den. Starkast är den väl i MP som man inte riktigt vet var de hör hemma ideologiskt.

Om du ifrågasätter de postmodernistiska dogmerna inom V blir du nog ganska snabbt visad på porten. Det vore som att ifrågasätta det Kommunistiska manifestet på VPK-tiden. Hädelsebrott.

Däremot har det varit bråk om detta längre vänsterut, inom Kommunistiska partiet, före detta KPML(r). Partiets ledning försökte sig på en perestrojka för ett par år sedan, men som så ofta när man försöker sig på reformer gick det snett och det blev öppet bråk mellan dem som ville satsa på klasskamp och dem som ville fortsätta att prioritera identitetspolitiken. Malmöavdelningen under Nils Littorins ledning bröt sig till slut ut och bildade det nya partiet Malmölistan:

https://www.malmolistan.se/

Från en artikel i Flamman om bråken:

Goodbye, Lenin?

Med repressalierna blev det ingenting av, och Malmöavdelningen och Nils Littorin fortsatte på inslagen bana. Snart kom de med kritik mot satsningar på HBTQ-certifiering, liksom ifrågasättande av ”multikulturalism” och ”ghettofiering” av Sverige. Littorin har genomgående pekats ut som en av de mest radikala och drivande i partiets högerfalang.

– Jag, Jenny, Robert, Per och några till, vi ställde självkritiska frågor om vad vänstern gör för fel när arbetare röstar på SD. Men istället för att mötas av en nyfiken diskussion fick vi SD- och rasiststämpel, säger Nils Littorin till Flamman.

Han menar att partiet har ”impregnerats av identitetspolitik och en liberal och elitistisk syn”. I december gick han till slut ut ur partiet, då hade redan flera av hans liktänkande lämnat.

http://flamman.se/a/goodbye-lenin

Sedan har du förstås också det vänsterpopulistiska Örebropartiet, som startades av den uteslutne vänsterpartisten Markus Allard:

http://www.orebropartiet.se/

ÖP har lyckats ta sig in i Örebro kommunfullmäktige, där de har två mandat.
Citera
2021-03-22, 18:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Socialliberalismen är i högsta grad realistisk. Den handlar om att förbättra samhället i små steg, inte några utopiska byggen.

Det kallas socialdemokrati. De har tagit till sig vissa liberala värden men satt det i en socialt hållbar, nationalistisk och konservativ kontext (Ja riktig socialdemokrati menar jag inte dagens som väl är sådana utopiska socialliberaler!)
Citera
2021-03-22, 18:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om du ifrågasätter de postmodernistiska dogmerna inom V blir du nog ganska snabbt visad på porten. Det vore som att ifrågasätta det Kommunistiska manifestet på VPK-tiden. Hädelsebrott.

Däremot har det varit bråk om detta längre vänsterut, inom Kommunistiska partiet, före detta KPML(r). Partiets ledning försökte sig på en perestrojka för ett par år sedan, men som så ofta när man försöker sig på reformer gick det snett och det blev öppet bråk mellan dem som ville satsa på klasskamp och dem som ville fortsätta att prioritera identitetspolitiken. Malmöavdelningen under Nils Littorins ledning bröt sig till slut ut och bildade det nya partiet Malmölistan:

https://www.malmolistan.se/

Från en artikel i Flamman om bråken:

Goodbye, Lenin?

Med repressalierna blev det ingenting av, och Malmöavdelningen och Nils Littorin fortsatte på inslagen bana. Snart kom de med kritik mot satsningar på HBTQ-certifiering, liksom ifrågasättande av ”multikulturalism” och ”ghettofiering” av Sverige. Littorin har genomgående pekats ut som en av de mest radikala och drivande i partiets högerfalang.

– Jag, Jenny, Robert, Per och några till, vi ställde självkritiska frågor om vad vänstern gör för fel när arbetare röstar på SD. Men istället för att mötas av en nyfiken diskussion fick vi SD- och rasiststämpel, säger Nils Littorin till Flamman.

Han menar att partiet har ”impregnerats av identitetspolitik och en liberal och elitistisk syn”. I december gick han till slut ut ur partiet, då hade redan flera av hans liktänkande lämnat.

http://flamman.se/a/goodbye-lenin

Sedan har du förstås också det vänsterpopulistiska Örebropartiet, som startades av den uteslutne vänsterpartisten Markus Allard:

http://www.orebropartiet.se/

ÖP har lyckats ta sig in i Örebro kommunfullmäktige, där de har två mandat.

Ja jag följer dessa. Allard har hjälp till att starta ett par andra liknande kommunala partier också (Bl.a. i Eskilstuna tror jag), och de har ett landsomfattande ungdomsförbund (Som nekats bidrag). Om inte SD fanns skulle jag nog rösta på denna nygamla vänster. Vs nya partiledare påstår att hon vill tona ned identitetspolitiken, jag hoppas på det. Vice partiledaren har börjat bråka med Allard (Hon kan bara förlora!) så V börjar nog känna konkurrensen.

Vad har detta med L att göra kan man tycka? Märkligt nog har V, L och SD samma syn på förslaget att förbjuda rasistiska organisationer. Så vilka är liberaler idag?
Citera
2021-03-22, 19:16
Avslutad
Ytterligare tecken på att Liberalerna är körda för alltid

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/l-topp-%C3%B6verv%C3%A4ger-att-l%C3%A4mna-om-sabunis-linje-vinner/ar-BB1eQnQe

Citat:
Liberalernas ordförande på Gotland, Simon Härenstam, säger till Sveriges Radio att han överväger att lämna politiken om partiledaren Nyamko Sabunis linje om att samverka med alla partier vinner.

Citat:
Anna-Lena Johansson, ordförande i länsförbundet Stockholm, menar att själva nyckeln till att låsa upp den låsning som finns inom partiet, är att partiledningen uttalar sig tydligt om att L inte ska budgetsamarbeta med SD.
Citera
2021-03-22, 19:41
Medlem
Citat:
– Om jag blir nedröstad efter tre månaders dialog med mina medlemmar, då är frågan hur lomhörd jag i så fall är som partiledare, säger Sabuni.

Men kritikerna har inte gett upp hoppet om att kunna köra över partiledningens förslag om att partiet ska kunna förhandla med alla riksdagspartier – även SD, enligt källor till DI.
https://omni.se/sabuni-blir-jag-nedrostad-ar-fragan-hur-lomhord-jag-ar/a/39PBjd

Upplagt för en riktig fight där L kommer ut blåslaget och amputerat oavsett vilken sida som vinner.

Samtidigt gör Sabuni det klart i DI att hon inte kommer förhandla budget med SD så även om hon vinner striden blir det en obegriplig halvmesyr ändå vilket L kommer förlora ännu mer på.
Citera
2021-03-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Ytterligare tecken på att Liberalerna är körda för alltid

Citat:
Anna-Lena Johansson, ordförande i länsförbundet Stockholm, menar att själva nyckeln till att låsa upp den låsning som finns inom partiet, är att partiledningen uttalar sig tydligt om att L inte ska budgetsamarbeta med SD.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/l-topp-%C3%B6verv%C3%A4ger-att-l%C3%A4mna-om-sabunis-linje-vinner/ar-BB1eQnQe
Om Anna-Lena Johanssons linje vinner så hamnar L i den sämsta av alla världar och kan inte samarbeta med varesig vänstern eller högern. Då får de svårt att nå ens 2 procent i valet.

Liberalernas enda möjlighet att klara riksdagsspärren är att välja antingen att bli ett höger- eller vänsterparti och köra till 100 procent på den linje man väljer.
Citera
2021-03-22, 19:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Upplagt för en riktig fight där L kommer ut blåslaget och amputerat oavsett vilken sida som vinner.

Samtidigt gör Sabuni det klart i DI att hon inte kommer förhandla budget med SD så även om hon vinner striden blir det en obegriplig halvmesyr ändå vilket L kommer förlora ännu mer på.

Det är det som gör den rabiata kritiken mot Sabuni så obegriplig. Hon går fram med en urvattnad kompromiss men de vänsterradikala kan bara acceptera att det skall bli 100 % som de vill annars lämnar de partiet.
Citera
2021-03-22, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Trodde det var omöjligt men L är uppenbarligen t o m ännu knäppare än jag tidigare trott. Hela striden handlar alltså om att man ska kunna prata med SD, men inte förhandla med SD. Ingen ska alltså veta vart de tar vägen efter valet. Dvs de gör sig redo för att återigen stödja (S) efter valet.

Hoppas innerligt att detta parti går under på skändligast möjliga vis.
Citera
2021-03-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Trodde det var omöjligt men L är uppenbarligen t o m ännu knäppare än jag tidigare trott. Hela striden handlar alltså om att man ska kunna prata med SD, men inte förhandla med SD. Ingen ska alltså veta vart de tar vägen efter valet. Dvs de gör sig redo för att återigen stödja (S) efter valet.

Hoppas innerligt att detta parti går under på skändligast möjliga vis.
Ja det känns ju så. Officiellt ska de gå till val på att återupprätta alliansen med något slags passivt stöd av SD (det är det Sabunis flank säger, andra flanken vill inte ens ha passivt SD stöd) som förväntas släppa igenom allt utan inflytande. Inofficiellt tror jag faktiskt inte att man är så oerhört korkade utan det är som du säger bara ett upplägg för att få stödröster från M så att man kan stanna fyra år till vid köttgrytorna. Sedan väljer man S för att rädda värdegrunden. Därför blir jag närmast chockad och förnärmad när användare här på Flashback säger att de ska stödrösta på L då L behövs för att kunna bilda ett högerblock. Kan bara hoppas att det är ironi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in