2021-03-22, 20:13
Medlem
Brasilien,Turkiet,Indien står tillsammans med Polen,Frankrike och Italien för lejonparten av alla nya fall.
Citera
2021-03-22, 20:15
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du kräver ansvarstagande av andra. Gör din egen "uppoffring" och håll käft med predikandet.

Det gör jag ju pga jobbet är jag helt isolerad hemma o träffar ingen så jag kan predika hur mycket jag vill
Citera
2021-03-22, 20:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om man tittar på kurvan så har det växt exponentiellt sen innan sportlovet.

Det skulle kunna bero på sydafrikanska o brittiska varianterna med.
Dalarna är den region i landet som rapporterat störst andel Sydafrika/Brasilien
Citera
2021-03-22, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I så fall är idén att bygga upp immunitet genom infektion ännu mer hjärndöd.

Virusets utveckling innebär att det uppstår nya mutationer som undgår den immunitet som vaccinerna ger. Men den utvecklingen innebär också att viruset blir bättre på att undgå den immunitet som har byggts upp genom infektion av äldre varianter. Processen att bygga upp immunitet genom infektion ger viruset ypperliga förutsättningar att mutera. Därför är immunitet genom infektion ett sämre val än immunitet genom vaccination.

Att bygga upp immunitet genom infektion riskerar att skapa en oändlig rundgång, med ständigt nya mutationer.

Den enda lösning som jag kan se, är att sluta låta virusvarianterna spridas. När det uppstår en besvärlig variant av viruset i ett land, så ska den variantet inte få spridas utanför det landet.

Sverige behöver stänga gränserna för virus från omvärlden. Detta behöver kombineras med att man försöker att kväsa smittspridningen inom landet med hjälp av vaccin.

Så kan framtiden bli, såvida gränserna förblir öppna för nya virusvarianter att spridas runt världen.

Ja. Läkemedelstillverkarna kan tjäna stora pengar. Anders Tegnell är läkemedelstillverkarnas bästa vän. Anders Tegnells strategi innebär att det skapas stor efterfrågan på vacciner.
Men alltså har det brunnit i din hjärna nu? Hela världen har huggsexa efter vaccin och det är Tegnell som ligger bakom? HUR har Tegnell lyckts etsa sig in i din hjärna så till den milda grad?
Citera
2021-03-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Asymptomatisk smitta är inte en grej. Det driver inte smittan alls.

Är du inte krasslig kan du röra dig som vanligt. Och digerdöden och spanskan spelar i en helt annan liga än vad covid gör. Det är som att jämföra ett lejon med en huskatt.

Skönt ändå att du har snackat med viruset och kan berätta för alla oss andra hur det är.
Jobb på FHM nästa?
Citera
2021-03-22, 20:23
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOoEyK/ny-studie-sa-paverkas-langtidssjuka-av-vaccin
Låst.

Ny studie: Så påverkas långtidssjuka av vaccin
Klipper en bit ur artikeln

"Tre olika sätt
Den brittiska studien kan inte slutgiltigt bevisa att vissa långtidssymtom blir bättre av man blir vaccinerad, men indikationen intresserar forskarna.

Ett problem är att man inte vet exakt vad som orsakar långtidscovid till att börja med.

Immunologen Akiko Iwasaki vid Yale-universitetet i USA listar tre möjliga skäl till att symtomen består så länge:

En viral ”reservoar” i kroppen, där fortfarande aktiva virus kan bli kvar. Det är ett känt fenomen från andra virus. Zika-viruset kan till exempel gömma sig i testiklarna – i ett dokumenterat fall testade en mans sperma positivt för Zika hela 281 dagar efter att han blivit frisk från sjukdomen.

Ett viralt ”spöke”, virusfragment som dröjer sig kvar även efter att det aktiva viruset besegrats, men som fortfarande har förmåga att stimulera immunförsvaret.

Ett autoimmunt svar (att kroppen attackeras av sina egna celler) som orsakats av virusinfektionen.

Det finns visst stöd i forskning för att alla tre mekanismerna kan bidra till långtidscovid i olika människor, enligt Iwasaki. Ibland ensamma, ibland i kombination.

– Jag misstänker att alla dessa tre mekanismer pågår i varierande grad i människor med långtidscovid, skriver Iwasaki.

För alla mekanismerna finns möjliga förklaringar till hur ett vaccin teoretiskt skulle kunna hjälpa, skriver Iwasaki:

Om 1 stämmer, kan virusreservoaren slås ut av T-celler och antikroppar som aktiveras av vaccinet.

Om 2 stämmer, kan immuniteten från vaccinet eliminera det virala spöket.

Om 3 stämmer, kan vaccinet möjligen vilseleda de autoimmuna cellerna som attackerar kroppen. I så fall är det dock möjligt att den positiva effekten av vaccinet bara är kortvarig.

Akiko Iwasaki konstaterar att det behövs fler studier om vilka vaccin som påverkar vilka processer i kroppen, och hur, innan vi kan veta säkert."
Senast redigerad av rawjudge 2021-03-22 kl. 20:34.
Citera
2021-03-22, 20:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är det för att köra lite ”damage control” mot egna befolkningen?

Jag förstår att UK måste försöka reparera sitt rykte lite, men blir det inte lite patetiskt att jämföra med länder som klarat sig bättre i alla avseenden? Sverige har ju klantat sig ordentligt, men ändå inte nått så usla resultat som UK.
Kan man läsa siffror så vet man ju det, men det kanske är för att få med sig den svagbegåvade delen av befolkningen..
Jag tror som sagt du har HELT fel gällande tv-programmet och avsikten därav. Om något är programmet till för att ge de styrande en känga för att det har avlidit 150,000 personer. Det är ingen som pekar något finger åt andra länder.

Det här är inte svart eller vitt, om nu någon fått för sig det. Objektivitet verkar vara en sällsynt egenskap hos svenskar...

Själv har jag inga som helst problem med att läsa siffror men frågan är vad de som höll i rodret skulle ha gjort annorlunda?

EN intressant aspekt är att när man debatterar med svenskar i allmänhet så vill de alltid få det att låta som om de var smarta som lät smittan härja fritt och att de av den anledningen har uppnått flockimmunitet - och att de gjort det FÖRST. Jag vet inte hur många omgångar jag hört detta. Det är i Stockholm, hela Sverige, sedan när smittan ökar igen så är det i Stockholm på nytt. "NU har vi uppnått flockimmunitet". Samtidigt menar de att andra länder har gjort bort sig som försökt kontrollera smittan - i SYNNERHET de länder som infört lockdowns.

Frågan man ställer sig här är naturligtvis hur det rimmar med påståendet att andra länder misslyckats med att kontrollera smittan? Man blir ju närmast full i skratt när man diskuterar med någon som först menar att andra länder misslyckats med att kontrollera smittan men sedan menar att Sverige var smarta som i motsats till andra INTE kontrollerade smittan utan istället indirekt agerade för att smittan skulle spridas för att uppnå flockimmunitet.

Saken är ganska enkel: Sverige är tillsammans med Tanzania ÖVERLÄGSET sämst på att begränsa smittspridningen eftersom man inte ens försökt, man har snarare agerat i rakt motsatt riktning för att LÅTA smittan spridas.

Om man inte begriper detta efter att ha studerat följande diagram har man problem med nämnda objektivitet, faktiskt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..147&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE~ITA~BEL~NLD
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-22 kl. 20:28.
Citera
2021-03-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kvartal länkar till Dagens Nyheter.

Citat från Dagens Nyheter, 18:e februari 2021:
Hoten och hatet mot Folkhälsomyndigheten har eskalerat och flera i ledningen behöver nu polisskydd.

Det har gått så långt att vi har dödshot som utreds av polisen, säger FHM:s generaldirektör Johan Carlson.

Myndigheten har översvämmats av mejl, telefonsamtal och inlägg på sociala medier sedan pandemin startade. Det mesta är frågor och synpunkter, men det kommer också hat, rena hot och personangrepp i extremt grova ordalag.
...
Mellan 24 januari 2020 och 24 januari i år landade runt 50.000 externa mejl i Anders Tegnells mejlkorg, enligt en uppskattning från FHM. Ett stickprov som enbart omfattar mejlen i december visar att cirka 80 stycken är av hatkaraktär, med krav på avgång, inkompetensförklaringar och mer eller mindre gränslösa personangrepp.
Blir Johan Carlson upprörd över att det finns svenskar som vill se att Folkhälsomyndighetens företrädare avgår? Är han upprörd att Folkhälsomyndigheten betecknas som inkompetent?

Det är ju rent löjligt att gå till Dagens Nyheter och klaga över någonting sådant.

Självklart måste Folkhälsomyndigheten acceptera att det finns svenskar som är upprörda över Folkhälsomyndighetens agerande.

Dagens Nyheter citerar Johan Carlson:
– Vi har en känsla av att det orkestreras, det kommer lite i vågor. Det är inte enbart enstaka personer som skickar dumheter utan vi ser att det är likartat och skickas till många.
Johan Carlson vill inte tro att det finns vanliga svenskar som blir arga och uttrycker hårda åsikter.

Dagens Nyheter citerar Johan Carlson:
Det här kommer inte att sluta med covid. Det kommer att fortsätta med alla möjliga områden, om vi tillåter det.
Vill Johan Carlson att avvikande åsikter inte ska tillåtas?

Johan Carlson och Dagens Nyheter ägnar sig åt trams.

Att Johan Carlson använder det mytbildande begreppet att det "orkestrerats" känner vi igen från allhanda avledningsmanövrer och villospår även i andra sammanhang. Klart röd flagg på det ordet, redan där är mitt förtroende för karln långt under noll. Den som använder sådana uttryck har sällan rent mjöl i påsen.
Citera
2021-03-22, 20:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
?

De svaga har fått sin vaccin. Nu är de immuna mot svår sjukdom och död. Det är bara att öppna upp nu.

Nej. Alla som behöver vaccin har inte fått ännu.

Ifall du har missat det, så kan jag påminna om att vaccineringen har gått mycket trögt.
Citera
2021-03-22, 20:30
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det gör jag ju pga jobbet är jag helt isolerad hemma o träffar ingen så jag kan predika hur mycket jag vill

Du kan skryta bäst du vill om dina insatser men inte kräva av andra att leva som du. Du kan visserligen även predika och domdera men förvänta dig en snyting och ingen hyllningskör.

Jag lever också isolerat så väl det går men skulle inte få för mig att kräva av tonåringar och unga vuxna att göra samma sak. Är du rädd för viruset för dig själv eller närstående, gör då det du anser vara bäst för er.
Citera
2021-03-22, 20:42
Medlem
HermaeusMoras avatar
Hejsan hade någon kunnat förklara vad för restriktioner vi har i Sverige?
Citera
2021-03-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Hejsan hade någon kunnat förklara vad för restriktioner vi har i Sverige?

Munskydd gäller i kollektivtrafiken mellan 15.43 och 18.12, däremellan är de nästan förbjudna. Om du bryter mot detta så är du dum och det är ditt straff och så är alla verksamheter som inte drar inte momspengar till staten stängda. Övriga tuffar på som vanligt, utom restauranger för där är det så mycket svarta pengar i vilket fall som helst. Flygtrafiken är stängd för alla flygplan som inte känner för att landa i Sverige, gör de det bryter de mot reglerna men det är skit samma för ingen orkar göra något åt det.

Ungefär så tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in