2021-03-22, 12:07
Medlem
Har ingen region rapporterat in än?
Citera
2021-03-22, 12:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Fauci är fullständigt galen.

The leader of the fårskock.... Hur är det ens möjligt att på laglig väg göra försök på barn?
Citera
2021-03-22, 12:16
Medlem
Idag ökar antalet covidpatienter något jämfört med i fredags i Skåne. Totalt vårdas 146 covidpatienter i regionen, vilket är två fler än i fredags.

I lördags var siffran dock lägre, totalt 138 vårdades då, vilket är den lägsta siffran sedan 12 november då 134 personer vårdades.

Det senaste dygnet har 182 fall konstaterats, en siffra som alltid är relativt låg på måndagar. Det senaste sjudagarsgenomsnittet är 422 nya fall per dag.
Citera
2021-03-22, 12:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Håller med. Detta är vansinne och det som är mest vansinnigt är friska under 50 som är helt desperata och säger att de tar vilket vaccin som helst. Yngre verkar dessutom inte reagera helt bra på något av vaccinen. Jag har hittills aldrig tagit något vaccin där jag ens fått en tillstymmelse till biverkning och det gäller nog majoriteten av Sveriges befolkning men när det gäller dessa vaccin så är alla biverkningar "normala". Kvarstående smärta i armen i flera veckor? Normalt. Okontrollerbara kräkningar i en hel dag? Normalt. Hjärndimma i flera veckor? Normalt.

Varför inte bara vaccinera +55 el +60 och riskgrupper, d.v.s. de riskgrupper som verkligen kan bli allvarligt sjuka om de får covid?

Jag tycker din uppfattning är vansinnigt fel och desperat dessutom. Jag tar den spruta som erbjuds det har inget med desperation att göra vill ha den snart så jag kan ute och resa. Att avstå för att slippa AZ är absolut inte aktuellt.

Jag tror på det som sägs den skyddar mot svår sjukdom, det är allt som krävs. Att ligga med svår andnöd och få syrgas sedan anses att nu är dina lungor slut, dags att dö. Nej det är inget att se fram emot.

Är man under 40 så kanske man inte bry sig alls. Helt Okej men bry er inte heller om andras beslut, det är deras val.
Citera
2021-03-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det kræver jo lige at befolkningen kan overtales til at følge din overbevisning. Du er hverken på linje med svenske myndigheder, eller EMA, som situationen er i dag.
EMA rekommenderar visst AZ:s vaccin:

https://www.ema.europa.eu/en/news/covid-19-vaccine-astrazeneca-benefits-still-outweigh-risks-despite-possible-link-rare-blood-clots
Citera
2021-03-22, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag tycker din uppfattning är vansinnigt fel och desperat dessutom. Jag tar den spruta som erbjuds det har inget med desperation att göra vill ha den snart så jag kan ute och resa. Att avstå för att slippa AZ är absolut inte aktuellt.

Jag tror på det som sägs den skyddar mot svår sjukdom, det är allt som krävs. Att ligga med svår andnöd och få syrgas sedan anses att nu är dina lungor slut, dags att dö. Nej det är inget att se fram emot.

Är man under 40 så kanske man inte bry sig alls. Helt Okej men bry er inte heller om andras beslut, det är deras val.

Alla får göra som de vill, oavsett om de vill vaccinera sig eller inte. Det är masshysterin jag är emot och den kan vara ganska farlig när det gäller nya vaccin. Som kvinna under 55 är jag dessutom jävligt tveksam att ta astra zenecas vaccin (och även Pfizer, Moderna m.fl.). Jag kanske ändrar mig, vem vet men i nuläget avvaktar jag. Jag skulle enbart ta vaccin om jag tror att jag skulle drabbas hårt av covid. Resa utomlands kan jag definitivt vänta med några år.
Citera
2021-03-22, 12:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Visst kan de vaccinera sig men det kommer inte att långsiktigt hjälpa dem att återgå till det normala. Då måste man utgå från att vaccinen biter på ALLA varianter, vilket så klart är vansinne.

Vad innebär normalt? Inget kommer att helt återgå till hur det vara före pandemin. Men man behöver inte frukta mutationerna så som om det dyker upp en helt ny smitta.

Med vaccin minskar de svåra fallen drastiskt det är vad som krävs för att uppnå något som kan liknar det normala ganska mycket. Anpassningen av vacciner så att de mer effektivt klarar av mutationerna pågår det är inte som att börja från början. Alla labb är just nu inriktade på det och redan till hösten kan nya vacciner med bredare spektrum finnas framme.

Vi kan snart betrakta covid som en vanlig säsongsinfluensa. Kanske försvinner den inom några år eller så lever den kvar lite längre. Ingen kan veta något om det i förväg.
Citera
2021-03-22, 12:32
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om 90% av befolkningen vaccineras så fort som möjligt är risken liten att viruset muterar till en sådan variant som vaccinet inte biter på. Om vi lyckas vaccinera 90% av befolkningen tills midsommar (någonting jag inte tror på) kan vi återgå till precovid tidigare.

Du utgår ju också från att vaccinen biter på alla varianter.

Vissa vaccinforskare och virologer menar att det är galenskap att massvaccinera yngre människor mot Covid-19.

Det kan till och med vara livsfarligt för mänskligheten med massvaccination då viruset teoretiskt sett skulle kunna mutera till något betydligt otäckare.

Varför chansa när det är så otroligt många som inte ens får några symtom överhuvudtaget?
Citera
2021-03-22, 12:34
Medlem
Citat:

Man kan inte klandra någon för att den accepterar ett vaccin som erbjuds.

Men det är ju fel någonstans om personer under 40 år erbjuds vaccin innan alla landets invånare över 50 år fått frågan.
Citera
2021-03-22, 12:54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie.Chiles
Alltså jag förringar inte att det finns de som får långtidssymptom efter en covid-infektion, vilket absolut existerar. Vid tex influensa är det ju inte ovanligt att man kan känna sig utmattad i flera månader efteråt. Upp till ett år är heller inte helt ovanligt men du läser aldrig om det. Men när kvinnor som inte ens fått konstaterat covid mer än att de tyckte att de hade "symptom för covid förra våren" så blir i alla fall jag misstänksam. Dessa jobbar ofta inom vård/omsorg eller andra lågavlönade och slitiga yrken. Är man lite trött å less på jobbet och känner för en "paus" är långtidscovid perfekt, absolut ingen kommer våga ifrågasätta det för tillfället...

Men vad fan, inse att det inte är ett vanligt virus. De flesta som fått covid har inte gjort några MRIs eller lungröntgens så vi vet inte omfattningen men vi vet att personer som haft asymtomatisk covid har många gånger haft värre lungskador än personer som rökt tobak hela livet. Att förringa risken bara för att vi inte gjort några omfattande undersökningar ännu är helt idiotiskt.
Citera
2021-03-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
EMA rekommenderar visst AZ:s vaccin:

https://www.ema.europa.eu/en/news/covid-19-vaccine-astrazeneca-benefits-still-outweigh-risks-despite-possible-link-rare-blood-clots

Ja, til alle. Det var ikke den vej du ville gå.
Citera
2021-03-22, 13:01
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Vad innebär normalt? Inget kommer att helt återgå till hur det vara före pandemin. Men man behöver inte frukta mutationerna så som om det dyker upp en helt ny smitta.

Med vaccin minskar de svåra fallen drastiskt det är vad som krävs för att uppnå något som kan liknar det normala ganska mycket. Anpassningen av vacciner så att de mer effektivt klarar av mutationerna pågår det är inte som att börja från början. Alla labb är just nu inriktade på det och redan till hösten kan nya vacciner med bredare spektrum finnas framme.

Vi kan snart betrakta covid som en vanlig säsongsinfluensa. Kanske försvinner den inom några år eller så lever den kvar lite längre. Ingen kan veta något om det i förväg.

Jag är rätt övertygad om att precis allt kommer återgå till hur det var före pandemin. Lika snabbt som hysterin tog fart i våras lika snabbt kommer det glömmas bort. Det handlar till stor del om media, den dagen dom slutar skriva om dödstal och mutationer så kommer vi snabbt glömma detta och gå vidare.
Mänskligheten har "glömt" bort betydligt större saker än detta genom historien.

Att denna pandemi blivit så extremt stor beror naturligtvis på media och all information som finns endast ett knapptryck bort. Den här tråden är ett utmärkt exempel på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in