2021-03-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishWanderer
Jag har varit på platsen och kan konfirmera att det ligger kvarlevor kvar i sprickan, ett större hud/benfragment. Jag såg också en blå tygbit i sprickan som har samma färg som trådarna på letmegetmes foton. Någon har lagt en liten bukett gjord av lingonris. Jag såg inget på väggarna men kollade inte så noga. Sprickan som egentligen är några stenblock som står mot varandra är inte så stor men en människa får plats.

Det ligger ganska lätttillgängligt i förhållande till andra områden i brandområdet. Jag kom inte från ett annat håll med svår terräng men det går en stig fram till sprickan som ansluter till en grusväg söderifrån.

Jag hittade ingen grusväg! Vi hoppade i sankmarken precis innan.
Citera
2021-03-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead66a
Gick du från/till Åvavägen nära Stensjödal Den vägen är relativt låttgången

Nej jag gick från Tyresta By genom skogen och kom in i brandområdet från sydväst. Jag brukar vandra ganska mycket i det här området och egentligen var jag där för att spana efter älg och fåglar.
Citera
2021-03-21, 22:14
Medlem
bergsturks avatar
Det finns en bok, Rosens Broderskap av David Morrell, där en elitsoldat/underrättelseagent drar sig ut i djungeln/skogen till en otillgänglig grop/grotta för att ta livet av sig, så han aldrig ska kunna hittas.
Senast redigerad av bergsturk 2021-03-21 kl. 22:44.
Citera
2021-03-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Så du menar att män lyckas med sina självmord för att de är tuffare och tål smärta bättre? Det motsägs ju av att det som självmordsoffren ser som mest smärtsamt är att leva.

Kommer inte ihåg alla procentsatser men tror runt en tredjedel av alla självmord utförs genom hängning och en tredjedel genom förgiftning. Ingen av dem är väl direkt smärtsamma.

Att två tredjedelar av alla självmord begås av män och en tredjedel av kvinnor beror väl oftast på att kvinnor generellt har lättare att prata om sina problem och att de också vanligen har ett betydligt större kontaktnät där de kan söka stöd än män har. Tidigare var nog också det faktum att män oftare hade ekonomiska ansvaret i olika situationer en orsak tillsammans med mäns uppfostran att vara "stark, tyst och handlingskraftig". (Och därmed en idiot) Detta har dock ändrats de senaste åren och det blir en allt större andel kvinnor i yngre medelåldern som tar sitt liv.

Nej. Mäns suicidförsök tenderar oftast att ”lyckas” då män generellt använder sig av mer ”brutala” metoder där överlevnadsgraden är extremt låg.

Huruvida det handlar om hur tuff man är eller ej låter jag dock vara osagt. Att män har svårare att öppna upp om sin ohälsa är nog troligt dock!

Källa finns bland annat här: https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-tar-fler-man-an-kvinnor-livet-av-sig
Senast redigerad av Detektering 2021-03-21 kl. 22:23.
Citera
2021-03-21, 22:58
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Har vi fått någon klarhet i om Militärturken sprängde sig själv till döds? Och kan det i så fall varit en bomb han oavsiktligt råkade spränga?
Citera
2021-03-22, 07:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsPeterForsman
Har vi fått någon klarhet i om Militärturken sprängde sig själv till döds? Och kan det i så fall varit en bomb han oavsiktligt råkade spränga?

Nej, vi har inte fått någon klarhet i det.
Citera
2021-03-22, 11:29
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det finns en bok, Rosens Broderskap av David Morrell, där en elitsoldat/underrättelseagent drar sig ut i djungeln/skogen till en otillgänglig grop/grotta för att ta livet av sig, så han aldrig ska kunna hittas.

Jo det var så han tänkte men misslyckades med den lilla detaljen att han befann sig mitt i ett högtrafikerat område i Stockholm med många besökare.
Citera
2021-03-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Hade han tänkt så hade han bättre kunnat göra slut på sig i Arvidsjaur. Stora marker utan folk, snö, bergstrakter, sjöar med tunna isar i år pg mycket snö.
Nä jag tror på mord. Myndigheterna har ju gått ut med att vi är väldigt utsatta för "främmande makter" just nu. Vilka makter? Varför? Men regeringen sköter det där med coronaviruset helt i linje med överenskommelserna. Sverige betalar!!!
Citera
2021-03-22, 16:28
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomcar89
Pentylstubin har en brinnhastighet på 6800m/s medans sprängdeg ligger på ca 5200 m/s så mao så är pentylstubin mycket explosivt. 5-6 varv runt 1dm tjockt träd klipper det som ingenting och i princip när du trycker på utlösaren så smäller det.

https://hemvarnet.se/UserFiles/Utbildningsgrupper/Sodertornsgruppen/filer/SoldRMtrl_Sprang_o_tandm.pdf

Citat:
Sprängdeg m/46
Data
Sprängämne pentyl uppblandad med olja
Detonationshastighet ca 7800 m/s
Densitet 1,5 kg/dm3
Patronens
vikt 125 g
längd 165 mm
diameter 27 mm
färg gulbrun
hölje papper
Varje patron är inslagen i papper, åtta patroner i kartong som väger 1 kg.
Citera
2021-03-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berlinlondon
Mamman säger att hon tror att han blev mördad. Det är lite svårt för mig att förstå hennes text men ungefär ”de som inte skulle kunna göra honom fysiskt illa sprängde honom och avslutade hans liv”. Hon tvivlar också på om svenska polisen bryr sig om att utreda saken vilken låter som att hon undrar om det finns intressen att sopa det under mattan(?) enl mig.

Jag är dåligt uppdaterad i tråden men ”vet” vi något nytt sedan en vecka?
Det är ganska självklart att mamman påstår att någon har bragt sonen om livet. Det är betydligt svårare för en förälder att behöva konfronteras med faktumet att ens vuxna barn har tagit sitt liv. Det kan orsaka stora skuldkänslor hos föräldrar när barnet begår självmord och självanklagelser blir tunga att bära.

Frågor som kan gnaga i föräldern i oändlighet är:
Varför var inte min son lycklig?
Är det mitt fel att han inte mådde psykiskt bra? Varför såg jag inte att han var så illa däran?
Vad borde jag ha gjort annorlunda i förhållande till honom under hans uppväxt?
Gav jag honom alltför lite kärlek och omsorg? Har jag inte varit en god mamma för min son?
Citera
2021-03-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Hade han tänkt så hade han bättre kunnat göra slut på sig i Arvidsjaur. Stora marker utan folk, snö, bergstrakter, sjöar med tunna isar i år pg mycket snö.
Nä jag tror på mord. Myndigheterna har ju gått ut med att vi är väldigt utsatta för "främmande makter" just nu. Vilka makter? Varför? Men regeringen sköter det där med coronaviruset helt i linje med överenskommelserna. Sverige betalar!!!
Han kanske mådde så dåligt att han inte ens orkade med tanken på att åka till Arvidsjaur. Hade han planerat självmord en längre tid, passade det förmodligen bra just innan resan. Platsen där kvarlevorna påträffades, hade han troligen valt ut sedan tidigare för att avsluta sitt liv.
Senast redigerad av Sorgensvart 2021-03-22 kl. 20:05.
Citera
2021-03-22, 20:18
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Han kanske mådde så dåligt att han inte ens orkade med tanken på att åka till Arvidsjaur. Hade han planerat självmord en längre tid, passade det förmodligen bra just innan resan. Platsen där kvarlevorna påträffades, hade han troligen valt ut sedan tidigare för att avsluta sitt liv.

Inte helt riskfritt att flyga upp med sprängmedel i ryggan heller.

Antagligen hoppades D att skrevan skulle rasa ihop, så han blir gömd för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in