Citat:
Ursprungligen postat av
joakim.svensson
Har också med att göra att sliddjuren oftare är otrogna och sviker sin partner än vad mannen gör. Mannen blir knäckt o tar livet av sig, medan sliddjuret är på ny kukjakt
När det gäller otrohet är det nog ingen större skillnad. Rent statistiskt måste ju alla dessa otrogna tjejer ha någon att vara otrogen med och man skall nog inte räkna med att alla skall vara trogna genom ett helt liv. Men det är verkligen ingen anledning att ta livet av sig även om det kan vara djävligt. Men man lär sig med åren.
Efter något eller ett par kraschade äktenskap så kan man ju hoppas att det sitter. För de allra flesta så är otrohet ett svek som möjligen går att förlåta men det går aldrig att göra ogjort. Som att limma ihop en kinesisk vas. Värdet faller och det blir aldrig detsamma. Tro mig, jag har lärt mig. Från båda håll.
---------------
En sak som jag sett här är att många tycks tro att en "tuff" utbildning och anställning skulle på något sätt förändra en människas känsloliv i grunden. Utöver den fysiska och kunskapsmässiga träningen får ju dessa soldater träna in hur de helt automatiskt skall reagera på rent känslomässiga påkänningar. De skall reagera och handla på ett sätt som inte leder till att de riskerar deras egen, gruppen eller uppdragets säkerhet. Detta, precis som kunskap och fysik, är något de är tvungna att fortsätta träna genom hela sin karriär helt enkelt för att det inte är en hårdkodad statisk del av dem själva.
De, såväl som många av oss andra, iklär sig en roll i sin anställning som är anpassad till vad de förväntas utföra. Hur många av er "blir en annan" när ni tar på er arbetskläderna? Troligen blir ni någon som enkelt klarar utmaningar som ni kanske skulle stå lite oförberedda inför om ni möttes av dem i era vanliga kläder på fritiden? Tänk då efter hur ni angriper ett känslomässigt dilemma under arbetstid? Man ser det väl oftare lite klarare och med mer sunt förnuft då än när man sitter hemma i ensamhet.
Dessa soldater är ju precis likadana. En sak de är tränade för är inga problem alls oavsett hur mycket ond bråd död eller elände det än innebär men om de tar med sig jobbet hem, eller om det dyker upp något utanför den sfären de är tränade för, kan vara en skitsak vid fel tidpunkt, och i hemmiljö så krackelerar fasaden och det blir kaos.
Ingen klarar allt och behåller en sund mental hälsa utan att ventilera ut spökena.