2021-03-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag har lite svårare frågor. Svara bara om ni har något konkret vetenskapligt att komma med, dvs konklusion av forskningsstudie och länk till forskningsstudie!
1. Hur stor är risken för ADE (svårare sjukdom vid ny infektion av variant) om man haft Covid-19?
2. Hur stor är risken för ADE (svårare sjukdom vid ny infektion av variant) om man blivit vaccinerad? Har det gjorts djurförsök under vaccinutvecklingen för att bekräfta eller dementera detta? Om nej, varför inte?
3. Om viruset muterar så att antikroppar från tidigare infektion eller vaccination inte biter, betyder inte det också att spikproteinet har förändrats så mycket att det inte tar sig in i cellerna så effektivt och därmed orsakar mildare sjukdomsförlopp och mindre spridning? Borde inte det betyda att vi kan bli av med det här viruset ändå trots att det muterar?
4. Om man blir vaccinerad med ett traditionellt avdödat-virus-vaccin går det in i cellerna ändå via ACE-2 receptorn?
5.Finns det bekräftad korsimmuninet från vanliga förkylningsvirus, speciellt hCoV-NL63 som även denna använder ACE-2-receptorn?
6. Om man blivit vaccinerad eller blivit smittat så sägs antikropparna stanna kvar i något år (osäkert), vad händer efter det? Det sägs att vi har T-cells immunsvar som varar i årtionden. Hur mycket sämre är ett immunsvar från T-cellerna än om man hade antikroppar kvar?
7. Vad händer i höst och nästa vinter när vi har kanske 30% utan immunitet (skolungdomar och de som inte blivit vaccinerade)?
8. Hur lång tid tar det för SARS-CoV-2 att mutera till ett vanligt förkylningsvirus som de andra mänskliga coronavirusen?
9. Om man får antikroppar (av Covid-19 eller vaccination) mot spikproteinet i viruset som vill koppla in sig på ACE-2 receptorn, kommer dessa antikroppar inte då också att förhindra de naturliga processer som annars brukar använda sig av dessa ACE-2 receptorer? Vilka hälsomässiga problem kan detta medföra på kort och på lång sikt?
10. Kan det finnas problem med autoimmuna sjukdomar långsiktigt pga vaccination? Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och varför ska man svara på just din lista med komplexa frågeställningar? Vad har du själv för tankar?
Det jag *tror* är följande 1 & 2 liten risk, 3 ja, ja, 4 ja, 5 ja, 6.långsammare immunsvar = mer sjuk, 7 smittspridning enbart i den gruppen, 8 årtionden, 9 ja, vet ej, 10 vet ej.
Som sagt, jag vet inte och jag har inte hittat några bra svar på internet (och ej heller här ;-)
Citera
2021-03-22, 16:52
Medlem
I Region Stockholm så har 2419 fall under helgen registrerats kontra 2444 förra måndagen. Tredje vågen verkar ha stött på patrull i form av både naturlig immunitet och vaccineringen.
Senast redigerad av karlkula12 2021-03-22 kl. 16:57.
Citera
2021-03-22, 16:58
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Stod idag i tidningen att den nya stora smittan i Jokkmokk var resultatet av en 2 dagars fylle fest.
Det är så jävla nonchalant och idiotiskt o festa mitt i den här skiten.
Först trodde jag inte att Svenska ungdomar var så jävla pantade men tydligen är de det.
Håller detta på lär vi inte se några ljusningar under hela året och kanske år 2022.
Det är inte alls säkert att vaccinen hinner ges i tid, sen vet ingen ännu hur väl det skyddar, om det kommer mutationer etc. Blir fan bara less på hur en del är..

Dom lever livet. Livet är kort oavsett vad som förkortar det (covid kommer alltid att bara vara en liten del). Jag klandrar dom inte. Är vår lösning att låsa in oss på obestämd tid kanske naturens lösning känns mer attraktiv. Framförallt då "vår" lösning är omöjlig att genomföra utan omfattande polisstat.

Det känns mer och mer självklart att de som är rädda för viruset är de som får ta ansvaret att isolera sig. Detta säger jag som levt i semikarantän i över ett år. Sluta kräva av andra att ta ansvar för dig och ditt öde. Ansvar är inget man kan packa på andra - ansvar är något man själv tar och som ofta brukar vara förknippat med ersättning. Det du talar om är tvång och plikt under hot om våld. Jag vet att du har goda avsikter men kanske är det vägen mot helvetet du promenerar på.
Citera
2021-03-22, 17:14
Medlem
Madagascars avatar
2419 nya fall idag i Stockholm.
Förra måndagen 2444 nya fall.

486 inlagda.
412 förra måndagen.

/Regionen och Platz
Senast redigerad av Madagascar 2021-03-22 kl. 17:16.
Citera
2021-03-22, 17:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
I Region Stockholm så har 2419 fall under helgen registrerats kontra 2444 förra måndagen. Tredje vågen verkar ha stött på patrull i form av både naturlig immunitet och vaccineringen.

Lite oväntat, men väldigt positivt.
Citera
2021-03-22, 17:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vilka vaccin tänker du på?

De vaccin som bekämpar barnsjukdomar är naturligtvis testade på barn.
Men även här finns minsta ålder som man tar hänsyn till.

Vilken är denna minsta ålder?
Citera
2021-03-22, 17:20
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Rapporten kom väldigt tidigt idag så det är tyvärr inte säkert att siffrorna är jämförbara.
Citera
2021-03-22, 17:24
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Rapporten kom väldigt tidigt idag så det är tyvärr inte säkert att siffrorna är jämförbara.
För att vara exakt:

Idag fick jag siffrorna 15:25
Förra måndagen 17:15

Har ingen aning om hur rapporteringen fungerar internt. Någon med insyn?
Citera
2021-03-22, 17:30
Medlem
Citat:
2 timmar hit eller dit gör nog varken till eller från. Då är det nog svårare att jämföra dagarna då antalet utförda tester skiljer sig. Det vi dock vet är att region Stockholm utökat testningen med mobila testenheter i de områden där smittspridningen gärna sker i det tysta. Rinkeby etc.
Citera
2021-03-22, 17:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Nu ger covid kanske även hörselnedsättning.

https://news.sky.com/story/covid-19-hearing-loss-tinnitus-and-vertigo-may-be-associated-with-coronavirus-research-suggests-1225 3274
Citera
2021-03-22, 17:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
För att vara exakt:

Idag fick jag siffrorna 15:25
Förra måndagen 17:15

Har ingen aning om hur rapporteringen fungerar internt. Någon med insyn?

De brukar bryta 14.00, oavsett när de släpper rapporten
Citera
2021-03-22, 17:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Nu vill jag nog mena att vaccineringen i UK har börjat kicka in på allvar. 33 döda igår och 17 döda idag. Så sjukt glad att det äntligen är slut på dessa mardrömssiffror där det dör 1,200 personer om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in