2021-03-22, 15:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag tänker som så att av dessa 11 så är det antagligen så (går säkert att kolla upp) att dom redan var svårt sjuka och för friska barn är risken i princip noll att dö i covid. Att någon/några dött i blodpropp som vaccinerats är jag inte heller speciellt orolig för (ännu) men däremot eventuella långtidseffekter.

Hur mycket dom än försöker övertala alla att vaccinet är säkert så kan dom omöjligt veta om eventuella biverkningar i ett långt perspektiv.

Riskerna med Corona tycker jag det finns en ganska klar bild på och även biverkningar av vaccinen initialt. Det som ingen har koll på än är som sagt långtidseffekter.

Svaret på din fråga är i mitt fall att med den kunskap jag har nu om vaccinet och Corona så skulle det senare vara värre.
Man kan ju bara göra det man tror är mest rätt för sina barn och facit får man med tiden.

Än så länge är ju inte vaccination av barn och ungdomar aktuellt
Citera
2021-03-22, 15:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Oj, det verkar vara lite si och så med vaccinationsviljan i tredje världen. Av 800 000+ doser som den vite mannen skänkt till Uganda så har bara 3000 doser använts (kanske mest gått till hjälparbetarna och deras familjer?).

Afrikanerna vill så klart ha finvacciner. Astra duger inte åt herrskapet. De vet att européerna är väldigt generösa hemma på plats i Europa. De formligen strösslar ju ut pengar, vita kvinnors underliv och bostäder över afrikanerna. Men nu har man alltså fräckheten att skicka det billigaste vaccinet till Afrika!

Så hur ska vi hantera detta. Kanske borde allt vaccin från Pfizer och Moderna skickas till Afrika och så får européerna nöja sig med Astras vaccin? Det skulle ju kunna vara en fungerande lösning.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tvekan-till-astra-zenecas-vaccin-i-fattigare-lander/
Ja, men är det inte lite typiskt. När osäkerheten runt AZ vaccinet började i Europa så tog det inte många dagar fören USA började Skänka AZ till Mexico och Canada och nu började Sydafrika sälja av sitt AZ vaccin till fattigare grannländer.

Det blir ju lite konstigt om Europa, USA och anda rika länder slutar att vaccinera med AZ efter dödsfallen och ”välmenande” istället skänker/säljer AZ vaccinet till fattiga länder.
Citera
2021-03-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Jo nikotin har faktiskt bevisats vara bra mot C19
Nikotin i ren form eller menar du just cigarettrök? Jag menade i mitt svar att jag inte var rökare eller nikotinist. Ett litet missförstånd där.
Citera
2021-03-22, 15:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och man kan får hörselproblem av influensa.
https://www.siliconvalleyhearing.com/blog/how-the-flu-affects-your-hearing/

Alla infektionssjukdomar kan ge problem av olika slag.
Detta då nerver kan skadas.
Ja, så är det.

Edit
Assiaten och Hongkong gav tex. rätt mycket följdsjukdomar med olika kvarvarande skador.

Några av barnsjukdomarna man nu vaccinerar mot gav också följdsjukdomar.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-22 kl. 16:04.
Citera
2021-03-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
83 alltså. Hade för mig att det var minst 150. Frågan är väl om de räknar in MIS-C under corona? Förmodligen inte då det verkar komma veckor efter infektionen.

intressant! vart har du läst detta? statistik på MIS-C hos barn som direkt länkat till covid? finns det?
Senast redigerad av Porky123 2021-03-22 kl. 16:06.
Citera
2021-03-22, 16:05
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vaccunationshetsen är dum. Vad är slutmålet? Ingen vet det.

Det är mycket bättre att vaccinera de gamla och de rädda och låta resten vara. Det är ändå så det kommer att sluta om man bara tänker lite logiskt. Man kommer inte kunna motivera att vaccinera hela världens befolkning varje/vartannat år mot en sjukdom som för de allra flesta är ofarlig.

Det dras direkt på skatten så folk har inget att tycka till om. Jämför med miljöfrågan som även den orsakar överföringar på miljarder efter miljarder från folkens skattkistor till rika privatintressen.
Citera
2021-03-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Sammanfatta gärna lite mera eftersom det är en permalänk.
Här kommer litet mera (törs inte klippa ut hur mycket som helst):

Citat:
Det har gått drygt ett år sedan det första dödsfallet i covid-19 i Sverige. Det var den 11 mars 2020 som en person i 70-årsåldern med underliggande sjukdomar avled i Stockholms län. Sedan dess har över 13 000 människor dött i covid-19 i Sverige. De har lämnat efter sig barn, släkt och vänner. Varje dödsfall är en unik förlust. Men det finns också gemensamma nämnare - faktorer som väsentligt har ökat risken för att dö i covid-19.

Dagens Nyheter har genomfört en unik undersökning om de döda - inkomst, utbildningsnivå, ålder, kön och födelseland. Statistiken bygger på datakörningar som SCB och Socialstyrelsen har gjort på DN:s uppdrag.

Undersökningen visar att den största riskfaktorn är ålder. Bara en promille av de döda, 16 personer, var under 30 år. De allra flesta döda, 72 procent, finns i åldersgruppen 80 år och äldre.

Citera
2021-03-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
intressant! vart har du läst detta? statistik på MIS-C hos barn som direkt länkat till covid? finns det?

Kan ske veckor efter infektionen. Det är hörsägen jag hört om detta i Sverige, enstaka tidningsartiklar har nämnt det. Barnen kommer in i multiorgansvikt och hamnar på IVA typ. För att Tegnell inte tillät distansundervisning och avrådde från mask i skolorna. Dessa barn lär aldrig bli sig lika igen i många fall.
Citera
2021-03-22, 16:26
Medlem
Jag har lite svårare frågor. Svara bara om ni har något konkret vetenskapligt att komma med, dvs konklusion av forskningsstudie och länk till forskningsstudie!
1. Hur stor är risken för ADE (svårare sjukdom vid ny infektion av variant) om man haft Covid-19?
2. Hur stor är risken för ADE (svårare sjukdom vid ny infektion av variant) om man blivit vaccinerad? Har det gjorts djurförsök under vaccinutvecklingen för att bekräfta eller dementera detta? Om nej, varför inte?
3. Om viruset muterar så att antikroppar från tidigare infektion eller vaccination inte biter, betyder inte det också att spikproteinet har förändrats så mycket att det inte tar sig in i cellerna så effektivt och därmed orsakar mildare sjukdomsförlopp och mindre spridning? Borde inte det betyda att vi kan bli av med det här viruset ändå trots att det muterar?
4. Om man blir vaccinerad med ett traditionellt avdödat-virus-vaccin går det in i cellerna ändå via ACE-2 receptorn?
5.Finns det bekräftad korsimmuninet från vanliga förkylningsvirus, speciellt hCoV-NL63 som även denna använder ACE-2-receptorn?
6. Om man blivit vaccinerad eller blivit smittat så sägs antikropparna stanna kvar i något år (osäkert), vad händer efter det? Det sägs att vi har T-cells immunsvar som varar i årtionden. Hur mycket sämre är ett immunsvar från T-cellerna än om man hade antikroppar kvar?
7. Vad händer i höst och nästa vinter när vi har kanske 30% utan immunitet (skolungdomar och de som inte blivit vaccinerade)?
8. Hur lång tid tar det för SARS-CoV-2 att mutera till ett vanligt förkylningsvirus som de andra mänskliga coronavirusen?
9. Om man får antikroppar (av Covid-19 eller vaccination) mot spikproteinet i viruset som vill koppla in sig på ACE-2 receptorn, kommer dessa antikroppar inte då också att förhindra de naturliga processer som annars brukar använda sig av dessa ACE-2 receptorer? Vilka hälsomässiga problem kan detta medföra på kort och på lång sikt?
10. Kan det finnas problem med autoimmuna sjukdomar långsiktigt pga vaccination? Varför?
Senast redigerad av fabbe2 2021-03-22 kl. 16:36.
Citera
2021-03-22, 16:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag har lite svårare frågor. Svara bara om ni har något konkret vetenskapligt att komma med, dvs konklusion av forskningsstudie och länk till forskningsstudie!
1. Hur stor är risken för ADE (svårare sjukdom vid ny infektion av variant) om man haft Covid-19?
2. Hur stor är risken för ADE (svårare sjukdom vid ny infektion av variant) om man blivit vaccinerad? Har det gjorts djurförsök under vaccinutvecklingen för att bekräfta eller dementera detta? Om nej, varför inte?
3. Om viruset muterar så att antikroppar från tidigare infektion eller vaccination inte biter, betyder inte det också att spikproteinet har förändrats så mycket att det inte tar sig in i cellerna så effektivt och därmed orsakar mildare sjukdomsförlopp och minder spridning? Borde inte det betyda att vi kan bli av med det här viruset ändå trots att det muterar?
4. Om man blir vaccinerad med ett traditionellt avdödat-virus-vaccin går det in i cellerna ändå via ACE-2 receptorn?
5.Finns det bekräftad korsimmuninet från vanliga förkylningsvirus, speciellt hCoV-NL63 som även denna använder ACE-2-receptorn?
6. Om man blivit vaccinerad eller blivit smittat så sägs antikropparna stanna kvar i något år (osäkert), vad händer efter det? Det sägs att vi har T-cells immunsvar som varar i årtionden. Hur mycket sämre är ett immunsvar från T-cellerna än om man hade antikroppar kvar?
7. Vad händer i höst och nästa vinter när vi har kanske 30% utan immunitet (skolungdomar och de som inte blivit vaccinerade)?
8. Hur lång tid tar det för SARS-CoV-2 att mutera till ett vanligt förkylningsvirus som de andra mänskliga coronavirusen?
9. Om man får antikroppar (av Covid-19 eller vaccination) mot spikproteinet i viruset som vill koppla in sig på ACE-2 receptorn, kommer dessa antikroppar inte då också att förhindra de naturliga processer som annars brukar använda sig av dessa ACE-2 receptorer? Vilka hälsomässiga problem kan detta medföra på kort och på lång sikt?
10. Kan det finnas problem med autoimmuna sjukdomar långsiktigt pga vaccination? Varför?

Och varför ska man svara på just din lista med komplexa frågeställningar? Vad har du själv för tankar?
Citera
2021-03-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kommer litet mera (törs inte klippa ut hur mycket som helst):

Haha, ja det låter som en fullständigt värdelös undersökning av våra underbegåvade journalister. De har sina samhällsvetenskapliga glasögon på och hoppas hitta något spännande. Vilket scoop det hade varit om viruset varit rasistiskt! Men de glömde visst kolla BMI eller underliggande sjukdomar.

I själva verket är det ålder och fetma det handlar om. Det mesta annat är sekundärt. Det vet alla som är insatta i det här.
Citera
2021-03-22, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag har en enklare mer naturlig lösning. Man låter dom som vill vacciner sig göra det och de som inte vill kan låta bli.

Ja, så går det ju till.

Jag säger inte att vaccineringen är dålig. Jag säger att vaccinationshetsen är dum. En reaktion på de senaste dagarnas diskussion i tråden. Den är kortsiktig och dum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in