2021-03-22, 10:25
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det har ju hitintills också visat sig utmärkt mot blodpropp, den vanligare dödsorsaken i Europa.

Många mediciner som kan ge blodproppar. Den vanligaste är väl p-Piller. Betydligt fler får blodproppar av p-piller än av corona vaccin. Blodproppar går att hantera till stor del.

Skulle jag ta vaccinet (har haft Corona redan) så skulle jag nog ta acetylsalicylsyra veckorna efter för att dra ner på ev. risk för blodproppar. Räcker med en halv Asperin eller liknande per dag för att avsevärt reducera risken för blodproppar.

Alla medikamenter har biverkningar och det är först när det blir 1:100 som det anses högre risk om man läser bipacksedlar för olika mediciner.

Vanliga hjärtmediciner, diabetes mediciner som mängder av människor dagligen tar har högre frekvens av allvarliga biverkningar än Corona vaccinerna Så man får se lite sunt på riskerna och sätta det i relation till andra mediciners biverkningar.

Jag är inte på något sätt ute efter att förringa Vaccinernas biverkningar men är det 1 av 100 000 som drabbas av ex. blodpropp så är riskerna väldigt små jämfört med "vardags medicinerna" folk äter dagligen för diverse åkommor.

Hade för många år sedan en flickvän som fick blodpropp i ena lungan där man misstänkte hennes p-piller och hon fick byta sort. Ren tur att proppen inte gick till hjärta eller hjärna.
2021-03-22, 14:37
Medlem
Det vanskliga med AZ vaccinet är ju att dödsfallen trots att de är ovanliga enbart drabbat friska personer under 55 år företrädesvis kvinnor, dvs personer som haft noll risk att bli allvarligt sjuk/eller dö i covid.

Hade de ovanliga biverkningarna drabbat äldre multisjuka så hade man ju kunnat dra slutsatsen att nyttan med vaccineringen ändå överväger risken.

Nu tycker jag inte det verkar lika enkelt, eftersom de yngre friska personerna endast vaccinerar sig av solidaritet med äldre och egentligen inte för eget skydd. Ändå är det de som riskerar att dö av vaccinet.

Jag börjar luta mer åt en allmän vaccinering av personer 55+ samt multisjuka.

Övrig befolkning tycker jag man kan strunta i att vaccinera. Nån gång ska de ju ändå få covid då det är här för att stanna.
2021-03-22, 15:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Det vanskliga med AZ vaccinet är ju att dödsfallen trots att de är ovanliga enbart drabbat friska personer under 55 år företrädesvis kvinnor, dvs personer som haft noll risk att bli allvarligt sjuk/eller dö i covid.

Hade de ovanliga biverkningarna drabbat äldre multisjuka så hade man ju kunnat dra slutsatsen att nyttan med vaccineringen ändå överväger risken.

Nu tycker jag inte det verkar lika enkelt, eftersom de yngre friska personerna endast vaccinerar sig av solidaritet med äldre och egentligen inte för eget skydd. Ändå är det de som riskerar att dö av vaccinet.

Jag börjar luta mer åt en allmän vaccinering av personer 55+ samt multisjuka.

Övrig befolkning tycker jag man kan strunta i att vaccinera. Nån gång ska de ju ändå få covid då det är här för att stanna.

Det är uppenbart stor skillnad på vaccin och vaccin. Skyddsnivån är tyvärr inte den bästa på Astras vaccin, samtidigt som biverkningarna är desto fler.
2021-03-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är uppenbart stor skillnad på vaccin och vaccin. Skyddsnivån är tyvärr inte den bästa på Astras vaccin, samtidigt som biverkningarna är desto fler.

Ja jag är verkligen ingen vaccin-skeptiker i vanliga fall men till och med jag tycker man verkar gå för hastigt fram. Till varje pris ska alla som kan få en spruta i armen, skit sak samma om skyddseffekten är låg för nya mutationer och att en och annan ungdom stryker med. Vi ska ha den jävla flockimmuniteten till varje pris. Så resonerar man verkar det som. Man verkar vara desperata och då tappar man bort säkerhetstänket.

Lite eftertanke önskar jag mig. Är det så farligt att få covid som frisk hälsosam 35-åring? Nej knappast. Har själv haft det för ett år sedan och jag kommer ställa mig absolut sist i kön om de försöker truga på mig AZ vaccinet.
2021-03-22, 15:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Ja jag är verkligen ingen vaccin-skeptiker i vanliga fall men till och med jag tycker man verkar gå för hastigt fram. Till varje pris ska alla som kan få en spruta i armen, skit sak samma om skyddseffekten är låg för nya mutationer och att en och annan ungdom stryker med. Vi ska ha den jävla flockimmuniteten till varje pris. Så resonerar man verkar det som. Man verkar vara desperata och då tappar man bort säkerhetstänket.

Lite eftertanke önskar jag mig. Är det så farligt att få covid som frisk hälsosam 35-åring? Nej knappast. Har själv haft det för ett år sedan och jag kommer ställa mig absolut sist i kön om de försöker truga på mig AZ vaccinet.

Är inte heller någon vaccinskeptiker och jag har stor respekt för sjukdomen Covid19. Men bara för det ska man inte bli dum.
Vi vet ju att AZ-vaccin har både lägre skyddseffekt, är mindre verksamt mot mutationerna, samt är behäftat med både fler och allvarligare biverkningar. Kort sagt - Astras vaccin är ett av de sämre covid19-vaccinen.
Från EU och vissa andra myndigheter får man då höra att nyttan med vaccinet är större än riskerna man tar när man blir sjuk. Min poäng är att Astras vaccin inte ska jämföras med Covid19, utan astras vaccin ska jämföras med andra covid19-vaccin. Här verkar allt att döma astras vaccin vara väldigt mycket sämre. Det är skäl nog för att sluta vaccinera med det vaccinet tycker jag.
Man borde istället lägga mer krut på att skala upp produktionen av de bättre vaccinen och vaccinera med dessa istället.
2021-03-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det finns inga fastställda dödsfall.

Har inte skrivit något om "fastställda" dödsfall. De är, tillsammans med de andra allvarliga biverkningarna, under efterforskning men det är konstigt att enkom AZ-vaxxinet har haft dessa, eller vågar de andra inte lägga fram sina fall av samma sak?
2021-03-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är inte heller någon vaccinskeptiker och jag har stor respekt för sjukdomen Covid19. Men bara för det ska man inte bli dum.
Vi vet ju att AZ-vaccin har både lägre skyddseffekt, är mindre verksamt mot mutationerna, samt är behäftat med både fler och allvarligare biverkningar. Kort sagt - Astras vaccin är ett av de sämre covid19-vaccinen.
Från EU och vissa andra myndigheter får man då höra att nyttan med vaccinet är större än riskerna man tar när man blir sjuk. Min poäng är att Astras vaccin inte ska jämföras med Covid19, utan astras vaccin ska jämföras med andra covid19-vaccin. Här verkar allt att döma astras vaccin vara väldigt mycket sämre. Det är skäl nog för att sluta vaccinera med det vaccinet tycker jag.
Man borde istället lägga mer krut på att skala upp produktionen av de bättre vaccinen och vaccinera med dessa istället.

Ja jag kan bara hålla med. I ett normalläge som inte är akut tex då man ska välja vilket vaccin man ska rekommendera och köpa in för exempelvis hpv eller tbe, så går man ju så tillväga att man gör jämförelser mellan olika tillverkares vacciners effektivitet och biverkningar osv. Det tar tid.

Men med covid situationen har man inte tid. Det är akut. Lägg till de problem med supply-chain som uppstått på den globala marknaden, så lämnas man med ett eller ett fåtal alternativ. Till och med det sämsta alternativet är bättre än att inte vaccinera alls. Man har inte tid att göra avvägda beslut. Tredje vågen närmar sig. Det är en ytterst olämplig miljö att fatta rationella beslut i.
2021-03-22, 17:10
Medlem
Yrsel, balansproblem och tinnitus verkar också vara en ganska vanlig bieffekt som en hel del har fått.
https://vestibular.org/forum/dizziness/covid-19-vaccine-side-effects/paged/31/
2021-03-22, 17:40
Medlem
Bananarmens avatar
Min mor i tidig 70års ålder fick AZ för två veckor sedan. Inga direkta biverkningar utom dom "vanliga".

Hon har alltid varit skärpt och håller igång (går milen varje dag) och jobbar fortfarande ca 2 dar i veckan vid behov.

Nu tycker jag att hon uppför sig annorlunda. Vet inte riktigt hur men hon har uppenbara minnesproblem. Hon ringer mig och frågar vad jag ville, fast jag inte ringt henne. Hon hävdar att jag ville att hon skulle ringa, fastän jag inte bett henne göra det t.ex.

Igår bad jag henne köpa mjölk (vilket hon gjort 100 gånger tidigare) och hon köpte helt fel mjölk, så jag sa att det var inte den vi brukar använda och då skulle hon köpa den andra "vanliga" istället men kom ändå med en helt annan typ av mjölk igen (inte ens mjölk längre). Jag sa inget utan blev snarare lite chockad och trodde hon skojade med mig men..

Jag vet att demens kan komma plötsligt men jag undrar om någon annan hört någon korrelation med az (eller andra vacciner) och minnesproblem.
2021-03-22, 18:05
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Min mor i tidig 70års ålder fick AZ för två veckor sedan. Inga direkta biverkningar utom dom "vanliga".

Hon har alltid varit skärpt och håller igång (går milen varje dag) och jobbar fortfarande ca 2 dar i veckan vid behov.

Nu tycker jag att hon uppför sig annorlunda. Vet inte riktigt hur men hon har uppenbara minnesproblem. Hon ringer mig och frågar vad jag ville, fast jag inte ringt henne. Hon hävdar att jag ville att hon skulle ringa, fastän jag inte bett henne göra det t.ex.

Igår bad jag henne köpa mjölk (vilket hon gjort 100 gånger tidigare) och hon köpte helt fel mjölk, så jag sa att det var inte den vi brukar använda och då skulle hon köpa den andra "vanliga" istället men kom ändå med en helt annan typ av mjölk igen (inte ens mjölk längre). Jag sa inget utan blev snarare lite chockad och trodde hon skojade med mig men..

Jag vet att demens kan komma plötsligt men jag undrar om någon annan hört någon korrelation med az (eller andra vacciner) och minnesproblem.

Jodu, det fenomenet börjar bli ganska vanligt nu och det finns troligtvis en förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Idag var en märklig dag.
Jag beskådade inom loppet av 10 minuter 7st 65+ människor som betedde sig väldigt förvirrat.
På väg från parkeringsgaraget stod det en kvinna och försökte öppna dörren åt fel håll, tills jag hjälpte henne att öppna dörren.
Vid pantmaskinen stog en herre helt förvirrad och förstod inte att han skulle plocka kvittot ut maskinen.
Vid entrén till affären stog en kvinna som inte förstod hur spärren för att gå in fungerade.
Inne i affären (Willys) åskådare jag tre tillfällen där förvirrade äldre försökte leta efter något. Personalen frågade -vad letar du efter. Jag letar blev svaret. En annan satte sig ner på golvet.
I kassan var det en äldre dam som till synes inte ens förstod vad hon hade lagt på bandet och lika lite lyckades betala.

Okej, förvirrade och dementa äldre ser man ibland, men det här var verkligen något utöver det normala.
Det var snudd på surrealistiskt att se dessa människor så förvirrade, och så många under så kort tid.

Märkligt bara.

Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Läskigt, upplevde exakt samma sak idag, en lite äldre man fast inte jättegammal, stod och gick omkring i små cirklar utanför den lokala livsmedelsbutiken som ett stort frågetecken. Reagerade på det när jag kom dit och när jag for var han på exakt samma ställe och våra blickar möttes, det var panik i dom ögonen, han hade ingen aning vart han var.

Är det nu något börjar hända den äldre befolkningen som fått vaccin tidigt? Finns det mer liknande iakttagelser? Är det den riktiga anledningen vaccinet från AZ är stoppat?

Det vore som en dålig apocalypse film om det stämmer, tänk scenariot att miljoner av äldre plötsligt får grav Alzheimers plötsligt. Lär bli panik i världen av sällan skådat slag
2021-03-22, 18:22
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Jodu, det fenomenet börjar bli ganska vanligt nu och det finns troligtvis en förklaring.

Helt sjukt om det blir en ny "pandemi" med Alzheimers för alla som vaccin. Hos yngre kanske det märks som minnesproblem typ mer av utmattningskaraktär och hos äldre någon typ av förvirring.

Ska hålla koll på hur det utvecklar sig för min mamma och återkommer.
2021-03-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen

Samma sak har hänt en arbetskompis föräldrar, fadern hittade inte hem med bilen och han har innan vaccineringen inte haft minnesproblem, hans mor blandar ihop vilken dag det är.

Något är allvarligt fel med vaccinet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in