2021-03-22, 15:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vaccunationshetsen är dum. Vad är slutmålet? Ingen vet det.

Det är mycket bättre att vaccinera de gamla och de rädda och låta resten vara. Det är ändå så det kommer att sluta om man bara tänker lite logiskt. Man kommer inte kunna motivera att vaccinera hela världens befolkning varje/vartannat år mot en sjukdom som för de allra flesta är ofarlig.
Men det är väl ingen som tvingar någon till att vaccinera sig.

Jag tycker den biten går ganska snyggt till denna gång. Mins hur det var under svininfluensan. Då hotade man vårdpersonal att de skulle förlora jobbet om de inte vaccinerade sig och vi övriga fick en stor broschyr med en söt bäbis på framsidan med orden. Gör det för bebisarna. För oss alla flesta var viruset ofarligt men om vi inte vaccinerade oss skulle massa bebisar dö.

Den gången kunde man snacka om ful spel. Fantastik att så många gick på det. Jag tänker att när man tvingar och trycker dyra broschyrer så finns det all grund att fråga varför. Nu trycks inga broschyrer folk vill vaccinera sig.

Lika så ringlar köerna inte täta och långa denna gång, för denna gång är det faktiskt ett smittsamt och farligt virus man vaccinerar mot.
Citera
2021-03-22, 15:15
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, global flockimmunitet är nog näst intill omöjligt att nå, en inom ett land eller inom en grupp av länder är det säkert möjligt.

Behövs inte riskerna att smittas minskar säkert dramatiskt när 70% fått vaccin.. De som inte tillhör riskgrupp kan ju leva med risken att åka på covid. Vill de inte det så får de ta sprutan. Enkelt val.

Hela Afrika 1 miljard människor mycket ung befolkning har låg spridning eller uppvisade symptom. Låt dem vara onödigt vaccinera dom. Har de sårbara grupper vaccinera dem då? Men om de ska resa till Europa kommer vi att kräva test, intyg räcker nog inte.
Citera
2021-03-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men det är väl inte Knudsen som har fattat det beslutet utan FoHM?

Skulden borde väl rimligtvis ligga hos de som fattat besluten. Är beslutsfattarna så påverkansbara att de inte klarar att stå för sin åsikt i en diskussion, kan man inte skylla på någon annan. Fantastiskt att du lastar andra för de beslut som FoHM tagit och som enligt dig är dåliga.

Som jag förstod det av artikeln med Knudsen så handlade vaccinationen av ”unga kvinnor” och resterande personal på IVA inte om deras säkerhet utan att garantera att det fanns personal där som kunde ta hand om de döds sjuka som kommer dit. Alltså för att undvika den katastrofen det skulle bli om halva personal styrkan låg hemma.
Jag tycker inte att skulden alltid ligger hos den som fattar beslut, men om du säger så. Det är regionerna som fattar besluten.

Knudsens skäl är lika dåligt som något annat skäl. Personalbortfallet inom vården p.g.a. covid har inte varit så alarmerande högt att man ska prioritera bort 85-åringar från att vaccineras.
Citera
2021-03-22, 15:30
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vaccunationshetsen är dum. Vad är slutmålet? Ingen vet det.

Det är mycket bättre att vaccinera de gamla och de rädda och låta resten vara. Det är ändå så det kommer att sluta om man bara tänker lite logiskt. Man kommer inte kunna motivera att vaccinera hela världens befolkning varje/vartannat år mot en sjukdom som för de allra flesta är ofarlig.

Jag har en enklare mer naturlig lösning. Man låter dom som vill vacciner sig göra det och de som inte vill kan låta bli.
Citera
2021-03-22, 15:30
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Om en på miljonen får allvarliga biverkningar av vaccinet och 11 på cirka två miljoner 0 - 19 åringar dör av covid verkar det ju feltänkt att inte vaccinera. En på miljonen gäller väl iofs. bara Astra Zenecas vaccin och bara hittills, men ändå.

Frågan är om det känns bättre att leva med att "jag valde att inte vaccinera mina barn och ett dog" än att leva med att "jag valde att vaccinera mina barn och ett dog"?

Jag tänker som så att av dessa 11 så är det antagligen så (går säkert att kolla upp) att dom redan var svårt sjuka och för friska barn är risken i princip noll att dö i covid. Att någon/några dött i blodpropp som vaccinerats är jag inte heller speciellt orolig för (ännu) men däremot eventuella långtidseffekter.

Hur mycket dom än försöker övertala alla att vaccinet är säkert så kan dom omöjligt veta om eventuella biverkningar i ett långt perspektiv.

Riskerna med Corona tycker jag det finns en ganska klar bild på och även biverkningar av vaccinen initialt. Det som ingen har koll på än är som sagt långtidseffekter.

Svaret på din fråga är i mitt fall att med den kunskap jag har nu om vaccinet och Corona så skulle det senare vara värre.
Citera
2021-03-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jaså? För att tjockis-Solberg struntar i restriktionerna och festar i fjällen så betyder det knappelunda att övriga Norge får göra det. Jag känner några krögare i Oslo och dom är samtliga på ruinens brant iaf. Tragiskt verkligen.

Jag jobbar och bor i Norge så att jag tror jag har på fötterna när jag diskuterar detta. Krogbranschen är inte allt, men självklart finns det nischer som sliter om de inte får ha några kunder...
Citera
2021-03-22, 15:31
Medlem
Oj, det verkar vara lite si och så med vaccinationsviljan i tredje världen. Av 800 000+ doser som den vite mannen skänkt till Uganda så har bara 3000 doser använts (kanske mest gått till hjälparbetarna och deras familjer?).

Afrikanerna vill så klart ha finvacciner. Astra duger inte åt herrskapet. De vet att européerna är väldigt generösa hemma på plats i Europa. De formligen strösslar ju ut pengar, vita kvinnors underliv och bostäder över afrikanerna. Men nu har man alltså fräckheten att skicka det billigaste vaccinet till Afrika!

Så hur ska vi hantera detta. Kanske borde allt vaccin från Pfizer och Moderna skickas till Afrika och så får européerna nöja sig med Astras vaccin? Det skulle ju kunna vara en fungerande lösning.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tvekan-till-astra-zenecas-vaccin-i-fattigare-lander/
Citera
2021-03-22, 15:34
Medlem
Surtrutens avatar
Results

Sixteen (13.2%) patients reported a change in hearing and/or tinnitus since being diagnosed with COVID-19. The median age in these 16 cases was 64 years, range 44–82, with 14 (87.5%) male. Co-morbidities were common, e.g. diabetes (n = 3). There was a self-reported deterioration in hearing in eight cases, with four reporting a pre-existing hearing loss. There was self-reported tinnitus in eight cases, with three reporting a pre-existing hearing loss. There were no reports of recent changes in both hearing and tinnitus in the same individual. One individual with hearing loss also reported vertigo, which may have been vestibular in origin. One patient reported unilateral tinnitus (left) that was associated with a sensation of aural pressure. Another patient reported that the tinnitus had now resolved.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14992027.2020.1798519?journalCode=iija20&forwardSe rvice=showFullText&tokenAccess=JPDQVWJJ89HPHTW9ZXG 6&tokenDomain=eprints&target=10.1080%2F14992027.20 20.1798519

Det kan vara så att man kan få hörselproblem och tinnitus av covid-19.
Det är självskattningar som ligger bakom resultaten i undersökningen, så man vet ju inte säkert.
Citera
2021-03-22, 15:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Results

Sixteen (13.2%) patients reported a change in hearing and/or tinnitus since being diagnosed with COVID-19. The median age in these 16 cases was 64 years, range 44–82, with 14 (87.5%) male. Co-morbidities were common, e.g. diabetes (n = 3). There was a self-reported deterioration in hearing in eight cases, with four reporting a pre-existing hearing loss. There was self-reported tinnitus in eight cases, with three reporting a pre-existing hearing loss. There were no reports of recent changes in both hearing and tinnitus in the same individual. One individual with hearing loss also reported vertigo, which may have been vestibular in origin. One patient reported unilateral tinnitus (left) that was associated with a sensation of aural pressure. Another patient reported that the tinnitus had now resolved.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14992027.2020.1798519?journalCode=iija20&forwardSe rvice=showFullText&tokenAccess=JPDQVWJJ89HPHTW9ZXG 6&tokenDomain=eprints&target=10.1080%2F14992027.20 20.1798519

Det kan vara så att man kan få hörselproblem och tinnitus av covid-19.
Det är självskattningar som ligger bakom resultaten i undersökningen, så man vet ju inte säkert.

Och man kan får hörselproblem av influensa.
https://www.siliconvalleyhearing.com/blog/how-the-flu-affects-your-hearing/

Alla infektionssjukdomar kan ge problem av olika slag.
Detta då nerver kan skadas.
Citera
2021-03-22, 15:39
Medlem
Det mest logiska, sett ur myndigheters, EUs och AZs perspektiv, är att skylla på enstaka "batcher" och hävda att dessa oturligt nog blivit förorenade på något sätt och helst skyller man självklart då på ett litet dotterbolag som är lätt att skylla på och som senare läggs ner och alla bevis försvinner i ett vips...

Detta är vad jag tror kommer hända.
Citera
2021-03-22, 15:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag håller helt med som tex att många inte förstår att hur många coronafall/döda ett land rapporterar inte har ett dugg med verkligheten att göra utan helt enkelt bara beror på hur många dom fångat upp i testningen.
För de flesta känns det nog som att antalet döda inte behöver fångas upp i någon testning. De flesta läkare klarar att avgöra om en patient är död utan att testa något...

Citat:
Att däremot kunna räkna dödsfall totalt i ett land är naturligtvis enklare och ger en mer rättvis bild av pandemins påverkan på samhället.
Pandemins påverkan på samhället är dock något helt annat än att mäta smittspridning och antal döda som ett resultat av smitta. Det är väl bara du som inte förstår att man inte sparar morötter genom att låta bli att äta potatis.

Citat:
50 inlägg igår, bra jobbat! men jag har svårt att tro att en hög tjänsteman som jobbar åt brittiska staten har tid att sitta på Flashback hela dagarna och munhuggas och om han inte får lön för just det eller så är hen inte helt ärlig med sina uppgifter.
Det är en hel del du har svårt med, verkar det som. Det enklaste vore kanske att du började lära dig ta in och processa information istället för att räkna mina inlägg på FB...
Citera
2021-03-22, 15:42
Medlem
HRTs avatar
Stod idag i tidningen att den nya stora smittan i Jokkmokk var resultatet av en 2 dagars fylle fest.
Det är så jävla nonchalant och idiotiskt o festa mitt i den här skiten.
Först trodde jag inte att Svenska ungdomar var så jävla pantade men tydligen är de det.
Håller detta på lär vi inte se några ljusningar under hela året och kanske år 2022.
Det är inte alls säkert att vaccinen hinner ges i tid, sen vet ingen ännu hur väl det skyddar, om det kommer mutationer etc. Blir fan bara less på hur en del är..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in