Citat:
Ursprungligen postat av
Tomaaa
Tegnell/FHM är väl ickeagerandets ansikte vid det här laget. Allt från "mycket liten risk att pandemin når Sverige" till "munskydd ger inget skydd" jag kan verkligen inte koppla varför vi inte bara följde grannländernas strategier. Fick ni också instruktioner om att ni inte skulle använda munskydd då det "kan skrämma patienterna"?
Hej,
Jag kan hålla med om att vissa uttalanden i backspegeln har visat sig vara mindre bra.
Tror att om FHM hade varit mer ödmjuka och inte uttalat sig så säkert hela tiden kanske kritiken varit mindre.
I grunden hade Sverige liksom stora delar av världen inte några resurser för att hantera en sådan här pandemi.
Att det inte skulle sprida sig hit var väl en förhoppning eftersom SARS-CoV-1 inte gjorde det.
Det stora misstaget var i min mening sportlovsresorna till smittade områden som medförde att vi fick in väldigt många smittade så att smittan blev okontrollerbar. Men som jag skrev ganska tidigt i tråden tror jag inte det fanns lagstöd att hindra alla dessa resenärer. Däremot hade man kunnat avråda och här gjorde man olyckligtvis ett misstag.
Sedan borde myndigheter varit bättre på att skydda de äldre på boenden och med hemtjänst.
1 a vågen tog oss på sängen och där går det att debattera i evighet hur regeringen/FHM hanterade den. Det var ett oerhört svårt läge och det är alltid lätt att vara efterklok.
Är mer besviken på hanteringen inför 2 a vågen. Där visste vi betydligt mer om viruset och sjukdomen och att lovande vaccinkandidater fanns i pipelinen. Att inte planera och förbereda inför en möjlig 2 a våg utan istället ganska säkert uttala sig att det inte kommer en andra våg var olyckligt.
Jag hade en diskussion med en annan här i tråden hur upprörd jag blev över att FHM t o m öppnade upp för folksamlingar på 500 personer när 2 a vågen börjat i Europa. Där gick regeringen i början emot FHM vilket jag berömde tills de föll för lobbytrycket och öppnade för folksamlingar på 300 om jag minns rätt. Fastän en studie hade vid den tidpunkten om jag minns rätt visat att just folksamlingar över 10 personer var den enskilt största riskfaktorn. Som tur var följde inte länstyrelserna detta om jag förstått det rätt vilket hindrade en ännu större våg.
Det är all uppoffring från all sjukvårdspersonal från en redan nedskuren sjukvård som gjort att det inte blivit en större katastrof i Sverige.
Tyvärr är jag rädd för att när den här pandemin lägger sig kommer det komma ytterligare sparkrav på sjukvården. Då glömmer politikerna vårdens hjältar.