2021-03-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
På SBL jobbade jag en gång. Fast vi kallade det bara Baktlabb. Som vaktmästare. Körde infekterat material till autoklaven. Ingen tal om att man skulle ha nått skydd för det.
Mycket vidriga djurförsök där såg jag. En stackars häst som tappades för blod i månader tills den dog.
Böttiger jobbade där då bl a.
Lite OT kanske.
Sen flyttade Astra också. Som varit där sen 1924. Bättre förr?

Citat:
Jag har fått ny tid. Onsdag kl 14. Glömde att fråga vilket vaccin. Men jag tar det jag får.
Knepig sits för Tegnell och gänget. Läste du f.ö. i SvD om analysen av Sveriges hållning?

Annars en ny "dubbelmoral" som du kallar det: Norges statsminister Erna Solberg och hennes familj bröt mot virusrestriktionerna under sportlovet i Geilo.
– Jag borde ha vetat bättre, säger hon till NRK.
Och studenterna: Man måste väl få ha roligt ändå...

Det är väl en god anledning till kritik. Folk styrs bara lite grand av förnuft. Man måste vara på alerten och kritisera sånt, som är helt uppenbart galet. Även om man själv inte är perfekt.
Fernissan sitter ibland löst och då får man bättra på den. Det är moral.
Ha det bra!
Din FB vän.

Intressant.

Ok. Nej, jag har inte läst analysen. Var den bra?

Ja, ytterligare ett exempel.

Ha det så gott och lycka till med vaccinationen!
Citera
2021-03-20, 22:16
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Intressant.

Ok. Nej, jag har inte läst analysen. Var den bra?

Ja, ytterligare ett exempel.

Ha det så gott och lycka till med vaccinationen!
Tack.

Förut var Sverige tuff i virusbekämpning, Aids mm. Bland de tuffaste i världen. Nu tvärtom. Andra läkare som styr nu.
Citera
2021-03-21, 06:22
Medlem
MrWins avatar
I sommar eller höst är stora delar av befolkningen i Sverige vaccinerad och vi har fått våra vaccin passport så vi kan resa igen. Men hur smart blir det att resa till länder där man inte hunnit så långt i vaccineringen? T ex Asien, Afrika och Sydamerika. Pandemin kan plötsligt öka kraftigt i dessa länder när turismen kommer igång. Trots att vi nu har 94% skydd med Pfizers vaccin så kanske det är bara 30% mot de mutationer som kommer. Risken att bli allvarligt sjuk i dessa länder är skrämmande.

Kanske bäst att resa inom Europa, Nordamerika, Israel och Chile där befolkningen till stor del blir vaccinerad och pandemin troligen är på en mycket låg nivå i höst.
Citera
2021-03-21, 14:01
Medlem
Citat:
Tack.

Förut var Sverige tuff i virusbekämpning, Aids mm. Bland de tuffaste i världen. Nu tvärtom. Andra läkare som styr nu.

Var det analysen? Vilka läkare syftar man på?
Citera
2021-03-21, 14:20
Medlem
Jofs avatar
[quote=En..andra..chans|75167229]Var det analysen? Vilka läkare syftar man på?[/QUOTE
Kort kort sammandrag . artikeln var på två sidor.
Citera
2021-03-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
I sommar eller höst är stora delar av befolkningen i Sverige vaccinerad och vi har fått våra vaccin passport så vi kan resa igen. Men hur smart blir det att resa till länder där man inte hunnit så långt i vaccineringen? T ex Asien, Afrika och Sydamerika. Pandemin kan plötsligt öka kraftigt i dessa länder när turismen kommer igång. Trots att vi nu har 94% skydd med Pfizers vaccin så kanske det är bara 30% mot de mutationer som kommer. Risken att bli allvarligt sjuk i dessa länder är skrämmande.

Kanske bäst att resa inom Europa, Nordamerika, Israel och Chile där befolkningen till stor del blir vaccinerad och pandemin troligen är på en mycket låg nivå i höst.

Hej,

Resandet spred ju tyvärr viruset över hela världen och gjorde det till denna pandemi.
Jag har tidigare skrivit i tråden och påpekat vikten av att hela världen vaccinerar så att man även minskar risken för framtida mutationer. Här är tidsaspekten av största vikt och att världen gör detta samtidigt.

Det stora problemet enligt mig är inte risken för den enskilda resenären utan risken att resenären kan ta med sig en framtida mutationsvariant hem från ett ovaccinerat område. Ju fler som reser desto större risk. Nu finns det också ett väldigt stort uppdämt resebehov så jag ser en reell risk här. Här finns tyvärr ett stort möjligt framtida problem på samhällsnivå.

Jag hoppas att ansvariga politiker och myndigheter tänker på detta i förväg och har planer för detta. Tyvärr så är jag lite orolig att de inte har det.
Citera
2021-03-22, 14:29
Medlem
Citat:
Hej,

Resandet spred ju tyvärr viruset över hela världen och gjorde det till denna pandemi.
Jag har tidigare skrivit i tråden och påpekat vikten av att hela världen vaccinerar så att man även minskar risken för framtida mutationer. Här är tidsaspekten av största vikt och att världen gör detta samtidigt.

Det stora problemet enligt mig är inte risken för den enskilda resenären utan risken att resenären kan ta med sig en framtida mutationsvariant hem från ett ovaccinerat område. Ju fler som reser desto större risk. Nu finns det också ett väldigt stort uppdämt resebehov så jag ser en reell risk här. Här finns tyvärr ett stort möjligt framtida problem på samhällsnivå.

Jag hoppas att ansvariga politiker och myndigheter tänker på detta i förväg och har planer för detta. Tyvärr så är jag lite orolig att de inte har det.

Skulle inte du tycka att vi bör istället vänja oss att leva med SARS-CoV-2? Detta är virus som jag tycker har orsakat mer indirekt skada på människorna än självaste virulensen. För den gemene människan orsakar denna virus dem vanliga symtomen vid en sjukdom. Visst kan det leda till pneumoni, men så kan det göra med influensan också.
Citera
2021-03-22, 15:33
Medlem
Citat:
.
Tegnell/FHM är väl ickeagerandets ansikte vid det här laget. Allt från "mycket liten risk att pandemin når Sverige" till "munskydd ger inget skydd" jag kan verkligen inte koppla varför vi inte bara följde grannländernas strategier. Fick ni också instruktioner om att ni inte skulle använda munskydd då det "kan skrämma patienterna"?
Citera
2021-03-23, 19:03
Medlem
Jofs avatar
I Norge uppmanas man att hålla två meters avstånd till varandra, i stället för en meter. På platser där det inte är möjligt att hålla två meters avstånd bör munskydd användas.
Varför inte 1,5 meter?
Allt blir lite absurt när man ska precisera sig i detalj.
I lumpen var det Armlängds lucka, som gällde. Det funkade bra.

Du frågade Vilka läkare. Jag uppfattar det som att författaren menade läkarna i FHM. Och att dom odlade en annan syn på smittspridning än många utanför. Och framför allt en annan syn än den som tidigare gällt i Sverige, som då stått för en rigid (?) hållning jämfört med andra länder. Som sagt. Aids epidemin. Det var ju som spetälskehållningen en gång.

Men han är am. historiker och tar fasta på attitydförändringen i Sverige. Är inte det intressant?

Attityder styr, liksom känslor. Ofta överordnas de fakta. Blir faktastyrande.

Imorgon sprutas jag. Blir nog inte Astras.
Citera
2021-03-25, 17:41
Medlem
Jofs avatar
Pfizers vaccin igår den 24 mars. 5 maj andra sprutan.
Stor osäkerhet vad gäller effektiviteten efter första sprutan. Får låta bli trängsel till 5 maj. Eller vad säger du?
Fick ont i ländryggen. Allmänt stel. Lindras av en magnecyl. Lär var rätt vanlig biverkning.
Senast redigerad av Jof 2021-03-25 kl. 17:49.
Citera
2021-03-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Skulle inte du tycka att vi bör istället vänja oss att leva med SARS-CoV-2? Detta är virus som jag tycker har orsakat mer indirekt skada på människorna än självaste virulensen. För den gemene människan orsakar denna virus dem vanliga symtomen vid en sjukdom. Visst kan det leda till pneumoni, men så kan det göra med influensan också.

Hej,

Jag har tidigare skrivit att eftersom viruset är såpass spritt över hela världen och dessutom till andra arter så kommer vi troligen inte kunna utrota viruset utan istället lära oss leva med det. Det viktiga är dock att det ska vara på våra villkor och vaccinen kommer göra att det blir så.

Nedstängningarna och alla restriktioner har ett högt pris men om världen inte hade gjort det hade vi haft ett betydligt högre pris. Kanske minst 50-100 miljoner (oerhört svårt att uppskatta) döda globalt och kollapsade sjukvårdssystem och alla dess konsekvenser inom politik, ekonomi, psykosocialt m m.

F ö har jag skrivit väldigt mycket om varför SARS-CoV-2 inte bara är farligt för äldre. Läs gärna det.
Citera
2021-03-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Tegnell/FHM är väl ickeagerandets ansikte vid det här laget. Allt från "mycket liten risk att pandemin når Sverige" till "munskydd ger inget skydd" jag kan verkligen inte koppla varför vi inte bara följde grannländernas strategier. Fick ni också instruktioner om att ni inte skulle använda munskydd då det "kan skrämma patienterna"?

Hej,

Jag kan hålla med om att vissa uttalanden i backspegeln har visat sig vara mindre bra.
Tror att om FHM hade varit mer ödmjuka och inte uttalat sig så säkert hela tiden kanske kritiken varit mindre.

I grunden hade Sverige liksom stora delar av världen inte några resurser för att hantera en sådan här pandemi.

Att det inte skulle sprida sig hit var väl en förhoppning eftersom SARS-CoV-1 inte gjorde det.

Det stora misstaget var i min mening sportlovsresorna till smittade områden som medförde att vi fick in väldigt många smittade så att smittan blev okontrollerbar. Men som jag skrev ganska tidigt i tråden tror jag inte det fanns lagstöd att hindra alla dessa resenärer. Däremot hade man kunnat avråda och här gjorde man olyckligtvis ett misstag.

Sedan borde myndigheter varit bättre på att skydda de äldre på boenden och med hemtjänst.

1 a vågen tog oss på sängen och där går det att debattera i evighet hur regeringen/FHM hanterade den. Det var ett oerhört svårt läge och det är alltid lätt att vara efterklok.

Är mer besviken på hanteringen inför 2 a vågen. Där visste vi betydligt mer om viruset och sjukdomen och att lovande vaccinkandidater fanns i pipelinen. Att inte planera och förbereda inför en möjlig 2 a våg utan istället ganska säkert uttala sig att det inte kommer en andra våg var olyckligt.

Jag hade en diskussion med en annan här i tråden hur upprörd jag blev över att FHM t o m öppnade upp för folksamlingar på 500 personer när 2 a vågen börjat i Europa. Där gick regeringen i början emot FHM vilket jag berömde tills de föll för lobbytrycket och öppnade för folksamlingar på 300 om jag minns rätt. Fastän en studie hade vid den tidpunkten om jag minns rätt visat att just folksamlingar över 10 personer var den enskilt största riskfaktorn. Som tur var följde inte länstyrelserna detta om jag förstått det rätt vilket hindrade en ännu större våg.

Det är all uppoffring från all sjukvårdspersonal från en redan nedskuren sjukvård som gjort att det inte blivit en större katastrof i Sverige.

Tyvärr är jag rädd för att när den här pandemin lägger sig kommer det komma ytterligare sparkrav på sjukvården. Då glömmer politikerna vårdens hjältar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in