Citat:
1, SBL Vaccin las ner för några år sen. Åsikt om det idag?
2. Imorgon får jag tid för spruta. Blir nog Pfizers. Har du fått din?
Läste att patienter som genomgår långtidsbehandling med glukokortikoider får inte immuniseras med levande vacciner.
Jag är nere på minsta nivån på prednisolon efter 2 års behandling. 0,6 mg. Gäller ovan inskränkning mig? Är covidvaccinet levande?
Min läkare har varken sagt bu eller bä, utan överlämnat beslutet att ta det helt till mig.
3. Har du noterat hur mycket covid spridit sig i idrottskretsar. Som jag brukar säga; Utan att man problematiserat detta. ETT av många ex på att känslor styr över förnuftet.
4. Och nu kulminerar spridningen, nästan parallellt som vaccinet kommer. Kanske kan man säga att det kom i grevens tid.
Hur tror du utvecklingen sett ut i Sverige / Världen/ om ett år , utan vaccin? en kort gissning?
5. Vilka faser ser du framför dig nu. Posttrumatiska. Mycket som ska återställas till det gamla.
Jag har ex v inte vågat gåt till tandläkaren, frun har inte klippt håret, mm. Jag har en operation att göra.
Sen kommer ju allt med att följa upp följdverkningarna hos dom som fått covid.
PS Det jag skriv tidigare om förnuft och vilden,var att vi har en tunn fernissa av civilisation och kultur över vilden inom oss. (Fernissa, inte hinna) . Det gör att vi kan säga och mena att "Vi Måste Hålla Avstånd" , för att sen minuten efter gå ut i en fylld galleria och handla en liten grej till frun. Och vi verkar ursäkta det.
Även om det var vår regeringschef, som sa det. Vi ursäktar därför att alla vet att så är människor.
Men visst kan motsägelsefullheten vara svårt att ta ibland. Eller hur? Enkla människor som kanske du och veterligen jag, kan uppleva det som LÖGN. Punkt slut.
2. Imorgon får jag tid för spruta. Blir nog Pfizers. Har du fått din?
Läste att patienter som genomgår långtidsbehandling med glukokortikoider får inte immuniseras med levande vacciner.
Jag är nere på minsta nivån på prednisolon efter 2 års behandling. 0,6 mg. Gäller ovan inskränkning mig? Är covidvaccinet levande?
Min läkare har varken sagt bu eller bä, utan överlämnat beslutet att ta det helt till mig.
3. Har du noterat hur mycket covid spridit sig i idrottskretsar. Som jag brukar säga; Utan att man problematiserat detta. ETT av många ex på att känslor styr över förnuftet.
4. Och nu kulminerar spridningen, nästan parallellt som vaccinet kommer. Kanske kan man säga att det kom i grevens tid.
Hur tror du utvecklingen sett ut i Sverige / Världen/ om ett år , utan vaccin? en kort gissning?
5. Vilka faser ser du framför dig nu. Posttrumatiska. Mycket som ska återställas till det gamla.
Jag har ex v inte vågat gåt till tandläkaren, frun har inte klippt håret, mm. Jag har en operation att göra.
Sen kommer ju allt med att följa upp följdverkningarna hos dom som fått covid.
PS Det jag skriv tidigare om förnuft och vilden,var att vi har en tunn fernissa av civilisation och kultur över vilden inom oss. (Fernissa, inte hinna) . Det gör att vi kan säga och mena att "Vi Måste Hålla Avstånd" , för att sen minuten efter gå ut i en fylld galleria och handla en liten grej till frun. Och vi verkar ursäkta det.
Även om det var vår regeringschef, som sa det. Vi ursäktar därför att alla vet att så är människor.
Men visst kan motsägelsefullheten vara svårt att ta ibland. Eller hur? Enkla människor som kanske du och veterligen jag, kan uppleva det som LÖGN. Punkt slut.
Hello again Jof,
1. Tråkigt.
2. Vill av anonymitetsskäl inte svara på om jag redan erhållit min vaccination eller om jag fortfarande otåligt väntar på den. Däremot är jag förbannad på de individer som fuskat sig till vaccination före sin prioritetsordning.
3. Skönt att din behandling av TA har gått bra. Nyttan att ta vaccinet för en person i riskgrupp är väldigt mycket större än risken.
3. FHM/Regering har ju haft restriktioner även inom idrott.
4. Vaccinen kom verkligen i grevens tid. Vi får vara oerhört tacksamma att de utvecklades så snabbt. Det är dock ingen slump vilket jag skrivit om flera gånger tidigare utan en kombination av att världens rika länder/bolag/institut lagt otroliga resurser på detta samtidigt som tidigare forskning kring coronavirus-vaccin och andra virus-vaccin och utveckling av vaccinteknologier samverkat unikt.
Detta borde belysas i media och trummas ut. Då kanske fler människor skulle förstå varför det har gått rekordsnabbt. Istället hör/ser jag ofta "jag litar inte på ett vaccin som stressats fram och inte testats ordentligt och jag tänker inte vara försöksråtta". Vanligt argument även här på flashback.
Media har en oerhörd makt och det är väldigt sorgligt att de är så styrda och beroende av klick/läsare för sin överlevnad att fokus och rubriker kan bli missvisande och skapa onödig rädsla.
Fokus borde ligga på det faktiskt positiva. Att vaccinen har kommit som räddning och att vi borde vara riktigt tacksamma över det. Istället skrivs det väldigt mycket nu om biverkningar och mutationer.
Nu tar jag risken att sticka ut huvudet lite, men å andra sidan är mitt huvud redan i ett getingbo (läs flashback haha).
AZN är i väldigt stor fokus nu. Vad jag förstår utan att ha tillgång till rådata så handlar det om några väldigt ovanliga fall av personer som i samband med vaccination fått blodproppar eller blödningar.
Det är oklart om vaccinationen är en orsak eller om det bara är en slump.
Jag skulle vilja ha data på hur allvarliga har dessa blodproppar och blödningar varit. Hur ligger de till tidsmässigt i förhållande till vaccinationen? Är de flera än vad som är normalt i den populationen?
Har dessa händelser skett i specifika åldersgrupper och/eller hos personer som medicinerar med läkemedel som ökar risken för dessa tillstånd?
Det är viktigt att zooma ut lite och få ett helhetsperspektiv.
Om det skulle vara en biverkan av vaccinet så är det ändå en såpass ovanlig biverkan att nyttan med mycket stor marginal ändå överstiger risken.
Pausen visar dock tydligt hur allvarligt länder och deras ansvariga myndigheter ser på vaccinsäkerhet. Detta är ju ett mycket starkt bevis på detta för alla som tvivlar på vaccinsäkerhet.
Problemet är dock som jag ser det att media över hela världen nu trummat ut att AZNs vaccin kan ge blodproppar/blödningar vilket är det budskapet som fastnar i mångas öron. Även om EMA ger klartecken imorgon vilket jag tror att de gör.
Brasklapp: Om de däremot skulle upptäcka att det finns ett samband och det sambandet skulle röra ex en specifik åldersgrupp (yngre friska) så är det tänkbart att de för en sådan grupp skulle rekommendera ett annat alternativ.
Konsekvensen av allt ovanstående kan få följden att flera personer inte kommer vilja ha AZNs vaccin utan vilja vänta på ett bättre alternativ vilket får hela vaccinationen att bli ytterligare fördröjd med alla dess konsekvenser.
Det är mänskligt att förstå det individuella resonemanget och vi vill väl alla ha det bästa vaccinet. Men verkligheten är att det just nu inte finns tillgängligt obegränsat vaccinalternativ.
Efter min långa utläggning så är det enkla svaret
- Det hade sett jävligt mörkt ut. Vi hade fortfarande varit i en mörk tunnel och inte vetat när det skulle ta slut. Folks tålamod för restriktioner skulle vara ännu sämre med sämre följsamhet. Långtidspåverkningarna på vårt samhälle ekonomiskt, psykosocialt och vår kära sjukvård hade varit mycket tråkiga.
5. I takt med att smittan lägger sig och fler och fler vaccineras kommer samhället successivt att kunna öppnas upp. Till en början försiktigt men med tiden mer och mer.
Jag tror dock att vi på sikt också behöver vaccinera barn. Det behövs större kliniska studier för att säkerställa att det är säkert även för barn och när vi har dessa tror jag att man runt om i världen också kommer att vaccinera barn. Det är vad jag personligen tror.
När samhället öppnar upp kommer tror jag många kommer känna ett glädjerus och att det kommer spenderas pengar på nöjen och andra saker som idag inte är möjliga. Uppskattning av att kunna leva normalt igen. Möjligen kommer distansarbete till viss del fortsätta då både arbetsgivare och arbetstagare har upptäckt vissa fördelar med detta.
Sedan kommer tyvärr alla negativa effekter av pandemin visa sig. Ekonomin. Nedskärningar i offentlig sektor med ytterligare nedskärningar/sparkrav i vården trots alla hyllningar idag. Ökad psykisk ohälsa.
En stor vårdskuld. Blir en väldig svår nöt att knäcka för våra politiker.
Ok, då förstår jag vad du menar. Vi har väl alla ett lager av fernissa. Vissa av oss ett tjockare, men ändock ett lager.
Som en enkel vanlig människa håller jag dock inte med dig om att det är en lögn utan snarare tangerar det väl lite dubbelmoral. Då jag själv är långt ifrån perfekt vill jag inte döma.
Men jag håller med dig att nämnda exempel var olämpligt.