2021-03-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
1, SBL Vaccin las ner för några år sen. Åsikt om det idag?

2. Imorgon får jag tid för spruta. Blir nog Pfizers. Har du fått din?
Läste att patienter som genomgår långtidsbehandling med glukokortikoider får inte immuniseras med levande vacciner.
Jag är nere på minsta nivån på prednisolon efter 2 års behandling. 0,6 mg. Gäller ovan inskränkning mig? Är covidvaccinet levande?
Min läkare har varken sagt bu eller bä, utan överlämnat beslutet att ta det helt till mig.

3. Har du noterat hur mycket covid spridit sig i idrottskretsar. Som jag brukar säga; Utan att man problematiserat detta. ETT av många ex på att känslor styr över förnuftet.

4. Och nu kulminerar spridningen, nästan parallellt som vaccinet kommer. Kanske kan man säga att det kom i grevens tid.
Hur tror du utvecklingen sett ut i Sverige / Världen/ om ett år , utan vaccin? en kort gissning?

5. Vilka faser ser du framför dig nu. Posttrumatiska. Mycket som ska återställas till det gamla.
Jag har ex v inte vågat gåt till tandläkaren, frun har inte klippt håret, mm. Jag har en operation att göra.

Sen kommer ju allt med att följa upp följdverkningarna hos dom som fått covid.

PS Det jag skriv tidigare om förnuft och vilden,var att vi har en tunn fernissa av civilisation och kultur över vilden inom oss. (Fernissa, inte hinna) . Det gör att vi kan säga och mena att "Vi Måste Hålla Avstånd" , för att sen minuten efter gå ut i en fylld galleria och handla en liten grej till frun. Och vi verkar ursäkta det.
Även om det var vår regeringschef, som sa det. Vi ursäktar därför att alla vet att så är människor.
Men visst kan motsägelsefullheten vara svårt att ta ibland. Eller hur? Enkla människor som kanske du och veterligen jag, kan uppleva det som LÖGN. Punkt slut.

Hello again Jof,

1. Tråkigt.

2. Vill av anonymitetsskäl inte svara på om jag redan erhållit min vaccination eller om jag fortfarande otåligt väntar på den. Däremot är jag förbannad på de individer som fuskat sig till vaccination före sin prioritetsordning.

3. Skönt att din behandling av TA har gått bra. Nyttan att ta vaccinet för en person i riskgrupp är väldigt mycket större än risken.

3. FHM/Regering har ju haft restriktioner även inom idrott.

4. Vaccinen kom verkligen i grevens tid. Vi får vara oerhört tacksamma att de utvecklades så snabbt. Det är dock ingen slump vilket jag skrivit om flera gånger tidigare utan en kombination av att världens rika länder/bolag/institut lagt otroliga resurser på detta samtidigt som tidigare forskning kring coronavirus-vaccin och andra virus-vaccin och utveckling av vaccinteknologier samverkat unikt.
Detta borde belysas i media och trummas ut. Då kanske fler människor skulle förstå varför det har gått rekordsnabbt. Istället hör/ser jag ofta "jag litar inte på ett vaccin som stressats fram och inte testats ordentligt och jag tänker inte vara försöksråtta". Vanligt argument även här på flashback.

Media har en oerhörd makt och det är väldigt sorgligt att de är så styrda och beroende av klick/läsare för sin överlevnad att fokus och rubriker kan bli missvisande och skapa onödig rädsla.

Fokus borde ligga på det faktiskt positiva. Att vaccinen har kommit som räddning och att vi borde vara riktigt tacksamma över det. Istället skrivs det väldigt mycket nu om biverkningar och mutationer.

Nu tar jag risken att sticka ut huvudet lite, men å andra sidan är mitt huvud redan i ett getingbo (läs flashback haha).

AZN är i väldigt stor fokus nu. Vad jag förstår utan att ha tillgång till rådata så handlar det om några väldigt ovanliga fall av personer som i samband med vaccination fått blodproppar eller blödningar.
Det är oklart om vaccinationen är en orsak eller om det bara är en slump.

Jag skulle vilja ha data på hur allvarliga har dessa blodproppar och blödningar varit. Hur ligger de till tidsmässigt i förhållande till vaccinationen? Är de flera än vad som är normalt i den populationen?
Har dessa händelser skett i specifika åldersgrupper och/eller hos personer som medicinerar med läkemedel som ökar risken för dessa tillstånd?

Det är viktigt att zooma ut lite och få ett helhetsperspektiv.

Om det skulle vara en biverkan av vaccinet så är det ändå en såpass ovanlig biverkan att nyttan med mycket stor marginal ändå överstiger risken.

Pausen visar dock tydligt hur allvarligt länder och deras ansvariga myndigheter ser på vaccinsäkerhet. Detta är ju ett mycket starkt bevis på detta för alla som tvivlar på vaccinsäkerhet.

Problemet är dock som jag ser det att media över hela världen nu trummat ut att AZNs vaccin kan ge blodproppar/blödningar vilket är det budskapet som fastnar i mångas öron. Även om EMA ger klartecken imorgon vilket jag tror att de gör.

Brasklapp: Om de däremot skulle upptäcka att det finns ett samband och det sambandet skulle röra ex en specifik åldersgrupp (yngre friska) så är det tänkbart att de för en sådan grupp skulle rekommendera ett annat alternativ.

Konsekvensen av allt ovanstående kan få följden att flera personer inte kommer vilja ha AZNs vaccin utan vilja vänta på ett bättre alternativ vilket får hela vaccinationen att bli ytterligare fördröjd med alla dess konsekvenser.

Det är mänskligt att förstå det individuella resonemanget och vi vill väl alla ha det bästa vaccinet. Men verkligheten är att det just nu inte finns tillgängligt obegränsat vaccinalternativ.

Efter min långa utläggning så är det enkla svaret
- Det hade sett jävligt mörkt ut. Vi hade fortfarande varit i en mörk tunnel och inte vetat när det skulle ta slut. Folks tålamod för restriktioner skulle vara ännu sämre med sämre följsamhet. Långtidspåverkningarna på vårt samhälle ekonomiskt, psykosocialt och vår kära sjukvård hade varit mycket tråkiga.

5. I takt med att smittan lägger sig och fler och fler vaccineras kommer samhället successivt att kunna öppnas upp. Till en början försiktigt men med tiden mer och mer.
Jag tror dock att vi på sikt också behöver vaccinera barn. Det behövs större kliniska studier för att säkerställa att det är säkert även för barn och när vi har dessa tror jag att man runt om i världen också kommer att vaccinera barn. Det är vad jag personligen tror.

När samhället öppnar upp kommer tror jag många kommer känna ett glädjerus och att det kommer spenderas pengar på nöjen och andra saker som idag inte är möjliga. Uppskattning av att kunna leva normalt igen. Möjligen kommer distansarbete till viss del fortsätta då både arbetsgivare och arbetstagare har upptäckt vissa fördelar med detta.
Sedan kommer tyvärr alla negativa effekter av pandemin visa sig. Ekonomin. Nedskärningar i offentlig sektor med ytterligare nedskärningar/sparkrav i vården trots alla hyllningar idag. Ökad psykisk ohälsa.
En stor vårdskuld. Blir en väldig svår nöt att knäcka för våra politiker.

Ok, då förstår jag vad du menar. Vi har väl alla ett lager av fernissa. Vissa av oss ett tjockare, men ändock ett lager.

Som en enkel vanlig människa håller jag dock inte med dig om att det är en lögn utan snarare tangerar det väl lite dubbelmoral. Då jag själv är långt ifrån perfekt vill jag inte döma.
Men jag håller med dig att nämnda exempel var olämpligt.
Citera
2021-03-18, 00:25
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hello again Jof,

1. Tråkigt.

2. Vill av anonymitetsskäl inte svara på om jag redan erhållit min vaccination eller om jag fortfarande otåligt väntar på den. Däremot är jag förbannad på de individer som fuskat sig till vaccination före sin prioritetsordning.

3. Skönt att din behandling av TA har gått bra. Nyttan att ta vaccinet för en person i riskgrupp är väldigt mycket större än risken.

3. FHM/Regering har ju haft restriktioner även inom idrott.

4. Vaccinen kom verkligen i grevens tid. Vi får vara oerhört tacksamma att de utvecklades så snabbt. Det är dock ingen slump vilket jag skrivit om flera gånger tidigare utan en kombination av att världens rika länder/bolag/institut lagt otroliga resurser på detta samtidigt som tidigare forskning kring coronavirus-vaccin och andra virus-vaccin och utveckling av vaccinteknologier samverkat unikt.
Detta borde belysas i media och trummas ut. Då kanske fler människor skulle förstå varför det har gått rekordsnabbt. Istället hör/ser jag ofta "jag litar inte på ett vaccin som stressats fram och inte testats ordentligt och jag tänker inte vara försöksråtta". Vanligt argument även här på flashback.

Media har en oerhörd makt och det är väldigt sorgligt att de är så styrda och beroende av klick/läsare för sin överlevnad att fokus och rubriker kan bli missvisande och skapa onödig rädsla.

Fokus borde ligga på det faktiskt positiva. Att vaccinen har kommit som räddning och att vi borde vara riktigt tacksamma över det. Istället skrivs det väldigt mycket nu om biverkningar och mutationer.

Nu tar jag risken att sticka ut huvudet lite, men å andra sidan är mitt huvud redan i ett getingbo (läs flashback haha).

AZN är i väldigt stor fokus nu. Vad jag förstår utan att ha tillgång till rådata så handlar det om några väldigt ovanliga fall av personer som i samband med vaccination fått blodproppar eller blödningar.
Det är oklart om vaccinationen är en orsak eller om det bara är en slump.

Jag skulle vilja ha data på hur allvarliga har dessa blodproppar och blödningar varit. Hur ligger de till tidsmässigt i förhållande till vaccinationen? Är de flera än vad som är normalt i den populationen?
Har dessa händelser skett i specifika åldersgrupper och/eller hos personer som medicinerar med läkemedel som ökar risken för dessa tillstånd?

Det är viktigt att zooma ut lite och få ett helhetsperspektiv.

Om det skulle vara en biverkan av vaccinet så är det ändå en såpass ovanlig biverkan att nyttan med mycket stor marginal ändå överstiger risken.

Pausen visar dock tydligt hur allvarligt länder och deras ansvariga myndigheter ser på vaccinsäkerhet. Detta är ju ett mycket starkt bevis på detta för alla som tvivlar på vaccinsäkerhet.

Problemet är dock som jag ser det att media över hela världen nu trummat ut att AZNs vaccin kan ge blodproppar/blödningar vilket är det budskapet som fastnar i mångas öron. Även om EMA ger klartecken imorgon vilket jag tror att de gör.

Brasklapp: Om de däremot skulle upptäcka att det finns ett samband och det sambandet skulle röra ex en specifik åldersgrupp (yngre friska) så är det tänkbart att de för en sådan grupp skulle rekommendera ett annat alternativ.

Konsekvensen av allt ovanstående kan få följden att flera personer inte kommer vilja ha AZNs vaccin utan vilja vänta på ett bättre alternativ vilket får hela vaccinationen att bli ytterligare fördröjd med alla dess konsekvenser.

Det är mänskligt att förstå det individuella resonemanget och vi vill väl alla ha det bästa vaccinet. Men verkligheten är att det just nu inte finns tillgängligt obegränsat vaccinalternativ.

Efter min långa utläggning så är det enkla svaret
- Det hade sett jävligt mörkt ut. Vi hade fortfarande varit i en mörk tunnel och inte vetat när det skulle ta slut. Folks tålamod för restriktioner skulle vara ännu sämre med sämre följsamhet. Långtidspåverkningarna på vårt samhälle ekonomiskt, psykosocialt och vår kära sjukvård hade varit mycket tråkiga.

5. I takt med att smittan lägger sig och fler och fler vaccineras kommer samhället successivt att kunna öppnas upp. Till en början försiktigt men med tiden mer och mer.
Jag tror dock att vi på sikt också behöver vaccinera barn. Det behövs större kliniska studier för att säkerställa att det är säkert även för barn och när vi har dessa tror jag att man runt om i världen också kommer att vaccinera barn. Det är vad jag personligen tror.

När samhället öppnar upp kommer tror jag många kommer känna ett glädjerus och att det kommer spenderas pengar på nöjen och andra saker som idag inte är möjliga. Uppskattning av att kunna leva normalt igen. Möjligen kommer distansarbete till viss del fortsätta då både arbetsgivare och arbetstagare har upptäckt vissa fördelar med detta.
Sedan kommer tyvärr alla negativa effekter av pandemin visa sig. Ekonomin. Nedskärningar i offentlig sektor med ytterligare nedskärningar/sparkrav i vården trots alla hyllningar idag. Ökad psykisk ohälsa.
En stor vårdskuld. Blir en väldig svår nöt att knäcka för våra politiker.

Ok, då förstår jag vad du menar. Vi har väl alla ett lager av fernissa. Vissa av oss ett tjockare, men ändock ett lager.

Som en enkel vanlig människa håller jag dock inte med dig om att det är en lögn utan snarare tangerar det väl lite dubbelmoral. Då jag själv är långt ifrån perfekt vill jag inte döma.
Men jag håller med dig att nämnda exempel var olämpligt.

Tack för långt och intressant svar.
Att inte döma för att man själv inte är perfekt. Är en slutsats jag inte håller med om. Tvärtom. Man känner sina egna svagheter och just därför har man insikt som gör att man kan döma sig själv och andra.

Ja, nu står jag där med lång näsa och får inte vaccin imorgon bitti, som jag skulle fått. Men det kommer. Och jag har ju mina isbad, så jag har min medicin. Det är märkligt vilken effekt det har. Tempen på händer och fötter går ner till 14 - 17 grader efter en minut. Men det tar man tydligen ingen skada av.

Ja, flashback kan vara ett getingbo. Ett ex på hur det kan se ut under fernissan. Kul att du vågade dig in i det.
Ha det bra!
Jof
Citera
2021-03-18, 10:21
Medlem
Hej!
Vad innebär det i det stora hela att astras vaccin inte skyddar mot den sydafrikanska mutationen? Jag såg idag att WHO uppmanade till att fortsätta vaccinera med det Men varför skulle man göra det om vaccinet ändå inte skyddar?

Med vänliga hälsningar
Citera
2021-03-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tack för långt och intressant svar.
Att inte döma för att man själv inte är perfekt. Är en slutsats jag inte håller med om. Tvärtom. Man känner sina egna svagheter och just därför har man insikt som gör att man kan döma sig själv och andra.

Ja, nu står jag där med lång näsa och får inte vaccin imorgon bitti, som jag skulle fått. Men det kommer. Och jag har ju mina isbad, så jag har min medicin. Det är märkligt vilken effekt det har. Tempen på händer och fötter går ner till 14 - 17 grader efter en minut. Men det tar man tydligen ingen skada av.

Ja, flashback kan vara ett getingbo. Ett ex på hur det kan se ut under fernissan. Kul att du vågade dig in i det.
Ha det bra!
Jof

Varsågod Jof!

Kände själv att det kanske var lite väl långt (wall of text hehe).

Agree to disagree. Med hänvisning till lite kända ordspråk/citat:

Kasta inte sten i glashus. Döm inte, så skall inte ni bli dömda. Ta först ut bjälken i ditt egna öga innan du tar ut flisan ur din broders öga.

Jag hade rätt när jag stack ut huvudet igår att EMA skulle ge grönt ljus för AZNs vaccin.

Vill än en gång zooma ut och ge ett perspektiv på den eventuella extremt ovanliga blödningsbiverkan om den finns. Om den finns så är den grovt uppskattad < 1/100 000

Om vi jämför detta med två av de vanligaste läkemedel som vi använder,
acetylsalicylsyra (ex Treo) där vi har ökad blödningsbenägenhet 1/10 - 1/100 och trombocytopeni 1/1000 - 1/10 000
NSAID (ex Ipren) där vi har ökad blödningsbenägenhet 1/100 - 1/1000 och trombocytopeni
1/1000 - 1/10 000

Det betyder i klartext att två av våra mest använda receptfria läkemedel har 10-100 gånger eller t o m ännu högre risk för blödningar jämfört med AZNs vaccin om det överhuvudtaget har den biverkan.

Nu är den stora frågan hur skadat är allmänhetens förtroende av all negativ press i media avseende AZNs vaccin. Läste att Regioner redan har haft flera personer som tackat nej till AZNs vaccin.
Detta är bekymmersamt och jag hoppas att Läkemedelsverket idag ger en bra presskonferens och att media tar sitt ansvar för vi är i en situation där vi behöver AZNs vaccin både i Sverige och framför allt globalt för att få stopp på pandemin.

Ha det gott själv!
Citera
2021-03-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
Hej!
Vad innebär det i det stora hela att astras vaccin inte skyddar mot den sydafrikanska mutationen? Jag såg idag att WHO uppmanade till att fortsätta vaccinera med det Men varför skulle man göra det om vaccinet ändå inte skyddar?

Med vänliga hälsningar

Hej,

Bra fråga. Har precis skummat igenom den studien som nyligen publicerades i den högt ansedda tidskriften NEJM.

Studien som är publicerad är preliminärdata från fas 1/2 studien i Sydafrika där man ville testa AZNs säkerhet och effektivitet. Under studiens gång om jag tolkade det rätt så har den nya varianten dykt upp och de data som publicerades är således ett utplock från ett från början större material för att studera effekten av vaccinet på den nya varianten.

Studien har tyvärr flera begränsningar. Dels har man bara ett relativt litet antal personer. Från början c a 3000 som sedan blev c a 2000 som lottades till vaccin eller placebo och efter det har ytterligare c a 500 fallit bort så beräkningarna är till slut bara gjorda på 719 placebo och 750 vaccinerade vilket är ett väldigt lågt antal i vaccinforskningssammanhang.

Medianåldern var dessutom låg, 30 år.

Resultaten visar dock att för den lilla gruppen med unga personer hade AZNs vaccin inte så stor effekt på den nya sydafrikanska varianten avseende mild-måttlig sjukdom. Eftersom ingen blev allvarligt sjuk eller dog kunde man inte dra några slutsatser gällande skyddseffekten på allvarlig sjukdom.

Det är dock rimligt att anta att AZNs vaccin kan ha sämre effekt mot allvarlig sjukdom för den nya sydafrikanska varianten jämfört mot de andra varianterna. Oklart hur mycket.
Det är också oklart hur effektiva de övriga vaccinen är mot den varianten.

Eftersom vi i Sverige och övriga världen har dominerande spridning av de andra varianterna och inte Sydafrika-varianten är det av stor betydelse att fortsätta vaccinera med AZNs vaccin.

Om vi får en större spridning av den sydafrikanska varianten kanske vi behöver en booster dos av ett modifierat mRNA-vaccin (Moderna eller Pfizer). Men det är i så fall ett senare problem. Nu måste vi fokusera på att lösa det aktuella problemet.

Det visar dock också vikten av att ha noggrann koll på smittspårning och vilka varianter som sprids. Det är extra viktigt att inte Sydafrika varianten sprids. Här behöver Sverige bli bättre.

Förstår du mitt resonemang?
Citera
2021-03-18, 19:17
Medlem
Citat:
Varsågod Jof!

Kände själv att det kanske var lite väl långt (wall of text hehe).

Agree to disagree. Med hänvisning till lite kända ordspråk/citat:

Kasta inte sten i glashus. Döm inte, så skall inte ni bli dömda. Ta först ut bjälken i ditt egna öga innan du tar ut flisan ur din broders öga.

Jag hade rätt när jag stack ut huvudet igår att EMA skulle ge grönt ljus för AZNs vaccin.

Vill än en gång zooma ut och ge ett perspektiv på den eventuella extremt ovanliga blödningsbiverkan om den finns. Om den finns så är den grovt uppskattad < 1/100 000

Om vi jämför detta med två av de vanligaste läkemedel som vi använder,
acetylsalicylsyra (ex Treo) där vi har ökad blödningsbenägenhet 1/10 - 1/100 och trombocytopeni 1/1000 - 1/10 000
NSAID (ex Ipren) där vi har ökad blödningsbenägenhet 1/100 - 1/1000 och trombocytopeni
1/1000 - 1/10 000

Det betyder i klartext att två av våra mest använda receptfria läkemedel har 10-100 gånger eller t o m ännu högre risk för blödningar jämfört med AZNs vaccin om det överhuvudtaget har den biverkan.

Nu är den stora frågan hur skadat är allmänhetens förtroende av all negativ press i media avseende AZNs vaccin. Läste att Regioner redan har haft flera personer som tackat nej till AZNs vaccin.
Detta är bekymmersamt och jag hoppas att Läkemedelsverket idag ger en bra presskonferens och att media tar sitt ansvar för vi är i en situation där vi behöver AZNs vaccin både i Sverige och framför allt globalt för att få stopp på pandemin.

Ha det gott själv!

Citerar mig själv för nu blev det riktigt komplicerat.

Såg på presskonferensen och det framkommer att den extremt ovanliga koagulationsrubbningen och
eventuella biverkningen av AZNs vaccin kan vara mycket allvarlig.

Om det skulle visa sig vara en biverkan av AZN vaccinet där vi säger för enkelhetens skull att 1/1000 000 riskerar att få en livsfarlig biverkan. Hur många kommer våga ta det?

På samhällsnivå är det ingen tvekan om att nyttan överstiger risken med oerhört stor marginal. I Sverige är vi dock extremt bortskämda (jämfört med övriga världen) med säkerhetstänk generellt och i och med att det finns andra alternativ (om man väntar tillräckligt länge) gör att jag tror att det nu kommer bli komplicerat. Mycket tråkigt!
Citera
2021-03-18, 21:10
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Såg på presskonferensen och det framkommer att den extremt ovanliga koagulationsrubbningen och

Om det skulle visa sig vara en biverkan av AZN vaccinet där vi säger för enkelhetens skull att 1/1000 000 riskerar att få en livsfarlig biverkan. Hur många kommer våga ta det?

På samhällsnivå är det ingen tvekan om att nyttan överstiger risken med oerhört stor marginal. I Sverige är vi dock extremt bortskämda (jämfört med övriga världen) med säkerhetstänk generellt och i och med att det finns andra alternativ (om man väntar tillräckligt länge) gör att jag tror att det nu kommer bli komplicerat. Mycket tråkigt!
Jag har fått ny tid. Onsdag kl 14. Glömde att fråga vilket vaccin. Men jag tar det jag får.
Knepig sits för Tegnell och gänget. Läste du f.ö. i SvD om analysen av Sveriges hållning?

Annars en ny "dubbelmoral" som du kallar det: Norges statsminister Erna Solberg och hennes familj bröt mot virusrestriktionerna under sportlovet i Geilo.
– Jag borde ha vetat bättre, säger hon till NRK.
Och studenterna: Man måste väl få ha roligt ändå...

Det är väl en god anledning till kritik. Folk styrs bara lite grand av förnuft. Man måste vara på alerten och kritisera sånt, som är helt uppenbart galet. Även om man själv inte är perfekt.
Fernissan sitter ibland löst och då får man bättra på den. Det är moral.
Ha det bra!
Din FB vän.
Senast redigerad av Jof 2021-03-18 kl. 21:21.
Citera
2021-03-19, 00:28
Medlem
Jofs avatar
På SBL jobbade jag en gång. Fast vi kallade det bara Baktlabb. Som vaktmästare. Körde infekterat material till autoklaven. Ingen tal om att man skulle ha nått skydd för det.
Mycket vidriga djurförsök där såg jag. En stackars häst som tappades för blod i månader tills den dog.
Böttiger jobbade där då bl a.
Lite OT kanske.
Sen flyttade Astra också. Som varit där sen 1924. Bättre förr?
Citera
2021-03-19, 23:21
Medlem
Kan man se vilken variant (brittisk/brasiliansk...) man har från ett positivt PCR (pågående infektion) provsvar?
Citera
2021-03-20, 08:46
Medlem
Citat:

Finnes det inte risk för biverkning på alla typer av medecin om man skall vara ärlig??
Om risken är knapp märkbar skillnad så är det det väl ändå bättre än att få C19 i detta fall
Citera
2021-03-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskkines
Kan man se vilken variant (brittisk/brasiliansk...) man har från ett positivt PCR (pågående infektion) provsvar?

Hej,

Bra fråga. Rutin RT-PCR visar bara att man har SARS-CoV-2.
För att se om man har någon av de tre mutationsvarianterna (UK B.1.1.7, brasilianska P.1 och sydafrikanska B.1.351) krävs ytterligare specialtester (typnings-PCR och sekvensering).
Citera
2021-03-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Finnes det inte risk för biverkning på alla typer av medecin om man skall vara ärlig??
Om risken är knapp märkbar skillnad så är det det väl ändå bättre än att få C19 i detta fall

Hej hemorojdbiff,

Jo det stämmer! Skrev nyligen i inlägg om vikten att ha ett större perspektiv och tog som ex Ipren och Treo. Även paracetamol (ex Alvedon) har potentiellt livsfarliga biverkningar.

Om vi ser på samhällsnivå om man i en vuxen befolkning vaccinerar ex 1 000 000 människor med AZNs vaccin kanske man räddar 10 000 liv (väldigt svårt att ange en exakt siffra men tar denna som räkneexempel).

Om vaccinet har en så ovanlig biverkan att 1/1 000 000 dör (vilket vi ännu inte vet) så är det ju ingen tvekan på samhällsnivå att det är värt risken.
Utöver så många fler räddade liv direkt så får man ju alla andra väldigt positiva konsekvenser avseende ekonomi, psykosocialt och sjukvård m m.

Dock bygger en framgångsrik vaccinationskampanj på förtroende och ett endaste dödsfall skadar ett vaccins förtroende oerhört. Speciellt om denna extremt ovanliga möjliga biverkan drabbar yngre som har en lägre risk att bli allvarligt sjuk och dö i covid-19. Men även yngre har en betydligt högre risk att dö i covid-19 än vaccinet.

Nu har vi turen och lyxen i Sverige att vi har flera vaccin, men det råder fortfarande vaccinbrist och tidsaspekten är väldigt viktig.

Detta gör att det nu blir komplicerat för FHM som sitter lite i en rävsax. De kommer antagligen få kritik oavsett hur de agerar.
Dessutom blir det förvirrande för allmänheten när olika länder agerar olika, även efter EMAs granskning och beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in