2021-03-22, 10:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Munskydd skyddar? Vaccinerade måste ändå använda munskydd och distansera från människor.

Ja det skyddar. På bilar har vi både bilbälte, airbag och ABS bromsar, det ena utesluter inte det andra liksom.
Citera
2021-03-22, 10:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Varför behöver hon vaccinera sig om gamlingarna är vaccinerade?

Det får du fråga boendet om. Men antagandet är väl att en vaccinerad inte sprider smitta lika lätt som en ovaccinerad.
Citera
2021-03-22, 10:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Vad är egentligen grejen med Astra Zeneca och deras anläggningar i Belgien och Nederländerna?
Mig veterligen är produktionen i Nederländerna inte ens igång ännu i väntan på godkännande från EMA (de har inte godkänt anläggningen ännu).

Jag kan ha fel, men enligt uppgift är det så.

EDIT:
Notera att det inte är AstraZenecas EGNA produktionsanläggningar - det är externa producenter. I fallet med Nederländerna är det ett företag vid namn Halifax.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-22 kl. 10:24.
Citera
2021-03-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er vel også på grund af at AZ ikke blev godkendt til ældre fra start. Hvad skulle man ellers have brugt vaccinerne på?
EMA godkände AZ:s vaccin även för 65+ redan från start. Det fanns inga hinder för att ge det till äldre.

Dessutom har man gett även Pfizers vaccin till unga människor, både i Sverige och i Danmark. Där skyllde man istället på att det var svårt att transportera, så man skulle ge Pfizers vaccin till vårdpersonal och AZ till hemtjänsten.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja att det är knas i Stockholm har jag blivit varse om. De verkar ha lite svårt för etik och moral däruppe.
Tyvärr är det inte bara Stockholm. Jag har liknande exempel från Västerbotten och Småland. Jag tror det är samma visa överallt, även om det inte syns lika mycket. Det är dock inte vårdpersonalens fel att deras arbetsplatser vaccineras. Skulden finns hos de som drivit på för att ändra prioritetsordningen.
Citera
2021-03-22, 10:18
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Det får du fråga boendet om. Men antagandet är väl att en vaccinerad inte sprider smitta lika lätt som en ovaccinerad.

Det är ett väldigt märkligt antagande eftersom en vaccinerade person ska vara skyddad.
Citera
2021-03-22, 10:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är ett väldigt märkligt antagande eftersom en vaccinerade person ska vara skyddad.

https://www.di.se/nyheter/mindre-virusmangd-nar-vaccinerade-smittas/
Citat:
Även personer som vaccinerats mot covid-19 kan fortfarande bli smittade. Men en israelisk studie, som ännu inte granskats, visar att mängden virus är betydligt mindre än hos smittade som inte vaccinerats.
Citera
2021-03-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, så då vet du att dessa personer likt Kai Knudsen, överläkare på intinsivvårdsavdelningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset är i själva verket alarmister?

Citat ur din länkade artikel.

Så om jag har förstått dig rätt så är det just vaccineringen av de som jobbar på IVA som nu ställer till det och det är dessa som nu dör i Norge?
För det var ju just IVA anställda som man ville lägga till, bland de som FoHM redan utnämnt.
Ja, eller "alarmist" är kanske fel beteckning för Kai Knudsen, men har definitivt en del av skulden för att prioritetsordningen för vaccinet är dålig. Han är bara läkare, och inte utbildad i att fatta storskaliga beslut om folkhälsa på nivån av ett helt land. Han är inte kvalificerad att bedöma det, och resultatet blir därefter.

Man ska inte vaccinera unga kvinnor mot covid, även om de jobbar på IVA, nej. Inte i det här skedet. De har nästan obefintlig risk att bli allvarligt sjuka av covid även om de får det, samtidigt som de har extremt mycket att förlora på eventuella biverkningar av vaccin. Unga kvinnor får inte ens delta i läkemedelsstudier, av etiska skäl, så idén att vaccinera dem i fas 1 är obegripligt.
Citera
2021-03-22, 10:27
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mig veterligen är produktionen i Nederländerna inte ens igång ännu i väntan på godkännande från EMA (de har inte godkänt anläggningen ännu).

Jag kan ha fel, men enligt uppgift är det så.

EDIT:
Notera att det inte är AstraZenecas EGNA produktionsanläggningar - det är externa producenter. I Fallet med Nederländerna är det ett företag vid namn Halifax.
Av den här Reutersartikeln att döma har AZ inte sökt godkännande:

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-eu-uk-idUSKBN2BD0RZ

Citat:
AstraZeneca has not yet sought approval in the EU for Halix, but the official and a second EU source said the request was on its way.

Without regulatory approval, vaccines produced at Halix cannot be used in the EU.

Allt det här verkar otroligt märkligt, och min känsla är att AZ medvetet hållit förväntningarna på vad de kan leverera och vid vilken tidpunkt på en artificiellt hög nivå ända sedan de här avtalen ingicks.
Citera
2021-03-22, 10:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Inga blodproppar med Astra Zeneca i USA heller

"Inga problem med blodproppar i ny Astrastudie
Svensk-brittiska Astra Zeneca redovisar en lyckad så kallad fas 3-studie av sitt vaccin mot covid-19 i USA. Några problem med biverkningar i form av blodproppar framgår inte i studien."

från sydsvenskan
Citera
2021-03-22, 10:30
Medlem
Talespins avatar
Citat:
https://www.di.se/nyheter/mindre-virusmangd-nar-vaccinerade-smittas/

Smittade, ja. Men inte svårt sjuka.

En person med 100% skydd ska inte behöva vara orolig att bli smittad och bli svårt sjuk.

En 24-åring ska inte behöva vaccinera sig för att gamlingar inte ska nysa i 3 dagar. Om nu dessa vaccin är så effektiva som de påstår.

Jag är mycket tveksam till att vaccinerna hjälper i det långa loppet.
Citera
2021-03-22, 10:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Smittade, ja. Men inte svårt sjuka.

En person med 100% skydd ska inte behöva vara orolig att bli smittad och bli svårt sjuk.

En 24-åring ska inte behöva vaccinera sig för att gamlingar inte ska nysa i 3 dagar. Om nu dessa vaccin är så effektiva som de påstår.

Jag är mycket tveksam till att vaccinerna hjälper i det långa loppet.

Om man är vaccinerad så skyddar det mot svår sjukdom plus att det minskar risken att du överför smittan till någon annan. Jag ser inga konstigheter med det. Det finns säkert gamlingar som inte kan ta sprutan av något skäl, om 24-åringen då är vaccinerad så har man minskat risken för smitta.
Senast redigerad av revodneb 2021-03-22 kl. 10:37.
Citera
2021-03-22, 10:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inga blodproppar med Astra Zeneca i USA heller

"Inga problem med blodproppar i ny Astrastudie
Svensk-brittiska Astra Zeneca redovisar en lyckad så kallad fas 3-studie av sitt vaccin mot covid-19 i USA. Några problem med biverkningar i form av blodproppar framgår inte i studien."

från sydsvenskan
Då är det extremt osannolikt att biverkningar skulle drabba norrmän i den mån som det har gjort.
Jag undrar om det ändå inte är nåt fel på den specifika batchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in