2021-03-22, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag tror att Esbjörn var villig att sälja. Till rätt person och till rätt pris.

Huruvida han glömt bort eller sonika struntade i sin uppgörelse med Matz, visar bara på hans oförmåga att stå för det han lovar.

Jag vinklar inte till Ebbas fördel, jag vinklar till Esbjörns nackdel.

Antalet besök handlar nog om att Ebba vill få en bra koll på fastigheten. Vad är skicket, vad behöver göras, hur mycket tid och pengar kommer det kosta osv.

Prislappsdiskussionerna kom nog igång först efter värdering och besiktning. Innan dess hade de säkert lite löst slängt varsitt belopp upp i luften...

Du gissar alltså minst lika mycket som jag gör

Ja, vi kommer väl aldrig veta till 100%.
Om inte Esbjörn minns allt snart....höhö
2021-03-22, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja det är exakt samma regel som gäller - man kan inte ångra sig nu - och man kunde inte då...

Åh fn, det är samma regler.

Så det är övertaget Ebba har, hon visste man inte får ångra men Esbjörn trodde man får....
2021-03-22, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Och att det är brukligt med bud på eller strax över värderingen om man köper utan visning, eller innan allmän budgivning.
Det är brukligt, för att inte säga nödvändigt om det gäller ett attraktivt hus i storstadsområde, klart att flytta in.
Men inte för en sommarstuga utan VA med omfattande behov av sanering och renovering.
Det finns en relativt stor osäkerhetsfaktor vad gäller kostnader för renovering när ett hus är i det skicket. De uppskattningar jag sett är 2.5 - 3 Mkr. Med ett sånt spann kan man mycket väl hitta fördyrande överraskningar när man börjar bygga.
Om "marginalen" är ca 1 Mkr mellan pris+kostnader vs. uppskattat värde på färdigt hus motsvarar det nog vad som är rimligt för någon som ska ha det till egen bostad med tanke på risken.
För någon som skulle köpa-renovera-flippa är nog risken allt för stor.
2021-03-22, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Det är brukligt, för att inte säga nödvändigt om det gäller ett attraktivt hus i storstadsområde, klart att flytta in.
Men inte för en sommarstuga utan VA med omfattande behov av sanering och renovering.
Det finns en relativt stor osäkerhetsfaktor vad gäller kostnader för renovering när ett hus är i det skicket. De uppskattningar jag sett är 2.5 - 3 Mkr. Med ett sånt spann kan man mycket väl hitta fördyrande överraskningar när man börjar bygga.
Om "marginalen" är ca 1 Mkr mellan pris+kostnader vs. uppskattat värde på färdigt hus motsvarar det nog vad som är rimligt för någon som ska ha det till egen bostad med tanke på risken.
För någon som skulle köpa-renovera-flippa är nog risken allt för stor.

jojo jag förstår hur man kan tro det - men dessa hus som var renoveringsobjekt var de mest extrema raketerna..... jag vet det eftersom det var de vi var intresserade av när vi bodde mellan Stockholm/Uppsala.

Och hur vi än vände och vred på det det, så verkade det som att flertalet köpare INTE räknade med att dra hem vinst direkt. Vi kunde liksom inte vara med i matchen alls.

4 miljoner inköp + 3 miljoner renoveringar och "bara" värdering direkt efter 6.
Det verkade flera tycka vara helt ok, för de räknade med att huset inom några år skulle passera 7 i värdering... eller (också troligt) att flera köpte för att jobba själv med huset och fick det väldigt billigt fixat. Oavsett...renoveringsobjekt är inga osäkra objekt. De går som smör...

Vad är det för renoveringar som måste göras?
Badrum/kök/borra vatten/avlopp. Det är så vanligt att folk gör det i dessa trakter, bara köket är +5år = renovera. Vatten? Det är liksom inga osäkerhetsfaktorer - det är vanlig standardhöjning. Egen stil på huset... folk vill ha ett gammalt kök så de kan utan dåligt samvete bygga om

Men taket verkar tätt, ingen fukt... osv. Renoveringar?

Igen "sanering"... finns ingen mäklare som skulle säga det ordet om detta hus. Absolut ingen.
Finns inget att sanera.
Senast redigerad av Garre74 2021-03-22 kl. 08:16.
2021-03-22, 08:30
Medlem
Citat:
jojo jag förstår hur man kan tro det - men dessa hus som var renoveringsobjekt var de mest extrema raketerna..... jag vet det eftersom det var de vi var intresserade av när vi bodde mellan Stockholm/Uppsala.

Och hur vi än vände och vred på det det, så verkade det som att flertalet köpare INTE räknade med att dra hem vinst direkt. Vi kunde liksom inte vara med i matchen alls.

4 miljoner inköp + 3 miljoner renoveringar och "bara" värdering direkt efter 6.
Det verkade flera tycka vara helt ok, för de räknade med att huset inom några år skulle passera 7 i värdering... eller (också troligt) att flera köpte för att jobba själv med huset och fick det väldigt billigt fixat. Oavsett...renoveringsobjekt är inga osäkra objekt. De går som smör...

Vad är det för renoveringar som måste göras?
Badrum/kök/borra vatten/avlopp. Det är så vanligt att folk gör det i dessa trakter, bara köket är +5år = renovera. Vatten? Det är liksom inga osäkerhetsfaktorer - det är vanlig standardhöjning. Egen stil på huset... folk vill ha ett gammalt kök så de kan utan dåligt samvete bygga om

Men taket verkar tätt, ingen fukt... osv. Renoveringar?

Igen "sanering"... finns ingen mäklare som skulle säga det ordet om detta hus. Absolut ingen.
Finns inget att sanera.
Det låter på dig som att EB resonerar ganska lika som de flesta andra. Hon är också beredd att betala 4 miljoner och lägga ner 3 miljoner för att få ett hus att bo i. Om det sedan går upp eller ner i värde i framtiden kan ingen sia om.

Det du tar upp som behöver göras finns med i Densias värdering, jag skulle bli förvånad om det inte stämmer ganska bra även med Notars.

Det som skiljer detta från ett renoveringsobjekt är att det i grunden är ett sommarhus, men även det går så klart att åtgärda.

Men beaktat vad det kommer att kosta att få huset i ordning så är köpeskillingen på 3.9 miljoner inte oskälig. Du tycker själv att man behöver ha tillgång till två värderingar för att få en bra bild, nu har vi tyvärr bara Esbjörns Densiavärdering som är gjord en tid efter affären. Hade vi tillgång även till Notars så skulle vi veta värderingen vid rätt tidpunkt. Men förmodligen stämmer det att den landar på 4.2 +/- 200.000 som det rapporterats.

Så med facit på hand verkar ditt inlägg tala ganska mycket för att EB har resonerat som majoriteten av husköpare och att kalkylen också verkar vara ganska lik.
2021-03-22, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det låter på dig som att EB resonerar ganska lika som de flesta andra. Hon är också beredd att betala 4 miljoner och lägga ner 3 miljoner för att få ett hus att bo i. Om det sedan går upp eller ner i värde i framtiden kan ingen sia om.

Det du tar upp som behöver göras finns med i Densias värdering, jag skulle bli förvånad om det inte stämmer ganska bra även med Notars.

Det som skiljer detta från ett renoveringsobjekt är att det i grunden är ett sommarhus, men även det går så klart att åtgärda.

Men beaktat vad det kommer att kosta att få huset i ordning så är köpeskillingen på 3.9 miljoner inte oskälig. Du tycker själv att man behöver ha tillgång till två värderingar för att få en bra bild, nu har vi tyvärr bara Esbjörns Densiavärdering som är gjord en tid efter affären. Hade vi tillgång även till Notars så skulle vi veta värderingen vid rätt tidpunkt. Men förmodligen stämmer det att den landar på 4.2 +/- 200.000 som det rapporterats.

Så med facit på hand verkar ditt inlägg tala ganska mycket för att EB har resonerat som majoriteten av husköpare och att kalkylen också verkar vara ganska lik.

Det här låter väl bakvänt - men visst, hon har säkert gjort som väldigt många andra köpare. Men det betyder inte att jag tycker att det korrekt utfört av en partiledare mot en åldring.

Det ÄR ett fulspel runt allt med att sälja/köpa hus... köpare överdriver, vinklar saker, nästan hitta på saker ibland för att röra om.

Saker man visste var enkla att åtgärda hörde man ofta andra på en visning övertydligt säga
"detta är såå dyrt att åtgärda" - var roligt att gå på visningar

Och säljare kunde måla källarväggar precis innan visning - brukade vara en varning om att dölja gamla fuktskador. Eller att det liksom var luktgranar i källaren. Eller att huset var totalt öppet för korsdrag kalla höstdagar... eller...
Senast redigerad av Garre74 2021-03-22 kl. 09:03.
2021-03-22, 09:32
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ja tänk om han vetat att den allmänna uppfattningen om dessa värderingar är att det blir ofta en viss bias, tex om det är skilsmässa/bodelning säger de att man alltid ska göra en egen värdering - inte ta fruns värdering som en sanning, göra en egen och ta ett snitt.

Och att det är brukligt med bud på eller strax över värderingen om man köper utan visning, eller innan allmän budgivning.

Esbjörn verkar faktiskt sålt ut sig väldigt billigt.
Men.. visst han verkar vara så insatt i hur man säljer...

Så nu är det grundligt värderat? Ibland här i tråden passar det att säga hur högt pris det, är Ebba skulle börja buda på 3.6 och att 3.9 är så mycket pengar för ett "ruckel".

Värderingen då var 4.2 milj (tömd och sanerad fastighet)
Efter den grundliga undersökning som krävs att köpare gör i JB.
Köpeskillingen bestämdes till 4.2 milj med ett avdrag på -300.000:-, för att köpare övertar säljaransvaret att tömma och sanera fastigheten.
Just den summan -300.000:- är en bruklig summa för en icke tomställd fastighet dvs. enligt det strikta säljaransvaret att tömma och sanera fastighet till inflyttningsklar innan försäljning.

Värdering nr 2 beställdes med en värdetidpunkt som skulle vara ett halvår senare och även andra jämförbara försålda fastigheter fick i beräkningen sin köpeskilling uppskriva till nytt ett värdedatum.
Värderingen nu blev 4.6 milj (omräknat till försäljningsdag blir värderingen ca 4.3 milj) men utan den grundliga undersökning som krävs i JB för att vara giltig värdering i domstol.
(Även den värderingen förutsatte värdet vid tömd och sanerad fastighet)

Omvärdering och beräkning ska alltid göras räknat på samma tidpunkt som ursprunglig värdering för att ha någon bäring i rättegång, då endast den tidpunktens värde gäller.
Hävdas det att någon vid en viss tidpunkt betalat ett för lågt pris och värdering vid denna tidpunkt varit fel, ska värdet vid den tidpunkten försäljning skett bevisas vara felaktig ingen annan tidpunkt.

Det enda som bevisats är att köpeskillingen stämmer med värdet och inget underpris föreligger.
2021-03-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har skrivit flera gånger att EB:s inlägg på Facebook om Binninge utgör förtal och att det är fel. Men skillnaden mellan er två är att hon gjorde det offentligt medan du gör det anonymt. För du har ju skrivit exakt samma sak för flera år sedan. Det kanske är från dig hon fick reda på hans dom om sexbrott och uppfattade det som allmänt känt eftersom du redan spridit uppgiften?

Ditt spridande, och att även SVT och Dagens nyheter har skrivit om Binninges tidigare dom friar EB från anklagelsen om förtal eftersom det hon skrev varit känt under lång tid och återgetts i media och av dig på Flashback.

Intressant att ni stalkar mig! Jag undrar varför ni vll undergräva mig??? Kom med egna argument, pucko.

Jag har skrivit om Tone då det begav sig. Min uppfattning står fast, hon straffades för hårt.

Det jag ser att ni har läs och skrivsvårigheter, en vanlig åkomma hos Ebba följare, och ledaren Ebba Busch. Ord och begrepp utan sammanhang är Er specialitet. Med berått mod dessutom.

Tone kontaktade Binninge efter hon var dömd. När man är dömd, är det för sent. Ingen kan göra någonting. Annat än att tycka synd om henne. Den slags domar orubbliga, bara en obotlig optimist tror att det går att överklaga en skattedom.

Det jag skrev, och tyckte var underligt är att en människa som har pengar så det räcker, inte betalar för ett bra försvar när hon blev åtalad. Tone var missnöjd när hon fick sin dom och då skaffade hon nytt ombud. Vem som helst i hennes situation hade inte snålat på ombud, när man får veta att man är åtalad.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-22 kl. 10:11.
2021-03-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Köpeskillingen bestämdes till 4.2 milj med ett avdrag på -300.000:-, för att köpare övertar säljaransvaret att tömma och sanera fastigheten.
Just den summan -300.000:- är en bruklig summa för en icke tomställd fastighet dvs. enligt det strikta säljaransvaret att tömma och sanera fastighet till inflyttningsklar innan försäljning.

Värdering nr 2 beställdes med en värdetidpunkt som skulle vara ett halvår senare och även andra jämförbara försålda fastigheter fick i beräkningen sin köpeskilling uppskriva till nytt ett värdedatum.
Värderingen nu blev 4.6 milj (omräknat till försäljningsdag blir värderingen ca 4.3 milj) men utan den grundliga undersökning som krävs i JB för att vara giltig värdering i domstol.

Omvärdering och beräkning ska alltid göras räknat på samma tidpunkt som ursprunglig värdering för att ha någon bäring i rättegång, då endast den tidpunktens värde gäller.
Hävdas det att någon vid en viss tidpunkt betalat ett för lågt pris och värdering vid denna tidpunkt varit fel, ska värdet vid den tidpunkten försäljning skett bevisas vara felaktig ingen annan tidpunkt.

Det enda som bevisats är att köpeskillingen stämmer med värdet och inget underpris föreligger.

Vaddå sanerad fastighet? Ebba är den enda som hittat på detta - "sanerad" från vad?
Jag har varit massor av visningar av gårdar, där det stått gamla traktorer, redskap, pickups etc lite slumpmässigt på tomten. Har ALDRIG var nåt tal om sanering. Totalt nonsens. Är det oljespill eller trasiga saker hanterar man det som det kommer. Kanske inte direkt ha ett trädgårdsland där de stått... annars så skiter man i det.

Tills någon verkligen bevisat att det behövs "sanering" är det att betrakta som köp-snack från Ebba.

300 000 är brukligt? 300 000kr för att städa av en fastighet. Taget! Jag skulle gladeligen göra det.
Jag hittade företag som tömde dödsbon 3 personer inkl lastbil 1250kr/h.
Tvivlar tre personer håller på 240h med denna fastighet.

Värdering #2 är 4.6 ja? Visserligen kan index användas, men tvivlar på att det är applicerbart rakt av.
Värdering # 2 är 4.6. Upp till Ebba/Esbjörn att motivera hur den ska användas eller omvärderas.
2021-03-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Håller helt med om att KDs problem antagligen är förtroendebaserat men min gissning är att det handlar om partiledaren och vad denna har för sig.

Det gick bra för KD innan Ebba började visa vad hon går för. Att snacka och lova stort är en grej, men när det kommer till att stå för vad man har sagt och lovat så lämnar hon mycket i övrigt att önska.

Ebba Busch var en partiledare jag var glad över när jag såg en chans till byte av regering, eftersom jag är konservativ, och vill bli av med sossarna.

Jag blev faktiskt chockad när det blev känt att hon inte läst en enda bok, eller kände till de författare som hon blev tillfrågad om. Jag undrade hur det ens var möjligt om man gått skolan. Nu vet jag att hon inte gått i skolan.

Under lång tid tyckte jag att det spelar ingen roll, särskilt om hon vill bli jämlikhetsminister, då det är plakat politik jag struntar i och som inte berör mig personligen.

Men när Ebba Busch började stjäla retorik från Åkesson, ljuga, leva utåtagerande under pandemin, lura av en gamling en fastighet, blev min slutsats att en person som henne, kan inte bli lösning på några problem eftersom hon är en populist som ljuger när det passar henne.

Jag ändrande åsikt om henne ju mer fakta som framgick. Ebba Busch är inte den sorts politiker jag vill se i Sverige, och jag litar inte på hennes retorik om någonting längre. Samma sak med Trump. Jag roades av honom när han höll sig till TV underhållning. Jag var inte road av honom som president. Vi ser resultatet med ett delat U.S.A. med galningar överallt som undergräver demokratin.

Ebba Busch är en influenser, där jag tycker Sveriges framtid är viktigare än den smäck hon kränger.
2021-03-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68

För att få in lite relevant fakta, vad som är "brukligt" ...

https://kristiansens.se/vanliga-fragor

"Uppskattning vad omhändertagande av ett normalmöblerat hem"
Tre pers & lastbil 1250kr/h vilket de menar i normalfallet innebär
150kvm för 20 000kr. Ska vi dubbla det för att vara sjysst eftersom ni hävdar det är mycket saker i huset?

Men sedan kan det bli mindre med
"avdrag för säljbara inventerier"

Städning "40kr/kvm" efter RUT. Under 5000kr.
Men eftersom Ebba ska renovera hela huset, bygga om köket är det ju inte direkt flyttstädning som är relevant.

Så... vi hamnar förmodligen en bra bit under 50 000kr.
För tömning och iaf en grov-städning.

Men visst, ni skulle säkert ge bort 250 000kr till en köpare av era hus.
Varsågod. Gör det.
Senast redigerad av Garre74 2021-03-22 kl. 10:30.
2021-03-22, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ebba Busch var en partiledare jag var glad över när jag såg en chans till byte av regering, eftersom jag är konservativ, och vill bli av med sossarna.

Jag blev faktiskt chockad när det blev känt att hon inte läst en enda bok, eller kände till de författare som hon blev tillfrågad om. Jag undrade hur det ens var möjligt om man gått skolan. Nu vet jag att hon inte gått i skolan.

Under lång tid tyckte jag att det spelar ingen roll, särskilt om hon vill bli jämlikhetsminister, då det är plakat politik jag struntar i och som inte berör mig personligen.

Men när Ebba Busch började stjäla retorik från Åkesson, ljuga, leva utåtagerande under pandemin, lura av en gamling en fastighet, blev min slutsats att en person som henne, kan inte bli lösning på några problem eftersom hon är en populist som ljuger när det passar henne.

Jag ändrande åsikt om henne ju mer fakta som framgick. Ebba Busch är inte den sorts politiker jag vill se i Sverige, och jag litar inte på hennes retorik om någonting längre. Samma sak med Trump. Jag roades av honom när han höll sig till TV underhållning. Jag var inte road av honom som president. Vi ser resultatet med ett delat U.S.A. med galningar överallt som undergräver demokratin.

Ebba Busch är en influenser, där jag tycker Sveriges framtid är viktigare än den smäck hon kränger.

Oj. Jag håller med dig om böckerna, man kan inte ha en partiledare som inte har hört talas om de mest kända svenska författarna. Det går inte. Så självklart har hon blivit tillsagd av partiet att alltid ha en bok med sig att läsa i lediga stunder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in