2021-03-21, 19:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Det är helt enkelt alltid bättre att föra en saklig och artig diskussion om sakfrågan än att kasta glåpord omkring sig.
Det finns ingen som helst anledning till att seriöst diskutera med någon som tror att 5G smittar eller att spåren efter flygplan består av gift som ska förgöra världen.

Absolut ingen som helst anledning.

Skulle du vilja diskutera seriöst med någon som övertygat tror att pojkar föds med blå plastleksaksbilar i anus, och flickor med rosa? Liksom, det är bara meningslöst. Det kanske är dumt att kalla dem foliehattar, men tills DSM satt en diagnos så får det bli det.

Här har du en fin länk med en rejäl virrpanna, Pernilla Hagberg, då i Miljöpartiet. Är hon inte en foliehatt menar du? https://www.youtube.com/watch?v=cHiYhUuiaRw

Eller du kanske röstade på henne?
Senast redigerad av constant 2021-03-21 kl. 19:45.
Citera
2021-03-21, 20:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det kanske är dumt att kalla dem foliehattar, men tills DSM satt en diagnos så får det bli det.

Det är ju dessutom extremt barnsligt att hänga upp sina argument på ett epitet - i alla fall om man gång på gång på gång har getts chansen att komma med en egen definition på vad man vill kallas. Jag kan inte ens längre gissa hur många gånger jag bett debattörer som krävt att slippa kallas foliehattar eller konspirationsteoretiker att föreslå ett bättre alternativ som de själva skulle vara bekväma med - hittills lyser svaren dock med sin frånvaro och därför fortsätter jag kalla dem för konspirationsteoretiker vilket jag själv anser är det mest neutrala och egentligen inte innehåller någon förolämpande implicering om man inte väljer att ta det så själv.
Citera
2021-03-21, 20:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag kan inte ens längre gissa hur många gånger jag bett debattörer som krävt att slippa kallas foliehattar eller konspirationsteoretiker att föreslå ett bättre alternativ som de själva skulle vara bekväma med - hittills lyser svaren dock med sin frånvaro...
Ungefär lika omöjligt som att be dem förklara hur jorden skulle kunna vara platt.
Citera
2021-03-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag frågade först, pucko.

Vems intressen försvarar du egentligen?
Ok, jag svarar här. Vet du någon som tror att inte Putins regim låg bakom giftmordförsöket på Navalny? Finns det någon här på forumet att debattera den frågan med, tror du?

Jag försvarar demokratin, folkrätten, freden, mänskliga rättigheter, medborgerliga rättigheter, yttrandefriheten, pressfriheten, etc.

Det råder liksom inget tvivel om att det här saknas i länder som Ryssland, Kina, Nordkorea, Myanmar, etc. Det jag vill blottlägga är när brott mot ovan begås av makthavare i lönndom bakom ryggen på våra egna respektive demokratiers befolkning, deras uppdragsgivare och arbetsgivare som betalar deras löner.

Gillar jag Kina och Ryssland varje gång jag gör det, menar du?

Och nu när jag har besvarat din fråga, varför säger du inte som det är? Att du hoppade i galen tunna när du erbjöd oss mindre vetande att du som varandes fysiker kunde visa att tillika fysikern Louis Alvarez' s.k. "jet-effect" är en väl grundad teori som förklaring till hur JFK's huvud kunde kastas bakåt av en kula som avlossades, bakifrån?

Hur länge ska du smita undan den skammen? Eller du kanske inte ens skäms?
Citera
2021-03-21, 20:46
Medlem
Citat:
Det är ju dessutom extremt barnsligt att hänga upp sina argument på ett epitet - i alla fall om man gång på gång på gång har getts chansen att komma med en egen definition på vad man vill kallas. Jag kan inte ens längre gissa hur många gånger jag bett debattörer som krävt att slippa kallas foliehattar eller konspirationsteoretiker att föreslå ett bättre alternativ som de själva skulle vara bekväma med - hittills lyser svaren dock med sin frånvaro och därför fortsätter jag kalla dem för konspirationsteoretiker vilket jag själv anser är det mest neutrala och egentligen inte innehåller någon förolämpande implicering om man inte väljer att ta det så själv.
Ligger inte din problematik lite i att du vill kalla vitt skilda företeelser och individer för samma glåpord?
Citera
2021-03-21, 20:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ligger inte din problematik lite i att du vill kalla vitt skilda företeelser och individer för samma glåpord?
Jag har inte kallat någon för foliehatt på flera år just av respekt för att folk tar illa upp. Förolämpande är allt annat än en drivkraft för mig, jag försöker mer rikta in mig på sakfrågorna till skillnad från du som glatt kallar oss på ”motståndarsidan” för slemkepsar utan annan anledning än att du tydligen vill (trots att det bevisar att du är en lögnhals då du lovat motsatsen).
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-03-21 kl. 20:52.
Citera
2021-03-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det finns ingen som helst anledning till att seriöst diskutera med någon som tror att 5G smittar
Finns det någon som tror det menar du?

Citat:
eller att spåren efter flygplan består av gift som ska förgöra världen.

Absolut ingen som helst anledning.
Trots att det i lönndom har sprutats både det ena och det andra över civilbefolkningar både hemma och borta sedan bröderna Wright uppfann flygplanet?

Citat:
Skulle du vilja diskutera seriöst med någon som övertygat tror att pojkar föds med blå plastleksaksbilar i anus, och flickor med rosa?
Vem tror det, menar du?

Citat:
Liksom, det är bara meningslöst. Det kanske är dumt att kalla dem foliehattar, men tills DSM satt en diagnos så får det bli det.
Och vad ska vi kalla sådana som dig, tycker du?

Citat:
Här har du en fin länk med en rejäl virrpanna, Pernilla Hagberg, då i Miljöpartiet. Är hon inte en foliehatt menar du? https://www.youtube.com/watch?v=cHiYhUuiaRw

Eller du kanske röstade på henne?
Helt oavsett hur hon "är", "är" därmed per någon okänd logisk nödvändighet alla andra miljöpartister på samma sätt, menar du?

Delar de någon helig identifierande vätska?
Senast redigerad av onopono 2021-03-21 kl. 21:04.
Citera
2021-03-21, 20:57
Medlem
Citat:
Jag har inte kallat någon för foliehatt på flera år just av respekt för att folk tar illa upp. Förolämpande är allt annat än en drivkraft för mig, jag försöker mer rikta in mig på sakfrågorna till skillnad från du som glatt kallar oss på ”motståndarsidan” för slemkepsar utan annan anledning än att du tydligen vill (trots att det bevisar att du är en lögnhals då du lovat motsatsen).
Ok, jag omformulerar.

Ligger inte din problematik lite i att du vill kalla vitt skilda företeelser och individer för samma ord?
Citera
2021-03-21, 20:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok, jag omformulerar.

Ligger inte din problematik lite i att du vill kalla vitt skilda företeelser och individer för samma ord?
Nej. Jag finner det ointressant vad vi eller ni kallas. Dock ser jag behovet av ord som definierar oss som grupper - debunker eller slemkeps eller vad du vill, mig spelar det ingen som helst roll, jag förstår vad du menar. Enda skälet att jag ifrågasätter dig när du kallar mig/oss för slemkepsar är för att du lovade att du aldrig gör så utan att först blivit kallad foliehatt, något som visat sig vara en lögn.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-03-21 kl. 21:08.
Citera
2021-03-21, 21:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Finns det någon som tror det menar du?
Du har inte hört talas om att man förstör telemaster?
Citat:
Trots att det i lönndom har sprutats både det ena och det andra över civilbefolkningar både hämma och borta sedan bröderna Wright uppfann flygplanet?
Och spåren efter jet-flygplan är gift? :-)
Citat:
Vem tror det, menar du?
Tror man på alla andra tokigheter, så varför inte det?
Citat:
Och vad ska vi kalla sådana som dig, tycker du?
Vad har du för behov att kalla någon som inte tror på knäppheter för något? Kanske realist? Eller vetenskaplig skeptiker?
Citat:
Helt oavsett hur hon "är", "är" därmed per någon okänd logisk nödvändighet alla andra miljöpartister på samma sätt, menar du?
Absolut inte. men hon var någon som fick ge Miljöpartiet en röst. En röst som knappast gav partiet något pluspoäng.

Väljer man in sådana tokstollar i sitt parti, då kan precis vad som helst hända.
Citera
2021-03-21, 21:15
Medlem
QAnon, chemtrails, illuminati, 5G, judarna styr världen... Listan kan göras lång med alla dessa... kreativa påfund.

Gällande vad som finns i huvudet på dessa individer så tror jag att bristen på samhörighet är den största bidragande orsaken. På samma sätt som att vissa söker sig till sekter så söker sig andra till konspirationsteorier. För sekt-världen har de av omvärlden kommit att kallas för "sökare". För konspirationsteorier finns inget liknande samlingsbegrepp.

Orsaken är däremot densamme, nämligen att de finner ett syfte med livet och framförallt en gemenskap. Tycker detta blir framträdande när dessa ses i grupp - ofta kommer de väldigt bra överens trots att de tror på olika konspirationsteorier som går stick i stäv med varandra. Ideal och tro är med andra ord inte särskilt viktigt, det väsentliga är gemenskapen. Jag vill tro att detta kan vara en konsekvens av att ensamheten ökar i samhället varpå människor måste söka sig till olika extremer bara för att få närhet och bekräftelse. Det ser i vart fall ut som att de behandlar varandra väl och att saker som samhället överlag anser vara "kufiskt" respekteras.

Det tragiska är snarare att det ska krävas en uppsättning galenskaper för att människor äntligen ska få denna bekräftelse och känna gemenskap.
Citera
2021-03-21, 21:22
Medlem
Citat:
Nej. Jag finner det ointressant vad vi eller ni kallas. Dock ser jag behovet av ord som definierar oss som grupper - debunker eller slemkeps eller vad du vill, mig spelar det ingen som helst roll, jag förstår vad du menar. Enda skälet att jag ifrågasätter dig när du kallar mig/oss för slemkepsar är för att du lovade att du aldrig gör så utan att först blivit kallad foliehatt, något som visat sig vara en lögn.
Jag menar att du i egenskap av debunker i en tråd om "debunkers vs foliehattar" kallar mig för "foliehatt" när du hänger ut mig som ett typexempel på en sådan i den här tråden.

Dvs, uppdelningen debunker vs foliehatt finns redan som förutsättningen (TR) för all annan diskussion i tråden, vilket gör att jag ger mig rätten att jämna ut spelplanen med epitetet "slemkeps" här och där när det känns extra befogat som moteld mot den uppdelningen.

Du vet att jag aldrig ljuger på det här forumet, SnakePlisssken.

Skäms på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in