2021-03-21, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hur allvarligt är det om man hamnar på akuten? En väns pappa i 55-60 års åldern åkte in idag

Det är allvarligt, men är svårt å bedöma hur.
Hoppas han blir bra.

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det finns uppgifter som tyder på att SARS-Cov-2 har sitt ursprung i ett program som arbetade med biologiska vapen i Wuhan.

"The former lead investigator who spearheaded a taskforce for the US government into the origins of COVID-19 has declared the virus may have been the result of work done for a biological weapons program in Wuhan."

https://www.youtube.com/watch?v=YBq-LV3Jm1M

Jag antog detta, detta tystas ju ner från kina.
Man vill ju att det ska komma från djurvärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ingen fara alls såtillvida han inte väger ~150kg

Nej det är inte alls så.
Är det bara 150kg + personer som blir svårt sjuka?
Så är inte fallet, redan vid BMI över 30 ökar risken.
Citera
2021-03-21, 19:28
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Han är inlagd på sjukhus menar du?
Man åker väl alltid in akut.

Ja men är det inte så att man måste uppfylla visa kriterier för att bli inlagd? Lite småhosta och förkyld kanske inte räcker
Citera
2021-03-21, 19:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vad är det för bananrepublik som köper upp det?

Det framgick inte, men Sverige skulle gladeligen gjort det om möjligheten getts. Dock var det till länder i Afrika.
Citera
2021-03-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, helt idiotiskt att satsa på det omtalade alternativ 3 av Tegnell. Han kallade flockimmunitetsstrategin "platta till kurvan" vilket är flockimmunitetsstrategi med bivillkoret att inte överlasta sjukvården.

Nu misslyckades Tegnell med sin strategi o har sakta glidit över mot mer "europeisk" hantering. Nu med det sydafrikanska så är den dyrköpta lilla immunitet vi hade rätt körd dessutom.

Sverige kör ju numera också "jojo". Fohm ville ju öka till 500 gräns precis innan våg 2 för att sen snabbt sänka gränsen.

Högstadie o gymnasie elever åker in o ut ur skolan mm.

Vänta bara tills våg 3 drar igång så ska du få se ännu mer av Tegnells jojo konster.

Fruktansvärt idiotiskt förenklat detta tjat om Tegnell. Strategin är en lagsport för i helvete. Han är 1 man. Om inte folk kan agera som det är tänkt, ja då får vi hålla på i evigheter. Vad hade alternativet varit? Nedstängningar i all evighet? Det har vi ju facit på från andra länder. Och det är ju över ett år för sent för den strategin.

Bara idioter som fortfarande håller på och tjatar om Tegnell. Det är ett virus. Vad fan ska han göra? Använd liten egen hjärna och sluta sura.
Citera
2021-03-21, 19:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Alla vacciner är designade mot originalstammen. Att dom stoppat AZ i Sydafrika är bisarrt då det fortfarande skyddar till 100% mot sjukhusinläggning och död.

Intressant, kan du länka till en studie som visar att AZ skyddar till 100 procent mot sjukhusinläggning för sydafrikanska varianten?

Det vi vet är att AZ inte skyddar mot mild/medelsvår covid men har inte sett nån studie om sjukhusinläggning.

https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2021/03/astrazeneca-vaccine-doesnt-prevent-b1351-covid-early-trial
Citera
2021-03-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Alla vacciner är designade mot originalstammen. Att dom stoppat AZ i Sydafrika är bisarrt då det fortfarande skyddar till 100% mot sjukhusinläggning och död.

Nej det skyddar inte mot den.
Finns stora bevis för det.

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kina hade nog koll på vad som skulle göras tidigt... Titta på deras statistik... Och de hemlighöll det för världen.

Dom vart förberedda.
Dom tonade ner det och skyllde på en fladdermus.
Klart dom inte vill bli skyldiga, kineser är dåliga på att erkänna sånt.
Citera
2021-03-21, 19:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Fruktansvärt idiotiskt förenklat detta tjat om Tegnell. Strategin är en lagsport för i helvete. Han är 1 man. Om inte folk kan agera som det är tänkt, ja då får vi hålla på i evigheter. Vad hade alternativet varit? Nedstängningar i all evighet? Det har vi ju facit på från andra länder. Och det är ju över ett år för sent för den strategin.

Bara idioter som fortfarande håller på och tjatar om Tegnell. Det är ett virus. Vad fan ska han göra? Använd liten egen hjärna och sluta sura.

Historieskrivningen ska vara korrekt. Märkligt beteende av sådana som dig som av nån anledning vill förvanska den.

Tegnell drev flockimmunitetsstrategin tillsammans med Gisecke enligt den information som finns tillgänglig i form av email tex.
Citera
2021-03-21, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Siix

Få svenskar att anamma asiaters sätt att leva, vad det verkar.
Citera
2021-03-21, 19:37
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, man får ju säga att det varit färre än väntat än så länge. Men många lever under förutsättningarna att det kommer att normaliseras. Om det inte gör det så blir det stora problem. Evolution, ja, det får man väl säga. Men bryr mig inte särskilt över enskilda företag, utan framförallt, vilket många inte inser, att om många företag går omkull så minskar pengarna till vård m.m.

Och huvudskälet till att konkurserna hittills inte varit fler har varit omfattande statliga stöd. Från att i ca 30 år varit enighet bland expertis både från höger och vänster om vikten av en ekonomi i balans, så gick statsbudgeten back med ett par hundra miljarder förra året. Det säger sig självt att det inte kan vara för evigt.

Sveriges ekonomi får sig en fet smäll av denna pandemi men det gäller också det mesta av övriga världen så jag räknar med att den globala balansen rörande ekonomi blir hyfsat oförändrad.

Jämna plågor globalt så att säga, personligen tycker jag det är intressant vad som sker.
De flesta är dock varken insatta eller bryende men jag tror ekonomierna globalt sett kommer att klara sig ganska bra eftersom de är kopplade till varandra.

Vi sitter alla i samma båt globalt så att säga.
Citera
2021-03-21, 19:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Sveriges ekonomi får sig en fet smäll av denna pandemi men det gäller också det mesta av övriga världen så jag räknar med att den globala balansen rörande ekonomi blir hyfsat oförändrad.

Jämna plågor globalt så att säga, personligen tycker jag det är intressant vad som sker.
De flesta är dock varken insatta eller bryende men jag tror ekonomierna globalt sett kommer att klara sig ganska bra eftersom de är kopplade till varandra.

Vi sitter alla i samma båt globalt så att säga.

Nja, Sverige är ju knappast beroende av turism så vi klarar oss väldigt bra jämfört med Grekland o Thailand tex.

Rena vinsten att Svenskar förhindras spendera pengar utomlands o istället tex renoverar eller på annat sätt spenderar inom landet.
Citera
2021-03-21, 19:50
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är allvarligt, men är svårt å bedöma hur.
Hoppas han blir bra.

Jag antog detta, detta tystas ju ner från kina.
Man vill ju att det ska komma från djurvärlden.

Nej det är inte alls så.
Är det bara 150kg + personer som blir svårt sjuka?
Så är inte fallet, redan vid BMI över 30 ökar risken.

Fetma är den enskilt största riskfaktorn ja. Din kompis har förmodligen bara farit in till sjukan pga tryck mot bröstet, better safe then sorry. Han blir bra, inte oroa dig.
Citera
2021-03-21, 19:51
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nja, Sverige är ju knappast beroende av turism så vi klarar oss väldigt bra jämfört med Grekland o Thailand tex.

Rena vinsten att Svenskar förhindras spendera pengar utomlands o istället tex renoverar eller på annat sätt spenderar inom landet.

Jag följer vissa valutor globalt och som jag förväntade mig att tex. ett turistland som Thailand skulle få ett fall men det gällde också USA, troligen pga. presidentvalet.

Jag ska inte prata ekonomi här, tillhör egentligen inte ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in