Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Ja, man får ju säga att det varit färre än väntat än så länge. Men många lever under förutsättningarna att det kommer att normaliseras. Om det inte gör det så blir det stora problem. Evolution, ja, det får man väl säga. Men bryr mig inte särskilt över enskilda företag, utan framförallt, vilket många inte inser, att om många företag går omkull så minskar pengarna till vård m.m.
Och huvudskälet till att konkurserna hittills inte varit fler har varit omfattande statliga stöd. Från att i ca 30 år varit enighet bland expertis både från höger och vänster om vikten av en ekonomi i balans, så gick statsbudgeten back med ett par hundra miljarder förra året. Det säger sig självt att det inte kan vara för evigt.
Sveriges ekonomi får sig en fet smäll av denna pandemi men det gäller också det mesta av övriga världen så jag räknar med att den globala balansen rörande ekonomi blir hyfsat oförändrad.
Jämna plågor globalt så att säga, personligen tycker jag det är intressant vad som sker.
De flesta är dock varken insatta eller bryende men jag tror ekonomierna globalt sett kommer att klara sig ganska bra eftersom de är kopplade till varandra.
Vi sitter alla i samma båt globalt så att säga.